Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Veulen84 schreef:Volgend jaar gaan ze ook grote dozen toeslag fors verhogen. Als bedrijf kan het zo zijn dat je straks op een groot pakket (wat niks weegt) wel tot 2,50 extra moet gaan betalen. Zogenaamd om de hoeveelheid lucht terug te dringen, maar eigenlijk bedoeld om te zorgen dat er meer bedrijven op z'n bol's alles in kleine doosjes gaan proppen. Wat ze dan weer met postbezorger ipv pakketbezorgers mee kunnen sturen. Dat is nog even een laag goedkoper.
Sabbientje schreef:Marjo schreef:Dan kan PostNL er weinig aan doen vrees ik. Als zij de pakketten niet hebben kunnen ze die ook niet uitleveren natuurlijk
als ze de pakketten niet ophalen, kunnen ze ze ook niet bezorgen.....
ryukapple schreef:Veulen84 schreef:Volgend jaar gaan ze ook grote dozen toeslag fors verhogen. Als bedrijf kan het zo zijn dat je straks op een groot pakket (wat niks weegt) wel tot 2,50 extra moet gaan betalen. Zogenaamd om de hoeveelheid lucht terug te dringen, maar eigenlijk bedoeld om te zorgen dat er meer bedrijven op z'n bol's alles in kleine doosjes gaan proppen. Wat ze dan weer met postbezorger ipv pakketbezorgers mee kunnen sturen. Dat is nog even een laag goedkoper.
Ik vind het juist wel goed dat ze dat doen. Gaan bedrijven mischien eens de dozen aanpassen aan het formaat paketjes. Hoe vaak bedrijven iets wat net niet door de brievenbus pas in dozen doen waar je 1 a 2 zaken paardenvoer in kwijt zou kunnen. Naast dat dat gewoon onnodig veel ruimte inneemt in zo'n busje is dat een hoop onnodig karton verspilling (en plastic want vaak moet de doos ook opgevult worden)
Citaat:PostNL moet pakketjes laten liggen, webwinkels balen maar hebben ook begrip
PostNL zegt in een week tijd een recordaantal van tien miljoen pakketten te hebben bezorgd. Door die topdrukte moet het bedrijf nu wel webshops en consumenten teleurstellen, want er wordt meer besteld dan PostNL kan verwerken.
"Wij kunnen nu niet alles ophalen wat webwinkels bij ons aanbieden", aldus een woordvoerder. "Om ons netwerk draaiende te houden, moeten we nu grenzen aangeven. We lopen echt tegen de grenzen van ons netwerk aan."
Het bedrijf zegt dat het voor het eerst deze stap moet nemen. "We moeten nu helaas tegen webshops zeggen: sorry, dit is wat we kunnen ophalen, de rest doen we een dagje later."
Oproep na drukte stadscentra
PostNL zegt dat de bestelhausse mede komt doordat het in verschillende binnensteden afgelopen weekend te druk was en burgemeesters mensen opriepen om spullen online te bestellen in plaats van in het centrum te winkelen.
PostNL kan niet zeggen hoeveel pakketjes er geweigerd worden. Vanwege de drukte roept het bedrijf consumenten op om nu geen pakketten retour te sturen, maar daarmee te wachten tot na Sinterklaas.
Volgens het bedrijf is het aan webshops hoe ze omgaan met het feit dat PostNL niet alle pakketten kan meenemen. "Sommige geven aan: houd rekening met een langere bezorgtijd. Of ze geven voorrang aan bepaalde producten."
DHL: we kunnen alle klanten bedienen
Concurrent DHL zegt wel nog alle pakketten te kunnen afhalen bij webshops. "Het is extreem druk en ook drukker dan verwacht. Maar we kunnen al onze klanten nog prima bedienen, zowel kleine als grote webshops."
Het bezorgbedrijf zegt vanwege de drukte nu geen nieuwe klanten meer aan te nemen. "We willen onze bestaande relaties ten volle bedienen, voor nieuwe klanten hebben we helaas geen ruimte." DHL bezorgt nu zo'n 1,2 miljoen pakketten per dag in Nederland.
Webwinkels: begrip, maar balen
Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, heeft begrip voor de situatie bij PostNL. "Het is natuurlijk balen", zegt directeur Wijnand Jongen. "Maar er zijn ook omstandigheden die niet helemaal voorzien waren. Zoals de drukte en sluitingen van winkelstraten afgelopen weekend en die oproep van burgemeesters."
"Het goede nieuws is dat andere bezorgers als DHL, DPD en GLS nog alle afspraken kunnen nakomen", aldus Jongen. Coolblue zegt in een reactie dat klanten er weinig van zullen merken. "Het kan zijn dat een klein deel van de bestellingen een dag later aankomt. Het overgrote deel wordt op tijd geleverd. Ook bezorgen we zoveel mogelijk met onze eigen bezorgdiensten."
Ook Bol.com zegt beperkt hinder te ondervinden van de drukte bij PostNL. "Veruit het grootste deel van de pakketjes zal op tijd worden geleverd."
Hanafubuki schreef:Bol.com zegt dat ze geen hinder hebben... klopt ook wel als je je bezorgwindow vergroot naar 3 dagen. zelfs als je betaalt voor je selectvoordelen. Bijna niks is meer vandaag besteld morgen in huis.
ryukapple schreef:Veulen84 schreef:Volgend jaar gaan ze ook grote dozen toeslag fors verhogen. Als bedrijf kan het zo zijn dat je straks op een groot pakket (wat niks weegt) wel tot 2,50 extra moet gaan betalen. Zogenaamd om de hoeveelheid lucht terug te dringen, maar eigenlijk bedoeld om te zorgen dat er meer bedrijven op z'n bol's alles in kleine doosjes gaan proppen. Wat ze dan weer met postbezorger ipv pakketbezorgers mee kunnen sturen. Dat is nog even een laag goedkoper.
Ik vind het juist wel goed dat ze dat doen. Gaan bedrijven mischien eens de dozen aanpassen aan het formaat paketjes. Hoe vaak bedrijven iets wat net niet door de brievenbus pas in dozen doen waar je 1 a 2 zaken paardenvoer in kwijt zou kunnen. Naast dat dat gewoon onnodig veel ruimte inneemt in zo'n busje is dat een hoop onnodig karton verspilling (en plastic want vaak moet de doos ook opgevult worden)
MyWishMax schreef:Het is ook makkelijk praten dat er meer personeel moet komen. Die mensen moeten er wel zijn, anders kun je niemand aannemen.
En nu met corona is idd ook nog lastig met afstand enzovoorts.
Exitium schreef:Hanafubuki schreef:Bol.com zegt dat ze geen hinder hebben... klopt ook wel als je je bezorgwindow vergroot naar 3 dagen. zelfs als je betaalt voor je selectvoordelen. Bijna niks is meer vandaag besteld morgen in huis.
Toch is dat prettiger dan dat ze het zouden laten staan. Liever nu bestellen en een leverdag van woensdag zien en het misschien dinsdag al in huis hebben, dan dat ze aangeven dat het zaterdag komt en het dan dinsdag ontvangen.
Moestuin schreef:Ik weet dat bij Bpost hier in België er minder werkvolk is ivm corona. Anders kunnen zij geen anderhalve meter afstand garanderen etc. Dus ze hebben de coronadrukte, extra feestdagendrukte en een mindere bezetting door de richtlijnen omtrent corona.
Berryz schreef:Moestuin schreef:Ik weet dat bij Bpost hier in België er minder werkvolk is ivm corona. Anders kunnen zij geen anderhalve meter afstand garanderen etc. Dus ze hebben de coronadrukte, extra feestdagendrukte en een mindere bezetting door de richtlijnen omtrent corona.
Da's ook niet waar hoor. Ik werk zelf bij bpost, we werken binnen kantoor ook zoiso met mondmasker, maar onze post en pakken sortering wordt verdeeld over mensen die op andere uren beginnen (6 en 7u)
Wij hebben in ons kantoor zelfs meer mensen aan het werk nu voor de pakjes.
Veel regio's hebben ook nog een namiddag shift om de drukte aan te kunnen.
Citaat:Inderdaad! Het is ieder jaar wéér hetzelfde.....
Nu met corona was al te verwachten dat het druk zou worden.....
Waarom dan niet extra personeel aannemen? In 2-3 schiften gaan werken? Bezorgtijden verruimen naar standaard óók in de avond?
verootjoo schreef:Misschien kunnen ze met die prijsverhoging wel meer/beter personeel inhuren.
Voor zo’n laag salaris gaat natuurlijk anders niemand de benen onder z’n lijf vandaan rennen.
Courses schreef:verootjoo schreef:Misschien kunnen ze met die prijsverhoging wel meer/beter personeel inhuren.
Voor zo’n laag salaris gaat natuurlijk anders niemand de benen onder z’n lijf vandaan rennen.
Ik hoop dat je snapt dat het niet altijd op te lossen is met ‘huur meer mensen in!!!!1!’. De aantallen pakketten die over de laatste week besteld zijn is echt idioot, daar kun je op anticiperen in zekere mate maar lang niet altijd volledig. En binnen 4 dagen heb je daar dan niet een blik extra postbezorgers voor.