Irreële angsten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:03

Mijn grootste irrationele angst is de controle over mijn auto verliezen op de snelweg. Op zich niet zo heel irrationeel natuurlijk. Maar ik rijd zelden of nooit meer op de snelweg sinds ik met migraine s avonds 120km naar huis moest rijden en paniekaanvallen kreeg omdat ik onvoldoende meer kon zien ivm de migraine... nu denk ik iedere keer dat er iets niet goed gaat. En ja, tot aan de psycholoog gegaan ermee, grotendeels opgelost... en toen moest ik wéér een keer terugrijden naar huis, met toevallig weer migraine... autorijden op de snelweg en ik zijn géén vrienden. Gelukkig heb ik er geen last van buiten snelwegen om - thank god! Niet eens heel irrationeel dus, maar zó snel als je in mijn hoofd de controle kwijtraakt, bewusteloos raakt en van de weg af raakt... dat kan volgens de psycholoog niet zo'n vaart lopen ;)

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:38

Warboel schreef:
Mijn grootste irrationele angst zijn putjes in het zwembad :+ Ik heb dat al van jongs af aan, de kans is dan ook vrij groot dat ik erg in paniek raak tijdens het zwemmen. Krijg ook een ontzettend ongemakkelijk gevoel van het idee van bijvoorbeeld delen van bruggen of windmolens onder water.

Het is ook een fobie, Submechanophobia.
Ik vind bijvoorbeeld golfslagbaden echt verschrikkelijk, die enorme roosters brrrr. Of als je naar bv zwemwedstrijden kijkt op TV en je ziet de camera over zo’n rail op de bodem gaan %) Ik heb een tijdje op hardzwemmen gezeten toen ik jong was, ging wel altijd keihard want des te eerder was ik het water weet uit :')


Ik ben ook zo bang voor die putjes, altijd gedacht dat die mij mee konden slurpen.. ;(
En ik denk ook altijd dat ik door iets wordt gegrepen als ik de bodem niet kan zien bij water.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:56

Ik heb een vreemde angst voor vishaakjes… en rijd dus in de zomer liever niet met de autoraampjes open, want dan ben ik bang als ik langs een sloot/rivier rijd waar iemand aan het vissen is, dat ie net zijn lijn gaat uitgooien en het vishaakje dan mijn autoraam binnenvliegt en in mijn wang/neus/oog blijft hangen :+ Geen idee waar dit vandaan komt, heb als kind super vaak zelf gevist en toen vond ik het helemaal niet eng, heb toen ook weleens een haakje in mijn vinger gekregen, maar die angst is echt pas van de laatste paar jaar :Y)

Anoniem

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:28

Oh wat een goed topic haha.
Ik ben wil nooit onder een treinovergang stoppen (dus jij op de weg onder de trein), altijd soort idee dat dat een x fout gaat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:33

Captain schreef:
Ik zit in de auto op de snelweg en moet voor een afrit terugschakelen van zijn 5 naar zijn 4.. En elke keer weer zie ik voor me dat ik ipv de koppeling de rem intrap en vervolgens met mijn neus tegen de voorruit zit.

Ik sta onder de douche en scheer mijn oksels. Bij het wisselen van oksel zie ik voor me dat ik het scheermesje iets te dicht langs mijn lichaam haal en een tepel afscheer.

Ik zit op de fiets op een mooie zonnige dag, met de mond open voor extra zuurstof. (conditie much) En telkens weer denk ik aan de kans die ik heb om een vlieg in mijn mond te krijgen die tussen mijn tanden komt, net als ik mijn mond sluit waardoor ik hem voel 'knappen'.

Een paar van mijn irreële angsten.. Wie heeft ze ook, en wat zijn die van jou? :Y)


Heb je hier ook last van als je een vliegtuig bestuurd? :=

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:39

finnens schreef:
Als ik op iets hoogs sta zoals de ijffeltoren denk ik wat als ik nu over de reling spring? Ik vind het echt een doodeng idee dat je dan je eigen leven of dood in 1 seconde kan bepalen. Of oh als ik op de weg rijdt en ik denk wat als ik nu tegen die boom aan rijdt?

Geen idee waarom ik het denk, wil absoluut niet dood ofzo. Ben er eerder bang voor.


Op de eerste pagina stond geschreven hoe dit denken heet. Het is juist als je niet dood wilt dat je zo denkt om even te reminden wat er gebeurt als je het wel zou doenn

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:40

c_alsemgeest schreef:
Als ik op iets hoogs sta, afgrond, gebouw e.d.
Ben ik altijd bang dat ik er vanaf spring... :+
Ben ik niet van plan, maar het is zo gek dat die angst altijd even kort door je hoofd flitst _O-

Deze vind ik heel herkenbaar.
Je weet dat je het niet doet maar denk altijd bij iets dieps van hoe plat zou je zijn als je springt.

Ook tss vrachtwagens of met er langs rijden wil ik zo snel mogelijk weg.
Altijd het idee als een band klapt ben je echt de sjaak.

De zwembadputjes vermijd ik ook.
Heb iets te veel horror gekeken.

Wel fijn om te lezen dat ik niet alleen ben in rare gedachtes.
Soms denk ik echt als iemand nu mijn hoofd leest word ik in het gesticht geplaatst. :')

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:51

c_alsemgeest schreef:
Als ik op iets hoogs sta, afgrond, gebouw e.d.
Ben ik altijd bang dat ik er vanaf spring... :+
Ben ik niet van plan, maar het is zo gek dat die angst altijd even kort door je hoofd flitst _O-


+1. Ik moet ook altijd zo dicht mogelijk langs bv. de flat lopen bij een open galerij.

Als ik onder vliegtuigen bij Schiphol rijd ben ik altijd bang dat ze neerstorten.

Sowieso heb ik ook vliegangst en dat is in feite ook een irreële angst, het is tenslotte de veiligste manier van transport.

Verder ben ik ook nog bang in het donker :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:00

Ik had laatst zo'n gedachte op de snelweg. "Wat als ik nu opeens aan de handrem trek?" echt ongelofelijk naar. Ik zou zoiets nooit doen, maar op zo'n moment besef je hoe makkelijk het eigenlijk zou gaan en ben je bijna bang dat je dat toch opeens doet. Bah.


Heb soms ook dromen over dit soort dingen, dat ik bijvoorbeeld zelfmoord pleeg terwijl ik dat helemaal niet wil, en dat ik, wanneer ik niet meer terugkan (bijvoorbeeld wanneer ik van het gebouw afval waar ik af ben gesprongen), me dat opeens besef. "Waarom doe ik dit eigenlijk?" Echt heel naar en eng.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:32

Fitzroy schreef:
c_alsemgeest schreef:
Als ik op iets hoogs sta, afgrond, gebouw e.d.
Ben ik altijd bang dat ik er vanaf spring... :+
Ben ik niet van plan, maar het is zo gek dat die angst altijd even kort door je hoofd flitst _O-


+1. Ik moet ook altijd zo dicht mogelijk langs bv. de flat lopen bij een open galerij.

Als ik onder vliegtuigen bij Schiphol rijd ben ik altijd bang dat ze neerstorten.

Sowieso heb ik ook vliegangst en dat is in feite ook een irreële angst, het is tenslotte de veiligste manier van transport.

Verder ben ik ook nog bang in het donker :+


En ik ben bang dat ik een hartstilstand of iets dergelijks zou krijgen terwijl ik op een vliegtuig zit en ik dus geen medische hulp kan krijgen := toch niet zoo irreëel, maar denk er altijd aan als ik op een vlucht van 9 uur zit

Echt hilarisch trouwens wat hier voorbij komt :')

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:34

Ik ben ook bang dat balkons afbreken als ik daar op sta hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:41

watchthesky schreef:
Anoniem schreef:
Ik vraag me weleens af wat ik zou doen als ik op de snelweg rijd en er zit een wesp in mijn auto..
Of er kruipt opeens een dikke spin over mijn hand...
Niet eens echt irrationeel natuurlijk..

Dit heb ik eens gehad. Ik opende mijn zonneklep en er viel echt een MEGA dikke spin uit. Het was goddank op een hele brede compleet verlaten 80-weg, anders was het niet goed afgelopen :=
Echt zo lomp, het is maar een spin, maar ik schrok me dood en trapte dus als een gek op mijn rem :=


Ik moet denken aan dit nieuwsbericht --> https://www.ad.nl/hoeksche-waard/vrouw- ... ~a3f6bf88/

met deze quote van een politieagent :')

Citaat:
Wij staan op dit moment op de N217 bij Oud-Beijerland.
De bestuurster van dit voertuig verklaarde geschrokken te zijn van een spin. Op haar verzoek vermelden wij bij deze dat het een erg grote spin was.

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:42

Als ik op de trein sta te wachten, sta ik nooit te dicht bij de rails, omdat een random vreemde me op het spoor zou kunnen duwen :+

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:45

Ik ben altijd bang dat als ik het terrarium van mijn lievelingsslang dicht doe dat hij opeens zijn hoofd er tussen doet en dat ik hem op die manier per ongeluk vermoord |(. Ik duw dus zijn hoofd altijd weg wanneer ik de deur dicht doe want hij wil dan toch altijd naar mij toe komen
Maar dan stel ik het alweer helemaal voor dat zijn hoofd op de grond valt en zijn lichaam nog in zijn terrarium ligt en dan begin ik te huilen terwijl er niks aan de hand is :=

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:51

Lestrange01 schreef:
Ik ben altijd bang dat als ik het terrarium van mijn lievelingsslang dicht doe dat hij opeens zijn hoofd er tussen doet en dat ik hem op die manier per ongeluk vermoord |(. Ik duw dus zijn hoofd altijd weg wanneer ik de deur dicht doe want hij wil dan toch altijd naar mij toe komen
Maar dan stel ik het alweer helemaal voor dat zijn hoofd op de grond valt en zijn lichaam nog in zijn terrarium ligt en dan begin ik te huilen terwijl er niks aan de hand is :=


Hier een lotgenoot! :Y) Dat heb ik al van jongs af aan, de katten komen totaal niet zo dicht bij de auto, willen er ook niet inspringen, maar ik ben altijd bang dat als ik de autodeur dichtsla zij er toch tussen zitten. Doodeng!

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:51

Oh god ik vind dit echt een hilarisch topic. Sommige herken ik ook.

Maar waar mijn angst vooral in zit is iedere keer als ik een krappe bocht draai met mijn (race)fiets of paard dat ik (of hij en dus samen) onderuit ga. Uitglijden dus, dat de achterkant van hetgeen waar ik op zit onder mij vandaan vliegt.

*edit
Kirania schreef:
Lestrange01 schreef:
Ik ben altijd bang dat als ik het terrarium van mijn lievelingsslang dicht doe dat hij opeens zijn hoofd er tussen doet en dat ik hem op die manier per ongeluk vermoord |(. Ik duw dus zijn hoofd altijd weg wanneer ik de deur dicht doe want hij wil dan toch altijd naar mij toe komen
Maar dan stel ik het alweer helemaal voor dat zijn hoofd op de grond valt en zijn lichaam nog in zijn terrarium ligt en dan begin ik te huilen terwijl er niks aan de hand is :=


Hier een lotgenoot! :Y) Dat heb ik al van jongs af aan, de katten komen totaal niet zo dicht bij de auto, willen er ook niet inspringen, maar ik ben altijd bang dat als ik de autodeur dichtsla zij er toch tussen zitten. Doodeng!


Oh ja dit herken ik ook! Ik ben als de dood dat mijn katten per ongeluk in de vaatwasser of wasmachine of droger zitten op het moment dat ik hem aanzet. En ik zie in mijn hoofd dan al de beelden hoe hij gestorven is en hoe hij er dan uit ziet, opgezwollen. Gadverdamme.
Laatst bijgewerkt door Unseen op 01-03-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:59

Iepoetjuh schreef:
Ik heb een vreemde angst voor vishaakjes… en rijd dus in de zomer liever niet met de autoraampjes open, want dan ben ik bang als ik langs een sloot/rivier rijd waar iemand aan het vissen is, dat ie net zijn lijn gaat uitgooien en het vishaakje dan mijn autoraam binnenvliegt en in mijn wang/neus/oog blijft hangen :+ Geen idee waar dit vandaan komt, heb als kind super vaak zelf gevist en toen vond ik het helemaal niet eng, heb toen ook weleens een haakje in mijn vinger gekregen, maar die angst is echt pas van de laatste paar jaar :Y)


Ja! Ik ben ook bang voor vishaakjes! Ik zie altijd voor me dat er dan een in m'n oog belandt.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:02

Unseen schreef:
Oh ja dit herken ik ook! Ik ben als de dood dat mijn katten per ongeluk in de vaatwasser of wasmachine of droger zitten op het moment dat ik hem aanzet. En ik zie in mijn hoofd dan al de beelden hoe hij gestorven is en hoe hij er dan uit ziet, opgezwollen. Gadverdamme.


Ja dit! Terwijl onze katten helemaal niet zomaar in de buurt van de wasmachine kunnen komen :P Hetzelfde geldt eigenlijk voor de achterdeur, die gooi ik altijd dicht met een zwaai. Of dat ik niet oplet en bovenop de kat ga staan en de kat daardoor geplet wordt/dood gaat ;(

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:06

Hier ook spinnen in de auto. Daar heb ik echt een fobie voor en dan is rationeel denken even uitgeschakeld. Ooit eens bijna uit de auto gesprongen op de snelweg wegens een spin (moeder hield me net op tijd tegen en sloeg meteen de spin dood). Die kleintjes kan ik ondertussen redelijk tegen, maar als het groter wordt dan een euromunt (poten incluis) is het wegwezen.

Iedereen op stal wordt hier hysterisch over muizen, die vind ik dan weer schattig :D

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:09

Echt super herkenbaar allemaal. Inderdaad dat je ineens denkt “wat als ik nu een ruk aan mijn stuur geef..?” En dan zie ik mezelf te pletter slaan tegen zo’n betonnen viaduct.
Of als er een trein langs raast, denken “ik kan hier nu gewoon voor springen”
Als ik mn scheermesje vast hou stel ik me voor dat ik die langs mn nagels haal, en dan krijg ik echt dat gevoel van nagels over een schoolbord, de rillingen lopen dan over mn rug :')

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:31

Blijheid schreef:
watchthesky schreef:
Dit heb ik eens gehad. Ik opende mijn zonneklep en er viel echt een MEGA dikke spin uit. Het was goddank op een hele brede compleet verlaten 80-weg, anders was het niet goed afgelopen :=
Echt zo lomp, het is maar een spin, maar ik schrok me dood en trapte dus als een gek op mijn rem :=


Ik moet denken aan dit nieuwsbericht --> https://www.ad.nl/hoeksche-waard/vrouw- ... ~a3f6bf88/

met deze quote van een politieagent :')

Citaat:
Wij staan op dit moment op de N217 bij Oud-Beijerland.
De bestuurster van dit voertuig verklaarde geschrokken te zijn van een spin. Op haar verzoek vermelden wij bij deze dat het een erg grote spin was.

Dan sta je echt zwaar voor joker _O-

Anoniem

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:57

Oh wat een heerlijk topic! Ik ben niet de enige, yay! Ik reis veel met de trein en ik heb zó vaak op het perron 'wat als iemand me er nu op duwt' of nog erger, standaard (echt altijd) als de trein het station binnen komt rijden denk ik "wachten, wachten, wachten... NU moet ik springen als ik dood wil!" Terwijl ik dat dus echt helemaal niet wil :')

Verder hebben wij een vrij simpel afzuigsysteem in de douche, zo'n soort 'dekseltje' wat je open of dicht kunt schuiven met daartussen een spleet. Ik ben als de dood dat ik, als ik naar die spleet kijk, een paar gele of rode ogen terug zie kijken. Slaat nergens op, maar ik kan mezelf er helemaal gek mee maken. Als het te erg wordt schuif ik hem gewoon dicht, dan maar even geen afzuiger :=

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:02

Wow dit is herkenbaar! Ben eigenlijk best blij dat ik niet de enige ben.
Ik vind boten ook super eng, altijd bang dat er op een of andere manier een gat in komt en het zinkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:05

Als ik op een perron loop ben ik heel vaak bang dat ik mijn evenwicht verlies en daardoor voor een trein val, en dat iedereen dan denkt dat ik gesprongen ben terwijl het per ongeluk was. Ik kan me daar zo op focussen/mezelf er zo gek van maken dat ik vaak heel duizelig word als ik op een perron in de buurt van de rand loop.

Met autorijden heb ik wel vaker van die gekke gedachten. 'Overleef ik het als ik tegen deze boom aan knal?' etc.

Verder ben ik best een hypochonder en denk ik heel vaak dat er iets ergs met me aan de hand is. Ik heb bijvoorbeeld al een paar dagen last van een hele pijnlijke en gezwollen lymfeklier aan een kant, en in mijn hoofd heb ik dan al doorgesproken hoe ik aan mijn vriend en op mijn stageplek ga vertellen dat ik kanker heb :=

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:05

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die z'n dieren op gruwelijke wijze ziet sterven :+