Zevendedagsadventist kerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:28

We vieren geen moord.

Ik ga het even in context plaatsen. Wat ik geloof, is dat de mens in het begin gezondigd heeft. En dan moeten we nog even verder terug naar het begin. God schept de mens naar Zijn beeld en gelijkenis. God is liefde....... God heeft mensen gemaakt om van te houden (in die context staat de wet van de liefde). De zonde is niet het eten van de appel. De zonde is zeggen: God, leuk allemaal, maar ik heb Uw liefde niet nodig. Ik wil U niet. Ik wil niet dat U van mij houdt.

En dan komt God. En God zegt: mens, wat heb je gedaan? Waarom verstop je je voor Me?
En de man geeft de vrouw de schuld. De vrouw, die U me gaf (hoor je, dat hij daarin indirect God de schuld geeft) heeft me verleid. En de vrouw geeft de slang de schuld.
En dan doet God een wonderlijk iets. Hij belooft dat er een kind geboren zal worden uit de vrouw, die de kop van de slang zal vermorzelen.

Jesaja getuigt er later van: "want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder, en men zal hem noemen wonderlijke Raadsman, Machtige God, Vredevorst.

Duizenden jaren later wordt dat kind geboren. En dat Kind wordt een lam, en draagt de zonde van de wereld weg. Daarom moest Hij dood. Hij kiest ervoor de prijs te betalen, en God met de mens te verzoenen. De prijs van de zonde is de dood, zonder Gods liefde kan een mens niet leven. Maar 3 dagen later staat Hij op uit de dood, en overwint niet alleen zonde, maar ook de dood zelf. Dat is wat we vieren met Pasen. Een grandioze overwinning, de weg naar God is weer open. God is volledig met ons verzoend. Hij heeft zelf de prijs betaald, die wij nooit zouden kunnen betalen.

En daarom gelden de wetten van Mozes niet meer. We kunnen die wet immers niet houden, en we hoeven ook door de wet het niet meer te verdienen. Jezus heeft dat al gedaan voor ons. Dat is Pasen. Een feest van verzoening. Een feest van liefde, waardoor wij elkaar de maat niet meer hoeven te nemen, waardoor wij niet meer elkaar mogen veroordelen zelfs, maar samen het feest vieren van een God, die volledig met ons verzoend is, en dol is op ons. Het enige wat we nog hoeven is die liefde accepteren.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:30

verootjoo schreef:
Met Pasen vier je geen moord hoor :+



Jesus werd op gehangen aan een kruis.
Ik vind dat moord

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:34

Meschien voor de mensen die hier enig interesse hebben
Op netflix staat de serie AD over jesus
En ook The Bible is te zien op netflix dit is seizoen 1 vd serie en die gaat per aflevering over een persoon uit de bible
Het is heel mooi gemaakt :)

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:37

pompadour schreef:
verootjoo schreef:
Met Pasen vier je geen moord hoor :+



Jesus werd op gehangen aan een kruis.
Ik vind dat moord


Op goede vrijdag, wat geen feestdag is, maar een bezinningsdag voor christenen. Of zelfs een bezinningsweek, of bezinnings 40-dagen tijd. Niet met Pasen. Met Pasen vieren we dus juist het grote wonder van de opstanding van Jezus. Jezus overwon de dood, voor de redding van ons, om ons te verzoenen met God en al onze zonden te niet te doen, om de wet van het oude testament te vervullen.
Het is echt een verademing dat we niet meer onder de wet leven, maar onder de genade en liefde van God. Dat is wel een feestdag waard :j

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:39

TS, ik probeer het een beetje te begrijpen, maar loop toch vast. Vanuit mijn visie ga je een relatie met elkaar aan, omdat je op een persoon valt. Je houdt van iemand, niet om zijn of haar label of interesses. Dus valt die 'vriend' nu voor jou of niet? Als iemand daar al zijn of haar twijfels over heeft, dan begint het al niet goed naar mijn idee. Jij moet zijn geloof dus eigenlijk wel accepteren, maar hij twijfelt aan jouw 'ongeloof'. Ik weet niet of dit zo'n handige keuze is om mee door te willen gaan. Het hangt dus nu volledig van zijn beslissing af en jij hebt eigenlijk al niets in te brengen. Het moet wel wederzijds respect zijn, vind ik.

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:15

Shenavallie schreef:
TS, ik probeer het een beetje te begrijpen, maar loop toch vast. Vanuit mijn visie ga je een relatie met elkaar aan, omdat je op een persoon valt. Je houdt van iemand, niet om zijn of haar label of interesses. Dus valt die 'vriend' nu voor jou of niet? Als iemand daar al zijn of haar twijfels over heeft, dan begint het al niet goed naar mijn idee. Jij moet zijn geloof dus eigenlijk wel accepteren, maar hij twijfelt aan jouw 'ongeloof'. Ik weet niet of dit zo'n handige keuze is om mee door te willen gaan. Het hangt dus nu volledig van zijn beslissing af en jij hebt eigenlijk al niets in te brengen. Het moet wel wederzijds respect zijn, vind ik.

Geloof gaat een stukje verder dan interesses. Voor gelovigen is dat 'je leven'. Daar hangen alle belangrijke of zelfs minder belangrijke keuzes aan vast. Dat is niet dat je geen relatie wil met iemand die graag ergens anders op vakantie wil. Overigens wil ik niet alles en iedereen tegenspreken hoor, vind het juist erg interessant.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:18

Dan zal dat mijn ongeloof wel verklaren, ik geloof niet in wonderen ( niet kwetsend bedoeld) .

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:31

Ik voel me daar niet door gekwetst :) er zijn meer mensen die daar niet in geloven.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:33

Avalanche81 schreef:
Ik voel me daar niet door gekwetst :) er zijn meer mensen die daar niet in geloven.

Voor alle zekerheid toch maar bijgezet!!

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:37

Ik weet dat jij de intentie niet hebt om te kwetsen. En ik vind dit soort gesprekken altijd heel boeiend, omdat het toch weer nieuwe inzichten geeft :) soms realiseer je door zulke gesprekken ook weer nieuwe dingen. En soms val je van je geloof, maar ik persoonlijk ben daar neit zo bang voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:40

Avalanche: Dus ik leef nu in zonde omdat ik zeg: Ik geloof niet in een God, dat bestaat niet. Of hoe moet ik dat zien?

Hier een serieuze afkeer van geloof zelfs. Wij waren al niet gelovig, maar toen een gelovige (weet niet meer welke kerk) tegen ons zei dat ons neefje zware muco patient is omdat hij nu alvast wordt gestraft voor de zonden die hij nog gaat begaan hebben wij er helemaal een degou van gekregen. Ook het geloof van mijn moeder en haar kant van de familie (evangelisch/pinksterkerk) heeft hier geen goed aan gedaan. Maar goed, dat is gebasseerd op persoonlijke ervaringen en hiermee wil ik niet zeggen dat iedere gelovige slecht is hoor. Ik verschiet zelfs van sommige bokkers want had nooit verwacht dat ze zo gelovig zijn :D

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:44

Je leeft in zonde als je de richtlijnen niet na leeft....

Anoniem

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:45

Maar leef je enkel in zonde als je gelovig bent of ook als je niet geloofd. Hoe zien jullie dat?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:48

Beide
Maar ook dat is voor ieder weer anders... opzich ben ik daar weer ruimdenkend in
vind zelf niet perse dat u slecht leeft..opzich de meeste richtlijnen houd de gemiddelde mens zich wel aan.. En ja ik leef ook met zonde en dan afentoe vraag ik vergeving in de kerk.. maar uiteindelijk is het aan de heer om u een eind oordeel te geven

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:51

Weet je, dat vind ik denk ik het ergste aan kerken (niet aan religies!). God velt uiteindelijk een oordeel na onze dood, zegt ieder geloof. Alleen willen ál die kerken zélf dat oordeel hier al vellen.
En volgens mij valt dat onder de zonde van hoogmoed :+

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:52

DeMolenhoek schreef:
Avalanche: Dus ik leef nu in zonde omdat ik zeg: Ik geloof niet in een God, dat bestaat niet. Of hoe moet ik dat zien?

Hier een serieuze afkeer van geloof zelfs. Wij waren al niet gelovig, maar toen een gelovige (weet niet meer welke kerk) tegen ons zei dat ons neefje zware muco patient is omdat hij nu alvast wordt gestraft voor de zonden die hij nog gaat begaan hebben wij er helemaal een degou van gekregen. Ook het geloof van mijn moeder en haar kant van de familie (evangelisch/pinksterkerk) heeft hier geen goed aan gedaan. Maar goed, dat is gebasseerd op persoonlijke ervaringen en hiermee wil ik niet zeggen dat iedere gelovige slecht is hoor. Ik verschiet zelfs van sommige bokkers want had nooit verwacht dat ze zo gelovig zijn :D

Vind ik een lastige vraag, met name omdat ik daar geen pasklaar antwoord op heb. Wel is het zo dat je Gods liefde niet doelbewust afwijst als je niet in hem gelooft. En God heeft nog nooit een mens afgewezen die naar Hem toekwam. Dus ik zou het zeker niet zo hard willen stellen.

Wat het tweede betreft, ik vind dat afschuwelijk, en zeer liefdeloos. Ik had het eerder al over het maximaliseren van het lijden van mensen, en dat is niet van je naaste houden als jezelf. Je naaste op die manier nodeloos diep, intens kwetsen is absoluut niet Gods wil. Onvoorstelbaar.
Ik word woedend van zulke dingen, om de pijn van je neefje, en de mensen die dat hebben moeten aanhoren. Schandalig en volkomen onacceptabel. Dat soort dingen...... dat is zonde.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:52

Stille meelezer, ben zelf ook niet gelovig. Maar moest aan de zin denken uit een nummer van Macklemore.. "find God, but leave the dogma".

Denk dat dat wel een heel goed punt is als je religie aanhangt. Zeker als je zoiets leest als wat DeMolenhoek net schreef..

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:53

Ibbel schreef:
Weet je, dat vind ik denk ik het ergste aan kerken (niet aan religies!). God velt uiteindelijk een oordeel na onze dood, zegt ieder geloof. Alleen willen ál die kerken zélf dat oordeel hier al vellen.
En volgens mij valt dat onder de zonde van hoogmoed :+

Valt het ook. Zonder meer. Het is liefdeloos om dat te doen en daarmee lijnrecht in tegenstelling met wat Jezus zegt.


xPabloBokt schreef:
Stille meelezer, ben zelf ook niet gelovig. Maar moest aan de zin denken uit een nummer van Macklemore.. "find God, but leave the dogma".

Denk dat dat wel een heel goed punt is als je religie aanhangt. Zeker als je zoiets leest als wat DeMolenhoek net schreef..

Toen ik afscheid nam van religie, vond ik God.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:54

Ik denk dat gelovigen niet moeten/mogen oordelen of iemand in zonde leeft. Dat laat je aan dat over waar je in geloofd , God allah hare krishna of wat dan maar ook en niet omdat diegene op de kansel of in een boek zegt dat bepaalde mensen in zonde leven. Doeslief of heb uw naasten lief , wanneer iedereen naar dat ene regeltje uit de 10 geboden zou leven was de wereld zo veel mooier en vreedzamer.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:56

bigone schreef:
Ik denk dat gelovigen niet moeten/mogen oordelen of iemand in zonde leeft.

Dat klopt. Jezus zegt: oordeelt niet, opdat u niet veroordeeld wordt.

Dat is niet een heel populaire tekst, overigens :+

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:56

Bij ons proberen de mensen zo weinig mogelijk te oordelen
en wij geloven altijd dat eventuele verandering mogelijk is...
Maar het is hoe je het ook wend of keert
Dat je zowel gelovig als ongelovig in zonde kan leven... Dat je bekeerd bent of bij de kerk bent geboren betekend niet dat je geen fouten maakt.. Wanneer je je bekeerd van ongelovig naar gelovig word je van je zonde schoongewassen met het bloed van het lam(jesus)

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:57

Avalanche81 schreef:
Valt het ook. Zonder meer. Het is liefdeloos om dat te doen en daarmee lijnrecht in tegenstelling met wat Jezus zegt.


Maar hoe zie jij de bekeerdrift van de Christenen ten tijde van de Kruistochten dan bv?

Of de Jehova's die de deuren langsgaan "om Gods liefde te brengen" - maar die krijg je alleen als je Jehova wordt?

En het biechten? De pastoor die je vergeeft? Kan hij bewijzen dat-ie een lijntje naar boven heeft en dat uit naam van God mag doen?

Wat zegt jouw geloof (ben even kwijt van welke stroming jij bent) in deze gevallen?

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:58

shilady schreef:
Wanneer je je bekeerd van ongelovig naar gelovig word je van je zonde schoongewassen met het bloed van het lam(jesus)


Ja, ho. Hoe weet je dat God het daar mee eens is? Díe velt toch het oordeel aan de poort boven?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:59

Dat staat ook in een post hierboven als u even leest
Biechten doe je in onze kerk trouwens tussen jou en god daar gaat onze pastor niet over

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:03

shilady schreef:
Dat staat ook in een post hierboven als u even leest


Ik zie nergens staan dat wie dan ook hier op aarde kan handelen uit naam van God. Niemand heeft hier een bewijs dat-ie gemandateerd is door hem of haar. Dát bedoel ik dus.
De kerken beweren allemaal om het hardst dat ze namens hem spreken. En niemand weet dat. Pas na je dood kom je er achter of er uberhaupt een God is (ik geloof daar niet in), maar áls er wel één is, is hij of zij toch echt degene van het oordeel.