Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:01

Whale schreef:
Noujah, het gehele 'Wil je wel kinderen op deze wereld zetten?' is ook iets wat welke eeuw wordt geroepen.

Goed, ik heb mijn moeder geappt. Bijna 40 jaar geleden kreeg zij haar eerste kind, mijn enige en oudere broer.

Mijn vraag was of ze nú nog steeds met dezelfde onbevangenheid aan twee kinderen zou beginnen.

"Ben je gek! Ik vind het doodeng dat je broer heeft gekozen er drie op de wereld te zetten, wat moet er terecht komen van die kinderen in deze wereld."

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:01

Palmera schreef:
Whale schreef:
Noujah, het gehele 'Wil je wel kinderen op deze wereld zetten?' is ook iets wat welke eeuw wordt geroepen.

Goed, ik heb mijn moeder geappt. Bijna 40 jaar geleden kreeg zij haar eerste kind, mijn enige en oudere broer.

Mijn vraag was of ze nú nog steeds met dezelfde onbevangenheid aan twee kinderen zou beginnen.

"Ben je gek! Ik vind het doodeng dat je broer heeft gekozen er drie op de wereld te zetten, wat moet er terecht komen van die kinderen in deze wereld."


Gelukkig is je moeder niet de gehele wereld.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:03

Unpopulair opinion: voor mij wel. :+

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:06

Ik ken haar niet en dat is haar mening, die mag ze zeker hebben. Net als dat jou broer drie kinderen heeft gekregen, mag ook.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:09

Er zullen altijd mensen die hard roepen hoe je in hemelsnaam kinderen op deze wereld zou willen zetten, en er zullen mensen zijn die hun schouders optrekken en het allemaal niet zó erg vinden. Dat moet wel, want anders was de mens inmiddels al uitgestorven, het is niet alsof het bijv. 2000 jaar geleden een paradijs was hier.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:11

In welk opzicht is nu de aarde beter af dan 2000 jaar geleden?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:12

Sheran schreef:
In welk opzicht is nu de aarde beter af dan 2000 jaar geleden?


Wie zegt dat het 2000 jaar geleden beter was? Ik zeg alleen dat het 2000 jaar geleden ook geen paradijs was.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:13

2000 jaar geleden was de aarde in ieder geval niet zo vervuild, werden dieren wiens tijd het nog niet was om uit te sterven niet alsnog met uitsterven bedreigt, was er nog zat natuur om in te leven, etc, etc.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:15

Palmera schreef:
2000 jaar geleden was de aarde in ieder geval niet zo vervuild, werden dieren wiens tijd het nog niet was om uit te sterven niet alsnog met uitsterven bedreigt, was er nog zat natuur om in te leven, etc, etc.


Ook toen stierven dieren uit door toedoen van de mensheid.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:18

Whale schreef:
Palmera schreef:
2000 jaar geleden was de aarde in ieder geval niet zo vervuild, werden dieren wiens tijd het nog niet was om uit te sterven niet alsnog met uitsterven bedreigt, was er nog zat natuur om in te leven, etc, etc.


Ook toen stierven dieren uit door toedoen van de mensheid.


De mensheid kon toen nog niet op zo'n grote schaal dieren misbruiken. Dat is echt iets van de industrie.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:44

2000 jaar geleden was het verschrikkelijk voor mensen. Bizarre kindersterfte, slavernij, willekeur, met een beetje pech werd je geofferd aan de goden (christendom was best een vooruitgang..) rechteloosheid, je ging dood aan simpele ontstekingen en grote delen van NL hadden giftige landschappen (de moerassen). Nee was geen feestje hoor!
Laatst bijgewerkt door troi op 12-01-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:46

Voor de aarde was het een stuk beter. Ik vind niet dat mensen het belangrijkst zijn.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:23

Sheran schreef:
Ik vind niet dat je een ander moet willen dwingen om zijn/haar levensstijl te veranderen, maar ik vind het ook niet erg als er wel wat kritische geluiden te horen zijn. Als niemand kritisch is gebeurt er ook niet veel natuurlijk. In het geval van een 3e kind zou ik het dus persoonlijk niet erg vinden als iemand zegt ' denk er wel goed over na in verband met het klimaat'. Net als ik het niet erg zou vinden als iemand zou zeggen 'denk alsjeblieft goed na voordat je het vliegtuig neemt naar Spanje'. Door dat soort opmerkingen ga je soms toch dingen als minder vanzelfsprekend beschouwen en dat is iets goeds in mijn ogen.


Hier is een boek over geschreven, van ego-mancipatie naar eco-mancipatie, van Henk Oosterling.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:25

Palmera schreef:
2000 jaar geleden was de aarde in ieder geval niet zo vervuild, werden dieren wiens tijd het nog niet was om uit te sterven niet alsnog met uitsterven bedreigt, was er nog zat natuur om in te leven, etc, etc.



Dit is niet waar trouwens. Heel veel dieren zijn door de Homo sapiens uitgestorven de afgelopen duizenden jaren. In Australië zijn alle grote zoogdieren uitgestorven sinds wij daar voet aan land hebben gezet.

Oké kleine nuance: het was een combinatie van factoren. Maar toch.

Anoniem

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:30

Ziekte en onvruchtbaar is een manier om de mens in toom te krijgen, maar door medicijnen en hormoon behandelingen blijft het maar doorfokken en doorgaan . Tuurlijk ik gebruik ook medicijnen als het echt moet, maar 50 jaar vind ik oud genoeg voor mijzelf straks

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:35

Rebecca schreef:
Ziekte en onvruchtbaar is een manier om de mens in toom te krijgen, maar door medicijnen en hormoon behandelingen blijft het maar doorfokken en doorgaan . Tuurlijk ik gebruik ook medicijnen als het echt moet, maar 50 jaar vind ik oud genoeg voor mijzelf straks


Ben benieuwd of je er nog zo over denkt als je bijna 50 bent. :oo
Ben het nu zelf bijna en er is nog zoveel te zien, te ontdekken en te doen, dat ik nog geen zin en tijd heb om nu al te gaan als het aan mij ligt :)

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:39

Ik geloof echt niet dat het vroeger zo veel beter was om kinderen te krijgen. Maar ik ben het met Sheran eens dat de mensheid de laatste jaren echt bizar gevaarlijk voor het voortbestaan van de planeet geworden is.

Ik geloof dat het mogelijk is dat mensen een oplossing kunnen vinden om deze planeet weer leefbaar te maken en het tij te keren. Maar dat gaat niet onze generatie zijn. Dit is slechts het begin van de hele eco-beweging.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:41

Rebecca schreef:
Ziekte en onvruchtbaar is een manier om de mens in toom te krijgen, maar door medicijnen en hormoon behandelingen blijft het maar doorfokken en doorgaan . Tuurlijk ik gebruik ook medicijnen als het echt moet, maar 50 jaar vind ik oud genoeg voor mijzelf straks


Ik schrik hier best van. 50 ben je nog in de bloei van je leven, wat zonde dat je er zo over denkt.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:49

Ik ben van mening (en heel veel mensen met mij niet) dat 2 kinderen per stel het maximale zou moeten zijn. Althans dat je niet meer mag "fokken" dan je eigen opvolgers (2 volwassenen, max 2 kinders).
Helemaal geen kinderen vind ik wat heftig hoewel ik ze zelf niet hoef.
1 is vooruitgang
2 is "neutraal" qua overbevolking en imho is 3+ onnodig.. wat kunnen nummer 1 en 2 niet dat er per se een nummer 3 moet komen.

Edit: ik vind ook dat mensen zich meer moeten verdiepen in waar hun eten vandaan komt (groentes, fruit etc. Ook). Ik ken een hele boel mensen die mij heel raar aankijken als ik trots mijn eigen teelt laat zien en daar zou best verandering in mogen komen..

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:56

Het heeft bij ons inderdaad een rol gespeeld in de vraag hoeveel kinderen we willen. Het zijn er 2 geworden en ik ben het met je eens dat dat wel het maximum is wat deze wereld aan kan per koppel. Er mee rekening houdend dat niet ieder koppel kinderen wenst.

Maar het kan echt heel sterk kriebelen om er meer te krijgen eens je er aan begonnen bent. Vergis je daarin niet. Het lijkt wel een soort dwang, een soort verslaving dan. :=

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 00:03

Mijn “twee kinderen” zijn dan te koop, aangezien ik geen wil :) wel voor een leuk bedrag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 03:05

Sheran schreef:
Voor de aarde was het een stuk beter. Ik vind niet dat mensen het belangrijkst zijn.

Rare opmerking.

"De aarde" is een kloot materialen met zwaartekracht. De aarde heeft geen gevoelens en ook geen mening. Het maakt de aarde niets uit of er olie in de zee zit, of er leven op aarde mogelijk is, of er mensen wonen, of het gemiddeld 20 graden, 200 graden of -200 graden is.

Een bevroren aarde is goed voor sommige planten en dieren, een woestijnaarde voor andere planten en dieren en zelfs zonder enig leven is de aarde nog steeds de aarde.

Tijd om te accepteren dat wij als mensen ons wel aanpassen of we sterven uit en er alleen problemen komen als we alles hetzelfde willen houden terwijl de aarde altijd in verandering is.

Magrathea schreef:
Misschien wel als het gaat om de wereld waarin je met een beetje geluk nog een jaar of 60 in mag leven.

De angst zit er goed in.

Na 9/11 heeft de Amerikaanse overheid langzaam aan de rechten van burgers beperkt onder het mom van "nationale veiligheid". Dit hebben ze in kleine stappen gedaan zonder er heel open in te zijn omdat ze bang waren dat mensen in opstand zouden komen. Terugkijkend zijn de aanpassingen erg groot geweest, en leveren ze nauwelijks iets op, maar nu het er eenmaal door is zal het vel moeite kosten het ooit weer van de tafel te krijgen.

Als ik zo door bokt lees zie ik echter een redelijk aantal mensen dat actief aan het pleiten is om minder rechten te hebben, vanwege veiligheid, het milieu, of welk verhaal er dan ook gepushed kan worden door de media op dat moment. Sommige mensen willen hier dolgraag af van het recht zelf te kunnen kiezen voor producten en diensten en het recht te bepalen hoeveel kinderen je neemt. In een ander topic pleiten mensen zelfs voor censuur om "schadelijke leugens tegen te gaan". Er is geen langzame implementatie met geheime plannen voor nodig, straks staan mensen op straat te roepen voor minder vrijheden en een overheid die ze beter in de gaten houdt.

Dat vind ik allemaal een stuk enger, mede omdat het zo'n duidelijke breuk met het verleden lijkt te zijn. En dan te bedenken dat juist deze jonge generatie zo de prijs gaat betalen voor al die dingen, studeren kost handen met geld, ze kunnen tot hun 40e nog geen woning kopen en zullen dat afbetalen tot na hun dood, ze zullen een hoop van de wereld niet kunnen zien vanwege hun eigen protesten tegen vliegreizen, de hebben nauwelijks privacy en zullen het ook nooit meer krijgen, etc.

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:03

Weten jullie dat het gemiddelde aantal kinderen per gezin in Europa onder het 'onderhoudsniveau' ligt? In Nederland ligt het nog relatief hoog op 1,7 kinderen per vrouw, gemiddeld in Europa is dat 1,6. Allebei ruim onder het aantal dat nodig is om de groei te stabiliseren. (Zie bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vruchtbaarheidscijfer)

Gezinnen met veel kinderen komen voornamelijk nog voor in ontwikkelingslanden, waar de kindersterfte hoger is en de algehele welvaart lager. Ik weet er verder het fijne niet van, maar zeggen dat iemand geen drie kinderen moet nemen omdat er anders veel te veel mensen komen lijkt me niet nodig.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:08

Sanet schreef:
Mijn “twee kinderen” zijn dan te koop, aangezien ik geen wil :) wel voor een leuk bedrag :D

De mijne ook. Kan ik het leven wat veraangenamen, extra vliegen en vlees eten. Ofzo.

Daarnaast, als zuivel op de bon moet, dan compenseer ik mijn sowieso niet genuttigde melk met extra vlees.

Kortom je komt er toch niet uit. Mijn af en toegeen vlees flexitarier zijn vind ik meer dan genoeg goed doen voor de aarde. Zeker als een ander weer voor honderden euro vuurwerk delucht in mag blazen.
Voor wat hoort wat he. Ga je dan denken wat geheel logisch en toegestaan is.
Je gaat er toch niet uitkomen wat he5 beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:31

Nightingale schreef:
Weten jullie dat het gemiddelde aantal kinderen per gezin in Europa onder het 'onderhoudsniveau' ligt? In Nederland ligt het nog relatief hoog op 1,7 kinderen per vrouw, gemiddeld in Europa is dat 1,6. Allebei ruim onder het aantal dat nodig is om de groei te stabiliseren. (Zie bv https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vruchtbaarheidscijfer)

Gezinnen met veel kinderen komen voornamelijk nog voor in ontwikkelingslanden, waar de kindersterfte hoger is en de algehele welvaart lager. Ik weet er verder het fijne niet van, maar zeggen dat iemand geen drie kinderen moet nemen omdat er anders veel te veel mensen komen lijkt me niet nodig.

Om het visueel uit te drukken:

Afbeelding

Je hier druk maken om hoeveel kinderen iedereen neemt is zinloos. De totale bevolking van Europa zal krimpen dus het maakt echt niets uit of je nou geen of drie kinderen neemt (aannemende dat niet plots iedereen in Europa jouw keuze nadoet). Als je je echt druk maakt om het totaal aantal mensen op aarde dan zal je je pijlen toch echt moeten richten op een bepaald continent, zie bovenstaand overzicht. Als het andere is relatief tijdsverspilling.