Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:37

Amado7 schreef:
BlijNijn schreef:
Bij mij zit daar wel degelijk een grens aan verbonden, iets te vaak meegemaakt dat mensen je op je ziel trappen. Bij sommige mensen kan muur 1 afgebroken worden, maar nummer 2 blijft altijd staan. Alhoewel mijn ouders nog wel door die muur kunnen komen.

Ik ben keihard voor mezelf en ben van het kaliber niet l*llen maar poetsen. Echter kan ik me in gesprekken wel kwetsbaar opstellen om een ander te helpen of tot een oplossing te komen bij bijv. een conflict, maar ik laat nooit het achterste van m'n tong zien.

Wat ik me dan afvraag, heb je daar zelf last van? Ik merk dat ik er steeds meer last van heb, om niet kwetsbaar te durven zijn. En dat ik steeds meer tegen dingen aan ga lopen.

...ik herken dit met nadruk.
Ik heb een aantal trauma's gehad en ben opgevoed met 'nooit laten merken dat je ergens van baalt'.

Soms is mijn opvoeding heel zinnig: nare mensen hoeven niets gevoeligs van mij te weten ("ik kijk wel link uit") - soms beslist mijn lichaam/ onbewuste om haar moverende redenen waar ik het soms wel en soms niet mee eens ben.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:05

Nou, laten we dan eens wat voorbeelden noemen?
Je kwetsbaar opstellen kan zijn:
* Op je werk vertellen dat een naaste is overleden, of houd je dat voor je?
* Je relatie is stukgelopen, met wie deel je dat?
* Je bent lastig gevallen/misbruikt/verkracht (kijk, dat zijn dingen die heel moeilijk te delen zijn en echt heel kwetsbaar! )
* Toegeven dat je onzeker bent over je *insert lichaamsdeel/ litteken/ lichaamsgeur/ gênante situatie*

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:10

Tivoli schreef:
Nou, laten we dan eens wat voorbeelden noemen?
Je kwetsbaar opstellen kan zijn:
* Op je werk vertellen dat een naaste is overleden, of houd je dat voor je?
* Je relatie is stukgelopen, met wie deel je dat?
* Je bent lastig gevallen/misbruikt/verkracht (kijk, dat zijn dingen die heel moeilijk te delen zijn en echt heel kwetsbaar! )
* Toegeven dat je onzeker bent over je *insert lichaamsdeel/ litteken/ lichaamsgeur/ gênante situatie*

Ah, nou wordt het wat duidelijker voor mij. Op voorbeeld 3 na heb ik daar echt geen problemen mee en vind dat ook niet echt kwetsbaar. En begrijp ook niet echt wat er moeilijk aan is, maar misschien deel ik gewoon makkelijk dingen met mensen :+
Voorbeeld 3 heb ik nooit meegemaakt gelukkig.

Raineri
Berichten: 6249
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:27

verootjoo schreef:
Tivoli schreef:
Nou, laten we dan eens wat voorbeelden noemen?
Je kwetsbaar opstellen kan zijn:
* Op je werk vertellen dat een naaste is overleden, of houd je dat voor je?
* Je relatie is stukgelopen, met wie deel je dat?
* Je bent lastig gevallen/misbruikt/verkracht (kijk, dat zijn dingen die heel moeilijk te delen zijn en echt heel kwetsbaar! )
* Toegeven dat je onzeker bent over je *insert lichaamsdeel/ litteken/ lichaamsgeur/ gênante situatie*

Ah, nou wordt het wat duidelijker voor mij. Op voorbeeld 3 na heb ik daar echt geen problemen mee en vind dat ook niet echt kwetsbaar. En begrijp ook niet echt wat er moeilijk aan is, maar misschien deel ik gewoon makkelijk dingen met mensen :+
Voorbeeld 3 heb ik nooit meegemaakt gelukkig.


Voorbeeld drie vind ik persoonlijk juist makkelijk, juist omdat je slechts een bijstander bent en geen schuld hebt. Alsnog, ik ben erg open over alles. Zo weet iedereen al mijn gênante verhalen. Die ik zelf niet gênant vind trouwens :+

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:51

Als coach ben ik op zoek naar de kwetsbare kant van iemand, die kan ik makkelijker bereiken als ik mezelf ook kwetsbaar opstel. Ik heb dat wel moeten leren en over het een gaat het makkelijker als over het ander, maar juist daar is voor mij werk aan de winkel.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:57

Sunnda schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk er nu al 4 pagina‘s over en weet eigenlijk nog steeds niet wanneer je je kwetsbaar opsteld.
Ik ben niet erg emotioneel aangelegd en praktisch georienteerd. Durf ook gerust al mijn meningen en twijfels op tafel te gooien.
Als we het hebben over je wel en wee dan ben ik daar minder gul mee, maar dat hoeft van mij ook niet zo.
Je hebt ook wel eens van die mensen die hun hele emotionele levensdrama inclusief dingen die 30 jaar geleden gebeurd zijn voor je voeten smijten en daar kan ik zelf helemaal niets mee. Gebeurd is gebeurd denk ik dan.

Je hebt nuchter en gewoon geen enkel inlevingsvermogen hebben. :D
Jouw laatste opmerking komt aardig in de buurt, opzich alleen maar mooi, want zo'n opmerking vat ik altijd op als: ik heb een goed leven achter de rug. :j
Maar voor mensen die dat geluk niet hebben zijn juist dat soort opmerkingen lastig.


Zo zie dus meteen hoe mensen je gelijk veroordelen en beoordelen als je eerlijk durft te zijn :')
Gelukkig vind ik dan weer niet zo boeiend wat iemand van mij denkt te weten.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:17

Sizzle schreef:
Zo zie dus meteen hoe mensen je gelijk veroordelen en beoordelen als je eerlijk durft te zijn :')
Gelukkig vind ik dan weer niet zo boeiend wat iemand van mij denkt te weten.


Ik ben hetzelfde als jou :') Ik hoef echt niemands z'n levensverhaal te horen, behalve als ze iets interessants gedaan hebben ofzo, dan wel, als ze archeoloog zijn (geweest), dan luister ik graag. Maar gejammer over weet ik veel wat, nee dankje. :+

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:23

Whale schreef:
Sizzle schreef:
Zo zie dus meteen hoe mensen je gelijk veroordelen en beoordelen als je eerlijk durft te zijn :')
Gelukkig vind ik dan weer niet zo boeiend wat iemand van mij denkt te weten.


Ik ben hetzelfde als jou :') Ik hoef echt niemands z'n levensverhaal te horen, behalve als ze iets interessants gedaan hebben ofzo, dan wel, als ze archeoloog zijn (geweest), dan luister ik graag. Maar gejammer over weet ik veel wat, nee dankje. :+


Maar zeggen jullie dat dan ook eerlijk?

En jeetje... Gejammer? Je kunt het ook zien als blijk van vertrouwen en het willen verdiepen van de band.

Anoniem

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:29

Ik denk dat je kwetsbaar opstellen niet zozeer te maken heeft met wat jou is aangedaan, maar meer met wat jij anderen hebt aangedaan en wie jij bent.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:30

Malenka, ja ik ben heel duidelijk als het met iemand niet klikt. Ik doe niet aan geniepig.
Vrienden mogen hun drama prima bij mij op tafel te gooien, al heb ik niet echt vrienden die zo blijven malen in hun verleden.
Het zijn vaak wildvreemden op feestjes of zo zo die dan zo‘n verhaal vol zelfmedelijkden op lepelen waarbij echt serieus niets ernstigs gebeurd is waarvan ik dan denk: djeez als je daar nu nog niet overheen bent dan hoop ik niet dat je ooit echt een keer serieuze problemen krijgt.

Noem het asociaal of ongevoelig maar ik spring wel redelijk vaak voor anderen naar voren die zelf niet durven.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:32

...ook dat gaat over kwetsbaarheid:
de een vertelt een verhaal
"vindt de ander het gejammer"
-O- -O- -O-

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:33

Nee, ik durf nooit ''kwetsbaar'' te zijn bij andere. Zelden bij mijn moeder. Als kind huilde ik nooit als ik pijn had\als er iets gebeurt was. Pas nu, na 2-3 jaar depressie met jaren opbouw, en ik bang werd voor mijzelf, begon ik mij pas echt open te stellen tegenover mijn moeder\hulp zoeken. Op school hoeft niemand iets van mij te weten, en ik niet van hun ( Okal ben ik een soort psychiater op school voor andere, :+ ). Ik weet niet zo goed wat je met kwetsbaar bedoeld, maar dit heb ik er maar even van gemaakt. :)*

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:36

Ja kwetsbaar.. Ik ben wel super eerlijk. Ik zeg het meteen als ik iets niet leuk vind, boos ben, ergens juist heel blij of dankbaar voor ben. Ik zeg het ook altijd eerlijk hoe ik me ergens over voel.

Maar ik zou echt nooit gaan zitten janken bij bijvoorbeeld collega’s ofzo. Of heel veel informatie (al dan niet emotionele informatie) delen met jan en alleman. Sommige mensen voelen wel die behoefte, nou prima niet mijn ding :+ Ik hoef het ook niet van anderen en kan me echt irriteren aan mensen die snel na kennismaking allemaal emotionele ballast mijn kant op schuiven.. Ik hoef ook geen diepe hechte band met veel mensen hoor. Echt geen behoefte aan.

Mijn vriend, beste vriendin en mijn moeder daargelaten. Dat vind ik genoeg.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:40

Ik ben blijkbaar een fijne praatpaal om even je hart te luchten zodat je weer verder kan met je leven :+ dus mijn kant op gebeurt mij dat regelmatig.

De andere kant op interesseert het me niet zo veel wat mensen van me denken en gooi ik zaken er gewoon uit en praat weer verder.

Castilja

Berichten: 2509
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:43

Oeh ik herken goed wat xApple zegt, ik kan er ook absoluut niet tegen als er allemaal emotionele lading over me heen wordt gegooid als ik daar zelf even geen ruimte voor heb. Ik lijk soms een wandelende psycholoog, mensen droppen zo vaak hun oliebol bij me?! Anyway, ander onderwerp.
Vind het zelf lastig me kwetsbaar op te stellen. Mijn opleiding stuurt daar wel enorm op aan dus ik maak wel vooruitgang, maar ik heb altijd het idee dat ik een soort goedkeuring van degene tegenover me nodig heb om iets over mezelf te vertellen. Iets vertellen en 'voelen' dat de ander niet geïnteresseerd is is echt een no-go wat mij betreft. +:)+

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:45

Janneke2 schreef:
...ook dat gaat over kwetsbaarheid:
de een vertelt een verhaal
"vindt de ander het gejammer"
-O- -O- -O-


Je hoeft toch ook niet met de hele wereld wekelijks op de koffie? Ik luister het altijd keurig uit hoor en zeg nog wat bemoedigde dingen. No bad feelings, maar geen vrienden voor het leven.

Ik heb wel ooit zo iemand oprecht voorgesteld om eens hulp te zoeken want die zocht continue problemen die er niet waren. Ook heel paranoide was zij daar bovenop.

Wat voor de een kwetsbaar is, is dat niet voor een ander. Ook heb ik soms het gevoel dat er mensen zijn die een aantal ietwat gedramatiseerde verhalen met zich meedragen om die als een vorm van small-talk in te zetten om daarmee de echte problemen te omzijlen.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:56

Sizzle, maar vind jij het niet belangrijk om er voor anderen te zijn dan? En dan bedoel ik er voor de ander zijn en dan een luisterend oor bieden, iemand steun geven, zijn verhaal laten doen. Ik vind dat juist heel erg mooi, Als iemand kwetsbaar durft te zijn bij mij. Zeker omdat ik dit zelf nog niet bij anderen durf.


De voorbeelden hierboven zijn inderdaad wel goede voorbeelden. Al durf ik echt wel te zeggen als mijn relatie stuk is, of als iemand overleden is. Alleen dan ook nog mijn gevoelens laten zien dat is wat ik wel zou willen. Ik hoef niet bij jan en alleman te huilen, Maar zou het toch wel prettig vinden als ik ooit een keer eens mezelf kan laten gaan. Dus geen masker op en met een stalen gezicht zeggen dat je oma is overleden en dat je het erg vind en vervolgens verder lopen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:03

Ja hoor, natuurlijk ben ik er voor anderen. Maar ik hoef anderzijds niet de hele wereld te redden.
Als iemand verdrietig is, hoor ik het met liefde aan hoor. Waar ik vooral niet goed tegen kan zijn de zaken die eigenlijk gewoon bij een psycholoog horen omdat ze niet meer in verhouding zijn. Ipv hulp blijven sommige mensen echt zo hangen in iets dat ze ook niet meer goed functioneren maar ook niet geholpen willen worden.

Mijn moeder heeft overigens wel lang vanuit religeus aspekt echt iedereens ellende aangehoord todat ze er zelf bijna aan onderdoor ging.
Heb haar toen gevraagd waarom in vredesnaam, ze is er daarna selectiever in geworden en heeft toen ook gezegd dat ze heel blij was dat ik dat zo ‚bot‘ gezegd had.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-06-19 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:06

Tivoli schreef:
Nou, laten we dan eens wat voorbeelden noemen?
Je kwetsbaar opstellen kan zijn:
* Op je werk vertellen dat een naaste is overleden, of houd je dat voor je?
* Je relatie is stukgelopen, met wie deel je dat?
* Je bent lastig gevallen/misbruikt/verkracht (kijk, dat zijn dingen die heel moeilijk te delen zijn en echt heel kwetsbaar! )
* Toegeven dat je onzeker bent over je *insert lichaamsdeel/ litteken/ lichaamsgeur/ gênante situatie*

Op het werk gaat het niemand wat aan als er een naaste is overleden. Hooguit de werkgever om de benodigde tijd voor de begrafenis te bespreken. Verder vind ik het privê en dat hoort niet op de werkvloer thuis.

Als mijn relatie over is ga ik dat sowieso niet over de tamtam bekend maken. Als bv een vriendin vraagt hoe het met hem gaat deel ik het wel mede. Kan zo een maand later zijn.

Het derde punt zal ik direct met de politie delen.

En het 4e punt: in vredesnaam, ik wil het niet weten. En ik ga er maar vanuit dat een ander het ook niet wil weten, anders heeft ie pech.
Maar wie tegen mij begint over lichaamsgeuren, lichaamssappen en geluiden snoer ik echt de mond.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 21:07

Daar heb je zeker een punt sisszle. Het moet ook niet over je grenzen heen gaan. Je hebt ook mensen die denk ik té veel zeggen. Alleen is dan denk de vraag of het echt kwetsbaar zijn is. Ik denk dat er iets moois daarin ligt, en iets wat best spannend is als het heel diep gaat. Mensen die alles maar er uit gooien en waar het nooit goed mee gaat, vraag ik me dat bij af.

Je hebt trouwens heel veel situaties hoor, wil het absoluut niet over een kam scheren.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:22

Mijn partner is trouwens een echte hulpverlener in alle opzichten. Echt zo ongeveer iedereen verteld hem alles en leggen hun hele hart bij hem op tafel. Hij zegt ook exact de goede dingen om die mensen het gevoel te geven dat ze totaal begrepen zijn.
In realiteit gaat het bij hem eigenlijk gewoon andere oor weer uit als het geen naasten zijn maar gewoon willekeurige passanten maar dat hoeven ze natuurlijk niet te weten. Soms krijgt hij dan nog iets van zelfgebakken koekjes van oudere mensen die hem zo dankbaar zijn.
Hijzelf deelt daarentegen zelden iets, kropt veel op.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:10

Malenka schreef:
Maar zeggen jullie dat dan ook eerlijk?

En jeetje... Gejammer? Je kunt het ook zien als blijk van vertrouwen en het willen verdiepen van de band.


Of ik het eerlijk vertel? Nee. Ik luister het verhaal aan, het gaat het ene oor in en het andere oor weer uit, en dan ga ik weer verder met mijn leven.

En verdiepen van de band? Ik hoef niet een band met de hele wereld hoor.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:28

Ja dat durf ik. Heeft wel heel veel gekost om dat te kunnen, maar het is enorm bevrijdend!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:41

Sizzle schreef:
Zo zie dus meteen hoe mensen je gelijk veroordelen en beoordelen als je eerlijk durft te zijn :')
Gelukkig vind ik dan weer niet zo boeiend wat iemand van mij denkt te weten.


Waar zie je precies de veroordeling? :)
Jij vindt jezelf eerlijk.
Ik vindt het een gebrek als je niet kunt begrijpen dat dingen die mensen als kind meemaken hun later beinvloeden.
Vooral niet omdat het wetenschappelijk bewijs daarvoor zeer groot is.

Als je een mening hebt en die graag duidelijk verkondigd, moet je niet gaan klagen als iemand daar een reactie opgeeft die je niet aanstaat. :D

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:55

Nee hoor, dat is niet waar ik op reageerde.
Jij mag mij verschrikkelijk vinden, no offence.
Ik viel over de opmerking dat ik DUS wel geen inleving zou kennen en DUS ook nooit iets negatiefs gehad zou hebben in mijn leven.

Een ieder verwerkt dingen anders en als het te verschillend is dan kun je elkaar niet goed begrijpen. Geeft ook niet, er zijn genoeg mensen op aarde dus er is altijd wel iemand die wel aansluit.

Toch twijfel ik nog steeds over wat kwetsbaar is. Er werd iets geschreven over vertellen van overlijden of relatiebreuk. Dat zie ik dan voor mezelf niet als kwetsbaar maar gewoon iets wat mij helaas overkomen zou zijn.
Bij kwetsbaar denk ik meer aan situaties waarin je voor een blok gezet kan worden, of waar mensen je onterecht op kunnen uitbuiten of kapot maken.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-06-19 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt