Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:24

Ik vind kwetsbaar durven zijn een kracht, en hoe kun je een écht emotioneel wederkerige relatie met een ander hebben zonder dat je je (beiden) kwetsbaar op durft te stellen?

Bij mijn partner en beste vrienden kan ik het dus en vind ik het ook belangrijk om echt verbinding te hebben. Als ik merk dat iemand zich langere tijd achter een bepaalde muur blijft verschuilen zal het contact zich ook niet verder verdiepen dan "oppervlakkig, gezellig".

Natuurlijk stel ik me niet altijd en overal kwetsbaar op, bij mijn familie vind ik het bijvoorbeeld veel moeilijker en ben ik er ook mee gestopt omdat het niets opleverde. Maar ik vind het wel belangrijk dat er mensen zijn bij wie het kan en die míj zien. Dat is een keuze, want ook ik heb heus mijn portie in het leven wel gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:45

Nee, Ik ben daar vreselijk slecht in. := Als kind was het geen optie (zwemmen of verzuipen. Geen tussen in.) en ik heb het gewoon nooit "geleerd." :+ Ik geloof niet dat het met de jaren beter geworden is. := Ik vind het trouwens knap als mensen het wel kunnen. Ik vind het geen zwakte. Maar ik zelf kan het niet.

en VogeltjeM: door te accepteren en te respecteren. Vrij simpel. :) Ik ben ironisch genoeg iemand waarbij mensen zich heel makkelijk kwetsbaar op stellen ondanks dat ik dat zelf zelden tot nooit doe. (het neigt eerder naar nooit dan naar zelden.)
Het is gewoon een kwestie van acceptatie. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-06-19 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:47

Citaat:
Nee. Ik ben wel zo eerlijk mogelijk en kan soms wel mijn onzekerheden of moeite punten aangeven, maar echt het binnenste van mij ziet/hoort vrijwel niemand.


Nou ja, dit dus.

Mijn man weet veel van mij. Ziet ook aan mij wat ik van iets vind of ik moe ben, pijn heb.
Maar het binnenste, nee.

Bij orkest liepen wel een keer de tranen over mijn wangen.
Heb stil gezeten en kreeg van mensen zakdoekjes aangereikt.
We speelden een nummer dat op uitvaart schoonvader werd gedraaid.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:48

Ik durf het wel, maar of ik het doe licht aan de persoon die ik tegenover heb. Ik geef vrijwel nooit alles aan iemand weg. Bij mijn vriend doe ik het wel, maar die weet eigenlijk al hoe ik me voel voordat ik het zeg en ook al doet hij niet veel, hij kan me wel geruststellen of mij ergens beter door voelen. Maar ik heb vrienden gehad waarbij het uitkomt op een "oh wat vervelend" of "oh ja dat heb ik ook" gesprek en daar heb ik gewoon niks aan. Sommige mensen gaat het ook gewoon geen bal aan. Dus dan hou ik het ook gewoon bij me. Wat dat betreft probeer ik altijd een beetje de persoon en de situatie in te schatten.

Dus ik durf het wel. Dat heb ik wel moeten leren omdat ik vroeger gepest werd omdat ik zo gevoelig was en snel huilde bijvoorbeeld dus ik had al snel het gevoel dat dit niet kon. Maar uiteindelijk heeft het mij in sommige situaties ook geholpen en meer verbonden met anderen. Alleen jij weet hoe je jezelf voelt en mensen kunnen er alleen begripvol voor zijn en rekening mee houden als je het verteld. Je hoeft niet je diepste geheimen te vertellen, sommige dingen zijn gewoon echt van jou, maar een tipje van de sluier kan al genoeg zijn. Ik vind het zelf ook best lastig als mensen waar ik mee te maken heb duidelijk ergens mee zitten maar er niks over loslaten.

Iedereen heeft wat meegemaakt, iedereen heeft leed gekend en heel veel mensen maken op de dag zelf ook iets mee wat lastig is, waar ze onzeker over zijn en dat is niet iets waar je bang voor zou moeten zijn. Overal zelf maar mee lopen helpt 9 van de 10 keer ook niet mee.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:17

Als ik me kwetsbaar bij iemand wil opstellen als ik ergens mee zit, dan denk ik meestal 4 weken na of ik dat wel kan bij degene, maar 9/10 keer begrijpen mensen me niet, vinden dat ik me aanstel, laten ze me vallen of gebruiken het als punt in discussie waar anderen bij zitten die het totaal niet hoeven te weten. Ook een keer bij een psyg geweest, die dwong me om dingen te vertellen tegen anderen mensen, die toen me toen ook lieten vallen. Dus niet zo veel kwetsbaarheid voor mij meer hoor! Al hoewel ik er soms echt van kan fantaseren om je hart bij iemand te luchten en je gewoon probeert te helpen maar niks op dringt... :x

Anoniem

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:22

Ik vraag me af waarom kwetsbaar opstellen hier geassocieerd word met met name negatieve emoties.

Wat voor mij kwetsbaar opstellen is: speaking my mind zeg maar, ook feedback geven aan de ander, mijn mening uitspreken, mijn wensen en mijn gevoelens uitspreken, zowel negatief als positief.
Vroeger vond ik dat echt heel lastig waardoor ik denk ik vaak non-verbaal zaken ging uiten, niet heel handig :+

Tegenwoordig kan ik mezelf (meestal) wel goed verwoorden en ben er ook niet meer bang voor. Ik hoef niet met iedereen door een deur te kunnen en in die zin is mijzelf recht aan kunnen kijken belangrijker dan wat anderen van mij vinden. Dat geeft best wel rust kan ik vertellen.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:32

Robijntjah schreef:
Wat voor mij kwetsbaar opstellen is: speaking my mind zeg maar, ook feedback geven aan de ander, mijn mening uitspreken, mijn wensen en mijn gevoelens uitspreken, zowel negatief als positief.


Ja daar ben ik het wel mee eens. En daarmee dus ook oprecht openstaan voor de feedback van de ander, dat is ook kwetsbaar..

Maar ook wel je minder mooie kanten durven laten zien, en durven te delen wat situaties met je doen. Zelfs als in theorie die ander dat "tegen je zou kunnen gebruiken".

Voor mij hangt het samen met je veilig voelen bij bepaalde anderen, en erop vertrouwen dat zij die openheid gebruiken om jou iets te geven (nabijheid, zorg, aandacht) in plaats van je te kwetsen.

Anoniem

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:33

Precies, daarbij ben ik van mening dat ik door dingen zelf uit te spreken, ik anderen niet van de kracht voorzie om ze tegen mij te gebruiken. Ze zijn tenslotte al out in the open!

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:42

Voor mij is je kwetsbaar opstellen: Dat gedeelte van jezelf openstellen waar je geraakt kunt worden. En dan heb ik het niet alleen over pijn gedaan, maar ook over positief geraakt worden. Ik denk dat het verschilt per persoon waar dat gedeelte zit en hoe groot dat stuk is, en ik denk (en lees hier dus ook) dat er heel veel mensen zijn die meer pijn zijn gedaan dan dat ze er iets positiefs uit hebben gehaald.

Zelf stel ik me heel graag kwetsbaar op, omdat ik heb gemerkt dat ik de meeste waarde haal uit relaties waarbij dat kan. Dat betekent overigens niet dat ik nooit pijn ben gedaan. Ik heb heel intensieve relaties met mensen gehad waarbij ik veel pijn ben gedaan, maar waarbij ik tegelijkertijd ook de ander zeer deed én de ander ook de mogelijkheid gaf om mij pijn te doen (en zij mij misschien ook wel? Dat durf ik niet te zeggen). Dat deed ik door verkeerd of níét te communiceren, waardoor onze verwachtingen niet op één lijn lagen. Deze relaties heb ik stop moeten zetten uit zelfbescherming. Dat betekent overigens niet dat ik nooit meer met die mensen praat en niet meer van ze hou, maar wel dat we op dat moment niet in staat waren een goede vriendschap te hebben.

Voor mij geldt ook dat iedereen uniek is, en dat ik iedereen dus een kans geef om de kwetsbaarheid te delen. Daarmee loop ik altijd het risico pijn gedaan te worden, maar ik heb ook kans op ontzettend mooie ervaringen en een berg inspiratie door écht te communiceren met hen.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:46

Ik ben niet kwetsbaar en zie ook de meerwaarde niet. Ik hoef niet geraakt te worden, positief of negatief. Het leven is voor mij zwemmen of verzuipen, ik heb gekozen voor zwemmen.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:50

Dat begrijp ik wel. Als je kwetsbaarheid heel heftig, té heftig hebt ervaren, dan kan ik me voorstellen dat het veiliger voelt en veel minder energie kost om dat niet meer te doen.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:56

Niet meer nadat een aantal "vriendinnen" er misbruik van hebben gemaak.Voor mij telde vriendschap heel zwaar maar nu ik een aantal keer zo op mijn ziel ben getrapt en de laatste haar schoenen nog eens eraan afveegde als bonus,geloof ik niet meer in vriendschap. Alleen kennissen.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 09:59

Wow wat onwijs veel reacties. Ik ga vanmiddag eens even doorlezen en reageren!

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:24

Ja. Ik ben vrij open van mezelf, maar echt kwetsbaar ben ik bij mijn man. En dat is best lastig nog af en toe, maar het doet zóveel voor onze relatie en onszelf om onszelf bloot te kunnen geven. Ik voel me écht gekend, geliefd om wie ik ben. Dat is zo bijzonder! En ik denk niet dat ik het zo diep had kunnen voelen zonder me zo kwetsbaar op te stellen.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:37

Doubtless schreef:
Ja, voorstander van kwetsbaar zijn hiero. Ook al ben ik ook bedrogen, misleid, gedumpt, teleurgesteld etc. Ik zie kwetsbaar zijn echt als level up van sterk zijn.

Lekker potje janken bij een film, eerlijk zijn als mensen vragen hoe het met je gaat, dingen bespreekbaar maken (ook met mensen waarbij dat moeilijk is: baas, collega's, ouders). Ik loop niet met de last van de wereld op mijn schouders & mensen zien mij als mens. Da's beide heel fijn. Scheelt ook heel veel frustratie.



Zo zie ik het ook. Mijn kwetsbaarheden heb ik leren omzetten naar kracht. Het maakt wie ik ben en als een ander dat niet bevalt is dat zijn probleem. Het zegt ook meer over de ander dan over mij. Mocht er iemand zijn die er misbruik van wil maken dan wens ik hem succes en verwijder ik hem uit mijn leven. Ik weet wie ik ben en wat ik aan mezelf heb daar heb ik anderen niet voor nodig. Resultaat is dat ik mensen om mij heen heb die mij waarderen om wie ik ben. Mijn netwerk is dat wellicht niet zo groot als dat van anderen maar het is wel solide.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 10:43

Cer ik denk dat dat juist het punt is. Ik versta onder kwetsbaar durven zijn niet je echte dromen vertellen, maar wat je daarna noemt. Je echte gevoelens delen. Niet altijd maar zeggen dat het goed gaat en dat het allemaal goed komt maar soms gewoon vertellen wat het nou echt met je doet, of als iets je ontzettend raakt. Durven te delen.

Natuurlijk hoeft dit niet te pas en te onpas en bij iedereen. De vraag is dan maar of dat echt kwetsbaar zijn is, als je zomaar alles met iedereen deelt.

Verootje vroeg waarom je kwetsbaar zou willen zijn. Ik wil heel graag kwetsbaar kunnen zijn, omdat de emmer soms overloopt bij mijzelf omdat het altijd goed gaat tegenover anderen, het áltijd goed komt of nuchter overkomen dat alles gaat zoals het gaat. En ondertussen loopt dat soms mijn oren uit omdat ik dingen daardoor moeilijker los kan laten en er alleen mee blijf zitten. En daarbij kom ik niet echt verder, ook in relaties etc geneigd om dan afstand te houden. Dus ik denk zelf dat dat echte verbinding tegenhoud. De vraag is dan voor iedereen persoonlijk natuurlijk of je dit wilt, maar ik zou dat zelf wel willen.

Beauty26
Berichten: 2042
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:45

Nope, nooit geleerd... Loop er nu tegen aan.. helaas!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:50

Vroeger nooit, nu misschien te makkelijk/open ivm veel zaken. Al zijn er bepaalde dingen die ik aan niemand vertel. Wat mij wel opvalt is dat het soms raar wordt gezien om open te zijn, dat het soms afschrikt, zeker bij mannelijke vrienden. Dat ze het liever simpel houden. Op de vraag hoe gaat het liefst antwoord met goed of slecht, geen details en als het slecht is gaan we een pint drinken, voetbal kijken om het te vergeten en morgen beter! Dus is het afhankelijk tov wie, maar als er iemand wil luisteren durf ik mij best kwetsbaar opstellen.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:54

Callisto04 schreef:
Vroeger nooit, nu misschien te makkelijk/open ivm veel zaken. Al zijn er bepaalde dingen die ik aan niemand vertel. Wat mij wel opvalt is dat het soms raar wordt gezien om open te zijn, dat het soms afschrikt, zeker bij mannelijke vrienden. Dat ze het liever simpel houden. Op de vraag hoe gaat het liefst antwoord met goed of slecht, geen details en als het slecht is gaan we een pint drinken, voetbal kijken om het te vergeten en morgen beter! Dus is het afhankelijk tov wie, maar als er iemand wil luisteren durf ik mij best kwetsbaar opstellen.


Maar dit kan je ook zien als vriend die zelf ook niet in staat is om kwetsbaar te zijn en dan dus ook niet weet hoe hij er mee om kan gaan.

Dit topic lezende zijn er heel wat mensen die het niet geleerd hebben. Als dat op bokt al zo is kan je er vanuit gaan dat dat in de maatschappij ook zo is. De reactie van de ander zegt dan ook opeens niet zoveel meer. Laat je er vooral niet door tegenhouden om wel jezelf kwetsbaar op te blijven stellen als je daar wat aan hebt. Kwetsbaar zijn doe je voor jezelf niet voor een ander.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:59

Dat kan/zal zeker meespelen, sommige mensen zijn er ook niet zo mee bezig. Weten amper hoe ze zich echt voelen, leven een beetje zonder bij veel dingen stil te staan, wat ook handig kan zijn uiteraard.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:01

Voor de mensen die het wel durven en kunnen: konden jullie dit altijd al? Of hoe hebben jullie dit geleerd?

Ik ben ook iemand dat het niet kan, maar het heel graag wilt ivm het spreekwoordelijke emmertje dat overloopt. Misschien zijn er nuttige tips die gedeeld kunnen worden?

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:13

Ik zit al jaren in therapie, daar heb ik ontzettend veel geleerd over wie ik ben, hoe ik in elkaar zit en wat ik nodig heb. Daarnaast heeft mediteren en het (lezen over) boeddhisme me heel erg geholpen om te leren comfortabel te zijn met mezelf en met (intense) emotionele pijn, maar ik heb ook heel veel geleerd over compassie, zowel voor mezelf als voor anderen. Dat is iets waarvan ik heb gemerkt dat ik het echt nodig heb om me kwetsbaar te blijven opstellen. Ik wil mezelf begrijpen en mijn eigen vriendin zijn, en op die manier datzelfde ook op anderen toepassen. Dan hoef ik geen muur te bouwen om mezelf te beschermen, maar kan ik het pijnlijke stuk laten helen en het vertrouwen dat ik dat aan kan laten groeien.

Voor wie geïnteresseerd is in (Tibetaans) boeddhisme: Pema Chödrön (Amerikaanse boeddhistische non en docent) heeft veel mooie boeken geschreven. Haar sterke punt is dat ze de oosterse wijsheden heel mooi kan vertalen naar enigszins begrijpbare taal voor ons westerlingen. :))

Edit: Die wijsheden gaan dus erg veel over je kwetsbaar opstellen, want dat is een heel belangrijk aspect van het boeddhisme.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:29

Ik heb met een scheiding een klik gemaakt. Ervoor altijd alles voor mij gehouden, tijdens de scheiding heeft dit voor problemen gezorgd (nog amper functioneren op werk etc), dan uiteindelijk toch met mensen gepraat als ik zelf had beslist dat samen blijven niet meer kon en dat hielp. Dus sindsdien toch iets vroeger met over gevoelens te praten, al moet ik toch wel nog steeds eerst zelf alles een beetje helder zien.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:31

Even snel een korte reactie. Op Netflix (en ook op YouTube, maar dat zijn kortere varianten) staat een mooie lezing van Brenee Brown over kwetsbaar zijn. Ze vertelt 't heel leuk, ik heb er veel aan gehad. Misschien een tip voor de geïnteresseerden hier :)

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:32

Laurievc schreef:
Voor de mensen die het wel durven en kunnen: konden jullie dit altijd al? Of hoe hebben jullie dit geleerd?

Ik ben ook iemand dat het niet kan, maar het heel graag wilt ivm het spreekwoordelijke emmertje dat overloopt. Misschien zijn er nuttige tips die gedeeld kunnen worden?


Ik was vroeger meer gesloten (als in groot houden en anders voordoen), kreeg ook heel vaak de feedback dat mensen me moeilijk te lezen vinden en geen hoogte krijgen. Daar hebben andere mensen last van gehad.

Door werk, studie en relaties met fijne mensen (zowel partner als vriendschappelijk) ben ik daarin gegroeid. Ik heb wel mazzel gehad met stages en werk, waarin ik waardevolle feedback heb gekregen en de ruimte had om te groeien.

Tip die ik je kan geven: Zoek voorbeelden om je heen en kijk wat het is dat je aanstaat in deze mensen. Als je dat aan kunt wijzen kan je het makkelijker op jezelf toepassen. Daarnaast ben ik altijd een fan van leesvoer. Er zijn zoveel boeken die je meer inzicht kunnen verschaffen in dit thema, zowel privé als zakelijk!