Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:31

@ LukieBradley : haha, hoe doe je dat dan op de dagen dat je niet bij je moeder eet? Je kan toch niet altijd afhaal/kant-en-klaar doen? Of wel? :P

Uhhhhh :o
Jawel dus :') pizzatent komt 1x in de week langs.
Ze kennen me al _O-
Ook wel omdat ze spullen van mijn werk hebben en ik er weleens heb geleverd :p
Voordeel is wel dat ik snel geholpen word enzo _O-
Verder, ja een maaltijdsalade, de eieren van mijn kippen bakken..... (das het enige wat ik dan ook echt doe en kan := ) en ik red me wel.
Bij moeders eet ik dan gezond, zegt ze zelf ook _O- “dan eet je tenminste normaal”
Scheelt ze woont dichtbij en als ik na werk dan mijn hondje haal is t makkelijker aanschuiven.
Ze vind het niet erg, is doordeweeks vaak alleen want papa is Savonds vaak niet thuis door werk.
Ach ik zou wellicht zelf kunnen koken en zo maar voor nu is t prima en ik schaam me er niet voor :p

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:05

Heel erg herkenbaar! In mijn huisje zijn we eerst ruim 6 weken aan het klussen geweest en dan is het lastig te beslissen wanneer je echt over gaat.
Huishouden kan je gewoon in gedeelten doen. Naar het toilet geweest? Meteen even een doekje erover. Gedoucht? Meteen de tegels droogmaken en spiegel en plankje meenemen. Planten water geven doe ik meestal in de gootsteen in de keuken, dus als de planten toch weg zijn kan er meteen een doekje over de vensterbank. Scheelt veel tijd op die manier en het hoeft niet op een vaste dag.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:07

[***] schreef:
@ Eilish : poeh, dat klinkt ook niet als goede timing. Maar wel stoer dat je toch doorgezet hebt en dat je jezelf toch redt! Hoe pak jij dat koken aan dan? Als je daar meer over wil vertellen.


Bedankt! Ik eet best simpel en lust niet zoveel, dus ik eet vaak iets van aardappels, rijst of pasta. Met vlees of een valess schnitzel. Ik doe een aardappelproduct in de airfryer, bak ze of kook ze. Ik koop voorbereide (geschilde) aardappelproducten, bijvoorbeeld aardappelpartjes, schijfjes, voorgekookte aardappels of aardappelpuree. Of ik doe pomme duchess of opa friet in de airfryer :Y) De opbakaardappels van cela vita vind ik ook lekker uit de airfryer.

Vlees bak ik voor twee dagen en warm ik de 2e dag op in de magnetron. Aardappels ook, als dat kan.

Pasta kookt mijn moeder voor mij en heb ik in portieverpakkingen in de vriezer liggen. Dat zou je ook zelf kunnen doen. Rijst kook ik wel zef voor 1 a 2 dagen, want dat vind ik niet lekker uit de diepvries.

En groente is een klein blikje van bonduelle of het huismerk, dat is een portie voor 1 persoon. En dat verwarm ik op een bord in de magnetron.

Saus voor de pasta koop ik kant en klaar en soep ook. Soep eet ik vaak met unox (of huismerk) rookworst, die kan je met de soep mee verwarmen en heeft ook een eenpersoonsverpakking. En verder kan je kant en klaar maaltijden proberen uit de supermarkt. De stamppotten van de albert heijn vind ik lekker.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:59

Koken is gewoon gaan doen en kijken wat je lekker vindt. In het begin zal je heus dingen hebben die niet smaken nou ja jammer dan volgende keer beter.
Roerbakgroenten met kip of wat vis als je dat lust en een woksaus is smakelijk en binnen max 10 minuten klaar

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:14

Ik vond het echt verschrikkelijk om uit huis te gaan :+ ging dan wel samenwonen, maar m’n vriend werkt super onregelmatig dus ben vaak alleen thuis. Heb echt mega heimwee gehad, terwijl m’n vriend er helemaal geen moeite mee had. We hadden een groot huis (wij huurden het koophuis van vrienden voor 2 jaartjes) en moest ook zo onwijs wennen aan nieuwe geluiden enzo. Ik zat in het begin echt onwijs vaak bij m’n ouders ‘s avonds _O- vond dat echt geen fijn huis, was heel kil en afstandelijk zeg maar op de een of andere manier.

Inmiddels wonen we in ons echte eigen huis, vorig jaar een appartementje gekocht en wil écht niet meer terug haha. Dat is wel echt mijn plekje <3

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:43

Toen ik net het huis uit was at ik zo 3 a 4x per week bij mijn ouders. Ik vond het lastig om voor mijzelf alleen te koken. Uiteindelijk is dit langzaam aan afgebouwd, voor mij was het echt een kwestie van wennen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 08:53

Het ís ook een best wel enge stap! Toen ik naar mijn eerste appartementje ging (25 toen) moest ik ook wel even slikken. Knoop in de maag en binnen een paar dagen was dat hele gevoel al weg.

Koken is vrij gemakkelijk te doen, je kan ook bijvoorbeeld websites bezoeken als lekkerensimpel.nl en de allerhande eens uitpluizen. (ook online). Koken leer je snel genoeg!

De knop die gaat wel om, ook met de hond. Het went allemaal snel genoeg :)

Succes en heel veel woonplezier!

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:14

Goh sta er best wel van te kijken dat nog zoveel mensen het moeilijk vonden om op zichzelf te gaan. Ik vond het heerlijk, kon voor mij niet snel genoeg gaan hoor. :D Thuis altijd prima gehad hoor maar een eigen plekje wat je zelf kan inrichten naar je wens en lekker je eigen ding kan doen is toch heerlijk. :)

robbie88

Berichten: 2089
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:29

grappig om te lezen, ik ben het tegen overgestelde, wilde op mijn 17 e al uit huis, met 18 jaar ging ik, later door revalidatie weer 2 jaar thuis gewoond, maar wat was ik blij weer op eigen beentjes te staan,,
en nee dat ging niet allemaal vanzelf, fouten gemaakt, op mijn bek gegaan, opgekrabbelt, levenslessen geleerd.. maar er zeker niet slechter van geworden!
You go girl!!

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:43

Haha nou je ziet wel veel beren op de weg zeg! Het is niet zo dat je elke dag een uur aan het schoonmaken bent in je huis en daardoor minder tijd hebt voor je paarden. Als je het gewoon bijhoudt en het geen grote rommel laat worden. heb je verder nog huisdieren? Want dan moet je net als ik wat vaker stofzuigen that's it. En de tip voor meerdere dagen koken zag ik voorbij komen, doe ik ook. En wat dacht je van de afstandbediening voor jezelf en elke dag kunnen kijken wat jij wilt? Eten wat jij wilt? Lekker een dag niet douchen en netflixen. Of als je echt geen zin hebt om te koken lekker met een zak chips avond eten. Het kan allemaal als je met jezelf woont!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:02

Ik dacht dat ik de enige was die in noodgevallen chips at :') soms ontbijt, soms avondeten _O-

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:16

Whahahaha als er nog over is van de avond ervoor dan is chips ook prima ontbijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:40

anjali schreef:
Mocht je er toch geen zin in hebben,dan kun je gezien de huidige woningmarkt je appartement nu waarschijnlijk wel met flinke winst doorverkopen.


En dan na een paar maanden bedenken dat ze toch graag wel op zichzelf wil en dan is er geen huis meer te vinden voor leuk geld.. Vreemd advies dit :n

TS, volgens mij is het heel normaal om dergelijke twijfels te hebben, het is een gigantische stap! Spannend en allemaal nieuw.. Maar ik denk toch dat je jezelf echt een schop onder je kont moet geven, alleen al de hypotheek die je nu betaalt, toch doodzonde om er dan niet te wonen?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:48

wat vinden vele het moeilijk

mijn 2ling broer ging eerder het huis uit dan ik.. Ik vond verschikkelijk want ik wou ook haha. Alleen had ik nog niet de financiele middelen ervoor. 1.5 jaar later ging ik ook. Ik vond het heerlijk!! Het apartement was nog niet eens af. Ik had amper een keuken en mijn bed was mijn slaapbank. Want me nieuwe bed was nog niet binnen.

Ik kon wel gelukkig mijn oude hondje van toen 11 mee nemen. Tuurlijk de twijfel hoe zal ze het doen. MAar ze had niet eens hoeven te wennen. Terwijl het normaal maar niks vind in een vreemd huis.

Maar mijn oudje kon heel goed alleen zijn. Vond het niet erg als ik werkte.

Nu heb ik al 5 jaar een relatie waarvan 4jaar samen wonend. En soms mis ik de het wel het alleen wonen.

De stap zal best lastig zijn. maar als je eenmaal je ritme heb, wil je niet anders meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:35

Dat van die chips zal ik maar niet hardop lezen _O- _O- _O-

Maar bedankt weer voor de lieve berichten, de steun en de herkenning.
Gelukkig ook dat er mensen zijn die het totaal niet herkennen, want ik vind het toch best stom :+


In ieder geval zijn mijn kleren er doorheen en zijn ze al in mijn appartement.
Heb nog wat laatste 'noodkleding' hier liggen, maar veel is het niet dus het gaat nu echt gebeuren.
Als de plannen lukken zoals ze nu liggen slaap ik er morgenavond, en anders donderdag.

Komt allemaal goed 8-)

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:44

Snap heel goed dat je het lastig vind!
Ik daarin tegen was maar al te blij dat we eindelijk de sleutel van ons huis kregen en we er na een week konden slapen.

Nu na 8 maanden is koken en schoonmaken nog steeds af en toe een dingetje.
Na een dag werken van 730 tot 17 heb ik geen zin meer om eten te maken :=
Vaak kookt mijn vriend of maken we pasta/nasi waar je porties van kan invriezen, die we er voor een makkelijke dag uithalen.

Schoonmaken doe ik wanneer ik er zin in heb. Met een hond in huis moet ik wel elke dag stofzuigen, maar bijvoorbeeld vandaag heb ik alleen de bank en de woonkamer gedaan.
Als je telkens een beetje doet en het bijhoud is het prima te doen.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:45

Nou tis toch niet gek! En realiseer je dat het een luxeprobleem is ;). Zoveel meiden die het huis uitgaan omdat ze het thuis gewoon niet leuk (meer) hebben. Hoe heerlijk is het dat dit je enige zorgen zijn :)). Tis even geleden en ik was 19 en ging samenwonen toen, net iets anders dan alleen. Maar je leert het eerste jaar een hele hoop. Ook dat je niet direct overlijdt van een chipsdieet :'). En aangezien 99% van de mensen ooit bij zn ouders weg gaat en dit bijna altijd goed gaat, ga ik er vast vanuit dat je het gaat redden. Echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:32

Als het de enige zorgen zouden zijn dan zou het fijn zijn ja, maar zo zit het toch niet. Maakt verder niet uit ;)

Vandaag best veel gedaan, intussen zit ik hier thuis alsof ik op vakantie ben, hoewel ik op vakantie doorgaans meer kleding bij heb _O- Dus echt het allerlaatste nog hier en de rest is allemaal daar. Vandaag het hele appartement gepoetst (ging vlot!) en wat tapijten neergelegd, geeft meteen een hele andere sfeer. Ook volledig zelf een rolgordijn opgehangen aan de deur, heel trots op mezelf 8-)

Als het wil meewerken blijf ik morgenavond er slapen. Ben nog voorzichtig met de uitspraak want als ik iets plan dan loopt het altijd wel mis, dus we wachten maar even af tot het daadwerkelijk morgenavond is, haha.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:33

Stapje, stapje, stapje. Je gaat goed!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:13

Succes!!!

Ik woon al jaren alleen, eerst op kot en dan gelijk na de studies zonder geld vertrokken. Niet iedereen is welkom thuis helaas want voor je spaarboekje doet het wonderen. Inmiddels vele jaren verder en ik heb nog steeds geen planning, structuur of schema :’) niettemin eet ik elke dag en is het huis altijd iet of wat toonbaar :D en wat paarden betreft: ik heb nooit zo veel en zo gedisciplineerd getraind als toen ik mijn allerdrukste baan had. In tijden van echte tijdsnood leer je echt prioriteiten stellen. Ik heb overigens altijd 6/7 gewerkt.

Verder heb ik wel altijd heel secuur mijn budget opgevolgd en gespaard. Ongeacht mijn loon.

Inmiddels is er een poetsvrouw, kook ik 2-4 keer peer week ( vegan eten kan je makkelijk 4 dagen bewaren zonder invriezen) en ik doe nooit dingen op vaste dagen. En de kat leeft nog :)

Overigens heel stoer dat je alleen een appartement hebt gekocht!

Edit: nog een paar tips:

Poetsen: poets de ene keer grondig en de andere keer alsof er over een uur een vriendin langskomt. Werkt bij mij goed om detail VS groot poetsen te doen. Nee niet waar ik poets niet maar het leek mij een goed idee.

Eten: ik heb een paar uitgebreide gerechten waar ik gelijk 8(!!!!) porties van maak en invries. En dan een paar standaard dingen. En dan een paar snelle gerechten: croque monsieur, pasta arrabiata met saus uit een potje, etc. Zorg dat je 2-3 van dit soort gerechten hebt waarvan je de ingrediënten altijd hebt staan. Dan kun je altijd lekker en snel eten. Ik heb een receptenbak met favorecepten voor inspiratie.

Boodschappen: hou een online boodschappenlijst bij. Ik gebruik Wunderlist. Gebruik ik de laatste gram zout met koken? Snel op de lijst zetten. Alle blikgroenten, kruiden, olie en azijn, rijst, pasta, wasmiddel, douchegel, poetsdoek etc hou ik zo constant op voorraad. Bewaarbare dingen dus. Verder kun je dan op elk moment je lijstje aanvullen. Eens in de winkel gewoon lijstje openen en shoppen.

Anoniem

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:04

Dank je wel voor de tips en inspiratie nog poes, zitten zeker wat bruikbare dingen bij.
Hoe doe je het nu dan, als je niets poetst? :+

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alleen gaan wonen: dubbel gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:12

De poetsvrouw poetst bij poes ...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:13

Maflinger_S schreef:
De poetsvrouw poetst bij poes ...



Dat :D genoeg uren bestellen en dan gaat dat gewoon goed :)

Voorheen was het lastig. Maar altijd toonbaar hoor. Ondanks weinig dweilen of ramen lappen.

Edit: nuja ik herinner mij fijne vrijdagavonden met een fles wijn en de stofzuiger :D appartement was op 4u ook brandschoon. Twee uur voldeed meestal. Het huis heeft net iets meer nodig maar niet veel hoor.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:18

Ik merkte in het begin ook dat ik heel secuur was in huis. Nu maak ik me er veel minder druk om als iets er niet helemaal mooi/schoon bij ligt. Het komt met de tijd.

Gezond eten hoeft echt niet moeilijk te zijn hoor! Als ik het kan (18 jr en twee linkerhanden) kan jij het ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:39

Maflinger_S schreef:
De poetsvrouw poetst bij poes ...


Ohja .. sorry, ben beetje moe :')
Is trouwens een leuke zin om 5x na elkaar te zeggen _O-

Dank je plantje01, hier moet inderdaad ook alles zo liggen zoals het was toen ik binnenkwam, dat zal inderdaad vast ook wel minderen, hahaha. Met wat oefenen en proberen zal dat eten inderdaad wel komen :j