De eikenprocessierups

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:58

Voor mij maakt lange mouwen niks uit. Het zit vaak toch in de keel. Lange broek en mouwen, dan komt het toch vaak op mijn buik terecht of op mijn enkels. Waarschijnlijk met aan/uittrekken van de kleren.
Antihistamine pilletjes doen bij mij helemaal niks. Maar bij sommige mensen wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102036
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:13

Lange mouwen maakt idd niets uit want die draag ik vaak en toch krijg ik overal jeukende bultjes...vond er net weer een paar. :+

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:28

Ik heb dit jaar nog niets gezien in de bomen en ook geen last van bultjes buiten de gewone muggenbulten. Ik hoop echt dat het zo blijft! Vorig jaar hing er een dik nest aan de eik die precies bij het pad naar paddock/wei/bak staat. Blegh.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:03

Ik heb me vorig jaar ingepakt en veel last gehad. Dit jaar andere aanpak. Blote armen en benen en ik heb het idee dat de jeuk minder lang blijft hangen. Alsof de haren op blote huid minder ingraven dan onder kleding?

Ben extra voorzichtig met uitkleden wel. Ik gebruik toch al standaard veel allergie middelen en ondanks dat veel jeuk.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:25

Mochten mensen zich het nog afvragen, ik denk echt dat het muggenbulten waren. Bultjes zijn zo goed als weg en jeuken niet meer zo _/-\o_

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:39

karuna schreef:
Ik heb me vorig jaar ingepakt en veel last gehad. Dit jaar andere aanpak. Blote armen en benen en ik heb het idee dat de jeuk minder lang blijft hangen. Alsof de haren op blote huid minder ingraven dan onder kleding?

Ben extra voorzichtig met uitkleden wel. Ik gebruik toch al standaard veel allergie middelen en ondanks dat veel jeuk.


Dat zou kunnen kloppen.. of misschien blijven de haartjes juist steken in kleding en dat het zo in je huid terecht komt?

Geen lange mouwen etc meer dus :)

Is er trouwens ook iets bekend of er maatregelen worden getroffen tegen de rupsen? Gaat de gemeente iets doen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:59

De gemeente waar ik nu woon heeft oa aaltjes gebruikt. Waar ik vabdaan kwam zoog alleen nesten weg. De gemeente ernaast deed er niks aan. Daar hangt alles al weer vol. Hier een paar nesten gespot in de buitegebieden bij monoplant weggetjes maar het valt mee. Gemengd bosrijk gebied met veel vogels. En in het bos nog geen nest gezien

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:09

karuna schreef:
De gemeente waar ik nu woon heeft oa aaltjes gebruikt. Waar ik vabdaan kwam zoog alleen nesten weg. De gemeente ernaast deed er niks aan. Daar hangt alles al weer vol. Hier een paar nesten gespot in de buitegebieden bij monoplant weggetjes maar het valt mee. Gemengd bosrijk gebied met veel vogels. En in het bos nog geen nest gezien


Hmm, zal het anders hier eens navragen bij de gemeente. Waren er ook niet ideeën om bepaalde vogels los te laten, die de rupsen eten?

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:05

Koolmezen vreten de rupsen.
Sluipwespen bestrijden ze eitjes van de EPR.

Gelukkig word ik helemaal simpel van het grote aantal sluipwespen.
zorg voor veel zomerbloeiers en de sluipwespen komen vanzelf.

Ze steken niet.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:06

Wij hebben ze ooit in huis gehad. Ze deden niks. Maar het was een plaag en we moesten een insekten bestrijder laten komen. Met een mepper kreeg je die krengen niet kapot want ze zijn heel taai. Maar vreten die beesten dan de eitjes van die rupsen?

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:08

Yep. Ze leggen hun eitjes in de eitjes van de EPR, als ze uitkomen vreten de de larven van de EPR op.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:47

En wie vreet er dan sluipwesp?

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:59

Hoornaars, vogels???
Andere sluipwespen.

Dorien66

Berichten: 1658
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:32

karuna schreef:
De gemeente waar ik nu woon heeft oa aaltjes gebruikt. Waar ik vabdaan kwam zoog alleen nesten weg. De gemeente ernaast deed er niks aan. Daar hangt alles al weer vol. Hier een paar nesten gespot in de buitegebieden bij monoplant weggetjes maar het valt mee. Gemengd bosrijk gebied met veel vogels. En in het bos nog geen nest gezien

Ik woon vlakbij jou, dat weet je, en helaas kan ik je vertellen dat ik de laatste dagen tijdens mijn wandelingen meerdere nesten heb gespot |o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:39

He bah getver toch nog meer. Ik heb een weggetje gespot waar er idd meer zitten. Nu twee plekken met nesten. Hopelijk blijft het daar bij. Ik heb op oude woonplaats veel opgelopen weer afgelopen zaterdag. Helaas

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:09

Hier zijn ze nu bezig achter t huis (in t park en bij t schoolplein) om nesten weg te halen. We hebben allemaal last van bultjes dus dat is wel fijn. Maar helaas heeft de gemeente t beleid om t alleen op drukke plaatsen weg te halen, zoals bij scholen en sportvelden. Dit dorp (en deze gemeente) staat vol met eiken, maar de rest laten ze dus gewoon zitten. Ik vind het ronduit waardeloos.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:59

miccamaaike schreef:
Hier zijn ze nu bezig achter t huis (in t park en bij t schoolplein) om nesten weg te halen. We hebben allemaal last van bultjes dus dat is wel fijn. Maar helaas heeft de gemeente t beleid om t alleen op drukke plaatsen weg te halen, zoals bij scholen en sportvelden. Dit dorp (en deze gemeente) staat vol met eiken, maar de rest laten ze dus gewoon zitten. Ik vind het ronduit waardeloos.


Dit duid meestal op een capaciteits probleem bij de in te huren bedrijven om deze werkzaamheden uit te voeren.
De bedrijven die het doen (meestal niet de gemeente zelf) zitten bommetje vol qua agenda. Dus meestal moeten gemeentes er dus voor kiezen om drukke en belangrijke plekken te doen en de buitengebieden en rustige plekken te laten voor wat het is :(
Kan je de gemeente niet kwalijk nemen helaas. Zouden meer bedrijven moeten komen die de nesten kunnen behandelen en weghalen zodat er meer capaciteit komt

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:50

Ja dat laatste sowieso... maar ze hadden ook preventief meer kunnen doen en dat is hier in t dorp ook niet gedaan helaas. Je kunt toch niet als er extreem veel overlast is, helemaal niks doen. Ik werk zelf al jaren in gemeenteland, maar ik vind dit echt schandalig hoe hier in grote delen van het dorp gewoon niks wordt gedaan. Ze hadden hier zelf veel eerder op kunnen anticiperen.

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:32

Kent iemand het middel Rufix?
Volgens mij prijzig middel.
Geen idee hoeveel nesten je met een literfles kunt behandelen.
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:47

Nee ken ik niet. Ik heb Catefix, zelfde idee denk ik. Werkt wel duurzaam, je hebt weinig nodig voor een nest.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:25

Gisteren bij een evenement geweest waar alle trailers onder de eikenbomen moesten parkeren. In de eerste instantie zag ik geen nesten, dus ik dacht dat de bomen wel behandeld zouden zijn. Maar later zag ik ze toch.
Ik zit compleet onder. Buik, rug, nek armen. Een paar uur nadat we thuis waren begon de ellende. Alles in de was gesmeten. Hele nacht wakker gelegen van de jeuk. Vanmorgen bij daglicht schrok ik me echt rot hoe het eruit ziet. Ik heb er maar menthol poeder op gedaan maar dit gaat wel weer een paar weken duren :(

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:55

Ah bah wat naar!
Ik zie dat ze bij ons de eikenbomen aan het 'stofzuigen' zijn. Lijkt het althans :+.
Van die mensen in pakken en dan die nesten opzuigen ofzo. Kan het nooit heel goed zien wat ze precies doen.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:34

Precies wat jij schrijft, dat doen ze Esther. Fijn dat ze weggehaald worden.

Oei Scum wat super naar. Hopelijk neemt de jeuk snel wat af.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:29

Ik ben allergisch voor menthol op mijn huid :+

Gelukkig nog geen last gehad van de eikenprocessierups, ondanks de waarschuwingslintjes op sommige plekken. Moest laatst bijvoorbeeld over een fietspad langs bomen met lintjes.

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:41

Ik meld mij hier ook even!

Ik heb dit jaar eens flink bijgehouden waar ik denk op te reageren aangezien ik heel vaak keelpijn , kriebel in de keel , jeuk in mond , jeuk in neus , dichte neus en wel eens wat jeuk op mijn huid heb.

Nu ben ik wel achter dat het in maart en eind mei/juni het ergste is. Dus voor eikenboom , berk en gras en bepaalde bloemen. Ook verdenk ik mijzelf van een stofallergie of huisstofmijt. Klachten zijn sterk aanwezig na het wakker worden.

Mijn paard staat in een dorpje vol met eikenbomen. Ik heb de welbekende rups nog nooit echt met eigen ogen gespot. Wel vorig jaar met lang shirt er langs gelopen. Jeuk op mijn lijf heb ik er nooit van gehad. Wel had ik dit jaar na het rijden een erg droge en pijnlijk keel en voelde ik mij niet zo lekker na het rijden. De klachten waren daarna erger. Ik dacht nou ja logisch veel gras hier.

Nu is er laatst een nest weggehaald blijkbaar zat er een nest in de eiken op stal zelf. Paar dagen erna gereden en ik leek echt al minder klachten te hebben. Nu heb ik weer gereden maar erg last van hyperventilatie dus niet echt goed kunnen meten want ik voelde mij al van te voren niet goed.

Nu moet ik toegeven ik heb veel spanning voor corona en met klachten die erop lijken is het wel eens spannend. Ook omdat ik verdenk op hooi en stof heb ik zowel buiten als binnen last. Ik volg al veel tips op. Volgens jaar wil ik mij laten testen bij de huisarts. Dit jaar heb ik gewoon eens gekeken wanneer het plaatsvond en de klachten erger werden. Ook omdat het elk jaar toch erger lijkt te worden wil ik mij laten testen en voor de hooikoorts wel wat in gaan nemen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de rups