Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:22

Ik snap het ook niet.
Er zijn toch wel mensen die eigen geld hebben en een huis hier kunnen kopen?
Welke regio zit jij Rina? Ik ben wel benieuwd naar jullie huis, mag ik een linkje? (PB)

Ook wij hebben vorig jaar nog onze hypotheek zonder problemen verhoogd.
Weliswaar geen megabedrag maar was echt geen enkel probleem.

Ik zie het dan wel somber in voor onze nl buurman.
Die is hier een jaar geleden komen wonen met z'n vrouw.
6 maand later gescheiden en nu wil hij zijn huis gaan verkopen want zo'n groot huis met 7 slk is wel veel voor iemand alleen.

Edit: aan de andere kant snap ik wel dat banken 'moeilijker' gaan doen.
Er zijn natuurlijk best veel Nederlanders die worden aangetrokken door de lage huizenprijzen hier (al beginnen de prijzen flink te stijgen).
En hoe vaak hoor je wel niet dat het toch niet goed bevalt, ze niet kunnen aarden en weer terug willen naar NL.
Precies zoals mijn buurman nu heeft....

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:33

Ts, ik weet niet naar welke regio jullie willen vertrekken, maar ga aub eerst een gesprek aan met de bank..
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Voor informatie kan ik je Peter Sijsling aanraden van www.huisinduitsland.com
Hele aardige en zeer behulpzame man.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:46

we wonen hier met ons gezin al weer heel wat jaren!
bevalt prima! gewoon goed weten als je echt naar duitsland wilt

wbt huizen kopen en het bedrag..
eeeuuuhhh we hebben nu al verschillende keren mensen hier gehad die ons huis wouden kopen.
er is geld geboden op ons huis , dat een stukje hoger ligt dan dat wij betaald hebben
ik heb op school 1x laten vallen dat er altijd een bod gedaan mag worden... niet zo,n strakke actie bleek achteraf...
maar word er een bepaald bedrag wel geboden , gaan we er zeker over nadenken .

affijn tot nu toe verhuizen we nog niet, bevalt ons super en zo,n plek wat we nu hebben krijgen we nooit weer.. plus de kids gaan met tevredenheid hier naar school en vrienden etc

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:53

Ik kan me hier ook melden, inmiddels wonen wij al een paar jaar met veel plezier in duitsland direct aan de grens.

Ook wij hebben/hadden geen probleem om de hypotheek rond te krijgen voor onze resthof, wel hadden wij ook eigen geld om in te brengen. Wij zitten net als ClaudiaHS bij de Volksbank en alleen maar lof voor ze. Alles wordt duidelijk uitgelegd en er wordt met je mee gedacht, dat hebben wij in NL wel eens anders meegemaakt met de bank!

Nee wij willen zeker niet meer terug naar NL.

Edi6t, ter volledigheid, wij hebben beide een eigen bedrijf in NL, maar ook dat was geen enkel probleem mbt hypotheekberekeningen.

hagelslag
Berichten: 9056
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:05

Ondanks dat wij een wat moeilijkere start hadden ben ik inmiddels redelijk tevreden.
Wel moet je je aanpassen kunnen
Dat we allemaal europese burgers zijn betekend niet dat alles gelijk is.
Sommige dingen zijn echt wel anders in dl als dat je van nl gewend bent

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:12

Hagelslag, welke dingen ervaar jij als wezenlijk anders als in NL?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:25

Ik lees even mee, ik had niet verwacht dat het zo lastig zou zijn om iets in Duitsland te kopen. Ooit wil ik ook betaalbaar wonen met een mooi uitzicht en ik dacht dat Duitsland nog wel de makkelijkste optie zou zijn.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:46

Wij hebben hier ook wel eens mensen aan de poort gehad die ons huis wilden kopen _O-
En bij een bepaald bedrag gaan we dat ook waarschijnlijk wel overwegen.
Dit heeft er mee te maken dat ik wel graag wat meer grond wil en een wat kleiner huis.
Ons huis is echt huge.
Maar mocht ik hiernaast een stuk kunnen kopen of pachten dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk.
Wij zitten hier fantastisch.

Wbt weidegrond prijzen, ik merk niet dat dat omhoog is gegaan.
Kwam vorige week nog 2ha weidegrond tegen voor €32.000 euro.
Helaas te ver uit de buurt.

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:19

Rina ik ben ook erg benieuwd welke regio jij zit. Wij herkennen jouw verhaal namelijk ook heel erg van de banken hier. Wij wonen in Rhede (emsland). Wij wonen nu 14 jaar in hetzelfde huis. De prijzen zijn gestegen om ons heen, we hebben het eea opgeknapt (moet nog veel meer) en al aardig afgelost. Nu wilde we een aantal jaren geleden de hypotheek oversluiten naar een duitse bank maar geen bank die dat deed. Inkomen meer dan toereikend maar het huis is het volgens hun niet waard. Het is uit 1935 en een huis gaat 100 jaar mee dus daar wagen ze zich niet aan. Dat er een nieuw dak, cv en dergelijke inzit dat is volgens hun niet zo waardeverhogend. Het blijft een oud huis. En de 1,5 ha grond waarvan 4000 bouwgrond. Tja het staat buiten de bebouwde kom en het land ligt natuurlijk aan het huis dus dat zou ook de waarde omlaag halen. Het is maar goed dat we op dit moment niet willen verkopen maar vraag mij ook af hoe je zou moeten verkopen als ze bij elke koper zo redeneren. En het is natuurlijk ook zuur als je er 10 duizenden euro's aan verbouwd en de bank eigenlijk aangeeft dat dat weggegooid geld is.
Maar verder wonen wij hier super en hebben wij toendertijd niet echt moeilijkheden ondervonden met de emigratie.

hagelslag
Berichten: 9056
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:25

Ratjetoe schreef:
Hagelslag, welke dingen ervaar jij als wezenlijk anders als in NL?


Auto aanmelden, de tijd die je kwijt bent.
Rijbewijs aanvragen/ophalen. De tijd die je kwijt bent.
Wachttijdens soms bij de artsen

Soms ook het verschil tussen de oude generatie duitsers en de jongere generatie.
Oftewel zondag rustdag, geen grasmaaien of lawaai maken maar als de kinderen van de buren spelen/schreeuwen dat word wel geaccepteerd

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:33

Inderdaad voor veel dingen moet je een dag uittrekken zoals een ziekenhuisbezoek. Ook een monteur laten langskomen heeft wat tijd nodig. Dan spreek je 1 uur af. Staat hij de volgende ochtend aan de deur. Hij redde het gister niet meer. En het dan raar vinden als er niemand thuis is. Tja wij werken ook net als jij.
Daarentegen neemt het Finanzamt bijvoorbeeld wel weer echt de tijd voor je als je daar met een vraag op de stoep staat. Dus ja sommige dingen zijn beter en andere minder maar dat lijkt mij in elk land (regio) wel.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:39

Trieneke wat raar dat dat niet waardeverhogend is?
Ons huis is ook van die periode.
We hebben het voor een heel laag bedrag kunnen kopen en ook al heel erg veel verbouwd en vernieuwd.
Wij kregen juist vorig jaar van de bank te horen dat het al minimaal een ton meer waard was %)
Nu hebben wij voorlopig geen verhuisplannen maar ik mag toch hopen dat we er een redelijk bedrag voor krijgen...

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:52

Wij vonden het ook erg raar en schrokken er ook van. Je weet dat je niet al je verbouwingskosten er ooit uitkrijgt maar ik ging er niet vanuit dat het huis steeds minder waard wordt. Wij hebben dit van meerdere banken te horen gekregen hoe ze dat berekenen. Voor nieuwbouw zouden ze wel financieren maar zo'n oud huis niet. Daarvoor bouwen Duitsers schijnbaar graag nieuw.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:10

Dat is niet zo positief Trieneke maar zoals ik zei hebben wij voorlopig geen verhuisplannen.
En we zijn ook zeker nog niet klaar met verbouwen.
Ach en als we ooit wat anders willen dan zit er niks anders op dan het huis plat gooien en er wat nieuws op bouwen. _O-
Wel jammer dat pas sins vorig jaar dat bau-kindergeld in het leven is geroepen.
Dat maakt het wel aantrekkelijker om nieuw te bouwen.

Voor mijn andere buren is dit alles wel positief.
Zij wonen in een huurhuis, echt heel erg verouderd en verwaarloosd.
Zij willen het graag kopen en qua bouwjaar ligt deze ook ergens begin 1900.
Als oude huizen dan zo weinig waard zijn icm bau-kindergeld maken ze een goede kans om het te kunnen kopen met 6 kids.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:15

Trieneke , jeetje , ik zeg weleens dat als we geen paarden meer hebben dat ik het huis dan wil verkopen en zelf kleiner gaan wonen , dacht juist omdat wij grond aan huis hadden dat het huis daardoor wel zij waarde zou behouden , juist ook omdat op dit moment dan wel er amper huizen met wat grond te koop staan.

Overigens zou ik alleen verhuizen zodat we goedkoper zouden gaan wonen , ik zou nooit een hogere hypotheek nemen voor een kleiner huis + minder grond , en op dit moment zijn de huizenprijzen echt wel een stuk hoger als toen wij hier kwamen wonen ( 13 jaar geleden) , maar goed geen idee hoe het er over 10 jaar voor staat.

Wat ik wel weet is dat een huis in DLD naar mate deze ouder wordt minder waard wordt , net als bij een auto zeg maar, iets wat in Nederland niet zo is , alleen als ik de huizenprijzen zie hier gaat dat niet helemaal op ,de huizen zijn echt 'duur' voor wat het was, ook de oude huizen die in zijn geheel gerenoveerd dienen te worden...


Wij hebben overigens meteen duitse auto's gekocht ,dan is het alleen de tijd uitzitten bij het Strassenverkehrsambt ( :O , neem daar vooral de tijd voor) .

Wat ook wel een goede website is is : http://www.verhuis.de

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:16

Trieneke, heel bijzonder! Ook wij hebben laag gekocht en hebben te horen gekregen dat het heel veel meer waard is geworden na onze verbouwingen! Wellicht dat het met het gebied waar je zit te maken heeft?

Hagelslag, auto op naam zetten en eerst de verzekering moeten bellen voor codes dat kent NL idd niet en maakt het een stuk lastiger om een auto van ver te halen. De rest is hier bij ons in de buurt absoluut niet zo, zijn zeer stipt en afspraak is afspraak (gelukkig). Alleen de loonwerker uit de buurt heeft er een handje van om niet of op een ongunstig moment langs te komen, tja dat is zijn pech dan maar...

Zondagsrust is hier ook nog wel een ding, maar het straatje waar wij aan zitten wordt binnenkort doodlopend en onze 1e buren zitten op ongeveer een km afstand, dus daar hebben wij geen last van (autowassen of gras maaien deden we in NL ook al niet op zondag...iets met luie dag :D )

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:55

Trieneke schreef:
Wij vonden het ook erg raar en schrokken er ook van. Je weet dat je niet al je verbouwingskosten er ooit uitkrijgt maar ik ging er niet vanuit dat het huis steeds minder waard wordt. Wij hebben dit van meerdere banken te horen gekregen hoe ze dat berekenen. Voor nieuwbouw zouden ze wel financieren maar zo'n oud huis niet. Daarvoor bouwen Duitsers schijnbaar graag nieuw.


Zo gaat het in Zwitserland ook :j
Dak vervangen is waarde behoudend, niet waarde verhogend. Waardeverhogend is bijvoorbeeld energie neutraal maken, een zwembad of een serre aanbouwen.
Hoe ouder het huis, hoe minder de bank geeft, je moet dus voor oudere huizen echt een hele stevige bankrekening hebben.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:50

Maar gaan jullie dan naar een Duitse makelaar? Er zijn ook makelaars die vanuit Nederland huizen in DLD aanbieden. Wat is dan het beste?

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:00

Ga er maar vanuit dat als je het niet lokaal doet je altijd teveel betaald.
Diensten die vanuit je eigen land ondersteunen leven van mensen die zelf de stap niet durven zetten of de taal niet beheersen, daar zit uiteraard een bepaald bedrag aan.

Anoniem

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:05

Wij zitten er momenteel midden in. Hebben ons huis in Nederland verkocht en drie weken geleden een huis in Duitsland gekocht. Mijn advies: laat je begeleiden door iemand die de wetten en regels kent. Bij ons is dat iemand die al 40 jaar in Duitsland woont en aankoopmakelaar is. Hij heeft al heel wat Nederlanders begeleidt. Er zitten best wat haken en ogen aan en voor je het weet zit je aan een huis vast terwijl je de hypotheek nog niet rond hebt. Ik weet niet in welk gebied je zoekt maar mocht je de gegevens willen van deze man dan mag je me on doen.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:11

Ook goed met een belastingsadviseur praten. Wij hebben ook een tijd overwogen om in Duitsland te kopen. Financieel was het voor ons geen probleem, maar omdat we niet in Duitsland werkten gingen we zoveel extra grenzgänger premies en belastingen betalen terwijl we andere rechten verloren dat het bij ons uit eindelijk niet zinvol was.
We zouden dan welliswaar veel goedkoper wonen maar op de lange termijn niets erop winnen behalve lange reistijden en het risico het huis niet goed weet kwijt te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:14

ClaudiaHS schreef:
Ts, ik weet niet naar welke regio jullie willen vertrekken, maar ga aub eerst een gesprek aan met de bank..
Dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Voor informatie kan ik je Peter Sijsling aanraden van http://www.huisinduitsland.com
Hele aardige en zeer behulpzame man.



Dit is dus degene die ik bedoel. Hij heeft ons goed geholpen en nu we midden in de verbouwing zitten doet hij dat nog steeds. Vanaf eind juni verhuizen wij officieel naar Duitsland.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:21

Sizzle schreef:
maar omdat we niet in Duitsland werkten gingen we zoveel extra grenzgänger premies en belastingen betalen terwijl we andere rechten verloren dat het bij ons uit eindelijk niet zinvol was.
We zouden dan welliswaar veel goedkoper wonen maar op de lange termijn niets erop winnen behalve lange reistijden en het risico het huis niet goed weet kwijt te kunnen.



Wij wonen hier 13 jaar en mijn vriend werkt al die tijd in Nederland,en wij betalen niets???

Ja belasting in Nederland , 1x per jaar gaan we hier een papiertje halen voor de Nederlandse belastingdienst dat we geen geld in DLD verdienen en that's it...

Wij hadden overigens toen we hierheen kwamen een Nederlandse makelaar welke al jaren in DLD woont , zij heeft heel veel voor ons gedaan , vooral ook omdat wij een soort van 'gedwongen' verhuizing hadden , en het dus een volkomen onvoorbereide sprong in het diepe is geweest, en het is de beste sprong ooit, ik ga hier niet meer weg, heerlijk land en wonen :)

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:25

Ik zit in een ander grensgebied.
NL-DE zal vergelijkbaar zijn, maar bij hogere lonen kan dat ineens weer heel anders zijn. Een (niet Duitse) vriendin van mij moest ineens bijna 1000 euro per maand aan ziektekosten premie afdragen toen ze met haar Duitse man trouwde omdat ze toen samen ‚te ver’ boven modaal zaten. Hijzelf betaalde weinig omdat hij daar geboren was.

Verder ook het veilig stellen van je AOW en Pensioen niet vergeten. Ik heb op advies van een belastingadviseur destijds mijn NL pensien laten ‚bevriezen‘ omdat dit blijkbaar zekerder was voor latere uitkering. Dat is natuurlijk niet aan de orde als je in NL blijft afdragen.

Onze belasting meneer heeft ons toen we nog (in Duitsland) wilde kopen ook exact laten zien hoe je het beste stap voor stap je renovaties kunt doen zodat je al die tijd in een lage belastingschaal blijft en je huis ondertussen waarde behoudt.

Als je goed geadviseerd begint dan voorkom je verrassingen. Ik zou er hoe dan ook voor gaan. Veel meer ruimte dan in NL :D
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 20-05-19 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:37

Ik weet alleen van duitse kennissen , dat de man eens vertelde dat hij 1000 euro per maand ziektekosten betaalde ( dan betaal je mee voor de mensen die 'arm' zijn) ,maar goed dat was wel zei die als je boven de 10.000 per maand verdiende... , geen idee of dat zo werkt en waar is ,omdat wij daar niet mee te maken hebben...

En ja, handig is het wel je goed in te lezen en te informeren als je naar een ander land wil gaan emigreren , Duitsland is gewoon niet Nederland dus heeft andere regels , maar echt zo heel anders vind ik het niet.

** schrijft degene die binnen 3 maanden een huis moest kopen en verhuisde naar een land waar ik verder niets van wist, sprak de taal niet eens :+ **