Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:17

Bol op z'n kant of kop gooien. De bodem is niet van chocola. Die prik je lek en dan eet je de slagroom er uit. Daarna kun je de chocola eten.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:19

Met mes en vork en veel druk kun je hem ook nog een soort van ' in stukjes snijden '

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:01

Gewoon daarna douchen ;)

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:39

Zonde om eerst het ene deel en dan het andere te eten, de combinatie is zo lekker. Net als tompouce, gewoon met beleid doorbijten. Niks aan het handje

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:45

Tompouce moet je gewoon het 'dakje' onder het onderste leggen zodat je een dubbele bodem hebt als het ware, glazuur omhoog uiteraard. Dan kun je ze zo doorbijten/snijden zonder geknoei.

san4nie
Berichten: 3578
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:49

Waar blijft alle stof dat in het pluizenfilter van de droger komt, als je de was ophangt i.p.v. in de droger stopt? In je huis? Of slijt alles in de droger echt zoveel sneller, dat het bij ophangen in je kleren en handdoeken blijft zitten?

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:26

san4nie schreef:
Waar blijft alle stof dat in het pluizenfilter van de droger komt, als je de was ophangt i.p.v. in de droger stopt? In je huis? Of slijt alles in de droger echt zoveel sneller, dat het bij ophangen in je kleren en handdoeken blijft zitten?


Even rekenen? :D

Het pluizenfilter is ongeveer 25x10x2 cm, ofwel 500 kubieke centimeter. Althans, die van mij.

ALS het stof in de kleren aan de waslijn bij een beetje wind gaat zweven over een gebied van 5x5x2 meter, dan is dat als een gebied dat 50 kubieke meter. Die getallen zijn een aanname, het gebied kan kleiner zijn maar ook veel groter. Maar 5x5x2 meter is de directe omgeving van de waslijn/droogmolen. Misschien dat het gebied veel groter is, maar zeker niet veel kleiner.

In 1 kubieke meter gaan 100x100x100 kubieke centimeter, ofwel 1 miljoen kubieke centimeters. Bij 50 kubieke meter dus 50 mlljoen kubieke centimeter.

Ofwel, je pluizenvanger dikt het stof 100.000 keer in. 500 kubieke cm vs 50.000.000 kubieke cm.

Of andersom: hetzelfde stof wordt aan de waslijn buiten verspreid over een gebied dat 100.000 keer groter is. Dat vind je dan niet meer terug.

Dat nog even los van de vraag of de droger het stof er meer uit forceert dan de wind.

Hoofdrekenen, altijd leuk. :D

san4nie
Berichten: 3578
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:33

Wow, ik ben onder de indruk Cowboy55. Maar verklaart inderdaad wel waarom je het niet terug vindt als je het ophangt. :D

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:58

san4nie schreef:
Wow, ik ben onder de indruk Cowboy55. Maar verklaart inderdaad wel waarom je het niet terug vindt als je het ophangt. :D


Ik vond het een hele goeie vraag.

Dus ik ben me eerst gaan afvragen of een droger meer frictie creeert waardoor meer stof vrij kan komen. Maar de droogtrommel is van binnen glad en de trommel zelf draait langzaam (in tegenstelling tot een centrifuge) dus daar kan weinig/geen extra wrijving (en dus slijtage) optreden. Dus daar kon het niet aan liggen.

Maar de was buiten ophangen is alsof je de inhoud van je pluizenfilter deelt met 99.999 anderen. De inwoners van Emmen, Delft, Venlo of Deventer (allemaal gemeenten van ongeveer 100.000 inwoners). Dan gaat iedereen met een heeeeeel klein stukje stof naar huis. :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:39

Bestaat animal planet nog?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:42

Shaggy09 schreef:
Bestaat animal planet nog?


Jep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:43

Cowboy55 schreef:
san4nie schreef:
Wow, ik ben onder de indruk Cowboy55. Maar verklaart inderdaad wel waarom je het niet terug vindt als je het ophangt. :D


Ik vond het een hele goeie vraag.

Dus ik ben me eerst gaan afvragen of een droger meer frictie creeert waardoor meer stof vrij kan komen. Maar de droogtrommel is van binnen glad en de trommel zelf draait langzaam (in tegenstelling tot een centrifuge) dus daar kan weinig/geen extra wrijving (en dus slijtage) optreden. Dus daar kon het niet aan liggen.

Maar de was buiten ophangen is alsof je de inhoud van je pluizenfilter deelt met 99.999 anderen. De inwoners van Emmen, Delft, Venlo of Deventer (allemaal gemeenten van ongeveer 100.000 inwoners). Dan gaat iedereen met een heeeeeel klein stukje stof naar huis. :D

<3 ik hou echt van zulke berekeningen.

san4nie
Berichten: 3578
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:52

Heel mooi antwoord en berekeningen inderdaad!
Er wordt wel vaak gezegd dat de droger voor snellere slijtage van je kleding zorgt. Heb het zelf nog niet ervaren, dus geen idee of dat waar is.

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:33

san4nie schreef:
Heel mooi antwoord en berekeningen inderdaad!
Er wordt wel vaak gezegd dat de droger voor snellere slijtage van je kleding zorgt. Heb het zelf nog niet ervaren, dus geen idee of dat waar is.


Dat hoor ik ook. De hogere temperaturen in een droger in vergelijking met buiten zullen de draden van de stof wel 'uitputten'. Maar hoeveel? Echt 0 komma 0 idee.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:37

Cowboy55 schreef:
san4nie schreef:
Wow, ik ben onder de indruk Cowboy55. Maar verklaart inderdaad wel waarom je het niet terug vindt als je het ophangt. :D


Ik vond het een hele goeie vraag.

Dus ik ben me eerst gaan afvragen of een droger meer frictie creeert waardoor meer stof vrij kan komen. Maar de droogtrommel is van binnen glad en de trommel zelf draait langzaam (in tegenstelling tot een centrifuge) dus daar kan weinig/geen extra wrijving (en dus slijtage) optreden. Dus daar kon het niet aan liggen.

Maar de was buiten ophangen is alsof je de inhoud van je pluizenfilter deelt met 99.999 anderen. De inwoners van Emmen, Delft, Venlo of Deventer (allemaal gemeenten van ongeveer 100.000 inwoners). Dan gaat iedereen met een heeeeeel klein stukje stof naar huis. :D


Dus een droger slijt kleren niet extra? En een wasmachine is 'slechter' voor kleren dan een droger, qua wrijving?

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:00

IMANDRA schreef:
Dus een droger slijt kleren niet extra? En een wasmachine is 'slechter' voor kleren dan een droger, qua wrijving?


1. Weet ik niet zeker;
2. Lijkt me wel. Alleen al een centrifuge zorgt wel voor serieuze krachten op de vezels lijkt me?

Voor de duidelijkheid: ik werk niet bij Miele. Ik reken een beetje en weet een beetje van natuurkunde. :+

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:01

Haha ach dan weet je meer dan ik.

san4nie
Berichten: 3578
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:27

Het beweegt natuurlijk wel de hele tijd langs elkaar. Meer dan als je het ophangt.

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:58

san4nie schreef:
Het beweegt natuurlijk wel de hele tijd langs elkaar. Meer dan als je het ophangt.


Zeker waar. En de temperatuur is hoger. Extreme temperaturen en temperatuurwisselingen zijn voor bijna niks goed.

Maar ik heb niet de proceskennis om te kunnen uitrekenen: “Het is zoveel procent en daardoor is je shirt zoveel tijd sneller kapot”. We zouden het Miele kunnen vragen maar die willen drogers verkopen en zijn als bron wellicht net niet helemaal zo betrouwbaar......

Independence
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:03

Hoe kan het dat mijn theedoeken niet drogen? Ligt dat aan de manier van wassen, of heb ik gewoon waardeloze theedoeken

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:07

Was je met wasverzachter?

Independence
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:09

Shanna schreef:
Was je met wasverzachter?

Ja :j
Niet goed? -O-

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:10

Handdoeken en theedoeken (of iig dingen waarmee je moet 'drogen') moet je niet met wasverzachter doen! Dan drogen ze veel minder goed.

Edit: drogen in de zin van, afdrogen. Weet niet wat wasverzachter met het 'opdrogen' van de doek zelf doet.

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:12

Wasverzachter is inderdaad niet goed, dat zorgt ervoor dat zowel handdoeken als theedoeken niet meer goed absorberen. In plaats van wasverzachter kan je veel beter een scheutje azijn in het wasverzachterbakje (of bij je wasmiddel) gooien. Daar ruik je niks van, maar maakt je was wel goed schoon en fris! En ze blijven drogen!

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:18

Nog een wastip: af en toe je handdoeken op 90 graden wassen. Is goed voor de wasmachine, want dan wordt deze beter gereinigd :j