Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:40

elnienjo schreef:
Gratis kinderen vervoer of kinderkorting mag van mij ook wel overal afgeschaft worden. Waarom zouden mensen met kinderen wel gesponsord worden in hun kinderhobby terwijl anderen de hoofdprijs moeten betalen voor hun pleziertjes?

Het is geen sponsoren van kinderen, het is het investeren in een toekomstige consument en werknemer. Als het goed is levert een gemiddeld persoon geld op voor de overheid en het land. Ze worden pas een kostenpost als ze vroeg arbeidsongeschikt worden of in de gevangenis terecht komen. Het loont dus te investeren in de toekomstige generatie zodat ze goed betaalde banen krijgen (waarde creëren: lekker veel belasting betalen en ook hun verdiensten weer uitgeven) en lang door kunnen werken.

Paardenfan25 schreef:
Dan ook stoppen met sponsoren reizen voor 2 of 4 personen. Vaak betaal je toeslag als je alleen bent, of kan je alleen voordelig boeken met 2 of 4 (gezin)

Reizen voor 2 of meer personen wordt niet gesponsord, er is gewoon sprake van een kostenbesparing als je met meerdere mensen boekt (besparen op hotelkamers en besparen op het werven van meer mensen om je reis vol te krijgen).

elnienjo schreef:
Maar waarom zijn kinderen dan wel een recht?

Omdat dat is opgenomen in de universele rechten van de mens:
Artikel 16 - Zonder enige beperking op grond van ras, nationaliteit of godsdienst, hebben mannen en vrouwen van huwbare leeftijd het recht om te huwen en een gezin te stichten. Zij hebben gelijke rechten wat het huwelijk betreft, tijdens het huwelijk en bij de ontbinding ervan.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:44

enzino schreef:
Dat komt op mij en beetje over als een anti-intellectuele aanpak: geloof nou maar gewoon wat we je vertellen hoe dingen zijn en ga vooral niet voor jezelf kijken en je eigen mening vorm geven. Die aanpak is vooral populair onder dictatoriale bewinden.

PS: dit gaat niet (primair) over het klimaat, maar dat je maar overal moet zijn geweest en het liefst zo ver weg mogelijk of zo vaak mogelijk...

Ik zeg nergens dat ze alles zomaar moeten geloven. Er is zoveel documentatie te vinden, dat je prima een eigen mening kunt vormen, zonder dat je gelimiteerd word. Voor alsnog wordt er hier niet gecensureerd...

En zeg nu zelf, 9 vd 10 die ergens heen vliegen komen hun resort/ al inclusive hotel misschien 1 dag uit en dan lopen ze over een stukje land wat zo getoeristiseerd is dat echt cultuur snuiven er echt niet in zit.

Het verschil tussen arm en rijk, dat is er toch wel. En moet de natuur de dupe ervan worden? Misschien waarderen mensen een vliegreis naar een ver land meer als het unieker is en laten ze het resort liggen om echt een keer het land en de cultuur te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:52

Riddershow schreef:
Ik zeg nergens dat ze alles zomaar moeten geloven. Er is zoveel documentatie te vinden, dat je prima een eigen mening kunt vormen, zonder dat je gelimiteerd word. Voor alsnog wordt er hier niet gecensureerd...

En het gevaar van deze redenering zie je pas als je een tijdje in een ander land hebt gewoond waar er wel gecensureerd wordt. Dat is heel moeilijk voor te stellen als je nooit buiten Nederland bent geweest, of alleen Europa hebt gezien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:31

Riddershow schreef:
En zeg nu zelf, 9 vd 10 die ergens heen vliegen komen hun resort/ al inclusive hotel misschien 1 dag uit en dan lopen ze over een stukje land wat zo getoeristiseerd is dat echt cultuur snuiven er echt niet in zit.

Als reiziger heb ik juist het minste last van mensen die hun resortenclave niet uitkomen. Juist de toeristen die massaal ongerepte plekken kapot trappen zijn een stuk hinderlijker.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:11

Ik heb nooit begrepen waarom vliegen ineens beter voor het milieu is als je de tickets duurder maakt := Ja misschien ontmoedig je een gedeelte van de mensen het vliegtuig te pakken maar lang niet het grootste gedeelte. En dan massaal met zijn allen 6 uur in de file staan in Frankrijk is wel goed voor t klimaat?

Wij vliegen ook jaarlijks, meer betalen voor een vliegreis zou ons niet weerhouden om dat te blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:12

Mars schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom vliegen ineens beter voor het milieu is als je de tickets duurder maakt := Ja misschien ontmoedig je een gedeelte van de mensen het vliegtuig te pakken maar lang niet het grootste gedeelte. En dan massaal met zijn allen 6 uur in de file staan in Frankrijk is wel goed voor t klimaat?

Wij vliegen ook jaarlijks, meer betalen voor een vliegreis zou ons niet weerhouden om dat te blijven doen.

Hmm, ben ik wel met je eens. Maar ik denk niet dat het gaat om de mensen die een keer per jaar een vliegreis maken, maar mensen die elke maand een weekendje binnen Europa weggaan maar daar wel keer op keer voor vliegen.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:47

Tickets worden wel degelijk langzaam duurder hoor. Ik was in 2018 met vertrek op 10 november 550 euro kwijt voor een retour naar Cancun incl. 50 kg bagage. In 2019 heb ik 650 moeten aftikken voor hetzelfde ticket met dezelfde vertrekdatum en ook 50kg bagage, geboekt op dezelfde dag (beide keren 21 augustus). Goedkoper in die periode heb ik niet gevonden. Dus de prijzen stijgen wel degelijk. Ook lukt voor 400 euro naar Bangkok niet meer.
Ja, je kunt wel zeggen het moet duurder, maar het is dus niet zo dat het niet stijgt. Er zullen ook vast bestemmingen zijn die wat goedkoper worden, maar gemiddeld genomen zijn vliegreizen de afgelopen 10 jaar wel degelijk duurder geworden.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:53

germie schreef:
Tickets worden wel degelijk langzaam duurder hoor. Ik was in 2018 met vertrek op 10 november 550 euro kwijt voor een retour naar Cancun incl. 50 kg bagage. In 2019 heb ik 650 moeten aftikken voor hetzelfde ticket met dezelfde vertrekdatum en ook 50kg bagage, geboekt op dezelfde dag (beide keren 21 augustus). Goedkoper in die periode heb ik niet gevonden. Dus de prijzen stijgen wel degelijk. Ook lukt voor 400 euro naar Bangkok niet meer.
Ja, je kunt wel zeggen het moet duurder, maar het is dus niet zo dat het niet stijgt. Er zullen ook vast bestemmingen zijn die wat goedkoper worden, maar gemiddeld genomen zijn vliegreizen de afgelopen 10 jaar wel degelijk duurder geworden.



Heeft meer met inflatie en het winst model te maken. Niet zo zeer met dat er belastingen over kerosine worden berekend.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 14-01-20 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:57

Duurder maken is ook niet de oplossing. Dan zou je gewoon moeten zeggen dat zulke vluchten niet meer mogen. Met geld maak je de wereld niet beter.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:01

Veulen84 schreef:
Duurder maken is ook niet de oplossing. Dan zou je gewoon moeten zeggen dat zulke vluchten niet meer mogen. Met geld maak je de wereld niet beter.


Ik denk dat dit ook zeker geen oplossing is. Je slaat de halve economie hier mee dood. Een stapsgewijze verandering naar een nieuw systeem is de meest duurzame oplossing. En het begin is belasting berekenen over kerosine, luchtvaartindustrie meenemen in het Parijs akkoord, Europees trein netwerk verbeteren, nachtnetwerk van treinen binnen Europa verbeteren en de prijs verlagen van de trein.

En dat is een begin logistiek gezien.

Dan nog het sociale aspect :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:55

Mars schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom vliegen ineens beter voor het milieu is als je de tickets duurder maakt := Ja misschien ontmoedig je een gedeelte van de mensen het vliegtuig te pakken maar lang niet het grootste gedeelte. En dan massaal met zijn allen 6 uur in de file staan in Frankrijk is wel goed voor t klimaat?

Wij vliegen ook jaarlijks, meer betalen voor een vliegreis zou ons niet weerhouden om dat te blijven doen.


Wie heeft het over autorijden als alternatief?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:02

Wat denk jij dan dat die mensen zullen doen wanneer vliegtickets duurder zouden worden?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:10

Ik denk dat degene die het zich kunnen veroorloven gewoon blijven doen.
Ik denk dat degene met een laag of gemiddeld inkomen toch 2 keer zullen
nadenken voordat ze op vliegvakantie gaan. Of dat ze misschien in plaats van 3
keer per jaar voortaan 2 keer per jaar het vliegtuig pakken.

Ik zou het leuk vinden als de treinverbindingen worden verbeterd, als je dat aangenaam
prijst gaan de mensen vanzelf minder vliegen en meer treinen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:16

Of ze dan op vliegvakantie zullen, waarschijnlijk niet, maar ik denk dat men dan gewoon massaal de auto pakt om de zon op te zoeken en vakantie te vieren. Dan zullen ze alleen niet naar een verre plaats gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:21

Shaggy09 schreef:
Ik denk dat degene die het zich kunnen veroorloven gewoon blijven doen.
Ik denk dat degene met een laag of gemiddeld inkomen toch 2 keer zullen
nadenken voordat ze op vliegvakantie gaan. Of dat ze misschien in plaats van 3
keer per jaar voortaan 2 keer per jaar het vliegtuig pakken.

Ik zou het leuk vinden als de treinverbindingen worden verbeterd, als je dat aangenaam
prijst gaan de mensen vanzelf minder vliegen en meer treinen.

Degenen die geen vliegreis meer kunnen betalen gaan dan wellicht met de auto naar Spanje. Hoeveel auto's rijden er dan op en neer tegen één gevuld vliegtuig?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:22

Nu, sommige vliegtuigtickets zijn echt wel belachelijk goedkoop. Tussen dat en 'zo duur dat het alleen voor de rijken weggelegd is' zit nog wel een heel grote speelruimte.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:26

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik denk dat degene die het zich kunnen veroorloven gewoon blijven doen.
Ik denk dat degene met een laag of gemiddeld inkomen toch 2 keer zullen
nadenken voordat ze op vliegvakantie gaan. Of dat ze misschien in plaats van 3
keer per jaar voortaan 2 keer per jaar het vliegtuig pakken.

Ik zou het leuk vinden als de treinverbindingen worden verbeterd, als je dat aangenaam
prijst gaan de mensen vanzelf minder vliegen en meer treinen.

Degenen die geen vliegreis meer kunnen betalen gaan dan wellicht met de auto naar Spanje. Hoeveel auto's rijden er dan op en neer tegen één gevuld vliegtuig?


Wellicht ja. Dat weet je nooit zeker. Daarom moeten de treinverbindingen verbeterd worden zodat het ook aantrekkelijk wordt om met de trein naar het zuiden te gaan. En zelfs de auto is uiteindelijk zuiniger dan het vliegtuig:
Citaat:
Zo leidt een vliegreis naar het Franse Nice tot een uitstoot van ongeveer 240 kilo CO2 per persoon. Een reis naar Nice met de trein leidt tot maar 25 kilo CO2 uitstoot en met een benzineauto bedraagt de uitstoot zo'n 600 kilo CO2. En als je bijvoorbeeld met vier personen reist, is ook de auto milieuvriendelijker dan het vliegtuig.

Aldus nu.nl

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:41

Zuiniger? Vergeet de tolkosten ook niet. Een retourtje Lot is 4 keer tanken en een 75 euro tol.
En dan past er in mijn geval maar 1, hooguit 2 personen in de auto. Maar waar ik dan overnacht komt helemaal geen ov. Dus vliegtuig en trein zijn gewoon geen optie. De hele dordogne en lot zijn niet te doen zonder eigen vervoer. Huurauto? Geen idee of dat daarkan. Ik zit in ieder geval met bagage.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:44

Zuiniger in zijn verbruik, germie.
Tol hangt dan weer totaal af van waar je naartoe gaat en met hoeveel personen je die tol deelt.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:00

Buiten de kosten.... Vliegen is supersnel. Mijn man en ik gaan bijvoorbeeld graag naar Portugal, dat duurt ongeveer 24 uur met de trein, onderweg moeten overstappen etc. En dan zit je nog niet eens aan de kust.
Dus tja, dan maar een verwende millenial, voor mij kan niks tippen aan vliegen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:02

Moet je zelf weten. Ik vlieg ook weleens. Maar ik sta wel stil bij waarom ik vlieg en als ik een manier
kan vinden die minder belastend is voor het klimaat dan kies ik die.

Ik vind het in ieder geval niet raar dat de wereld naar de knoppen gaat.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:03

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat vliegen snel, makkelijk en goedkoop is. Maar volgens mij kwam er ooit iets op Twitter langs met de strekking: 'er zijn momenten dat ik me afvraag of ik een retourtje Barcelona zal kopen of een brood bij de Aldi.' En dat is idioot natuurlijk.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:10

Mars schreef:
Buiten de kosten.... Vliegen is supersnel. Mijn man en ik gaan bijvoorbeeld graag naar Portugal, dat duurt ongeveer 24 uur met de trein, onderweg moeten overstappen etc. En dan zit je nog niet eens aan de kust.
Dus tja, dan maar een verwende millenial, voor mij kan niks tippen aan vliegen.


Met de trein gaan wordt pas leuk als we hier treinen gaan hebben die 603 km/u gaan, zoals die trein die in 2027 in Japan gaat rijden :') Maar dat zal nog wel ff duren.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:31

Whale schreef:
Mars schreef:
Buiten de kosten.... Vliegen is supersnel. Mijn man en ik gaan bijvoorbeeld graag naar Portugal, dat duurt ongeveer 24 uur met de trein, onderweg moeten overstappen etc. En dan zit je nog niet eens aan de kust.
Dus tja, dan maar een verwende millenial, voor mij kan niks tippen aan vliegen.


Met de trein gaan wordt pas leuk als we hier treinen gaan hebben die 603 km/u gaan, zoals die trein die in 2027 in Japan gaat rijden :') Maar dat zal nog wel ff duren.

Kan je er niet eens voor springen! Trein is te snel voor reactie vermogen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:07

Gewoon preventief gaan liggen.

Maar Londen en Parijs doe je in 4u of minder vanuit Amsterdam. Dat is toch hartstikke prima? Ben je met vliegen, inclusief douane, ook wel kwijt.