Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:45

Ik denk niet dat het teveel aantal mensen perse ligt aan het aantal kinderen dat geboren wordt, maar de drang van de mens om iedereen en alles maar te proberen te genezen en redden. Die drang kan je ethisch gezien niet tegen gaan en zolang dat gebeurt zullen er teveel mensen blijven.

Ik zelf zou ook genezen willen worden van een ziekte hoor. Maar denk dat dat wel heel erg bij draagt aan te veel mensen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:47

enzino schreef:
Jildau schreef:
Enzino: maar volgens mij zit het in de genen van Nederlanders om te menen dat we met ons kleine landje de hele wereld gaan redden.

Die grootheidswaanzin zie je overal, kijk eens naar Hollywood celebreties die maar wat graag de rest van de wereld vertellen hoe alle problemen opgelost moeten worden en hoe iedereen moet stemmen.

Ze vliegen overal heen in hun privejet maar vinden wel dat de kosten van vliegen voor alle andere mensen omhoog moet.

En vanuit je veilige Nederland, met een universitaire opleiding en een eigen paard, is het makkelijk praten dat China minder moet vervuilen en Afrikanen minder kinderen moeten nemen.

Tja, dat zal wel, maar het is uiteindelijk ook in het belang van China en Afrika om de vervuiling en de geboortegroei aldaar fors in te dammen.
Laten we wel wezen, overbevolking is het grootste probleem waar we als mensheid mee te dealen hebben.
Wat dat betreft is het niet te hopen maar zou het wel een hoop problemen oplossen als de mensheid gehalveerd zou worden door de een of andere epidemie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:01

Askja schreef:
Laten we wel wezen, overbevolking is het grootste probleem waar we als mensheid mee te dealen hebben.

En daar hebben we al tijden mee te dealen, zo'n 220 jaar geleden schreef Thomas Robert Malthus daar een nu wereldberoemde publicatie over hoe we gedoemd waren met een miljard mensen op deze aarde. Sindsdien is de wereldbevolking meer dan verzevenvoudigd en zijn we er nog steeds.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:06

We zullen vast nog wel een tijdje kunnen uitdijen, maar ten koste van wat? Een epidemie zou qua bevolking goed zijn, maar dan sterven er geliefden etc. Hoop drama. Langzamer maar vriendelijker is minder kinderen krijgen en zo de bevolking uitdunnen.

En ook ophouden met het op industriele schaal vernietigen van levens en natuur omdat het geld oplevert.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:21

Dat we als Nederland niet de wereld moeten redden vind ik zó een ongelofelijke dooddoener :=
We lopen echt rijkelijk achter op het gebied van energietransitie, we moeten echt een flink sprintje trekken voordat we ineens 'voor de troepen uit lopen' :o En als we met zijn allen gaan zitten wachten tot de buurman wat doet gebeurt er nooit wat.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:48

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Precies HopeMyDay.

En germie, dat wilde ik dus aan je vragen; waarom extra vliegen of extra vlees? Voel je je zo tekort gedaan anders? Hoe wil je ooit in hemelsnaam stappen gaan maken in de klimaat drama's als je toch bij alles denkt 'ikke ikke ikke' of 'zij doen het niet dus ik doe het ook niet'

De mensen die nu nog kinderen nemen denken toch ook 'ikke ikke ikke'?
Wat is daar zo anders aan dan mensen die hun andere klimaatonvriendelijke wensen willen vervullen?


Dit is dus exact wat ik bedoel.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:05

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Precies HopeMyDay.

En germie, dat wilde ik dus aan je vragen; waarom extra vliegen of extra vlees? Voel je je zo tekort gedaan anders? Hoe wil je ooit in hemelsnaam stappen gaan maken in de klimaat drama's als je toch bij alles denkt 'ikke ikke ikke' of 'zij doen het niet dus ik doe het ook niet'

De mensen die nu nog kinderen nemen denken toch ook 'ikke ikke ikke'?
Wat is daar zo anders aan dan mensen die hun andere klimaatonvriendelijke wensen willen vervullen?


Dus waarom dan zo vreselijk tekeer gaan tegen mensen die kinderen willen/krijgen? Nogmaals leef en laat leven.
En verder vind ik dat Enzino het heel sterk omschrijft.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:05

Sizzle schreef:
Op bokt is het doorgaans vooral: ‚verbeter de wereld, begin bij een ander‘.

Lekker makkelijk wijzen vanuit je confortabel verwarmde woonkamer met je laptop/pad/foon. Zo ik heb vandaag de wereld gered want ik heb iemand uitgescholden voor egoist omdat ze een kind wilde (hoe hasl je het in je hoofd), tijd voor een bezorg pizza dan heb ik nog tijd om met mijn fancy awd naar mijn paard te gaan die ik na het rijden nog lekker onder het solarium zit. Thuis ga ik dan een half uur onder de douche staan en sluit me morgen weer in de file aan want met de bus is zo‘n gedoe.


_/-\o_ :')

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:13

enzino schreef:
Nightingale schreef:
Weten jullie dat het gemiddelde aantal kinderen per gezin in Europa onder het 'onderhoudsniveau' ligt? In Nederland ligt het nog relatief hoog op 1,7 kinderen per vrouw, gemiddeld in Europa is dat 1,6. Allebei ruim onder het aantal dat nodig is om de groei te stabiliseren. (Zie bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vruchtbaarheidscijfer)

Gezinnen met veel kinderen komen voornamelijk nog voor in ontwikkelingslanden, waar de kindersterfte hoger is en de algehele welvaart lager. Ik weet er verder het fijne niet van, maar zeggen dat iemand geen drie kinderen moet nemen omdat er anders veel te veel mensen komen lijkt me niet nodig.

Om het visueel uit te drukken:

[ [url=m/s86tiC.png]Afbeelding[/url] ]

Je hier druk maken om hoeveel kinderen iedereen neemt is zinloos. De totale bevolking van Europa zal krimpen dus het maakt echt niets uit of je nou geen of drie kinderen neemt (aannemende dat niet plots iedereen in Europa jouw keuze nadoet). Als je je echt druk maakt om het totaal aantal mensen op aarde dan zal je je pijlen toch echt moeten richten op een bepaald continent, zie bovenstaand overzicht. Als het andere is relatief tijdsverspilling.



Maar ik denk dat het juist zinvol is wat nightingale aanhaalt. De bevolking krimpt hier dus het bevolkingsaantal zou nog groter zijn wanneer dat niet gebeurd. Ik weet de bron niet, maar je zou eens kunnen kijken naar welke factoren zijn meegenomen in dit model. Met andere woorden: wanneer wij hier dus ook “lekker zouden doorfokken”, vergroten wij het bewoner aantal net zo hard. Wees blij dat Europa zo laag staat. Vergeet niet: Europa richt zich enorm op klimaatverandering door innovatie.

Margrathea: je had het over de Carbon footprint van andere landen ten opzichte van Europeanen: het kan maar zo dat dit gaat omslaan. het GDP in andere landen stijgt enorm en vlieg reisjes beginnen steeds normaler te worden. We lopen achter op gebied van energie transitie maar systeem verandering is een langzaam proces. We kunnen het nog redden, maar ook de economie heeft een andere structuur nodig. Veel bedrijven willen veranderen, maar in het huidige economische systeem gaan ze het dan niet redden.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 13-01-20 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:13

Sheran schreef:
Goh, ik twijfelde nog een beetje of ik hier nog weer zou reageren, maar het doet me toch wel veel en daarom doe ik het wel. Ik vind het zelf best schokkend om te lezen hoeveel mensen aan zichzelf denken en niet aan de ander. Misschien niet je directe ander, maar gewoon je medemens/mededier op deze wereld. Voor mij raken al die opmerkingen over 'als ik minder vlieg mag ik meer vlees' of 'geen drie kinderen is niet per se nodig om groei tegen te gaan dus ik neem er gewoon drie' kant noch wal. De vergelijking met de overheid na 9/11 vind ik ook nergens op slaan in dit geval - daar ging het om de veiligheid van mensen en het was vrijwel meteen duidelijk dat dat allemaal nogal vaag was, dit gaat over het voortbestaan van een fijn leven voor de mensheid, de dieren en de planeet. Ook hoeven hier de maatregelen geen inperking van de vrijheid te betekenen, alleen een sturing naar goede keuzes en, in dit geval, geen promotie van slechte keuzes. Als de overheid al die subsidies op dingen als vliegen afschaft en naar de trein overhevelt, wordt een goede keuze voor veel mensen al steeds makkelijker. Evenals geen extreem slecht vlees meer aanbieden. Krijgen de mensen toch nog hun vlees, maar dan op een fatsoenlijke manier.
Maar goed, aan de overheid kunnen we niet zo heel direct wat doen (natuurlijk wel door handig te stemmen, maar ik denk dat iedereen weet dat a) geen enkele partij precies bij al je keuzes aansluit en b) het toch weer een coalitie wordt waardoor alles een beetje lauw blijft qua maatregelen. (in sommige opzichten goed, maar er zijn zelden echt grote maatregelen). Aan jezelf kun je wel iets doen. Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben dus wel heel erg voor maatregelen van de overheid zoals omscheven in de vorige alinea.

In tegenstelling tot wat sommige mensen denken vind ik niet dat niemand meer kinderen mag, of er minder vlees moet worden gegeten. Ik zou alleen graag zien dat dit een keuze is waarin meer factoren zijn meegewogen dan 'lekker' of ' hebben!' en goed is stilgestaan bij de impact. Zeggen dat iets een egoistische keuze is, hoeft in dit topic ook niet gezien te worden als schelden, dit is gewoon de constatering van een feit. Een kind neem je voor jezelf, niet voor het kind. (misschien enkele geloven waar ik niets van afweet uitgezonderd, die denken dat boven kinderen staan te trappelen om precies bij JOU geboren te worden). Vlees eet je omdat je het lekker vindt (die ene uitzondering met soja-, paddestoelen-, bonen- en peulvruchtenallergie die verder ook nergens tegen kan behalve vlees daargelaten). En ja, dat zijn gewoon egoistische keuzes, net als denk ik heel erg veel keuzes in het leven. Egoistisch is in dit geval een keuze die je voor jezelf maakt, niet voor een ander.

Ik vind het oprecht jammer dat de twee kijvende groepen hier elkaar niet kunnen bereiken. Ik zit zoals jullie weten meer in het denk-aan-het-milieu-kamp, dus ik krijg het vooral van deze kant mee, maar wat me aan 'onze' kant met name frustreert is de houding van het-zal-mijn-tijd-wel-duren. Ik kan er zelf gewoon niet bij dat je zo over je medemens en de planeet denkt. Andersom zullen mensen ' mijn soort' dus wel moraalridders vinden die denken dat ik ze alles wil afnemen. Ik snap dat niet, als iemand het me uit kan leggen: graag. Het is geen kwestie van niet mogen, het is een kwestie van net even iets ruimer nadenken over je eigen keuzes. Wat daar dan ook uitkomt. En omdat de overheid, en zeker de wereld, dat eigenlijk niet doet omdat ze zo op geld gericht zijn, denk ik dat veel mensen het toch ook maar hier proberen te roepen omdat het voor ons te belangrijk is om te laten gaan.



En dit vind ik dus wel typisch, iedereen moet doen wat hij/zij goed acht, als er maar over nagedacht is. Maar als ik kinderen wil krijgen omdat ik dat heel graag wil en het uiteraard heb doordacht (financieel, emotioneel, stabiliteit) dan is dat niet goed want het milieu. Dus ik vind het arrogant te stellen dat je dus alleen ruim denkt als je je heel erg bezig houdt met het milieu. Want sommige mensen hebben daar een andere opinie over en dat mag niet goed zijn. Heel bijzonder.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 20:15

Dat stel ik niet. Maar als mensen het zo gemakkelijk wegwuiven en geïrriteerd worden van dergelijke reacties, is het blijkbaar nog niet goed genoeg doordacht.

Maddy_Paola

Berichten: 1337
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:17

Ik vind wel dat dit onderwerp aardig uitgekauwd is, zijn veel mensen hier t blijkbaar niet mee eens aangezien t al pagina's lang zo gaat, misschien idee om een apart topic daarvoor te openen? Het is best een groot issue natuurlijk maar dit topic is niet de plek om t te bespreken tot in den treure....

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:38

Gooi ik er even een andere in.
Ik vind dat partneralimentatie niet verplicht moet zijn maar mensen zelf de keuze moeten hebben dit wel of niet op te nemen in hun huwelijkse voorwaarden.

Anoniem

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 03:46

Volgens mij is partneralimentatie ter bescherming van de overheid en belasting betalers zodat de niet-werkende partner niet meteen in de bijstand valt. Als (voormalig) belasting betaler ben ik het er dus niet mee eens dat mensen daar zelf van af kunnen zien.

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 06:43

flooooo schreef:
Gooi ik er even een andere in.
Ik vind dat partneralimentatie niet verplicht moet zijn maar mensen zelf de keuze moeten hebben dit wel of niet op te nemen in hun huwelijkse voorwaarden.


Alsjeblieft niet. Er zijn zoveel verhalen van mensen, en dan speciaal in het geval van huiselijk geweld, waar een van de partners in het begin gouden bergen belooft, en 'ik zal er altijd voor je zijn' en maak je niet druk om de voorwaarden want we gaan toch niet scheiden, en dan bij een scheiding het of met een banketstaaf bedrag afdoet of het gewoon niet in het convenant opneemt......

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 06:54

Citaat:
Citaat:

De mensen die nu nog kinderen nemen denken toch ook 'ikke ikke ikke'?
Wat is daar zo anders aan dan mensen die hun andere klimaatonvriendelijke wensen willen vervullen?


Dit is dus exact wat ik bedoel.

Zo is het wel. Wat jij wilt, kan anders zijn dan wat een ander wil. Je kunt niet zeggen jij mag wel, jij mag niet. Dus als jij de kindervrije in vliegvrijheid wilt beperken is het geheel logisch dat de kindervrije zegt voor wat hoort wat. Wie weet zet jij wel een vliegkoter op de wereld en is de kindervrije wel degelijk met het milieu bezig door in plastic te minderen. Maar dat zie je niet, nee je wijst na wel 2 vakantievluchtjes per jaar. Maar the clean the ocean duiken hoor je niet van.
En je eigen koter koopt veel vuurwerk, rookt, koopt een sfeervolle open haard, enz.
Je kunt dus niet gemakkelijk zeggen en bepalen wat voor een ander werkt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:05

Germie, echt je bent alleen maar aan het invullen.
Als je gewoon eens begint met naar jezelf en je eigen slechte gewoontes te kijken, zonder het hele wel of geen kind gebeuren daarbij te betrekken.

En wat jij met je plastic opduiken doet is heel leuk, maar ook dat zie ik te pas en te onpas voorbij komen als soort van excuus om al het andere wat je bewustzijn zou moeten hebben te negeren.

Vingertje wijzen is slecht, en ik spreek jou op dit moment ook aan maar het verbaast me gewoon zo ontzettend dat je bij jezelf anno 2020 nog denkt: voor wat hoort wat.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:16

flooooo schreef:
Dus waarom dan zo vreselijk tekeer gaan tegen mensen die kinderen willen/krijgen? Nogmaals leef en laat leven.

Omdat er meer draagvlak moet komen voor het besef dat kinderen op de wereld zetten óók klimaatonvriendelijk is. Kinderen sponsoren door kinderbijslag, allerlei toeslagen en kinderkortingen (gratis vliegen voor kinderen onder de 2 bijv) vind ik echt niet meer van deze tijd waarin milieufanaten gillen om hogere vleesprijzen en hogere prijzen voor vliegtickets.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:42

Avalanche81 schreef:
flooooo schreef:
Gooi ik er even een andere in.
Ik vind dat partneralimentatie niet verplicht moet zijn maar mensen zelf de keuze moeten hebben dit wel of niet op te nemen in hun huwelijkse voorwaarden.


Alsjeblieft niet. Er zijn zoveel verhalen van mensen, en dan speciaal in het geval van huiselijk geweld, waar een van de partners in het begin gouden bergen belooft, en 'ik zal er altijd voor je zijn' en maak je niet druk om de voorwaarden want we gaan toch niet scheiden, en dan bij een scheiding het of met een banketstaaf bedrag afdoet of het gewoon niet in het convenant opneemt......


Inderdaad. Prima dat de partneralimentatie nu wat is ingeperkt. Maar helemaal niet lijkt me niet gewenst.
Precies om wat Avalanche1 zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:44

Ik denk dat iedereen, maar dan ook echt iedereen begrijpt dat kinderen op de wereld zetten klimaatonvriendelijk is. De meeste mensen die er ook even over nadenken begrijpen ook dat alles wat we doen milieuonvriendelijk is, inclusief posten op bokt. Maar om de een of andere reden probeert ons soort zichzelf toch in stand te houden, ongeacht hoe milieuonvriendelijk dat ook is; iets met biologie en de problemen van een krimpende bevolking waardoor het systeem dat we nu kennen niet meer houdbaar is.

Verder begrijp ik steeds beter dat mensen zich aan het keren zijn tegen al het milieu- en klimaatgezeur. Het wordt zo gedramd en het is al zo vermoeiend.

- Wil je naar buiten vandaag?
- Nee, is slecht voor het milieu.

- Zullen we uit eten gaan?
- Nee, is slecht voor het milieu.

- Ga je op vakantie dit jaar?
- Nee, is slecht voor het milieu.

- Filmpje kijken op Netflix?
- Nee, is slecht voor het milieu.

De groeten dan {:)-:(

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:20

Een andere misschien unpolular opinion:
Je hoeft niet de wereld rond te vliegen "om de wereld" te zien. Ik durf zelfs te wedden dat veel mensen (niet alle natuurlijk) die regelmatig vliegvakanties nemen niet eens echt veel van het land zien waar ze heen gaan (echt de cultuur)

Daarom mag van mij de kosten van vliegen wel omhoog, relatief t.o.v. de impact op het milieu... zonder dat ik het sneu vind voor de "jeugd".

Met lezen, internet en documentaires "zie" je ook veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:29

Dat komt op mij en beetje over als een anti-intellectuele aanpak: geloof nou maar gewoon wat we je vertellen hoe dingen zijn en ga vooral niet voor jezelf kijken en je eigen mening vorm geven. Die aanpak is vooral populair onder dictatoriale bewinden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:32

Riddershow schreef:
Een andere misschien unpolular opinion:
Je hoeft niet de wereld rond te vliegen "om de wereld" te zien. Ik durf zelfs te wedden dat veel mensen (niet alle natuurlijk) die regelmatig vliegvakanties nemen niet eens echt veel van het land zien waar ze heen gaan (echt de cultuur)

Daarom mag van mij de kosten van vliegen wel omhoog, relatief t.o.v. de impact op het milieu... zonder dat ik het sneu vind voor de "jeugd".

Met lezen, internet en documentaires "zie" je ook veel...

Waarom moeten de echte reizigers de dupe worden van het massatoerisme? Ik reis juist om veel te zien en ervaren en reis ter plaatse dus ook altijd rond, maar als de tickets enorm in prijs stijgen kan ik op een gegeven moment ook niet meer weg.
Wat beelden op tv zien van mooie natuur is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met er zelf zijn. Het komt een beetje over met pas maar af en toe op andermans baby ipv er zelf eentje te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:43

enzino schreef:
Dat komt op mij en beetje over als een anti-intellectuele aanpak: geloof nou maar gewoon wat we je vertellen hoe dingen zijn en ga vooral niet voor jezelf kijken en je eigen mening vorm geven. Die aanpak is vooral populair onder dictatoriale bewinden.

Een unicum enzino: ik ben het met je eens.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:45

Shaggy09 schreef:
Germie, echt je bent alleen maar aan het invullen.
Als je gewoon eens begint met naar jezelf en je eigen slechte gewoontes te kijken, zonder het hele wel of geen kind gebeuren daarbij te betrekken.

En wat jij met je plastic opduiken doet is heel leuk, maar ook dat zie ik te pas en te onpas voorbij komen als soort van excuus om al het andere wat je bewustzijn zou moeten hebben te negeren.

Vingertje wijzen is slecht, en ik spreek jou op dit moment ook aan maar het verbaast me gewoon zo ontzettend dat je bij jezelf anno 2020 nog denkt: voor wat hoort wat.

Jij weethelemaal niet wat ik allemaal doe.
Ja, ik zet me in tegen de plastic soup wat velen wegens niet onder water kunnen duiken daar niet kunnen doen, maar ik doe ook andere kleinere dingen. Af en toe netten snijden voor healthy seas, maar ook zoeken naar vermiste personen onder water ( laatste draagt natuurlijk niet direct bij aan milieu, maar is wel belangrijk ). En zo probeerik ook mijn eigen plastic afval te reduceren.
Maar nee, ik ben niet roomser dan de paus, maar ik geef het wel gewoon toe, velen niet. Ik ga wel dagelijks met het ov, echter het ov is ongeschikt om mijn hobby maar enigzins te kunnen uitvoeren, dan ben ik aangewezen op de auto. Dus waar het kan pak ik bus of trein.
Dus het valt best mee, en ja, ik kijk ook wel eens kritisch naar mezelf. En dat mis ik echt bij de mensen die vinden dat kinderen krijgen een recht is. Die wijzen naar een ander, maar nee, wat zeggen van koters mag niet.
Maar de waarde van wat een ander WEL doet wordt niet ingezien.