Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:34

Gerelateerde onpopulair opinion (niet tegen jou, Enzino, ik ken jou en je hond totaal niet), maar de meeste honden zijn erg slecht opgevoed en de baasjes schuiven dat af op 'moeilijk karakter' of 'zo zijn ze nu eenmaal' of zien dingen niet eens als een probleem (met hun neus in het kruis van vreemden duwen, aan je kleren likken, achter je aan rennen, aan de riem trekken etc etc etc). Als je je hond niet op kan voeden, neem dan geen hond of een ander soort hond.

Kennissen hadden een hond die bij vreemden uit de buurt moest blijven. Gromde ook altijd enorm. Of van die waakhonden die niet stil worden als het baasje ze dat vertelt. Voed ze op.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:41

DatBenIkNou schreef:
Gini: ik ben ook niet hele tijd bezig waar mijn honden lopen hoor....Als je dat namelijk als pup conditioneert dan is het geen commando of dingetje meer maar een gewoonte. Dus bij die van 7 maanden oefen ik daar nu mee, de 2 volwassen honden weten niet beter. Ze mogen alle 3, 2x pd uitgebreid los in het bos hun goddelijke gang gaan naast de wandelingen aan de lijn door de wijk.


Sorry, ik had mijn bericht alsnog verwijderd omdat ik het achteraf gezien niet heel veel vond toevoegen in dit topic :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:31

DatBenIkNou schreef:
Je schrijft zelf: Het is een labrador dus veel succes met het terughalen zonder lijn op het moment ze voedsel ruikt.
Daarmee lijkt het of je zegt dat het ras opzich dus niet zou luisteren.

Maar hee: het topic heet niet voor niks Unpopular opinions hé? :+

Je leest niet erg goed, ik spreek expliciet over mijn eigen hond, zie mijn originele bericht met "de hond gaat hier". Dan spreek ik dus over mijn eigen hond (de hond), en niet honden in het algemeen. Vervolgens geef ik aan dat "het een labrador is dus succes met...". "Het" verwijst hier wederom naar mijn eigen hond, en niet naar labradors in het algemeen.

Daarmee lijkt het of je zegt dat het ras opzich dus niet zou luisteren.
Ik geef aan dat binnen het ras een genetische mutatie veel voor komt die het moeilijk maakt voor die honden om van voedsel weg te blijven.

Sheran schreef:
maar de meeste honden zijn erg slecht opgevoed en de baasjes schuiven dat af op 'moeilijk karakter' of 'zo zijn ze nu eenmaal' of zien dingen niet eens als een probleem (met hun neus in het kruis van vreemden duwen, aan je kleren likken, achter je aan rennen, aan de riem trekken etc etc etc). Als je je hond niet op kan voeden, neem dan geen hond of een ander soort hond.

De vraag is hier welk niveau van opvoeding je wilt als baas.
Wat jij onwenselijk gedrag vind, kan ik misschien normaal gedrag vinden en toelaten.
Sommige honden kunnen drugs zoeken in containers in de haven, de jouwe niet. Dat maakt jouw hond niet slecht opgevoed, hij is slechts anders opgevoed.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:21

Dat anderen geen last hebben van jouw hond lijkt me een redelijk uitgangspunt :)

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:32

Dat ligt er maar net aan wat die anderen doen. Als jij mijn hond negeert, dan heb je geen last van hem. Ga je bewust op hem af zonder hem de kans te geven om weg te lopen of probeer je zelfs een bal af te pakken, ja dan heb je kans dat je wel last van hem hebt. Het blijft een dier met eigen karakter en instincten/eigenschappen. Sommige dingen ga ik absoluut niet af leren, want het hoort bij het dier. Ik probeer het wel zo te vormen dat het voor mij fijn werkt en dat mensen die hem negeren ook geen contact met hem hebben. Zo zal hij nooit tegen iemand aanspringen die gewoon voorbij loopt, hij gaat ook niet snuffelen. Maar als iemand bewust contact zoekt of met hem gaat spelen, dan kan hij wel springen. Ik heb hem dat niet afgeleerd, ik heb alleen aangeleerd dat springen niet tegen mij aan mag en alleen om me heen en op bepaalde momenten (zoals met spelen/belonen met trainingen)

Maar er zijn erg rare ideeen bij verschillende hondeneigenaren over wat opgevoed is of wat geen last van een hond hebben is. Ik heb er last van als er een hond op ons afgestormd komt die 'alleen maar wil spelen'. Andere mensen hebben er last van als ik op een afgelegen stuk een bal aan het gooien ben of dat mijn hond een bal in zijn bek heeft met lopen.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:29

Mijn onpopulaire mening is dat ik het bemoeizuchtige en betuttelende van veel mensen erg irritant vindt, met name als het gaat om politiek en klimaat. Het lijkt wel alsof je niets meer mag doen en geen eigen keuzes meer mag maken.
Ook dat moraalridder gedrag vind ik heel vervelend, ik ben goed want ik heb geen kinderen dus ik mag wel vliegen maar jij niet want jij hebt wel kinderen/eet vlees/rijdt diesel. Gruwelijk. Laat mensen lekker zelf bepalen hoe ze leven.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:39

Nee ik snap de moraalridders heel goed. Want het klimaat is geen probleem dat 1 persoon aangaat, het gaat iedereen aan.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:00

Zal best maar volgens mij is het aan mijzelf om te bepalen welke keuzes ik maak. Als ik dan voorbij zie komen dat iemand zich afvraagt of ze al een derde kindje zal proberen te krijgen en je krijgt onmogelijk veel reacties in dezelfde strekking over een overbevolkte wereld dan snap ik dat niet. Dat vraag je niet en herhaling heeft geen zin, ook al is het anders verpakt.

Ik heb niet de behoefte om betutteld te worden en maak mijn eigen keuzes.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:14

En ik zeg dit alleen omdat we in dit topic zitten, maar ik kan me die reactie dus niet voorstellen. Eigen keuzes maken is prima, maar je hebt met je keuzes veel effect op anderen en op de wereld. Ik vind de houding van 'ik heb hier recht op' en 'het zal mijn tijd wel duren' vrij kortzichtig (naar woord, sorry, maar ik wist geen betere)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:26

Ik denk dat ik ook een unpopular opinion heb...
Ik vind het hele mediacircus rond de "documentaire" van Famke Louise over bont enorm schijnheilig en irritant. Verschillende merken (o.a. Rumag) voor je karretje spannen om reclame te maken voor een documentaire die alleen op Videoland (een betaalde dienst) te zien is, over een onderwerp waarvan veel mensen (hopelijk) al weten dat er zo veel niet klopt.
Nee. :evaw:

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:38

Steeph schreef:
Ik denk dat ik ook een unpopular opinion heb...
Ik vind het hele mediacircus rond de "documentaire" van Famke Louise over bont enorm schijnheilig en irritant. Verschillende merken (o.a. Rumag) voor je karretje spannen om reclame te maken voor een documentaire die alleen op Videoland (een betaalde dienst) te zien is, over een onderwerp waarvan veel mensen (hopelijk) al weten dat er zo veel niet klopt.
Nee. :evaw:


Heerlijk voorbeeld van "het is ook nooit goed".

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:43

Ik vind Famke Louise sowieso niks maar het concept is wel oké.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:16

Tja Sheran ik kijk er anders naar. Ik wil mijn eigen keuzes maken en bewuste dingen doen op de manier waarop ik dat wil. Aangesproken worden op een belerende toon heeft bij mij echt geen zin. Iedereen doet toch wat hij zelf goed acht?
Ik weet heus wel dat ik in een zware diesel rij bijvoorbeeld maar heb daar zo mijn beweegredenen voor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:07

Even mezelf quoten uit een ander topic
Magrathea schreef:
Ja weet je.

Iedereen moet imo doen wat ie kan om de klimaatcrisis een halt toe te roepen, voor zover dat nog mogelijk is. Dat wisselgeld word ik zo moe van: ik mag vliegen want ik heb geen kinderen, ik mag vlees eten want mijn woning is energieneutraal. Hou toch op. We stevenen af op een zeer onzekere toekomst, het kan echt geen kwaad voor iedereen om zeer kritisch naar zichzelf te gaan kijken om eens te zien op welke plekken er nog winst te behalen valt. En dan heb ik het niet over 1x per week een boterham met kaas eten ipv ham en het dan wel weer mooi vinden :=

Vermindering van het aantal mensen is zeker belangrijk maar ook een oplossing voor de zeer lange termijn. Daar merken we op zijn vroegst pas over 20-30 jaar echt wat van, terwijl we nú al met teveel mensen zijn - althans voor de levensstijl die de gemiddelde Westerling belieft.

Echt, dingen doen voor de planeet is geen wedstrijdje :roll:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bc1d3e56/ deze dame omschrijft het heel goed.


Het zou al zoveel schelen als iedereen oprecht naar zichzelf keek in wat ze beter kunnen doen in plaats van alleen maar klagen over dat een ander het misschien net niet goed doet. Dat laatste gebeurt trouwens in veel gevallen om het eigen gedrag te rechtvaardigen (zie je wel, die veganist gaat op vliegvakantie, dat betekent dat het niet erg is dat ik met de auto naar werk ga terwijl met het OV ook prima kan)(een redenering die natuurlijk als een tang op een varken slaat maar erkennen dat je zelf fout zit is iets waar veel mensen het heeeel moeilijk mee hebben)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:35

Ik vind niet dat je een ander moet willen dwingen om zijn/haar levensstijl te veranderen, maar ik vind het ook niet erg als er wel wat kritische geluiden te horen zijn. Als niemand kritisch is gebeurt er ook niet veel natuurlijk. In het geval van een 3e kind zou ik het dus persoonlijk niet erg vinden als iemand zegt ' denk er wel goed over na in verband met het klimaat'. Net als ik het niet erg zou vinden als iemand zou zeggen 'denk alsjeblieft goed na voordat je het vliegtuig neemt naar Spanje'. Door dat soort opmerkingen ga je soms toch dingen als minder vanzelfsprekend beschouwen en dat is iets goeds in mijn ogen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 03:38

Sheran schreef:
Ik vind niet dat je een ander moet willen dwingen om zijn/haar levensstijl te veranderen, maar ik vind het ook niet erg als er wel wat kritische geluiden te horen zijn. Als niemand kritisch is gebeurt er ook niet veel natuurlijk. In het geval van een 3e kind zou ik het dus persoonlijk niet erg vinden als iemand zegt ' denk er wel goed over na in verband met het klimaat'. Net als ik het niet erg zou vinden als iemand zou zeggen 'denk alsjeblieft goed na voordat je het vliegtuig neemt naar Spanje'. Door dat soort opmerkingen ga je soms toch dingen als minder vanzelfsprekend beschouwen en dat is iets goeds in mijn ogen.


Naar mijn mening zouden mensen zeker gedwongen mogen worden. Hup, een speciale kaart waarmee je maar maximum drie keer in de week vlees kan kopen. Een beperking op de verkoop van zuivel per persoon. Als mensen zelf niet kunnen nadenken, dan moet de overheid misschien toch maar eens wat regels opleggen. Veel mensen denken blijkbaar nog steeds dat onze natuur eindeloos is... Dan mogen er wel wat bewustere mensen tussen zitten, maar zij alleen zullen de wereld niet redden. (En scharrelkippen, varkens in te kleine hokken,... mogen ze hierbij ook per direct afschaffen. Geen 'vrije keuze' voor de consument meer. Laat het vlees en de zuivel dan maar wat duurder worden, afkomstig van dieren die wel goede verzorging krijgen.)

Maar goed, ik heb het hier al eens met een vriendin over gehad. Ze haalde wel een belangrijk punt aan dat er dan wel eens (illegale) eieren gedeald zouden kunnen worden. Zo om de hoek op straat alsof je een pakje coke koopt... omdat je al je eiren van die week al geconsumeerd had en je per se toch nog een cake moest kunnen maken dat weekend. Al zijn dat dan weer problemen voor later natuurlijk...

(En waarom dingen niet gewoon duurder maken? Dan krijg je dus een nog grotere scheiding tussen arm en rijk. Mensen met geld leven sowieso al vaak in een staat van verkwisting. Dingen kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben zonder na te denken. Rijke mensen zullen dan alsnog dagelijks vlees en zuivel kunnen consumeren terwijl de mensen zonder geld dieper in de put vallen. En die vliegreizen, daar mogen ze als het aan mij ligt dus ook een beperking op leggen, en dan dus niet door de prijs te verhogen.)

Een beperking op het aantal kinderen is natuurlijk een moeilijk topic. Ik vind dat ze mensen meer moeten stimuleren om er minder te krijgen. Wat bewustwording...

Anoniem

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 03:53

Het komt niet vaak voor dat jonge generaties vragen om meer en strengere regels, inperkingen van vrijheden en het op de bon doen van voedsel wat de meeste ouderen associëren met oorlogstijd.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 04:02

enzino schreef:
Het komt niet vaak voor dat jonge generaties vragen om meer en strengere regels, inperkingen van vrijheden en het op de bon doen van voedsel wat de meeste ouderen associëren met oorlogstijd.

Ik zeg ook niet dat het realistisch is, laat staan invoerbaar... Maar, het is wel zo dat er ooit iets aan gedaan zal moeten worden. En enkel de prijzen verhogen vind ik geen optie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:15

enzino schreef:
Het komt niet vaak voor dat jonge generaties vragen om meer en strengere regels, inperkingen van vrijheden en het op de bon doen van voedsel wat de meeste ouderen associëren met oorlogstijd.

Misschien wel als het gaat om de wereld waarin je met een beetje geluk nog een jaar of 60 in mag leven.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:44

Margarthea met je eerste stuk ben ik het helemaal eens, jij verwoordt het alleen wat mooier.
Ik ben en blijf van mening dat het prima is om mensen bewust te maken van wat er gebeurt en hoe je dingen zou kunnen veranderen. Niets mis mee.
Maar een tax op dingen, neuh dat gaat mij te ver. Sluit me daarin aan bij Enzino.
Nu snap ik dat als je goedkoper kunt vliegen naar Frankrijk dan met de trein te gaan dat dit verleidelijk is, ik ben ook niet heilig. Gelukkig heb ik een vreselijke hekel aan vliegen dus kies ik alsnog voor de trein.
Blijf er alleen bij, leef en laat leven, iedereen doet wat hij goed acht en alle beetjes helpen iets. Net als bij Jehova's werkt dat wijzende vingertje vaak averechts. Hoevaak die lui ook aan mijn deur hebben gestaan, ik geloof het nog steeds niet en laat me niet bekeren. Hoe meer je mij dingen gaat opleggen, hoe recalcitranter ik zal worden.

Avalanche

Berichten: 16231
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:34

Er zit natuurlijk wel een subtiel verschilletje tussen een geloof (wat je dus niet hoeft te geloven) en klimaatverandering wat gewoon bewezen is.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:47

En dan nog is het aan jezelf hoe je er wat aan doet. Ik vind het echt bizar dat mensen vinden dat je niet zelf meer de keuze hebt over het krijgen van kinderen of wat dan ook. Of zichzelf dan beter vinden.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:53

flooooo schreef:
En dan nog is het aan jezelf hoe je er wat aan doet. Ik vind het echt bizar dat mensen vinden dat je niet zelf meer de keuze hebt over het krijgen van kinderen of wat dan ook. Of zichzelf dan beter vinden.

Men heeft gewoon de keuze. Maar of het aan te bevelen en verantwoord is om NU nog kinderen op de wereld te zetten is echt een tweede.

Je moet dan, imo, wel over een enorme grootheidswaanzin beschikken om ervan overtuigd te zijn dat jouw kinderen gewoon gelukkig zullen zijn, het ze aan niets zal onbreken, ze vrede zullen kennen en ook nog eens een bijdrage leveren om het verklotingsproces van deze planeet tegen te gaan.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:55

Noujah, het gehele 'Wil je wel kinderen op deze wereld zetten?' is ook iets wat welke eeuw wordt geroepen.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:00

Whale schreef:
Noujah, het gehele 'Wil je wel kinderen op deze wereld zetten?' is ook iets wat welke eeuw wordt geroepen.


Inderdaad.. Wat dacht je bijvoorbeeld van alle mensen die vlak voor of middenin de tweede wereldoorlog zijn geboren? Mijn oma onder andere en die wordt dit jaar 88. Leuk leven gehad.