Zevendedagsadventist kerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:01

Avalanch
Ja leuk he van die mensen die met alle tegenslagen naar de duivel en demonen wijzen :')
Ik lach me vaak rot om zulke beschuldigingen !

Astorga
Dat weten we allemaal denk ik wel
We hebben persoonlijk contact met god door bidden.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:04

shilady schreef:
Avalanch
Ja leuk he van die mensen die met alle tegenslagen naar de duivel en demonen wijzen :')
Ik lach me vaak rot om zulke beschuldigingen !

Ja nou echt. Van die cake lag ik echt onder de tafel, dan kun je mij opvegen, werkelijk :')

Shenavallie
Berichten: 11591
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:50

verootjoo schreef:
Wicca staat zo ver van mij en mijn overtuigingen af, dat ik zeker weet dat ik daar geen relatie mee zou aan gaan. :n
En ik vraag me af of er christenen zijn die daar wel een relatie mee zouden aangaan.

Maar zou je het wel accepteren als een goede vriend(in) met Wicca bezig is? Of wil je daar dan geen vriendschap mee?

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:52

Shenavallie schreef:
verootjoo schreef:
Wicca staat zo ver van mij en mijn overtuigingen af, dat ik zeker weet dat ik daar geen relatie mee zou aan gaan. :n
En ik vraag me af of er christenen zijn die daar wel een relatie mee zouden aangaan.

Maar zou je het wel accepteren als een goede vriend(in) met Wicca bezig is? Of wil je daar dan geen vriendschap mee?


Nee dat vind ik prima, maar dat is iets anders dan een levenspartner :)

TinkerTreas

Berichten: 3706
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:11

Ik vind dit topic erg interessant.
Zelf ben ik christelijk opgevoed, mijn ouders komen allebei uit vrij streng christelijke families. Ik heb op een christelijke school gezeten.
Mijn moeder gaat iedere week naar de kerk en is vrij actief bezig met het geloof. Mijn vader gaat niet meer naar de kerk, hij heeft er niets mee. Maar hij steunt mijn moeder in alles.

Zelf doe ik niet zo veel met het geloof, maar ik ben wel zoekende. Ik ben wel lid van de hervormde gemeente, maar ik ga niet heel veel naar de kerk.
Mijn kinderen zitten op een christelijke school, we bidden voor het eten en het slapen gaan. We lezen wel wat uit de kinderbijbel. Maar daarbij houdt het op.
Ik ben gescheiden, eigenlijk kan dat natuurlijk niet voor de kerk.

Ik heb een man ontmoet die streng gelovig is en ook actief bezig is met het geloof. Hij doet ook veel voor de kerk.
Geen idee of een relatie zou werken (ik vind het lastig om hem op die manier aan te spreken). Maar ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat hij zou vinden dat ik te weinig met het geloof doe.
Ik zou er geen probleem mee hebben als mijn partner meer met het geloof zou doen dan ik, zolang hij me niets oplegt.

Vanuit onze kerk krijg ik trouwens wel begrip voor mijn scheiding. Maar mijn ex heeft ernstige psychische problemen. Hij mag nu de kinderen ook alleen maar onder toezicht zien. Dus dat zal ook wel meespelen, dat ik voor de veiligheid van de kinderen heb gekozen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:46

Interessant topic.
In ts haar geval ik zou weg gaan bij hem. Mijn partner kan op nr 1 staan zonder God te verloochen. Het zou voor mij het ultieme bewijs zijn dat diegene geen echte liefde voor mij heeft als ik aan de kant gezet zou worden omdat ik niet geloof.

Ik ben katholiek opgevoed inclusief bijbel studie wekelijks op school. Hoewel het geloof mooie boodschappen kan brengen vind ik het toch een verschrikking. Het dwingen en praktisch hersenspoelen is niet voor mij. Tevens geloof ik niet dat een almachtige goede God kan bestaan zoals men wilt laten geloven in de meeste geloven. Een van de twee kan maar niet beide in mijn opinie.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:31

sneeuwpop schreef:
Vervolgens werd met de kinderen het ‘dictatorspel’ gespeeld waarbij getest wordt in hoeverre kinderen bereid zijn hun bezittingen met anderen te delen. Daaruit werd duidelijk dat hoe religieuzer een kind is opgevoed, hoe geringer de bereidheid te delen met anderen. Religie bleek daarbij de enig bepalende factor, tot welke cultuur of land het kind behoorde had geen invloed op het weggeefgedrag.

De resultaten staan in schril contrast met het cliché dat het juist de religieuzen zijn die meer om hun naasten geven. Waarom dat zo is, is nog onduidelijk maar de onderzoekers komen wel met een mogelijke verklaring: juist omdat religieuze mensen van jongs af aan geleerd wordt dat ze ‘beter’ zijn dan anderen, zijn ze minder geneigd goed gedrag te vertonen. Ze verkeren onbewust in de veronderstelling dat het altijd al goed genoeg is wat ze doen.

Current Biology: The Negative Association between Religiousness and Children’s Altruism across the World

(Bnnvara)


Ik twijfel tussen "mijn hoela" en "zo verschillend kan het dus zijn".

Ik maak ernstig bezwaar tegen het idee dat mijmin de kerk geleerd zou worden 'dat ik beter ben dan anderen', maar die kerken bestaan natuurlijk wel.
Het onbewuste gevoel 'dat het toch wel goed genoeg is' bestrijd ik als rasechte calviniste van harte.

Maar uit het dictator spel blijkt dat er kennelijk gekeken is naar kinderen uit een bepaald type kerk. Met veel nadruk op een 'god als baas', hiërarchie en weinig benul van het belang van delen.....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33841
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:05

Ik ben heel christelijk opgevoed. Christelijk school, christelijke clubjes, christelijk kinderkoor... mijn vader was kerkrentmeester en mijn oom de dominee. Maar ben absoluut niet gelovig en heb er echt helemaal niks mee.

Als mijn vriend Christelijk zou worden is het meteen einde relatie. En ja ik hou van hem, en we zijn al 3 jaar samen. Dat heb ik te danken aan de “fijne” herinneringen aan het geloof.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:25

Tinkertreas
Wauw wat een verhaal joh!

En ja wel fijn dat ze begrip tonen
en jou steunen!
Ik zou toch wat flirten met die andere man ;)

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:26

shilady schreef:
Ja maar janneke als er duidelijk botten etc zijn gevonden dan is dat toch gewoon ook keihard bewijs???


...in de bijbel staan al meerdere verschillende scheppingsverhalen. Wat toch minstens kan betekenen dat de bijbel schrijvers echt niet precies aanwezig waren toen dat gebeurde en volgens moderne maatstaven hun observaties noteerden.

Op een slechte dag verzon iemand 'dat dat lied van de 6 dagen plus 1' ook maar moest betekenen "dat de wereld 6000 jaar oud was" (en toen maar geschapen werd met de fossielen er al in).
...en als 1 iemand daar nou gelukkig van wordt O:) "het zij zo", maar de complete biologische/ geologische etc wetenschap opzij zetten voor zo'n gedachtespinsel (meer dan dat kan ik het niet vinden :o ) - nee.

Terwijl het met recht een "geinig" lied is. Het schijnt geschreven te zijn in de cultuur van Babylon, waar de zon en de maan een godheid waren.
...wordt het op de eerste dag al licht (en daarna donker), op de 4e dag verschijnen 'het grote licht voor overdag en het kleine licht voor 'snachts'.
Puur logisch kan dat uiteraard niet (en als werkwijze ook wat raar), maar als grap, als statement 'wij doen niet mee met de Babyloniërs' kan ik het zeer waarderen.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:39

Ik kreeg ook een tijd geleden te horen dat bv de romeinen de bijbel verborgen hebben gehouden en weer opnieuw uitgebracht met idd de nodige veranderingen...

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:50

Janneke2 schreef:
shilady schreef:
Ja maar janneke als er duidelijk botten etc zijn gevonden dan is dat toch gewoon ook keihard bewijs???


...in de bijbel staan al meerdere verschillende scheppingsverhalen. Wat toch minstens kan betekenen dat de bijbel schrijvers echt niet precies aanwezig waren toen dat gebeurde en volgens moderne maatstaven hun observaties noteerden.

Op een slechte dag verzon iemand 'dat dat lied van de 6 dagen plus 1' ook maar moest betekenen "dat de wereld 6000 jaar oud was" (en toen maar geschapen werd met de fossielen er al in).
...en als 1 iemand daar nou gelukkig van wordt O:) "het zij zo", maar de complete biologische/ geologische etc wetenschap opzij zetten voor zo'n gedachtespinsel (meer dan dat kan ik het niet vinden :o ) - nee.

Terwijl het met recht een "geinig" lied is. Het schijnt geschreven te zijn in de cultuur van Babylon, waar de zon en de maan een godheid waren.
...wordt het op de eerste dag al licht (en daarna donker), op de 4e dag verschijnen 'het grote licht voor overdag en het kleine licht voor 'snachts'.
Puur logisch kan dat uiteraard niet (en als werkwijze ook wat raar), maar als grap, als statement 'wij doen niet mee met de Babyloniërs' kan ik het zeer waarderen.

Dat de aarde geschapen zou zijn met de fossielen er al in,dat vind ik een sterke!Dat had ik nog nooit gehoord!Best leuk. Ik verzamelde wel fossielen.Zo heb ik er nooit over nagedacht.Maar voor God is alles mogelijk.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:11

Janneke2 schreef:
Op een slechte dag verzon iemand 'dat dat lied van de 6 dagen plus 1' ook maar moest betekenen "dat de wereld 6000 jaar oud was" (en toen maar geschapen werd met de fossielen er al in).



anjali schreef:
Dat de aarde geschapen zou zijn met de fossielen er al in,dat vind ik een sterke!Dat had ik nog nooit gehoord!Best leuk. Ik verzamelde wel fossielen.Zo heb ik er nooit over nagedacht.Maar voor God is alles mogelijk.


...... dit is wat er achteraan kwam......


Janneke2 schreef:
...en als 1 iemand daar nou gelukkig van wordt "het zij zo", maar de complete biologische/ geologische etc wetenschap opzij zetten voor zo'n gedachtespinsel (meer dan dat kan ik het niet vinden ) - nee.



En hier, dames en heren, hebben we een uitstekend voorbeeld van iets volledig uit de context rukken...... anjali heeft even het deel over een slechte dag, en 'de complete biologische/geologische wetenschap opzij zetten voor een gedachtespinsel' gemist.

En dit gebeurt dus ook met de bijbel. En dan krijg je van die vreemde, rare theorieën die er ergens losjes aan raken, maar niet te onderbouwen zijn.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:56

Janneke2 schreef:
Ik twijfel tussen "mijn hoela" en "zo verschillend kan het dus zijn".

Ik maak ernstig bezwaar tegen het idee dat mijmin de kerk geleerd zou worden 'dat ik beter ben dan anderen', maar die kerken bestaan natuurlijk wel.
Het onbewuste gevoel 'dat het toch wel goed genoeg is' bestrijd ik als rasechte calviniste van harte.

Maar uit het dictator spel blijkt dat er kennelijk gekeken is naar kinderen uit een bepaald type kerk. Met veel nadruk op een 'god als baas', hiërarchie en weinig benul van het belang van delen.....


Ik ben van mening dat het nog altijd om individuen gaat en iedereen er anders in kan staan.

Wel herken ik er wat van in mijn omgeving.
Zeker "het beter zijn" omdat je in God gelooft en je "dus" in de hemel komt.
De regeltjes navolgen omdat "de gemeenschap van de kerk" dat wil is lastiger dan wanneer je zelf de overtuiging hebt. Zo zijn er genoeg opgeknapte zolders met tv omdat verborgen te houden...
Ik vind het best sneu dat mensen niet zichzelf durven of kunnen zijn.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:58

@Avalanche: Ik heb altijd gedacht dat die 6 scheppingsdagen uit de Bijbel niet letterlijk dagen,maar meer tijdperken waren. De Bijbel staat vol symboliek die je niet letterlijk moet nemen.Maar ik vond dit idee van de aarde geschapen met de fossielen al erin gewoon iets heel nieuws wat ik nooit eerder gehoord had.Ik blijf dus bij mijn tijdperkentheorie.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:08

shilady schreef:
Zou voor mijn gemeente not done zijn
Laatst hadden we iemand die zijn xbox had weg gedaan omdat het een demonisch ding bleek te zijn


Moet het niet zijn: hij vind de xbox een demonisch ding? Want ik bijv. vind het gewoon een gadget.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:28

CharleyT schreef:
shilady schreef:
Zou voor mijn gemeente not done zijn
Laatst hadden we iemand die zijn xbox had weg gedaan omdat het een demonisch ding bleek te zijn


Moet het niet zijn: hij vind de xbox een demonisch ding? Want ik bijv. vind het gewoon een gadget.


Nee hij heeft het zelf verteld aan iedereen er zaten demonen in. Zn tv heeft hij ook weg gedaan :D

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:37

Iets als een tv is een neutraal apparaat. Je kunt er zowel goede als slechte dingen op bekijken,maar dat ligt aan jezelf.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:59

Ik kijk graag slechte dingen op tv
kan ik intens van genieten en vanuit mn woonkamer nog wel ~~}>

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:33


shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:39

Hoe gaat het nu ts!!!

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 23:47

We hebben nog een aantal dagen verder gediscussieerd, maar lijken er voor nu niet uit te komen. Hij is helemaal into God en dat is voor hem nu het belangrijkste. Ik heb aangegeven dat ik het prima vind dat hij gelooft, maar dat ik niets heb met de regels die bij het geloof komen kijken, dat ik me niet kan voorstellen dat God die gemaakt heeft. Hij heeft het gevoel dat ik hem probeer te veranderen en push, ik krijg hem niet uitgelegd dat hij vooral moet doen wat hij zelf wil. Dat ik alleen niet op hem ga zitten wachten en dan open sta voor een toekomst met iemand anders.

Ik heb hem gevraagd hoe hij een relatie voor zich ziet, of daar ook regels in zijn. Hij voelt zich nu wel aangevallen op elke vraag die ik stel, maar hij is van mening dat ieder geloof en alle normaal georganiseerde dingen regels hebben. Als ik vraag wat voor regels hij dan voor zich ziet zegt hij dingen als: doe elkaar geen pijn, wees niet ontrouw etc. Ik noem dat geen regels. Ik ben van mening dat een goede relatie geen regels nodig heeft, maar dat je elkaar behandeld zoals je zelf behandeld wil worden, respect hebt voor elkaar, communiceert etc. Allemaal heel logische dingen in mijn ogen.

Het laatste was dat hij me vrijdag vertelde dat hij in mei naar een '7days adventist church conference' gaat in Oost-Europa. Ik denk dat hij nog wel komt, maar of we eruit gaan komen weet ik echt niet. Ik vind het wel erg jammer..

Mer1980

Berichten: 18887
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:32

Heftig hoor wat je nu meemaakt, jammer dat het zo ineens om kan slaan van 'gewoon' gelovig naar volledig doorslaan.

Zelf ben ik niet gelovig en heb ook nooit een relatie gehad met iemand die wel gelovig is. Onze kinderen gaan overigens wel naar een katholieke school, maar die is niet 'extreem' daar zitten overigens ook enkele moslim kinderen op omdat die ouders vinden dat het niveau van de school beter is dan van de openbare ;) (daarom was dat ook onze keuze). Onze kinderen krijgen dus wel wat mee van het geloof, maar wij praktiseren het niet. Ik zou ook niet weten hoe ik erin zou staan als mijn partner dus wel heel religieus zou zijn en dit door zou drukken in de opvoeding, ik denk niet dat dat zou gaan werken. Ik heb wel islamitische, katholieke en zelfs gereformeerde vrienden en kennissen, dat vin dik ook allemaal prima :D Wel allemaal redelijk gematigd.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:37

hazel schreef:
We hebben nog een aantal dagen verder gediscussieerd, maar lijken er voor nu niet uit te komen. Hij is helemaal into God en dat is voor hem nu het belangrijkste. Ik heb aangegeven dat ik het prima vind dat hij gelooft, maar dat ik niets heb met de regels die bij het geloof komen kijken, dat ik me niet kan voorstellen dat God die gemaakt heeft. Hij heeft het gevoel dat ik hem probeer te veranderen en push, ik krijg hem niet uitgelegd dat hij vooral moet doen wat hij zelf wil. Dat ik alleen niet op hem ga zitten wachten en dan open sta voor een toekomst met iemand anders.

Ik heb hem gevraagd hoe hij een relatie voor zich ziet, of daar ook regels in zijn. Hij voelt zich nu wel aangevallen op elke vraag die ik stel, maar hij is van mening dat ieder geloof en alle normaal georganiseerde dingen regels hebben. Als ik vraag wat voor regels hij dan voor zich ziet zegt hij dingen als: doe elkaar geen pijn, wees niet ontrouw etc. Ik noem dat geen regels. Ik ben van mening dat een goede relatie geen regels nodig heeft, maar dat je elkaar behandeld zoals je zelf behandeld wil worden, respect hebt voor elkaar, communiceert etc. Allemaal heel logische dingen in mijn ogen.

Het laatste was dat hij me vrijdag vertelde dat hij in mei naar een '7days adventist church conference' gaat in Oost-Europa. Ik denk dat hij nog wel komt, maar of we eruit gaan komen weet ik echt niet. Ik vind het wel erg jammer..

Heb je geen zin om met hem mee te gaan,als een interessante vakantie?Het uitmaken kun je altijd nog doen als jullie echt te ver uit elkaar zouden groeien.

Kinke

Berichten: 20556
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:40

Als niet gelovige naar zo'n extremistische bijeenkomst gaan? Denk niet dat het een goed idee is.