Paarden hebben & partner

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_arjolein

Berichten: 1455
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:52

Mijn partner heeft er geen problemen mee. Heeft zelf ook hobbys zoals autos en vissen. Ik werk 34 hij 40 dus ik doe wel grotendeels ook het huishouden. Ik begin s ochtends wel heel vroeg met werken zodat ik vaak s middags nog naar mijn paard kan. Paard staat inmiddels volpension dus mesten e.d. hoef ik zelf niet te doen. Op de dagen dat ik rijd kookt hij meestal en als paard een dagje vrij heeft ga ik er alleen even heen om nog even tuig te poetsen of te vlechten. Meestal doe ik een uurtje per dag nog aan het huishouden. Gaat prima nooit gezeur. Auto hobby van hem gaat ook veel geld in dus qua geld heeft ie ook niks te zeggen haha. In het begin was het wel even wennen dat dit toch wat meer tijd koste dan zijn ex die 2 x in de week een uurtje manegeles had. Maar door volpension is het goed te doen zodat er in de weekends ook tijd genoeg is om eens wat leuks samen te doen. Toen ik mijn arm in het gips had en niet mocht autorijden had ik nog geen volpension maar hielp hij ook met alle liefde mee met uitmesten en paarden binnen en buiten zetten.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:04

Hier een partner die allergisch is voor paarden :Y) Ondanks dat vindt hij het heel leuk voor mij dat ik deze hobby heb, en het geeft hem ook veel vrijheid voor z’n eigen hobby’s. Hij ging ongeveer wekelijks mee naar stal, mesten en hooi voeren vindt ‘ie best leuk om te doen.
Sinds een week zijn we verhuisd en wonen we buitenaf met de paardjes aan huis! Hij gaat elke avond het hek van het erf dichtdoen, en even bij de paardjes kijken <3 Verzorging ligt wel bij mij, maar hij helpt graag. Ben nu zwanger dus als ik wat verder ben zal er nog meer op hem terecht komen. En dat ondanks z’n allergie. Goeie kerel aan de haak geslagen dus :D

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:13

Mijne klaagt nooit, maar hij werkt dan ook 5 van de 7 avonden (tot de nacht door), hij is juist altijd blij voor mij, dat ik niet alleen thuis zit ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:24

Ik vind het erg belangrijk dat je beide een eigen 'leven' hebt met daarin je eigen hobby of passie. Ik vind het niet gezond om alles te delen en altijd samen te zijn.
Maar ik kan me toch zeker voorstellen dat sommige mannen zich kunnen storen aan de paardenhobby van zijn vrouw. Ik vind het namelijk ook totaal niet gezond om je paard boven je partner te plaatsen en meer tijd daar door te brengen dan tijd met je partner. Er moet een balans in zijn, die is vaak moeilijk om te vinden.

Ik vind het om eerlijk te zijn ook een beetje apart om je man te dwingen mee naar stal te gaan. := Ik moet er niet aan denken dat dat andersom zou gebeuren. Je kan niet iemand dwingen iets leuk te vinden.

Ik zie het bij een van mijn bff's nu ook, haar vriend gaat al sinds zij iets hebben ieder weekend vissen. Ook als ze elkaar een poos niet hebben gezien, of zij wilt iets leuks gaan doen gaat het vissen op zondag voor alles. En zij weet op dit moment ook niet zo goed of ze wel verder met hem wilt. (Natuurlijk spelen er meerdere dingen mee, maar die vis hobby is wel een spelbreker)

Marije112

Berichten: 3406
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:59

Mijn man zegt dat hij pas een paard koopt voor me als ik mijn eerste heupvervanging heb gehad hahaha!
Maar op een meer ernstige noot; mochten we het in de toekomst financieel kunnen bekostigen zal
hij met liefde een paard voor mij kopen. Zijn zusje heeft al jaren 2 paarden waar van alles aan mankeerd, dus hij is nu nog huiverig want hij is bang dat ons paard dan ook allerlei blessures krijgt etc.
Hij kan wel rijden trouwens!

Majabeestje
Berichten: 3833
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:27

Mijn man heeft niks met paarden. Ja, hij is er doodsbang voor :')
Hij gunt het me en snapt dat er tijd (en geld) in gaat zitten.
Het is goed plannen met een gezin met 2 kleine kinderen die beide veel sporten en mijn man en ik hebben beide een drukke baan.
Mede daarom staat pony op volpension en heb ik een bijrijdster.
Ben er zelf zo'n 4x per week, in de zomer wat vaker.
Als de kinderen ouder zijn wordt het wat makkelijker hoop ik. Soms lukt het gewoon niet om vaak te gaan, maar ben daarom blij dat pony goed verzorgd wordt en elke dag voldoende buiten komt.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:02

Hier een man die wel eens durft zeuren om de kosten (hij is dan ook boekhouder)...

Hij geniet ervan hoe ik geniet van bij de paarden zijn. Hij is een filmfan, ik niet, dus hij in de zetel, ik bij de paarden. Dus op dat gebied lukt dat qua timing best goed.

Maar als er weer een hoop dierenartsrekeningen ophopen krijg ik wel wat gemopper, maar als puntje bij paaltje komt, betaald hij die rekeningen snel, voor dat ik het kan doen, omdat hij ziet hoe een emoties er al snel bij mij los komen als er iets mis is met de paarden. Normaal betaal ik alle kosten gewoon zelf hoor, maar heb stiekem een gat in mijn hand waardoor geld snel kan verdwijnen, dus zijn controle is soms best wel handig...

VogeltjeM

Berichten: 3762
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:06

zuigstengel schreef:
In de toekomst zouden we graag een kindje willen. Ik vraag me echt af hoe andere dit doen -O- . Fulltime werken, paarden en een kindje lijkt mij onmogelijk vol te houden.


Je kan niet alles doen, je zal dan keuzes moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 02:22

Uiteraard staat mijn vriend op 1 en niet mijn paarden. Het zou ook gek zijn als het andersom zou zijn in mijn ogen. Mijn vriend laat me gelukkig heel vrij in het uitoefenen van mijn hobby. Maar desalniettemin hebben we er wel eens ooit een discussie over. En dat komt omdat het tijdrovender is dan dat ik (en ook hij) zou willen. Met name door blessureleed van de paarden het afgelopen jaar. Dat neemt de lol en ontspanning wel voor een deel weg, en een paard revalideren kost ontzettend veel tijd en echt dagelijkse zorg. Normaal zou 3 a 4 keer in de week naar de paarden voor mij genoeg zijn. Dan houden we ook nog voldoende tijd over voor elkaar :)

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:11

Mijn man heeft ook niets met paarden. Hij zou blij zijn als ik er mee stopt, maar tot die tijd gunt hij het me wel. Hij helpt regelmatig door bvb een zak voer naar stal te brengen bvb. En hij zeurt niet al te erg over de kosten.
Tot we kinderen kregen was het geen probleem. Ik in mijn vrije tijd naar het paard, hij ongestoord computeren.
Nu ga ik nog maar 3 keer doordeweeks naar stal omdat ik het niet kan maken om hem vaak met de boel alleen kan laten. Ook de weekenden zijn voor gezinstijd. Dan ga ik hooguit even langs op stal. Op mijn 2 doordeweekse vrije dagen ga ik smorgens, als de kinderen op school/peuterspeelzaal zitten. 1 avond ga ik na mijn werk, hij moet dan alleen met de kinderen naar zwemles etc.
Vanwege mijn gezondheid heb ik beperkte energie, dus ik red het ook niet om vaker bvb 's avonds laat te gaan.
Ik werk maar 3 dagen en doe daarnaast een groot deel van het huishouden. De kinderen zijn 5 en 3. Paardje wordt in de overige dagen goed verzorgd door bijrijders.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:54

Op dit moment happy single :D Maar wel al een langere relatie gehad, met een jongen die zelf in de paarden werkte. Aan de ene kant super leuk, lekker samen op wedstrijd/buitenrit/zadelmak maken enz. Heel fijn als je dat samen kan.
Aan de andere kant is het ook niet altijd heel handig. Zo hadden we allebei écht een andere visie over het management/voeren/trainen e.d.
Dit is wel 1 van de redenen waarom het voor ons niet samen werkte.

In de tussentijd nog wel een scharrel gehad. Maar ook op het stukje paarden ging het mis. Het is een jongen zonder echte hobby's, en ook heeft hij nog echt sporten gedaan waar echt veel tijd in gaat zitten. Hij weet dus ook niet is wat je er allemaal voor moet doen en laten om goed te trainen, om goed op een wedstrijd te verschijnen.
Daarnaast mistte een stukje oprechte interesse.

Op dit moment ben ik heel voorzichtig aan het daten, zijn moeder rijd recreatief. En van onze vriendengroep is hij de enige die niet paard rijd. Er zit 1 iemand bij die ook op internationaal niveau actief is, dus hij weet wel hoeveel tijd het kost. Ook vind hij het wel oprecht interessant, dus dit zou wat dat betreft geen struikelblok moeten zijn :+

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:17

zuigstengel schreef:
In de toekomst zouden we graag een kindje willen. Ik vraag me echt af hoe andere dit doen -O- . Fulltime werken, paarden en een kindje lijkt mij onmogelijk vol te houden.

Ik vraag me weleens af of dit meespeelt bij de mannen die protesteren tegen de hobby. Zijn ze - al dan niet bewust - diep van binnen bezig met de toekomst en maken ze zich zorgen of je wel kindjes wil en vooral over de rolverdeling die er dan in dat gezinsleven zal komen? Bang dat de vrouw daar dan minder tijd in besteedt dan niet-paardenvrouwen?

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:28

Hier geen enkel probleem met het paard. Hij vindt het juist wel leuk! En hij heeft z'n eigen hobby waar veel tijd in gaat zitten. We proberen het beiden zo te plannen dat we 's avonds samen zijn en zondag is echt voor het gezin. In overleg is veel mogelijk.

De kinderen zijn 7 en 9 dus die zijn al behoorlijk zelfstandig vergeleken met ukken tot 5 jaar. Daar zit wel een groot verschil in en daar kan ik ook echt enorm van genieten. Zij gaan graag mee naar het paard en ook wel naar de hobby van mijn vriend. Dus zo houden we het voor iedereen leuk.

Paard staat overigens in volpension maar dat heeft meer met mijn baan te maken. Ik red het niet om dagelijks een paar keer heen en weer te gaan om te voeren en buiten te zetten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:12

Het zou hier enorm schelen als ik volpension zou staan en enkel zou hoeven gaan om te rijden. Je kan al een keer een dagje overslaan en algemeen ben je minder tijd kwijt dan wanneer je ook nog moet mesten, voeren, water sjouwen etc.

Het valt me wel op dat de mijne niet de enige is waarvan er gezegd kan worden "hij kijkt ernaar uit dat ik zou stoppen" of "hij zou er een feestje om geven". Eigenlijk is dat best confronterend, dat er partners zijn die op een bepaalde manier toch wel egoïstisch zijn en inspraak willen in hoe je je tijd doorbrengt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:19

Ik heb daar vooral heel weinig begrip voor om eerlijk te zijn. Ik zou niet kunnen leven met iemand die me dat gevoel gaf. Het is in wezen gewoon een gebrek aan respect en een (onbewuste) poging tot onderdrukken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:49

In ons geval is het op zich niet echt dat er gestopt moet worden, wel het gedeelte "tijd". In najaar/winter is dat echt wel een hoop meer dan in voorjaar/zomer als ze op de weide staan.
Overstappen op volpension of aan huis (of dichterbij) zou eigenlijk de ideale oplossing zijn. Hij gunt het me zeker wel maar ja, tijdsintensief.

Hij klaagt niet over de kosten, wel over rondvliegend hooi/stof/zand als ik thuis kom. Of de stapel vuile dekjes in de garage als het wastijd is. Of, zoals onlangs... overal elastiekjes in de droger omdat ik vergeten was dat die nog in de zak van mijn wedstrijdbroek zaten :o

BigOne
Berichten: 38505
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:52

Nou dat is niet altijd zo, mijn man heeft niets met paarden maar ons leven draait er al 40 jaar om, vakanties werden vroeger toen de kinderen nog reden altijd ingepland buiten de kampioenschappen om want ze plaatsten zich vaak en dan wilden ze ook rijden op de Nederlandse. En dat was soms lastig want hij zat ook met collega’s en heeft wel eens voor hoofdbrekens gezorgd. De tijd verder was niet een probleem maar de beperking van doen en laten wat je wil wel en in die zin begrijp ik volkomen dat hij wel eens de opmerking plaatste dat het zonder die beesten een stuk makkelijker zou zijn en daar heeft hij volkomen gelijk in. Wat geld betreft nooit problemen gehad , dieren werden meestal jong gekocht en op niveau weer verkocht voor heel veel meer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:55

Dat is het hem net "hij gunt het me maar....."
Ten eerste is het jouw leven, hij heeft je niks te "gunnen". Gunnen impliceert dat je toestemming nodig hebt.
Ten tweede: zelfs als je daar aan voorbij zou gaan, dan hoort die "maar" er niet achter te komen. Het is jouw geld als ik het goed begrepen heb doorheen de topics dus hij lijdt er niets onder. Dat het tijd vraagt? Ja, dus? Hij zit zes maanden op zee, dan maakt ie zich ook niet zo druk om het feit dat jij alleen zit met de hele boel. Hij is een grote jongen. Hij kan zich vast bezig houden. Jouw leven hoeft niet maar half geleefd te worden omdat hij zes maanden op zee zit en gedurende de tijd die hij thuis is graag jouw tijd ook wil indelen.

Er is een verschil tussen "zonder de paarden zou e.e.a makkelijker zijn" en "hij viert feest als ik stop."
Ik zeg hier zelf wel eens dat het zonder de paarden makkelijker zou zijn maar als ik het gevoel zou hebben dat er feest gevierd zou worden als ik er me stopte dan zou het voor mij denk ik snel klaar zijn. Om de simpele reden dat ik het moeilijk zou hebben om samen te zijn met iemand die zo over mij denkt én om die persoon te "dwingen" om samen te zijn met iemand die hem, in zijn mening, blijkbaar niet goed genoeg behandeld.

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden hebben & partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:01

Vind inderdaad dat er niks aan te gunnen valt. Mijn paard(en) komen voor mijn vriend, en daar is niks mis mee. Het is gewoon wie ik ben, zonder de paarden ben ik ook helemaal niet wie ik ben en zou ik ook niet gelukkig zijn. Mijn vriend steunt me op dit moment ook enorm, mijn paard is in maart door een permanente blessure uitgevallen. Plots was het gedaan met rijden. Ik ben hierdoor een pak minder gelukkig, en mijn vriend steunt me dan ook door dik en dun om een nieuwe te kopen ook al betekent dat dat hij wat tijd met mij moet inruilen. Hij ziet me liever wat minder als ik gelukkig ben dan wat meer zonder dat ik gelukkig ben. Zoals iemand hierboven al zei, met paarden ben ik de vrouw die ik nu ben, en hij houdt van die vrouw.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:02

Nou als de ander altijd bezig is met zijn of haar hobby of passie dan haak ik ook af hoor. Helemaal als dat altijd prio 1 zou zijn. Met zo iemand wil ik geen relatie..

Als mijn vriend zijn hobby altijd voor ons gezin zou gaan dan zou het niet werken tussen ons. In een relatie is het nu eenmaal geven en nemen. Het is zoeken naar een balans die werkt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:25

"Gunnen" is voor ons dus elkaar de vrijheid laten om iets te doen waar we allebei als persoon gelukkig van worden. Dus in de zin van het hoort bij die persoon, die haalt daar zijn/haar voldoening uit en dat is voor hem/haar belangrijk.

Het grote knelpunt is tijd. Ik kan niet "even snel naar stal" door reistijd.
Paarden echt moeten wegdoen is geen sprake van en dat hoeft gelukkig ook niet :) tenzij ik me immens in de schulden zou werken natuurlijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:46

SophievdV schreef:
Nou als de ander altijd bezig is met zijn of haar hobby of passie dan haak ik ook af hoor. Helemaal als dat altijd prio 1 zou zijn. Met zo iemand wil ik geen relatie..

Als mijn vriend zijn hobby altijd voor ons gezin zou gaan dan zou het niet werken tussen ons. In een relatie is het nu eenmaal geven en nemen. Het is zoeken naar een balans die werkt.


Precies zo denk ik erover.
En dat betekent niet dat je moet inleveren op elkaar, want in een gezonde en goede relatie laat je elkaar vrij. Hetzelfde geld voor de hobby's, daar moet ruimte voor zijn. Maar ik zou niet kunnen leven met de knowledge dat de hobby altijd maar belangrijker is dan de relatie. En met een gezin zou ik dat nog erger vinden, dat de hobby belangrijker is dan de kinderen en het gezin.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:06

Interessante discussie. Ik hou van paarden en paardrijden en mijn vriend vind paarden helemaal niks. Volgens mij vind hij ze stiekem gewoon een beetje eng (Want als hij dan een keer mee gaat vind ik hem altijd bij de pony's, die vind hij dan wel weer heel lief.)

Ik heb inmiddels dik 9 jaar een relatie waarvan ik de eerste 2 jaar paarden had. Toen een jaar of 5 gestopt (wegens gezondheidsproblemen en drukte). Nu rij ik af en toe recreatief met anderen mee.

Ik heb mijn vriend wel eens gevraagd wat hij van onze relatie vond nadat de paarden weg waren. Hij zei ook eerlijk dat we nu zoveel meer quality time samen kunnen besteden, en dat hij de paarden wel altijd lastig vond omdat er altijd wel wat voor gedaan moest worden. Nooit kon je samen een dagje lekker in bed blijven hangen of iets.

Zelf herken ik dit ook wel. Paarden brengen veel druk met zich mee en persoonlijk vind ik dat ook vriend prio nr 1 zou moeten zijn in je relatie. Als hij het vreselijk vind, misschien eens samen kijken met wat je wel beiden fijn vind. Jezelf op elkaar aanpassen hoort er ook gewoon bij. Als je dat samen niet kunt, misschien pas je dan niet helemaal bij elkaar.

Voor degenen die er dan ook veel discussies over hebben, misschien voelt je vriend zich een beetje achtergesteld. Misschien heeft hij ook wat extra liefde en aandacht nodig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:10

Hier komen geen kinderen. Mijn man en ik zijn allebei "vrijbuiters". :) We zitten in de winter vaak zat samen op de bank puur omdat we dat willen. Maar in de zomer zijn er ook weken dat we elkaar weinig zien ondanks dat we samen wonen. Omwille van de respectievelijke verplichtingen en hobby's. (we hebben beide hobby's waarbij het seizoen van eind maart tot eind oktober ongeveer loopt.) En daar doet geen van beide moeilijk over. Op de "drukkere" momenten genieten we gewoon van de kortere momenten samen. En daar wordt niet over gezeurd of moeilijk gedaan.

Als het puntje bij paaltje komt gaan mijn paarden voor. Zet hij me voor de keuze, kies ik voor de paarden. Wedstrijd vs familie-gezeik is eveneens een simpele keuze: wedstrijd.
Moet er wellicht wel meteen bij vertellen dat we beide geen familie-mensen zijn.
Maar hoe je het draait of keert; mijn paarden gaan dus idd voor. :) Mijn man weet dat, weet ook waarom dat zo extreem ontstaan is. En heeft daar respect en begrip voor. Net zoals ik respect en begrip heb voor zijn "dingetjes" waarvan ik weet vanwaar uit ze ontstaan zijn.

Voor mij zijn paarden trouwens ook geen hobby. Het is gewoon mijn manier van leven. Dat wist hij trouwens ook voor hij aan me begon. Ik ben wel zo fair geweest om geïnteresseerden altijd netjes te waarschuwen. Kwestie van onnodig gekwetste gevoelens op een later moment te voorkomen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:31

Exact Ayasha, je bent er naar elkaar toe duidelijk over en net dat is wat zorgt dat het werkt. Hier toch. Want ondanks het "feestje bouwen" wat eerder genoemd is zijn we geen van beide het type dat de ander ooit voor de keuze gaat stellen. Zijn werk hoort bij hem zoals de paarden bij mij horen.

En wij hangen ook met regelmaat gewoon samen op de bank. We maken bewust tijd voor langere vakanties, gaan weleens een weekendje weg. Ik hou met wedstrijden plannen weleens rekening met zijn thuis/werk en hij accepteert het eveneens dat ik wedstrijd weleens voorzet op familiedingen.

We zetten onze relatie altijd op 1 en elkaar ook, onder die voorwaarde dat alles gelijkwaardig en in evenwicht blijft. Werkt prima.


Geen kinderen hierzo. Ik wil ze niet en medisch belast. Hij wou er wel eentje maar ook alweer, met goede gesprekken er samen voor gekozen om het niet te doen. Met praten en naar elkaar luisteren bereik je veel.