Zevendedagsadventist kerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3419
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 06:14

Tamary, hij spreekt Duits en woont in Duitsland. Ik vermoed dat het geen Amerikaan is..

Hoe goed is zijn Engels? Want ik kan me voorstellen dat dit soort dingen heel lastig uit te leggen zijn in een andere taal en dat er wat nuancering gaat ontbreken.. Waardoor dingen anders (zwart-witter/ harder) overkomen dan eigenlijk bedoeld wordt.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 06:50

Het katholieke geloof richt zich op meer "boeken" dan dat van de adventisten. Die kijken alleen naar het ot. Veel christelijke mensen hebben grote moeite met de manier waarop katholieken het geloof beleven ( vooral afgoderij). Ik heb het idee dat de katholieke kerk vrij "los" is. Maar dat komt mss ook omgaat ik in Brabant woon en heel veel mensen hier katholiek zijn. Toch gaat bijna niemand die ik ken elke week naar de kerk.

Toen ik vroeger op school zat deed mijn hele klas de communie, behalve 1 kind. We oefenden op school etc. Mijn kinderen zaten ook op en katholieke basisschool. Bij hun in de klas waren het mss 5 kinderen en alles speelde zich buiten school af.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 06:53

Avalanche81 schreef:
tamary schreef:
Een goede ouder zorgt dat je op eigen benen kan gaan staan en ze niet meer nodig hebt om een volwaardig persoon te zijn. Als je zonder deze ... niet compleet kan zijn, en die ... je ook niet die kant op wenst te begeleiden, dan is dat een ongezonde relatie. Waarom is dat plotseling anders als die ... God/Jezus heet?

Dit is waarom religie tot relatie moet worden.
Want dat is het hele punt: God dwingt mensen nergens toe en dwingt ook niets af. God hecht waarde aan vrije keus. Want liefde kan alleen tot bloei komen als er een keus is om weg te gaan.

En dat staat in schril contrast met de geschiedenis van religie.
Iemand die echt van je houdt probeert je niet te controleren, dwingt je niet om te blijven, of snijdt je vluchtwegen af. Maar dan is er ook geen nood om te vluchten meer :)
Ik vind dit altijd zo leuk, juist in gesprekken met mensen die niet per se geloven in God, dat die soms zo prachtig de spijker op de kop slaan.......

Wat bij mensen ongezond zou zijn, dat is niet anders in de relatie met God. Ik heb een broertje dood aan georganiseerde religie. Omdat ik ervan overtuigd ben dat machtmisbruik pertinent niet bij God past.



Grappig dat laatste zeg ik ook altijd. Ik geloof niet in religies. Dat is ook de reden waarom ik me nooit zou laten bekeren. Zodra je er pas bij hoort als je een rite doorlopen hebt, is het voor mij al klaar.

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 11:05

Het dingen moeten is ook wat mij tegen de borst stuit, ik wil niks opgelegd krijgen en ik wil ook niet dat hij dingen opgelegd krijgt. Ik ben zelf een goed mens en wil graag zo verder leven, zonder regels van een kerk. Ik kan prima zelf bepalen hoe ik mijn leven wil leiden. Ik geloof ook niet dat God het geloof zo bedoeld heeft met regels etc.

Hij half Nederlands en heeft de Nederlandse nationaliteit, maar heeft hier nooit gewoond, hij heeft over heel de wereld gewoond en nu sinds een aantal jaar Duitsland. Hij spreekt geen Nederlands omdat zijn Nederlandse ouder wist nooit terug te keren naar Nederland en de noodzaak niet zag hem dat te leren. Hij spreekt het wel een heel klein beetje, zoals een Nederlander altijd wel een beetje Duits snapt. Zijn familie woont nu in het Caribisch gebied, waar familie heel belangrijk is. Hij spreekt 4 talen vloeiend, heeft ook een aantal jaar de US gewoond, hij kan zich heel goed uiten.

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 11:11

Sjong schreef:
Het katholieke geloof richt zich op meer "boeken" dan dat van de adventisten. Die kijken alleen naar het ot. Veel christelijke mensen hebben grote moeite met de manier waarop katholieken het geloof beleven ( vooral afgoderij). Ik heb het idee dat de katholieke kerk vrij "los" is. Maar dat komt mss ook omgaat ik in Brabant woon en heel veel mensen hier katholiek zijn. Toch gaat bijna niemand die ik ken elke week naar de kerk.

Toen ik vroeger op school zat deed mijn hele klas de communie, behalve 1 kind. We oefenden op school etc. Mijn kinderen zaten ook op en katholieke basisschool. Bij hun in de klas waren het mss 5 kinderen en alles speelde zich buiten school af.


Ik heb ook op een Katholieke basisschool gezeten en ervaar het net zo :)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:24

hazel schreef:
Hij zei gister ook dingen als:

God has priority in my life and heart. Just that you know. I am a believer and I prayed always. But i felt empty. Now I feel my life is getting happiness and I see the light. I will continue being myself, but I will follow God my Lord and Jesus his Son and also God. And the holy Spirit also God. I want HIM to guide me. And yes I want to have you, but I hope you understand that I will follow God. And if you don't want to see me anymore I understand, but I won't abandon GOD, I won't.

Dit komt op mij gewoon heel heftig over. Als hij had gezegd dat hij wat vaker naar de kerk wilde had het heel anders op me over gekomen.

Mijn opa ging overigens ook naar de kerk. Toen mijn nicht als kind eens vroeg of oma niet met hem mee moest naar de kerk had ze lachend gezegd: Nee meisje, je oma is een heiden :') Maar dat huwelijk ging prima, ze respecteerden elkaars keuze hierin :)


Klinkt al aardig goed gebrainwashed ja :j

Ik zit bij een ïntensive pinksterkerk
en onze gemeente vind het echt niks als je dit soort relaties wilt onderhouden :o En dat druk ik zacht uit!
Als je nog is over hem nadenkt dan kan je ook is naar een dienst gaan en dan kan je goed zien wat hun gedachte gang en verwachtingen van het leven zijn

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:40

bigone schreef:
Tja, ik vind het toch altijd een beetje verdrietig dat mensen hun misschien wel absolute soulmate voor het leven laten lopen omdat hij/zij wel of niet gelovig is. Er is meer in het leven dan geloof en daar kun je ook buiten je relatie om gelijkgestemden vinden om over te praten.


Voor mij persoonlijk, is het dan niet mijn absolute soulmate :) Ik ben nog nooit verliefd geworden op een zeer gelovig iemand, zie het ook niet zo snel gebeuren. Ik sta op een bepaalde manier in het leven en ik zou niet graag met iemand samen zijn die daar volledig anders in staat. Net zoals dat ik ook niet samen zou willen zijn met iemand die extreem rechts is of niet van dieren houdt.
Vind ik dan wel weer grappig dat ik hier exact zo in sta als de gelovige mensen hier :+

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:48

shilady schreef:
en onze gemeente vind het echt niks als je dit soort relaties wilt onderhouden :o En dat druk ik zacht uit

Bij dit soort dingen gaan bij mij alarmbellen af. En niet omdat ik pro of anti een relatie tussen een gelovige en niet gelovige ben, wel omdat ik er een probleem mee heb dat religie hier controle over wil. Control is in alle gevallen een red flag.
Ik zeg dat, als iemand die een diepe relatie met God heeft, en veel bezig is met theologie. Ik zou daar nooit controle over willen. Dat moet iemands vrije keus zijn, of je dat wel of niet doet.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:52

moonfish13 schreef:
Verootjoo, dat vind ik wel mooi gezegd.
Mijn binnenste is vrij, open mind, en ik voel me heel naar bij het idee dat mijn partner bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit zou zijn.
Nu was zijn argument ook wel weinig onderbouwd:
“God heeft het zo bedacht dat het niet in elkaar past, dus hoort het niet.”
Zoiets was het, lekkere onderbouwing dat twee piemels of twee vagina’s niet werken en dus het niet ok is. :') :+


Ik zal hem wel voor je onderbouwen :Y)
Onze pastor zegt hierover dit.
God wil ons graag in het huwelijk zien.
Liefst als man en vrouw omdat koppels van dezelfde geslachten van nature geen kinderen kunnen krijgen
en dat is niet gods plan. Je werkt hiermee mee aan uitsterven van de mens.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:55

shilady schreef:
God wil ons graag in het huwelijk zien.


Dan vraag ik me altijd meteen af: wie heeft Adam en Eva in de echt verbonden dan?

God wil dat huwelijk helemaal niet, de kérk wil dat. En die heeft dat huwelijk ooit naar zich toegetrokken uit geldelijk belang.

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:59

shilady schreef:
moonfish13 schreef:
Verootjoo, dat vind ik wel mooi gezegd.
Mijn binnenste is vrij, open mind, en ik voel me heel naar bij het idee dat mijn partner bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit zou zijn.
Nu was zijn argument ook wel weinig onderbouwd:
“God heeft het zo bedacht dat het niet in elkaar past, dus hoort het niet.”
Zoiets was het, lekkere onderbouwing dat twee piemels of twee vagina’s niet werken en dus het niet ok is. :') :+


Ik zal hem wel voor je onderbouwen :Y)
Onze pastor zegt hierover dit.
God wil ons graag in het huwelijk zien.
Liefst als man en vrouw omdat koppels van dezelfde geslachten van nature geen kinderen kunnen krijgen
en dat is niet gods plan. Je werkt hiermee mee aan uitsterven van de mens.

Met 9 miljard mensen, waarvan 7% tot de LGBT-community hoort, is de kans dat de mens uitsterft/gaat uitsterven klein. De aarde kan die 9 miljard mensen eigenlijk al niet aan.

Ontopic: Heb je inmiddels al face-to-face een goed gesprek kunnen voeren over geloofsbeleving in de praktijk en het katholicisme? :)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:01

Avalanche81 schreef:
shilady schreef:
en onze gemeente vind het echt niks als je dit soort relaties wilt onderhouden :o En dat druk ik zacht uit

Bij dit soort dingen gaan bij mij alarmbellen af. En niet omdat ik pro of anti een relatie tussen een gelovige en niet gelovige ben, wel omdat ik er een probleem mee heb dat religie hier controle over wil. Control is in alle gevallen een red flag.
Ik zeg dat, als iemand die een diepe relatie met God heeft, en veel bezig is met theologie. Ik zou daar nooit controle over willen. Dat moet iemands vrije keus zijn, of je dat wel of niet doet.


Tja het is gewoon seks voor het huwelijk
en dat is not done.... En ze willen het liefst dat je met een mede gelovige trouwt Allerliefst uit de kerk :=
Al betwijffel ik hoever deze jongeman gelovig is want ik weet dat dit een fanatieke kerk is om het netjes uit te drukken
en ja hij is ten eerste deze zonde begaan door deze relatie(van sexuele aard) met ts aan te gaan terwijl hij eigenlijk "beter" wist....
Nu denk ik van ja meschien dat hij het gesprek over geloof daarom is aangegaan met ts omdat hij weet dat hij verkeerde dingen heeft gedaan en hij het eigenlijk wel goed wil doen met haar en toch hoopt dat zij zal bekeren en hij dan een "gezonde" relatie met haar kan onderhouden.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:02

Nou, de mens is voorlopig nog niet uitgestorven hoor :+

De mens is wel bezig de hele rest van de planeet uit te laten sterven.

Ik vind dat zo'n onzin, je dwingt dan mensen min of meer om kinderen te krijgen, en hoewel ik dat persoonlijk wel wil, word ik acuut droog op het moment dat het mij opgedrongen wordt. Mensen kunnen ook gewoon samen zijn omdat ze gelukkig zijn samen, en geen kinderen willen, en ook dat is prima.
Maar ik heb weer een issue met het controle element hier. En de homofobie, kom op zeg...... uitsterven van de mens?

Zullen we eerst eens gaan zorgen voor alle mensen die er al zijn? De naakten kleden, de hongerigen voeden, zieken bezoeken en verzorgen en zo? Kinderen die schreeuwend van ellende een paar uur na de geboorte alweer sterven, omdat de moeder gewoon niet genoeg voeding heeft voor het kleintje?
Stoppen met vechten en afschuwelijke wapens bedenken, om elkaar zo pijnlijk mogelijk uit te moorden?

Als we dat allemaal gedaan hebben kunnen we het eens gaan hebben over wat er wel en niet moet van een religieuze instelling.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:07

shilady schreef:
moonfish13 schreef:
Verootjoo, dat vind ik wel mooi gezegd.
Mijn binnenste is vrij, open mind, en ik voel me heel naar bij het idee dat mijn partner bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit zou zijn.
Nu was zijn argument ook wel weinig onderbouwd:
“God heeft het zo bedacht dat het niet in elkaar past, dus hoort het niet.”
Zoiets was het, lekkere onderbouwing dat twee piemels of twee vagina’s niet werken en dus het niet ok is. :') :+


Ik zal hem wel voor je onderbouwen :Y)
Onze pastor zegt hierover dit.
God wil ons graag in het huwelijk zien.
Liefst als man en vrouw omdat koppels van dezelfde geslachten van nature geen kinderen kunnen krijgen
en dat is niet gods plan. Je werkt hiermee mee aan uitsterven van de mens.


Dat zegt jullie pastor.

Persoonlijk ben ik altijd meer benieuwd naar wat God ons hierover zegt, dat vind ik veel belangrijker dan de meningen van mensen :)

Een ieder heeft een persoonlijke relatie met God, en is verantwoordelijk voor die relatie. Als iemand een homoseksuele relatie heeft met iemand en dit kan verantwoorden naar God, wie zijn wij als mensen dan nog om daar ook iets van te vinden?

Wat wordt ik toch altijd kriebelig van mensen die met de Bijbel in de hand anderen kunnen veroordelen en regels willen opleggen :n
In de Bijbel staat Gods woord, maar mensen gaan ermee aan de haal en maken hun eigen regels en slaan anderen ermee om de oren. Alsof je je nog niet ellendig genoeg is als je homoseksueel blijkt te zijn in zo’n kerk :\
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-04-19 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:11

shilady schreef:
Tja het is gewoon seks voor het huwelijk
en dat is not done....


Kun jij dit vanuit de Bijbel onderbouwen?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:12

Ik ken de zevendedagadvertisten als een vrij streng geloof.Mijn zus had een vriendinnetje waar ze thuis dit geloof beleiden.Ze kwam bij ons om tv te kijken en te snoepen en zo dat mocht daar thuis allemaal niet.Het vriendinnetje is nog wel getrouwd met iemand uit de zelfde gemeenschap maar daarna zijn ze beide uit het geloof gestapt.Dat heeft best wel wat voeten in aarde gehad tot en met een breuk met het thuis front. Al is dat dan weer bijgelegd toen de kleinkinderen kwamen, al was er toen weer gezeur want ze vonden dat het vriendinnetje de kinderen God ontzegde. Kortom wij als buitenstaander vonden het er best heftig aan toe gaan.
Het katholieke geloof vind ik toch het minst strenge en het fijnste qua beleving .Zelf geloven we niks maar komen wel bij gelovigen over de vloer.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:13

Avalanche81 schreef:
shilady schreef:
Tja het is gewoon seks voor het huwelijk
en dat is not done....


Kun jij dit vanuit de Bijbel onderbouwen?



Ik stuur u een link!!!

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:14

In dit topic zie je al voorbeelden van de vele discussies die je gaat krijgen als je een relatie aangaat met een anders-gelovige. Ik vind discussieren leuk,maar niet dagelijks met iemand waar je mee in 1 huis moet wonen. En als je kinderen krijgt wordt het nog erger,over hoe ze opgevoed moeten worden.

Anoniem

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:22

Shilady: Doe maar gerust openbaar hoor

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:23

DeMolenhoek schreef:
Shilady: Doe maar gerust openbaar hoor


Nee want dan gaan we teveel offtopic ben ik bang

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:25

shilady schreef:
moonfish13 schreef:
Verootjoo, dat vind ik wel mooi gezegd.
Mijn binnenste is vrij, open mind, en ik voel me heel naar bij het idee dat mijn partner bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit zou zijn.
Nu was zijn argument ook wel weinig onderbouwd:
“God heeft het zo bedacht dat het niet in elkaar past, dus hoort het niet.”
Zoiets was het, lekkere onderbouwing dat twee piemels of twee vagina’s niet werken en dus het niet ok is. :') :+


Ik zal hem wel voor je onderbouwen :Y)
Onze pastor zegt hierover dit.
God wil ons graag in het huwelijk zien.
Liefst als man en vrouw omdat koppels van dezelfde geslachten van nature geen kinderen kunnen krijgen
en dat is niet gods plan. Je werkt hiermee mee aan uitsterven van de mens.


En de hetero's zonder kinderwens dan?

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:26

Dat vrees ik ook, en ik vrees ook dat je met dat stuk wat via PB gestuurd is mensen een heel erg verkeerd beeld van God brengt :o
Ik vind het ongelooflijk dat er mensen zijn die zo denken over andere mensen, terwijl zij claimen met de liefde van God te leven.
Maar hee, iets van een ander bestempelen als zonde is wel makkelijk als je zelf ‘gelukkig’ hetero bent :)
Jezus had er een mooi spreekwoord voor; wel de splinter in andermans oog zien, maar de balk in je eigen oog niet opmerken.
Je bent zelf ook niet perfect, en daarom zijn wij niet geschikt om anderen te beoordelen op hun gedrag :)

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:29

Ik ben het niet altijd met je eens anjali, maar hier sla je wel de spijker op zn kop :P Je wil toch niet je dagelijks leven delen met iemand die zo essentieel anders in het leven staat? Goed of fout buiten beschouwing gelaten.

Ja, je kan elkaars keuze respecteren en de ander vrij laten maar op den duur gaat het toch knagen. Geloven is geen mening, het is een levensstijl. Als jij een fanatiek sporter bent en je partner werkt dagelijks een zak chips en een fles cola weg en wil verder nooit wat uitvoeren.. dat werkt op den duur ook niet. Je kan het wel willen en theoretisch misschien wel goed praten, maar diep van binnen wil je toch op een lijn zitten met je partner over belangrijke zaken?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:31

anjali schreef:
In dit topic zie je al voorbeelden van de vele discussies die je gaat krijgen als je een relatie aangaat met een anders-gelovige. Ik vind discussieren leuk,maar niet dagelijks met iemand waar je mee in 1 huis moet wonen. En als je kinderen krijgt wordt het nog erger,over hoe ze opgevoed moeten worden.


Maar dat is nu eenmaal zo
geloof (als je het fanatiek doe) is een levensstyle
En ik hoop ook echt dat als ts nog verder wil met deze jongen dat zij minimaal een x aantal keer ook in de kerk de diensten komt bijwonen
en zo ook echt kan zien wat de bedoelingen en de verwachtingen zijn.. want het is toch je leven en je moet het er na het trouwen dan mee doen..
Het is gewoon jammer en zonde als je op de gok iets aangaat en trouwt en kinderen krijg en je daarna toch gauw moet scheiden om iets waar je bij voorbaat al je twijffels over had..
En ik vind het ook echt prima dat de ts niet echt veel aan geloof doet of iets en dat ze zich daarbij prima voelt
maar met het oog op toekomst is het gewoon veel leuker als je je bv niet tegenover gelovige familie leden hoeft te verantwoorden over je keuzes
en je allebei ongeveer hetzelfde in een relatie staat en in het leven staat...

Wil alleen maar het beste voor ts

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:34

Er staan meerdere scheppings verhalen in de Bijbel, en eentje bevat de wens/opdracht aan het kersverse eerste mensenpaar:"Ga uw weg en vermenigvuldig U!"
Logische opmerking, er zijn 2 mensen op aarde.

Waar zou het bijbelse argument uithangen dat ieder mens gehouden is om -tig kinderen op de wereld te zetten...?
(Ik geloof daar niets van.)

:o en op het gevaar af van al te streng oordelen: bij mensen die zo letterlijk, contextloos vasthouden aan "de letter van de wet" vraag ik mij af hoeveel liefde en inspiratie deze mensen van Boven krijgen.
(Het volledige citaat luidt: "De letter van de wet doodt, de geest van de wet doet leven." Een uitspraak van Jezus. Hij kon erg verstandige dingen zeggen...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-04-19 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt