Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:23

Dat begrijp ik, maar staat hier hetzelfde in? Heeft hij ook niemand nodig behalve jou?

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:53

Doubtless schreef:
Dat begrijp ik, maar staat hier hetzelfde in? Heeft hij ook niemand nodig behalve jou?


Oh, nee hoor, hij kan dat heel goed wat dat betreft. Maar het is zelden nodig om kwetsbaar te zijn.

Maar mocht dat zijn, kan hij zijn ei prima kwijt.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 21:03

Zelden nodig om kwetsbaar te zijn? Hoe doe je dat ? :) Er gebeuren best vaak wel wat dingen die je raken of tegenzitten toch? Waar je gevoel bij komt spelen of wat je moeilijk vind. Dat delen vind ik ook kwetsbaar zijn.

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:43

Ik durf bij twee mensen kwetsbaar te zijn en emotie te tonen. Verder zijn er enkele mensen die ik vertrouw maar aan wie ik niet alles vertel

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:57

Amado7 schreef:
Zelden nodig om kwetsbaar te zijn? Hoe doe je dat ? :) Er gebeuren best vaak wel wat dingen die je raken of tegenzitten toch? Waar je gevoel bij komt spelen of wat je moeilijk vind. Dat delen vind ik ook kwetsbaar zijn.

Zat mensen die dat niet delen maar gewoon zelf "in stilte" ondergaan. :)

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 14:10

Ja dat kan! Als je dat zelf inderdaad kan verwerken dan is dat prima opzich denk ik. Alleen ik hou dat niet vol :)

Erg interessant alles. Ik verbaas mij er over hoeveel mensen niet kwetsbaar durven te zijn.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:32

Ik heb gewoon helemaal geen behoefte om mijn gevoel met iemand te delen. Ik heb een paar mensen bij wie ik mijn verhaal kwijt kan, maar ik blijf zelf graag aan de oppervlakte. Ik houd wel van echte gesprekken trouwens, en zware onderwerpen. Maar dan niet met emoties die alle kanten op gaan.

Of het met durven te maken heeft? Volgens mij niet. Ik ben gewoon zoals ik ben en voel me daar prettig bij. :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:07

Ik ben het topic nog aan het doorlezen, zit nu op pagina 5-6 maar wou alvast even reageren. :+

Zoals al eerder gezegd is kan kwetsbaarheid voor iedereen een andere betekenis hebben. Bij kwetsbaarheid denken veel mensen geloof ik aan je 'diepste geheime' of je zware dingen die in je leven gebeurd zijn.
Maar ik heb nu bijvoorbeeld echt het tegenovergestelde bij mijn familie. Niet dat ik diepe struggles wel met hun bespreek, maar ik vind het ook moeilijk om blijdschap te uiten. Wanneer ik bijvoorbeeld moet lachen om iets wat mijn vader vertelt en mijn oma zit erbij, dan voel ik mij kwetsbaar. Precies alsof ik die emotie niet mag uiten, bang om te lang te lachen, te blij te zijn.
Ik denk ook dat dat komt omdat zij mij gewoon zijn als iemand die stil is, niet veel zegt. Als ik dan te lang lach dan val ik uit mijn rol en ben ik bang daar commentaar op te krijgen. Ook al weet ik dat zij niks liever zouden hebben dan mij gelukkig te zien, voor mij blijft dat echt moeilijk.
En ik kan me niet herinneren dat ze ooit gezegd hebben dat ik niet mocht lachen, als kind was ik niet heel open en vrij bij hun.

Maar verder kan ik met vrienden wel alles bespreken. Nu heb ik geen grote vriendengroep en dat moet ook niet voor mij, maar de vrienden die ik heb die weten praktisch alles van me en ik ook over hun. En het is niet per se zo dat als we over iets praten het hysterisch is en drama. Alleen als ik wat gedronken heb kunnen er bij mij wel eens traantjes uitkomen. :+ Al zijn er ook zeker dingen die invloed op mij hebben waar ik het niet snel met iemand over heb. Vrienden weten er wel van maar ik ga er niet elke keer weer opnieuw over beginnen omdat ik dat niet nodig vind.

Nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar behoefte aan heeft. Veel van die mensen zullen voor mij waarschijnlijk ook nooit echt als een 'echte vriend' gezien worden. Ik vind het leuk om andere mensen hun verhaal aan te horen, en zo dat van mij ook te kunnen delen. Zodat we elkaar kunnen steunen en we weten dat we niet alleen zijn. Maar we kunnen evengoed lachen met onze problemen, dat doen we misschien net iets te vaak maar dat brengt ons ook zo dicht bij elkaar. Het is zeker niet zo dat ik met al mijn vrienden alles bespreek, maar er moet wel een goede basis van vertrouwen en emotie in een vriendschap zitten voor mij.

Maar ik ben zeker niet de persoon die tegen een random iemand mijn hele verhaal ga beginnen vertellen. Ik toets wel altijd even of de situatie past en of die persoon ermee om zou kunnen gaan. Op school vind ik het bijvoorbeeld niet nodig om dingen te delen waar ik het echt moeilijk mee heb. Dat is ook een stukje 'veiligheid' voor mezelf en omdat niet iedereen het moet weten.

Verder ben ik gelukkig niet snel gekwetst als mensen mij niet begrijpen of harde dingen over mijn problemen zeggen. Zo vertelde ik iemand ooit wel eens wat omdat we misschien 'verder' gingen en zij reageerde daar echt enorm rot op. Ik was zeker wel even boos omdat ze echt iets enorm kwetsend zei, maar het is niet dat dat het einde van de wereld voor me is. Daarna hebben we er uiteindelijk ook gewoon normaal over verder gepraat.

Ik vind het wel 'schokkend' om te lezen dat sommige mensen het zo moeilijk hebben om anderen te vertrouwen en om zich open te stellen. Zeker als je het aan de ene kant wel wilt maar anderen je daarvoor te hard geschaad hebben..

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:06

Deze Naam, dat vind ik zeker ook onder kwetsbaar vallen hoor!

Misschien dat kwetsbaar toch een soort van is jezelf niet 100% durven zijn in alles.? En dan jezelf niet durven zijn in de zin van in dingen die jij lastig vind?

Ik ga eens op zoek naar een goede definitie, zal zo eens het boek van Brené er bij pakken, kijken wat daar precies instaat.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:22

Kwetsbaarheid, voor mij is dat toch jezelf laten zien, jouw gevoelige kant. Inclusief jouw wat mindere kanten. Dat je hier open en eerlijk over durft te zijn en feedback hierop kunt accepteren.

Ik zie dat kwetsbaarheid veel vergeleken wordt met het delen van problemen. In mijn mening gaat kwetsbaarheid er niet om dat je je hele levensverhaal op tafel gooit, of drama deelt. Dit kan ook gedaan worden zonder jezelf kwetsbaar op te stellen.

In privesferen en ook op mijn werk heb ik het gevoel dat ik me kwetsbaar kan opstellen. Dat ik het met mijn collega’s kan delen als ik het gevoel heb dat ik bijvoorbeeld mijn werk niet zo goed uitvoer, of last heb van onzekerheid, vrolijke spanning o.i.d. Door jezelf kwetsbaar op te stellen kun je elkaar beter begrijpen en begrijpen waar iemand vandaan komt, omdat je jouw gevoel ergens bij laat zien, en je hierbij dicht bij jezelf blijft staan.

Vroeger heb ik het overigens super moeilijk gevonden om mezelf kwetsbaar op te stellen, maar wat is het fijn om dat steeds beter te kunnen. :)

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:25

Iinge_, je kan het wat beter uitleggen dan mij :) Dat dus. Niet het delen van problemen, maar je gevoel laten zien, eerlijk zijn over wat je echt voelt.
Iinge_, hoe heb je dat geleerd? En hoe oud was je? Je mag natuurlijk ook via pb sturen als je dit niet hier wil.


Ik vond het onderstaande gedeelte, ik denk dat daarin kwetsbaarheid een stukje duidelijker wordt, wat ik althans versta onder kwetsbaarheid.

Wat is kwetsbaarheid?
Brown’s boodschap was duidelijk: weg met die schaamte, kom maar door met de kwetsbaarheid. Alleen, wat is kwetsbaarheid eigenlijk? Veel mensen dénken dat ze kwetsbaar zijn, maar zijn dat juist helemaal niet. Sans gene al je problemen op tafel gooien lijkt kwetsbaar, maar is vaak juist een afleiding van de kern. Het is praten óver kwetsbaarheid, in plaats van echt kwetsbaar zijn. Vertellen hoe verdrietig je was als het alweer over is, lijkt kwetsbaar tot op zekere hoogte, maar échte kwetsbaarheid is middenin dat verdriet naar een ander toegaan. En dat is niet eenvoudig.

Hard werken
Kwetsbaarheid is ook niet makkelijk. Het is simpel om Brown’s boodschap te horen en aan te nemen, zónder het echt na te leven. In theorie ben je het volkomen met haar eens, maar kwetsbaar zijn in de parktijk is vaak een stuk lastiger. Zeker als je jezelf jarenlang hebt aangeleerd alles behalve kwetsbaar te zijn. Kwetsbaarheid is hard werken. Het is elke dag jezelf dwingen om die toenadering te zoeken. Elke dag kiezen om niet alleen je mooie, maar ook je lelijke kanten te tonen. Elke dag te accepteren dat je imperfect bent en fouten maakt. Kwetsbaarheid is hard werken.

Durf risico’s te nemen
Je kwetsbaar opstellen is ook: risico’s nemen. Het is ‘ik hou van je’ zeggen zonder dat je weet of er een antwoord terug komt. Het is je excuses aanbieden zonder te weten of de ander het zal accepteren. Het is eerlijk toegeven dat je een grote fout hebt gemaakt op je werk, ook al weet je niet hoe je baas zal reageren.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:01

Amado7 schreef:
Iinge_, je kan het wat beter uitleggen dan mij :) Dat dus. Niet het delen van problemen, maar je gevoel laten zien, eerlijk zijn over wat je echt voelt.
Iinge_, hoe heb je dat geleerd? En hoe oud was je? Je mag natuurlijk ook via pb sturen als je dit niet hier wil.


Ik vond het onderstaande gedeelte, ik denk dat daarin kwetsbaarheid een stukje duidelijker wordt, wat ik althans versta onder kwetsbaarheid.

Wat is kwetsbaarheid?
Brown’s boodschap was duidelijk: weg met die schaamte, kom maar door met de kwetsbaarheid. Alleen, wat is kwetsbaarheid eigenlijk? Veel mensen dénken dat ze kwetsbaar zijn, maar zijn dat juist helemaal niet. Sans gene al je problemen op tafel gooien lijkt kwetsbaar, maar is vaak juist een afleiding van de kern. Het is praten óver kwetsbaarheid, in plaats van echt kwetsbaar zijn. Vertellen hoe verdrietig je was als het alweer over is, lijkt kwetsbaar tot op zekere hoogte, maar échte kwetsbaarheid is middenin dat verdriet naar een ander toegaan. En dat is niet eenvoudig.

Hard werken
Kwetsbaarheid is ook niet makkelijk. Het is simpel om Brown’s boodschap te horen en aan te nemen, zónder het echt na te leven. In theorie ben je het volkomen met haar eens, maar kwetsbaar zijn in de parktijk is vaak een stuk lastiger. Zeker als je jezelf jarenlang hebt aangeleerd alles behalve kwetsbaar te zijn. Kwetsbaarheid is hard werken. Het is elke dag jezelf dwingen om die toenadering te zoeken. Elke dag kiezen om niet alleen je mooie, maar ook je lelijke kanten te tonen. Elke dag te accepteren dat je imperfect bent en fouten maakt. Kwetsbaarheid is hard werken.

Durf risico’s te nemen
Je kwetsbaar opstellen is ook: risico’s nemen. Het is ‘ik hou van je’ zeggen zonder dat je weet of er een antwoord terug komt. Het is je excuses aanbieden zonder te weten of de ander het zal accepteren. Het is eerlijk toegeven dat je een grote fout hebt gemaakt op je werk, ook al weet je niet hoe je baas zal reageren.



Bedankt voor je reactie. Ik zal eens wat meer proberen uit te leggen.

Dit stukje is bijvoorbeeld iets wat ik mezelf heb moeten aanleren. Na een aantal slechte ervaringen heb ik jaren lang mezelf heel gesloten opgesteld omdat dit veiliger voelde. Ik praatte veel met mensen en was gezellig, maar alle gesprekken bleven aan de oppervlakte. Dit resulteert overigens in alleen maar meer eenzaamheid en angst.

Met behulp van een psycholoog heb ik durven leren mezelf te zijn, en dichtbij mezelf komen te staan. Daarnaast vertrouwen in mensen en mezelf terug te vinden. Ik denk dat dit hand in hand is gegaan met mezelf kwetsbaar opstellen.

Dat was namelijk ook het moment dat ik naast te vertellen waar ik doorheen ging, ook leerde met mensen te praten op een dieper niveau, inclusief het delen van onzekerheden of gedachtes die ik daarvoor nooit gedeeld zou hebben. Iedereen om me heen vertelt dat ze een hele positieve verandering hebben gezien en ik veel toegankelijker en open ben geworden.

Op mijn omgeving werkt het ook af lijkt het. Anderen komen ook vaker naar mij toe en durven zich ook sneller kwetsbaar op te stellen.

Het is ontzettend moeilijk uit te leggen maar mocht je meer willen weten over hoe of wat licht ik het graag via PB toe.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 21:07

Wat mooi dat je hebt geleerd om jezelf te zijn. Ik heb je een pb gestuurd!


Om nog even te vervolgen op het stukje van gister:

-Geen oordeel. Accepteer jezelf helemaal zoals je bent. Spreek in vriendelijke, positieve woorden over én tegen jezelf.
-Laat alle emoties toe. Wie schaamte, angst of boosheid onderdrukt, zal ook moeite hebben met andere emoties zoals liefde en vreugde.
-Falen mag. Er is nog nooit iemand geweest die helemaal geen fouten maakte. Imperfectie is mooi.
-Heb lef. Durf jezelf open te stellen voor anderen, durf lief te hebben en durf risico’s te nemen. Oók (of juist) als je geen zekerheden hebt.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 20:20

Haal hem even weer omhoog :)

Ondertussen het boek van Brene Brown uit en zeer waardevol. Dus ik ben natuurlijk benieuwd naar nog andere ervaringen of wat jij er nou van vind!

Ik merk dat ik steeds meer open durf te zijn, en steeds meer durf te oefenen om te zeggen wat ik nou voel. Maar alsnog blijft het heel erg moeilijk!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:42

Ik wou soms dat ik wat minder een open boek was.. zeg altijd wat er op mijn tong ligt en dat vind niet iedereen even prettig. Soms breng ik het ook een beetje lomp, maar ik weet mezelf dan wel weer te herpakken als ik zie dat het verkeerd overkomt. Ben verder heel erg onzeker(als in bang dat mensen wat van je vinden), dat maakt dingen ook niet veel makkelijker