Scooter of auto... dilemma’s

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:52

Ik zou ook voor een scooter gaan, is een stuk goedkoper en zeker binnen de bebouwde kom bijna net zo snel als een auto. Ik heb nu zelf sinds een jaar een scooter en met genoeg kleren aan kreeg ik het eigenlijk pas echt koud toen het ging vriezen, maar dat zijn maar een paar dagen per jaar. In de zomer vind ik de scooter zelfs een stuk comfortabeler dan een auto zonder airco. Met een goed regenpak en een helm op blijf je met regen ook zo goed als droog. Natuurlijk is het meestal minder comfortabel, maar het scheelt zo veel geld dat ik dat voor lief neem

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:54

Ja waar bij mij vooral het ligt is dat ik best een stuk langs onbewoonde wereld moet, maar waar wel net mensen komen die niet fijn zijn. Fort oranje is inmiddels dicht, maar toch lijken ee nog mensen vandaan te komen die daar ook elke dag rijden. In de zomer is het licht dus iets meer leven, in de winter zal ik vertrekken in het donker en thuiskomen in het donker.

Nu betaal ik het ook en ik red het maandelijks redelijk. Geld voor aanschaf van een auto heb ik in principe, maar dat zit deels in studie potje en in paardenpotje dus daar wil il niet aankomen.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:55

Anne_GTI schreef:
E-bike. Voor deze korte afstanden zeker een optie. Auto zou ik er niet voor aanschaffen. Dan ben je echt een dief van je portemonnee.


Dat was mijn idee ook, (of evt. een e speed pedelec, gaat wat sneller (Tot 45 km / uur).)

Edit, ik lees nu je laatste post, dan zou ik toch voor een auto gaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:33

Helemaal gezien je laatste post, Auto. Veiliger als je langs stukken moet die slecht verlicht enz zijn.
Dan ben je nu mss ietsje meer kwijt, maar een Alto is in onderhoudt ook niet het duurste merk. En naast dat je droog zit, dingen mee kan nemen als nodig, is het imo ook veiliger dan een scooter of ebike.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:46

KimD schreef:
liekec schreef:
Ik heb ook een scooter voor nog meer afstand per dag, en echt geen dag spijt van. Ik zou nooit een auto kopen als je dat moet lenen en er lang over doet om het terug te betalen. Stel dat ie wat mankeert zit je met torenhoge kosten.

Daarnaast kost mijn onderhoudsbeurt echt geen 200 euro en hoef ik niet elk jaar nieuwe banden eronder, dus wat KimD stelt is niet helemaal waar. En ik rij dus 30+ kilometer op een dag dat ik naar werk ga en naar de paarden.


Uh, jawel. :') In ons geval wel. Het ligt ook aan de scooter of brommer.

Daarom staat er ook niet helemaal, in mijn geval dus niet :D :+

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:21

Scooter of e-bike. Ben je snel schuldvrij en kun je evt doorsparen. Bevalt het echt niet dan ruil je de boel weer in en koop je als nog een auto.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:30

Boven je stand leven en lenen is nooit een goed advies.
Helemaal niet als het niet noodzakelijk is.
12 Kilometer is prima zonder auto te overbruggen, er zijn al goede tips langsgekomen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:34

Absoluut voor de auto. Als je eens wat mee moet nemen of het is afschuwelijk weer, dan is een dak boven je hoofd wel zo fijn. Er zijn heel veel goede tweedehands autootjes te koop, die niet alleen betaalbaar zijn in aanschaf, maar ook in onderhoud en verbruik, verzekering en wegenbelasting.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:09

Voor je laatste post, lekker met de scooter(goedkoop qua verzekering, verbruik en laag in onderhoudskosten), ná je laatste post zou ik zeggen pak een auto. Zeker iets als een alto(kijk ook zeker voor een Daihatsu Cuore, net als de Suzuki japans en oerdegelijk, zuinig, zeer licht en laag in reparatiekosten) zijn de kosten niet bizar hoor, lekkere lichte wagens dus wegenbelasting tegenover je 440 is echt een lachertje net als je verzekering.
De 440 lust best wel een slok brandstof terwijl je met een alto echt heeeel erg je best moet doen om de 1 op 20 niet te halen ;)

Ik zou dan de afspraak maken met je ouder om het bedrag dat je overhoud door veel kleiner te gaan rijden elke maand terug te betalen om de lening op te lossen. Dan los je wel al een stukje af en kan je het nog verder verhogen als je dadelijk betaald werk hebt

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:31

Absoluut een auto. Op de lange termijn heb je daar veel meer aan. Met dit weer is een scooter leuk maar in de regen, harde wind etc. niet meer. Daarbij is op een scooter dingen transporteren niet erg praktisch.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:12

Zeker weten een auto, zeker na je laatste post. En daarnaast, als je voor je werk in de toekomst verder weg moet dan is een auto zoveel fijner..

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:30

Goh persoonlijk denk ik toch scooter.
Ik heb met mijne door weer en wind gereden.
Ook door sneeuwstorm uit :7 dat was wel pittig omdat je maar 5 meter voor je zag. Maar hè dat zou ik ook met de auto gehad hebben.

Ook door de veldbanen en langs het kanaal op.

Je kan gewoon een grotere buffer opbouwen.

Anoniem

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:10

Ik zou de bittere pil doorslikken en voor een auto gaan. Uiteindelijk is dat (ook met guur weer) een stuk makkelijker en hoewel het duurder is geeft het je wel meer mogelijkheden. Stel je moet straks wel 40km verderop, dan heb je alsnog niks aan die scooter en kan je hem weer verkopen en alsnog halsoverkop een auto aanschaffen.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:21

Ik zou scooter kopen. Auto kan altijd nog mocht je een baan verderop krijgen. Auto kost zoveel meer. En zeker als je een ouder autootje heb moet je vies geluk hebben dat je weinig kosten heb. Ik heb altijd met wat betere oude autootjes (Volkswagen, seat etc) toch best wat kosten met apk. En maandelijks scheelt dat echt al mega. Ik zou nooit nu al geld gaan lenen voor een auto. Weggegooid geld als je het nog niet per se nodig hebt.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:48

als je naar school moet pak je dan OV of wat doe je dan? hoe zijn de parkeermogenlijkheden? ik ben toch donders blij dat ik voor een auto heb gekozen. niet meer elke keer als een verzopen katje op stal aankomen swinters, maar ik rij dan wel makkelijk 250 km in de week, sterker nog heb hem sinds februarie en heb er al 4000 km mee gereden :7 . maar ik snap ook wel dat als je het geld moet lenen je eerder voor een scoter kiest. lastig, zit er nog iets van inruil/sloopwaarde op je oude auto? moet je voor je huidige vaste lasen aan je auto nu ook lenen? (edit) lijkt me in wegenbelasting verbruik en onderhoud ook niet de goedkoopste namelijk.

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:44

Boras schreef:
Boven je stand leven en lenen is nooit een goed advies.
Helemaal niet als het niet noodzakelijk is.
12 Kilometer is prima zonder auto te overbruggen, er zijn al goede tips langsgekomen.


Helemaal mee eens dit!
Als geld geen rol zou spelen, kies je natuurlijk voor het gemak en comfort van een auto. Maar geld speelt wel een rol!
Ik zou daarom eerst voor een scooter gaan en pas als je het financieel wat ruimer hebt een auto kopen.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:45

Myrth97 schreef:
Hoi lieve bokkers,


Volgend jaar haal ik een soort ‘tussen’ diploma, waardoor ik kan gaan werken in mijn werkveld. Dan zou ik de auto terug kunnen betalen. Ook bestaat de mogelijkheid bij zo’n baan dat ik 40 km per dag moet gaan reizen. Dan zou een auto dus veel praktischer zijn.


Hoeveel zeker is het dat je die baan op afstand hebt. Is het 20 kilometer enkele reis of 40 kilometer in totaal op die dag omdat je ook nog naar de paarden toe gaat.

20 kilometer valt best mee als je een bromscooter hebt.
Ik ging ook naar stage in de winter met de brommer (geen bescherming van de kappen zoals je bij een scooter hebt) in weer en wind, mist en vriezen. Soms niet leuk en kom je vaak als een ijsklontje aan, maar de meeste dagen was het goed te doen met een regenpak en goeie kleding.

Persoonlijk zou ik voor de scooter kiezen. Scheelt een hoop geld per maand die je beter kan besteden aan studie/paarden. Als je de scooter afbetaald hebt kan je gaan sparen voor een autootje en een buffer opbouwen voor onvoorziene kosten aan de auto of iets dergelijks.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:10

Ts ik heb een e-bike, scooter en auto. (Ok, scooter is van manlief, maar die gebruikt hem toch echt minder dan ik) :D

Maar hoezeer ik ook geniet van de e-bike en scooter, als basis heb ik altijd een auto!
Droog, geen kou en veiliger als je bepaalde afgelegen gebieden door moet.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:57

Zolang je geen werk hebt zou ik geen van beide kopen. Je moet de verzekering en dergelijke toch ook betalen? Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is je verzekering als beginner duurder (voor een auto).

Als je zeker bent dat je een baan kan krijgen dan zou ik pas voor een auto gaan. De afstand die je nu doet kan je prima met de fiets of het openbaar vervoer doen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 19:25

Ik heb werk, alleen niet in het werkveld waarin ik wil.
Daarnaast heb ik nu een auto en al schadevrije jaren opgebouwd.

Ik heb gekozen voor een auto,
Omdat ik de weg waar ik langs moet in het donker echt niet prettig vind. Ik doe regelmatig de auto op slot. Ik ben nu auto’s aan het kijken en ziet ernaar uit dat ik maar een klein bedrag hoef te lenen, wat ik volgend jaar afbetaald kan hebben.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:39

Goede keuze TS!

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:47

Mocht je voor een scooter dan, dan vind ik de Sym fiddle goed gekozen! Heerlijke scooter :)

Maar een oud klein autootje is ook wel weer fijn ivm mensen meenemen en slecht weer een eventueel meer km rijden op termijn.. je hoort het, aan mijn antwoord heb je veel :')

Edit: niet je laatste post gelezen :D

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 03:28

Goede keuze,
Succes met je zoektocht naar je nieuwe auto!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:51

Ik heb jaren een scooter gehad. Reed iets meer dan 10.000 km per jaar. Verzekering E70, en onderhoud incl 2x banden ongeveer 350,- per jaar. Zomer en winterbanden en 2x een service beurt. Daarbij had ik nog een greenwheels abonnement voor jet geval het een keer niet op de scooter kon. Het grote voordeel van een scooter vind ik dat hij nieuw nog te betalen is. Geen ellende van een ander en je weet precies wat er mee is gebeurd.
Nu heb ik een auto. Oude twingo. Kost mij 20,- wegenbelasting en 25,- verzekering. Onderhoud is ongeveer het zelfde. Ondanks zijn leeftijd heel keurig en ongecompliceerd ding. En toch mis ik mijn scooter. De snelheid en het gemak. En met een goeie jas, windscherm en beenkleed kom je een heel eind wat het weer betreft.

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Scooter of auto... dilemma’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:30

tja ik zeg scooter voor in de zomer, en auto in de winter., maar dat is een heel bedrag om in je uppie op te brengen
wij hebben een luxe positie een auto en 2 scooters voor de deur. dochter is 17 en heeft haar auto rijbewijs en mag vanaf juli zelf met de auto weg voor lange stukken verder heeft ze een eigen scooter net als ik.