"Kan ik u ergens mee helpen"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

"Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:06

Zojuist dacht ik even de Douglas binnen te stappen, en werd ik er ook direct weer aan herinnerd waarom ik dat nooit doe. Binnen twee minuten is me, ik heb het bijgehouden, negen keer gevraagd of iemand me ergens mee kon helpen. Je kan niet even rustig de achterkant ergens van lezen of er staat alweer iemand naast je. Vet irritant. Als ik hulp wil zal ik heus zelf oogcontact maken of het vragen.

Daarbij heb ik in die winkel ook altijd enorm het idee dat je "in de gaten" wordt gehouden. Ik ben zelf de allerlaatste persoon die iets zou stelen; ik ging laatst zelfs terug bij de Albert Heijn toen ik bij de zelfscan iets was vergeten af te rekenen. Toch krijg ik daar bij de douglas enorm het gevoel alsof je iets "stiekems" aan het doen bent. Heel naar. Ik wist dan ook niet hoe snel ik de winkel weer uit moest lopen, zonder iets te kopen. Dat was ik oorspronkelijk wel van plan.


Meer mensen met dit soort ervaringen, of ligt dit gewoon aan mij? :')

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:08

Daarom hou ik niet van winkelen. Voel me altijd verplicht iets te kopen :+

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:09

Jup, ik vermijd Douglas. Ik heb ook altijd het gevoel dat ze me niets willen verkopen. En ooit moest ik wel (iemand wilde perse een bon van Douglas) en de dame naast mij rekende voor minder af en kreeg tig monstertjes mee en mijn bon kon nog net ingepakt worden, maar dat was het dan ook wel. Oké, ik kwam net van stal en mijn jas was niet al te schoon, maar verder had ik gewoon een spijkerbroek aan en zag ik er echt niet heel smoezelig of vies uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:10

Je wordt ook gewoon in de gaten gehouden omdat iemand die eruit ziet als de allerlaatste persoon die zou stelen zomaar een dief kan zijn. En ze hebben onoverzichtelijke winkels met rekken vol klein, makkelijk te stelen en relatief dure producten staan, dus die moeten in de gaten gehouden worden. Er zit nogal verschil tussen een oogpotlood van € 10 dat gestolen wordt en een kilozak frites van € 1,10. 8-)

Als ik in dat soort winkels moet zijn en een verkoopster komt op me af terwijl ik een product bekijk om te vragen of ze kan helpen dan is mijn standaard antwoord: 'nee hoor, ik heb het al gevonden, ik kijk nu gewoon nog even wat rond.' :)

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:11

Ik herken het wel. Ik heb wel graag dat het persooneel kenbaar maakt dat ze je gezien hebben en eventueel vragen of ze kunnen helpen, maar als ik daar geen behoefte aan heb moet dat ook duidelijk zijn. Als het niet duidelijk is ga ik weg. Tegenwoordig kun je de meeste producten toch wel ergens anders kopen.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:12

Ik herken dit wel. Vooral bij kledingwinkels heb ik er dan ook een hekel aan om naar binnen te gaan als ik al zie dat er 'veel' personeel staat en er verder geen klanten zijn.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:13

Oh daar kan ik ook altijd erg slecht tegen. 1 keer vragen prima, maar als ik je nodig heb zoek ik je wel weer op. Je hoeft niet elke 20 seconden of ik hulp nodig heb.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:14

Ik vind het juist fijn om in een winkel aangesproken te worden. Ik erger me juist aan de winkels in BE waar je bij wijze van een hele middag kan rondlopen en er nog geen hallo wordt gezegd door de medewerkers.

Dan voel ik me als klant ongewenst en bezwaard als ik toch een vraag heb. Want daarom ben ik in de winkel. Als ik geen vragen heb over een product of niet goed weet wat ik eigenlijk moet hebben ga ik naar een winkel. Anders koop ik het net zo makkelijk online.

9x vragen of ze ergens mee kunnen helpen is wel irritant veel. Misschien kunnen ze hun zinnen wat aanpassen als in 'is er al iemand u aan het helpen' ofzo.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:14

Heel irritant inderdaad. Daarom ben ik niet zo’n shopper.
Nog erger; als ik een klein winkeltje zie waar een vrouw geduldig op klanten staat te wachten en er is niemand in de winkel dan ga ik er ook niet in, of het moet iets zijn wat ik heel graag wil kopen.

Helemaal erg met badmeubel shoppen laatst. Ik weet wat ik wil en hoef daar geen hulp bij, je wordt constant door iedereen die er staat gevraagd meerdere keren. Als ik hulp wil zie ik jullie wel te staan hoor.

Anoniem

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:17

Het wisselt bij mij per winkel. Bij Douglas vind ik ze arrogant en neerbuigend doen, alsof je blij mag zijn iets van hun te mogen kopen. Bij bijvoorbeeld Lush is het voornamelijk gezelligheid en vanalles proberen zonder opdringerigheid.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:21

Oh god dit heb ik bij the Rituals.. :') Kom je binnen, komen ze gelijk naar je toe met een kopje thee. Ik kom hier om iets te kopen, niet voor een theekransje.

Bij ons zijn ze echt gruwelijk irritant wat betreft andere producten proberen aan te smeren:
"Deze graag."
"Wilt u daar ook de douchegel bij?"
"Nee, alleen deze alstublieft."
"Kan ik er een gezichtsmaskertje bij doen?"
"Nee, ik wil graag alleen dit."
"Bij 40,- krijgt u een verassingspakket, wilt u nog iets aan uw aankoop toevoegen om tot dat bedrag te komen?"
Note: het ging om een aankoop van 8.50,-. :roll:

Ik snap dat het ze zo geleerd wordt maar wat gruwelijk irritant!

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:22

Ik vindt dat ook echt verschrikkelijk, voor mij juist de reden waarom ik nooit in de douglas kom, bij ici paris trouwens ook niet.

Ik kom daarom ook niet graag in kleine kleding boutiekjes, wat eigenlijk ook wel jammer is want ik gun hun eigenlijk ook wel de verkoop.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:24

Heel irritant inderdaad. Gewoon 1x vragen en vervolgens zichtbaar/vindbaar zijn in de winkel is ruim voldoende.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:25

Ik vermijd daardoor ook behoorlijk veel winkels. Zoals H&M kun je lekker in lopen en zelf rond kijken. De kleinere winkels gaat dat niet bij en ik voel dat echt als lastiggevallen worden. Ik wil zelf lekker rustig rond kunnen kijken naar alles en als ik dan hulp nodig heb moet ik daar zelf op afstappen.

En zoals hierboven, die kleinere winkels gun ik juist de verkoop van producten, maar wil zelf lekker kijken zonder ongevraagd advies wat ik volgens hun allemaal zou moeten kopen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:26

1x vragen is prima. Maar vaker dan dat, dan ben ik ook weg ja :P

Ik werk zelf bij AH en vraag het pas wanneer een klant érg lang voor het schap staat te zoeken. Verder is het vooral gewoon vriendelijk groeten, maar vaak is het stilte van beide kanten :')

Mensen zitten teveel in hun eigen bubbel denk ik om actief aangesproken te worden.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:28

Captain schreef:
Oh god dit heb ik bij the Rituals.. :') Kom je binnen, komen ze gelijk naar je toe met een kopje thee. Ik kom hier om iets te kopen, niet voor een theekransje.

Bij ons zijn ze echt gruwelijk irritant wat betreft andere producten proberen aan te smeren:
"Deze graag."
"Wilt u daar ook de douchegel bij?"
"Nee, alleen deze alstublieft."
"Kan ik er een gezichtsmaskertje bij doen?"
"Nee, ik wil graag alleen dit."
"Bij 40,- krijgt u een verassingspakket, wilt u nog iets aan uw aankoop toevoegen om tot dat bedrag te komen?"
Note: het ging om een aankoop van 8.50,-. :roll:

Ik snap dat het ze zo geleerd wordt maar wat gruwelijk irritant!


Dit is echt het allerergste inderdaad :j

Ik shop bijna alleen nog online

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:31

Niets overtreft de Hunkemöller in het dorp hier. Mevrouw vraagt wanneer je binnen komt of je hulp nodig hebt, oke prima, kan ik begrijpen. Maar vervolgens als je lekker aan het rondkijken bent blijft ze actief bij je.

"Oh, ja leuk is die he!"
"Deze zijn net nieuw binnen. Hebben we ook nog in andere kleuren"
"Hier staat dit broekje leuk bij"
De hele tijd blijft ze bij je en ongevraagd advies geven.

Ik geloof oprecht dat deze mensen je gewoon heel graag willen helpen maar ik vind dit echt zo vervelend. Hierdoor vermeid ik deze vestiging ook en ga ik liever naar Rotterdam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:33

Marjoow schreef:
1x vragen is prima. Maar vaker dan dat, dan ben ik ook weg ja :P

Ik werk zelf bij AH en vraag het pas wanneer een klant érg lang voor het schap staat te zoeken. Verder is het vooral gewoon vriendelijk groeten, maar vaak is het stilte van beide kanten :')

Mensen zitten teveel in hun eigen bubbel denk ik om actief aangesproken te worden.




Maar dat is ook gewoon prettig. :j Als je wanhopig op zoek bent is het fijn als iemand dat opmerkt. Maar zoals net; ik stond oprecht gewoon een achterkant van iets te lezen, en er zijn twee verschillende personen komen vragen of het allemaal lukte. :+


Bij de Lush gaan ze er inderdaad heel anders mee om, maar dan weet je ook dat het een vanalles probeer zaak is en dat het heel leuk en informeel is. Of zoals bij The Bodyshop. Pas als je daar wanhopig om je heen gaat kijken voor iemand dan laten ze weten je gezien te hebben en komen ze naar je toe.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:45

Ja de Douglas :)) Ik kom er nooit maar toevallig laatst en ja hoor, ik ging het ook bijhouden :')
Prima als iemand het vraagt of 2, om 3 kan ik ook nog wel lachen maar daarna ben ik er ook wel klaar mee O:)
Het vervelende was nog wel dat er in 1 hoek geen prijskaartjes te vinden waren en ik nam een mini: 'zal wel niet zo super duur zijn'... -O- En tsja ik voelde me zo aangestaard dat ik het niet meer bij de kassa durfde te zeggen dat ik het wel liet zitten. Toen voelde ik me weer even een heel klein kind :')

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:55

Vergis je niet hoor, jullie geven nu een beetje af op het personeel maar het personeel is dit verplicht ( door het hoofdkantoor ). Als je je eraan stoort moet je niet naar die winkels gaan of een klacht indienen bij het hoofdkantoor. Er hier over klagen zet geen zoden aan de dijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:35

har166 schreef:
Vergis je niet hoor, jullie geven nu een beetje af op het personeel maar het personeel is dit verplicht ( door het hoofdkantoor ). Als je je eraan stoort moet je niet naar die winkels gaan of een klacht indienen bij het hoofdkantoor. Er hier over klagen zet geen zoden aan de dijk.



Dat weet ik heel goed. Maar er is ook zoiets als aanvoelen, en ik denk niet dat het hoofdkantoor verplicht dat er negen keer iemand aan wordt gesproken in de paar minuten dat diegene binnen is. Ik heb zelf ook in verschillende winkels en horeca aangelegenheden gewerkt, en daar werd gezegd van: Vraag inderdaad of het allemaal lukt/smaakt/etcetera, maar zorg dat je dat vooral niet teveel doet, want dat is nog erger.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:42

9 man personeel op de vloer in 1 winkel? Dat is best indrukwekkend.

Ik heb er ook een hekel aan en benoem ook gewoon als ik te vaak word aangesproken.

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:45

Resistance schreef:
har166 schreef:
Vergis je niet hoor, jullie geven nu een beetje af op het personeel maar het personeel is dit verplicht ( door het hoofdkantoor ). Als je je eraan stoort moet je niet naar die winkels gaan of een klacht indienen bij het hoofdkantoor. Er hier over klagen zet geen zoden aan de dijk.



Dat weet ik heel goed. Maar er is ook zoiets als aanvoelen, en ik denk niet dat het hoofdkantoor verplicht dat er negen keer iemand aan wordt gesproken in de paar minuten dat diegene binnen is. Ik heb zelf ook in verschillende winkels en horeca aangelegenheden gewerkt, en daar werd gezegd van: Vraag inderdaad of het allemaal lukt/smaakt/etcetera, maar zorg dat je dat vooral niet teveel doet, want dat is nog erger.

Precies wat Resistance zegt. Ik werkte bij de AH achter de kassa en moest op een gegeven moment wel 6 vragen aan een klant stellen, waaronder de vraag of de klant alles had kunnen vinden maar dat vond ik zo een stomme vraag want als je niet alles heb kunnen vinden dan vraag je het wel aan iemand plus van achter de kassa kan ik toch niks doen, dus ik stelde de vraag ook niet meer.
Mensen die wanhopig extra willen verkopen zoals het honkemuller voorbeeld vind ik ook echt ontzettend vervelend.
Lush daar in tegen vind ik geweldig. Ik hou van hun producten en vind dat je ook echt goed geholpen wordt, ze zijn nooit zuinig met testers en proberen ook echt aan al je wensen te voldoen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:49

Ik heb in verschillende winkels gewerkt en bij alle was het verplicht om dit te vragen aan de klant als werknemer.
Vond het ook altijd super vervelend want ik merkte dat de meeste er niet op zaten te wachten. Maar ik het niet vraag wordt ik er op aangesproken door mijn leidinggevende, dus ik vraag het wel. Anders heb ik geen baan meer :')

Maar meestal probeer ik het in de trant de vragen van: zoekt u toevallig iets speciaals?

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:51

Wauw ik vind dat inderdaad ook ZO irritant, bij onze plaatselijke ruitersportzaak werkt ook zo'n tante, als je zegt dat je ff rustig rond wilt kijken dat ze achter je aan blijft lopen en zodra je je hand uitsteekt om iets te pakken dat ze al zegt OOOH JA dat zou ik echt kopen als ik jou was. oke doei i'm out.

ik werk zelf in een dierenwinkel, groet mensen die binnenkomen altijd en laat ze dan even rondlopen, pas als ik merk dat iemand zoekend is, oogcontact zoekt of gelijk met een vraag komt dan help ik ze.