Irreële angsten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:46

Suzanne F. schreef:
Die gedachten hebben een naam: intrusies. Zoek maar op.
Ik heb ze ook vaak, vooral als ik in de auto zit. Het zijn vaak ‘wat als’ gedachten.


Heb even gegoogled, wat grappig, ik had er nog nooit van gehoord. Maar inderdaad, ik heb het bijvoorbeeld als ik op mijn werk thee haal en er zitten collega's in de koffiekamer. Wat als ik dit hete water over iemand heen gooi?
Wat ik uiteraard nooit zal doen, maar het is dus niet helemaal abnormaal. :')

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:56

pinto_1 schreef:
Suzanne F. schreef:
Die gedachten hebben een naam: intrusies. Zoek maar op.
Ik heb ze ook vaak, vooral als ik in de auto zit. Het zijn vaak ‘wat als’ gedachten.


Heb even gegoogled, wat grappig, ik had er nog nooit van gehoord. Maar inderdaad, ik heb het bijvoorbeeld als ik op mijn werk thee haal en er zitten collega's in de koffiekamer. Wat als ik dit hete water over iemand heen gooi?
Wat ik uiteraard nooit zal doen, maar het is dus niet helemaal abnormaal. :')


Voor mij ook heel herkenbaar.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 14:59

joyce_eddy schreef:
Ik ben Altijd bang dat ik een ree voor de auto krijg

En wat gebeurde van de week om 06.00?? Op een millimeter de auto niet geraakt! Alle aderen weer goed open pffft wat schrikken

Zo Irieel was het dus niet...


Irreëel .. :)) :))

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:01

Als ik het licht uit doe in mn slaapkamer spring ik daarna op het voeteneinde van het bed zodat ik niet in het donker er omheen hoef te lopen. Je weet maar nooit wat er dan je enkel vast kan pakken..

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:24

Dat heb ik ook, ook nooit mijn voet over het voeteneinde van mijn bed, bang dat iets mij vastgrijpt.
Net als dat ik de gordijnen boven altijd dicht doe als het nog licht is, bang dat er ineens iets voor het raam staat.

Maar heb eigenlijk best vaak van die intrusive thoughts, dat ik bijvoorbeeld struikel en met mijn hoofd op de punt van de tafel val, zie dan het bloed al lopen. Of als ik bij de weg loop en ineens denk wat als ik nou ineens voor die bus stap, of bij de oven wat als ik nou mijn hand ineens tegen de bovenkant van de oven stoot en die dan vast rand aan dat warmte element.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:42

Ik heb een vreemd bijgeloof waardoor ik denk dat ongeluk zich opstapelt.

Zo ben ik al heel lang niet van het paard gevallen, ben niet bang op het paard. Maar iets in mij denkt wel dat mijn eerstvolgende val een erg nare/pijnlijke moet zijn omdat het al lang niet is gebeurd.

Ook met de auto, eigenlijk nooit echt bij een ongeluk betrokken geweest. Maar nu denk ik dat als het dan eens gebeuren zal het meteen auto over de kop/eruit knippen/ziekenhuis gevalletje wordt.

Onzin natuurlijk, gelukkig weinig last van in het dagelijks leven. Maar wel een vreemde gedachtengang....

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:05

Telkens als ik hier op werk de trap af loop zie ik voor me dat ik struikel en lelijk val. De trap is helemaal niet eng of steil of wat dan ook.. maar toch komt die gedachte echt áltijd in me op :+

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Irreële angsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:30

Ik heb ook nog zo'n huiverige gedachte bij het vallen en op mijn mond terecht komen, waardoor ik mijn tanden breek. Ik voel daarbij al ongeveer de pijn door mijn mond gaan en word echt heel misselijk bij het idee!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:36

Ik had dit vroeger als kind al (8 jaar ongeveer) dat als ik in bed lag, ik bang was dat er een bom in mijn kamer zou liggen en die af ging. Ik werd bij die gedachte al verdrietig omdat mijn ouders en zusje dan ook dood gingen. Heel gek, staat me nog altijd heel goed bij. Ik zie mijzelf nog verstijfd van angst liggen :')

Verder is heel veel wat hierboven geschreven herkenbaar, ik ben ook echt een doemdenker. Maar vooral erge gedachtes dat ik bang ben dat er iets met mijn vriend of ouders zal gebeuren.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:20

Wat een leuk en herkenbaar topic zeg!

Ik heb er ook een aantal:

- Dat ik langs een schutting met prikkeldraad loop, er een stukje prikkeldraad wat lager hangt en uitsteekt en in mijn oog blijft haken
- Dat wanneer ik langs een rij auto's fiets, er iemand de deur van zijn auto opengooit en ik er tegenaan knal
- Dat ik op Facebook een willekeurig persoon aan het bekijken ben en per ongeluk en vriendschapsverzoek stuur (dit is helaas wel eens gebeurd)

Het voorval met de spin in de auto heb ik ook gehad. Ik reed weg en zag voor mijn ogen hoe heel langzaam, aan een draadje, de dikke griezel naar beneden ging richting mijn hand. Ook KEIhard op de rem getrapt, godzijdank was het zondagochtend en nog niet zo druk op de weg. De spin belandde op het dashboard, ik ben een klein stukje doorgereden en heb toen met bibberende handjes de spin opgeraapt met een linnen tasje, raampje open, tasje veelvuldig uitgeschud. Maar daar was zeker een ongeluk gebeurd als er auto's achter me hadden gereden :(

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:23

Ohja en ik was vroeger heel bang dat ik per ongeluk met mijn gedachten een geest op zou roepen. Niet dat ik ooit geesten gezien of gehoord heb. :')

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 02:03

speedfiets_2 schreef:
Captain schreef:
Ik sta onder de douche en scheer mijn oksels. Bij het wisselen van oksel zie ik voor me dat ik het scheermesje iets te dicht langs mijn lichaam haal en een tepel afscheer.

Dit is mij deels overkomen :+ Ik heb nog een halve over. Ik was wel na het stappen het een flinke scheut bier aan het douchen op dat moment.

Ik ben banger snachts om over straat in een stad te lopen dan in het bos. Der zijn te veel geluiden in een stad naar mijn mening. Dan hoor ik mensen niet aankomen. Ik ben opgegroeid op een boerderij.


Ik heb in het zwembad altijd de achter gedachte dat mijn navel piercing een keer achter iets blijft hangen. Of chter mijn zadel knop. Maar normaal gesproken niet.

Dat zijn een paar van mij.


Ik stap al 15 jaar nogal vreemd van mijn paard af door die angst: voeten uit beugels, dan gooi ik mijn rechterbeen over de nek naar de linkerkant van het paard en laat me met mijn rug naar het paard uit het zadel glijden :+ Ook bij andere paarden doe ik dit altijd, ik ben niet anders gewend haha.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 04:37

Hoezo zijn jouw angsten irreëel TS? Dit kan allemaal vrij makkelijk gebeuren in het dagelijks leven.

Iets minder waarschijnlijk is mijn angst: dat mijn tanden uit mijn mond vallen.

Nachtmerries heb ik ervan!
Ik zorg super goed voor mijn tanden en vind dat heel belangrijk. Altijd al deze angst gehad en ben ook bang voor de tandarts maar ga wel netjes... Met een hartslag van 300.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:51

Hutcherson schreef:
Hoezo zijn jouw angsten irreëel TS? Dit kan allemaal vrij makkelijk gebeuren in het dagelijks leven.

Iets minder waarschijnlijk is mijn angst: dat mijn tanden uit mijn mond vallen.

Nachtmerries heb ik ervan!
Ik zorg super goed voor mijn tanden en vind dat heel belangrijk. Altijd al deze angst gehad en ben ook bang voor de tandarts maar ga wel netjes... Met een hartslag van 300.


Dat schijnen bekende dromen te zijn met een betekenis. Tanden die uit de mond vallen. Ik zal eens googlen.
Edit: Dromen dat je tanden loszitten of uitvallen komen voort uit gevoelens van onzekerheid en de angst om ouder en niet aantrekkelijk gevonden te worden. Een diepere betekenis kan zijn dat je bang bent om macht te verliezen of het kan gevoelens van onmacht aanduiden.

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:00

Als ik denk dat ik in slaap ga vallen in de auto (bijrijder ;) ) dan druk ik het knopje in zodat de deur niet ineens open kan gaan op de snelweg.

Ik ga geen zweefmolen meer in vanwege 1 ritje die wat langer duurde dan normaal en waarbij ik bedacht... er hoeft maar 1 schakeltje niet goed te zijn.

Voeten buiten mn dekbed.. kan niet :+

Voor ik een attractie in ga/ een loopbrug over moet ( zoals een touwbrug oid) check ik of mn zakken wel dicht zitten en er niks kan vallen. In, tijdens check ik t nog 30x :')

Mijn telefoon of camera te laten vallen als ik foto's maak op grote hoogte.


En heb het ook andersom.. een irreële oplossing :D
Ik ben doodsbang voor onweer. Als dat snachts is als ik op bed lig MOET ik een dekbed over me heen. Ook in de zomer en nee de angst is niet weg ..

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:36

Suzanne F. schreef:
Hutcherson schreef:
Hoezo zijn jouw angsten irreëel TS? Dit kan allemaal vrij makkelijk gebeuren in het dagelijks leven.

Iets minder waarschijnlijk is mijn angst: dat mijn tanden uit mijn mond vallen.

Nachtmerries heb ik ervan!
Ik zorg super goed voor mijn tanden en vind dat heel belangrijk. Altijd al deze angst gehad en ben ook bang voor de tandarts maar ga wel netjes... Met een hartslag van 300.


Dat schijnen bekende dromen te zijn met een betekenis. Tanden die uit de mond vallen. Ik zal eens googlen.
Edit: Dromen dat je tanden loszitten of uitvallen komen voort uit gevoelens van onzekerheid en de angst om ouder en niet aantrekkelijk gevonden te worden. Een diepere betekenis kan zijn dat je bang bent om macht te verliezen of het kan gevoelens van onmacht aanduiden.


Haha ja dat klopt, dat was al bekend die betekenis. Opzich herken ik mezelf er niet echt in. Dingen loslaten is soms lastig maar dat herkent vast 80% van de bevolking.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 00:32

Flowery schreef:
Bij een stoplicht kijk ik altijd in mijn achteruitkijkspiegel of diegene achter mij wel ziet dat ik stil sta :+


Dat is nog zo dom niet hoor. Heb wel eens gehad dat er plotselinge file was en de auto achter mij no way op tijd stil zou staan, ik zag dat en schoof naar links half de berm in (snelweg linkerbaan) en hij reed zo ver als mogelijk naar rechts. Halverwege mijn auto kwam hij tot stilstand, incl zijn hele gezin. Sindsdien durf ik niet meer te remmen voor ik in mn binnenspiegel kijk.

Enne over die spinnen, laatst reed ik ook op de snelweg en besloot er 1 doodleuk aan een web recht voor mijn gezicht naar beneden te zakken. Schrok me dood en neigde naar de rem maar gelukkig hield ik mezelf tegen. Was in de spits dus dat had ik misschien niet overleefd (of degene achter me..). Zo goed en kwaad als het ging hem weg geslagen en de zonneklep open gezet zodaf ie eraxhter bleef en toen ik op stal aan kwam doodgemaakt met mn zweep :+
Ook wel eens met mn vriend in de auto gezeten dat ik iets voelde kriebelen bij mn buik, zegt ie ja is een lieveheersbeestje ik haal hem weg. Na het rijden zei die dat het een kruisspin was, maar dat durfde die niet te vertellen uit angst dat ik vol de rem intrapte hahaha

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:31

Als mijn wasmachine draait, moet ik altijd toch even checken of er niet een kat in zit. Belachelijk natuurlijk, want ze zijn er nog nooit ingekropen. Maar deze angst is ontstaan toen een van mijn fretten er eens ingekropen was, en hij ook al aanstond toen ik daar achter kwam. Hij stond gelukkig nog maar pas aan, maar het was zo’n wasmachine die pas na een minuut open kon, nadat je hem had uitgezet. Dus ik heb daar echt een trauma van opgelopen. De fret vond het alleen maar heel erg grappig, en had er goddank niks van. Het is al jaren geleden, maar ik heb nog steeds de irreële angst dat er een kat in de wasmachine zit, vooral met het centrifugeren ga ik nog wel eens mijn katten tellen( terwijl ik ze net nog gezien heb alle drie).
Leuk topic trouwens

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:46

Vroeger was ik altijd bang, dat als een van mijn ouders uit de auto stapte en ik even moest wachten, de auto zou gaan rijden. Gelukkig is dit voorbij gegaan toen ik leerde autorijden :+

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:08

Marije112 schreef:
Vroeger was ik altijd bang, dat als een van mijn ouders uit de auto stapte en ik even moest wachten, de auto zou gaan rijden. Gelukkig is dit voorbij gegaan toen ik leerde autorijden :+

Dit heb ik heel vaak gedroomd. Dat ik moest wachten in de auto en dat die vervolgens wegreed, en dan niet gewoon per ongeluk achteruit of zo, maar echt over de snelweg, gewoon zonder bestuurder. Deze angst had ik trouwens alleen in mijn dromen, in het echt nooit last van gehad :')