Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 12:58


Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:56

Afbeelding
Wie weet welk merk dit zadel is?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:43


Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:09

Mijn nieuwe auto heeft ISG (start/stop systeem). Voor de mensen die niet weten wat dit is: wanneer ik de versnelling in neutraal zet en de koppeling loslaat, schakelt de motor uit. Zodra ik de koppeling weer indruk, start de motor weer. Maar nu vraag ik mij af: vanaf wanneer is het zinvol/rendabel om dit te gebruiken? Ik kan me namelijk voorstellen dat het starten van de motor ook energie kost dus bijvoorbeeld tijdens het filerijden heeft het geen meerwaarde om dit om de paar seconde te doen. Bij een openstaande brug of een spoorwegovergang kan ik het me nog voorstellen want dan sta je vaak toch wel langer te wachten maar zou het voor het stoplicht ook meerwaarde hebben om de motor uit te schakelen?

Kimmie25501

Berichten: 7566
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:19

In mijn theorieboekje van het autorijden stond dat als je langer dan 30 sec staat, dat het dan het beste is om dit te gebruiken. (Of 1 minuut, dat kon ook, dat weet ik niet meer)

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:25

En als je het te veel gebruikt is je accu naar de kl*te. Daarom werden wij door de garage verplicht het systeem uit te schakelen op de werkbussen.

Voor een brug of een keer een stoplicht die er lang over doet is het echt wel een handig systeem maar je moet hem niet 10x achter elkaar in de file gebruiken want daar word je accu echt niet beter van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:08

Het zit op al onze huurauto’s denk ik enz elf laat ik het altijd opstaan. Rij zelf heel veel file juist. Nog nooit problemen gehad met de accu maar de auto’s zijn ook erg nieuw altijd (Max 6 maanden). Ben nu ook wel benieuwd hoe het zit.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:40

Mij is uitgelegd dat het startstop systeem anders werkt dan normaal starten van de auto. Waardoor het opnieuw starten minder vermogen kosten dan als je je auto echt uitzet. Ook houdt hij rekening met temperatuur en anders belastende zaken (Zoals airco) Dus als het te belastend wordt voor je accu, dan gaat hij automatisch weer aan (of niet uit).

Wij gebruiken het altijd bij de stoplichten (tenzij we weten dat het gelijk op groen gaat) In files niet echt, tenzij je echt even stilstaat. Maar dat is in mijn geval echt nauwelijks. Er is wel altijd iets van beweging. Het scheelt wel echt in het verbruik.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:49

Ik laat dit gewoon altijd opstaan ben niet anders gewend. Vind het wel heel Nederlands overigens om het uit te zetten := :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:51

Hoezo heel Nederlands? Je motor krijgt steeds een klap en je bent niet zo snel weg als anders. :=

Ik zeg toch ook niet dat het erg Vlaams (dom) is om je motor te verpesten. Lekker generaliserend weer.

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:52

Ik heb wel een knopje om het uit te zetten maar telkens als ik mijn auto opnieuw start (niet via het ISG maar gewoon 'echt' start voor een nieuwe rit) dan schakelt het automatisch weer in. En ik heb er geen probleem mee want ik heb altijd mijn koppeling ingedrukt als ik stil sta.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:53

Mijn auto is snel genoeg weg hoor. Het zou nooit in me opkomen dat het meer verbruikt, het is namelijk ontworpen om minder te verbruiken. Kan me ook niet inbeelden dat het zoveel zou schelen dus vind het wat gierig overkomen :+

Edit: ik geloof ook echt niet dat het de motor verpest overigens.

En neem het niet zo zwaar op ik bedoelde het luchtiger dan je het opvat.

miicchhellee

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:03

Jolien87 schreef:
Ik heb wel een knopje om het uit te zetten maar telkens als ik mijn auto opnieuw start (niet via het ISG maar gewoon 'echt' start voor een nieuwe rit) dan schakelt het automatisch weer in. En ik heb er geen probleem mee want ik heb altijd mijn koppeling ingedrukt als ik stil sta.


Je kunt hem ook software matig laten uitschakelen bij de dealer (of iemand die dezelfde codeer software heeft (Wat weer merkafhankelijk is natuurlijk)).

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:16

MarlindeRooz schreef:
Hoezo heel Nederlands? Je motor krijgt steeds een klap en je bent niet zo snel weg als anders. :=

Ik zeg toch ook niet dat het erg Vlaams (dom) is om je motor te verpesten. Lekker generaliserend weer.


Ik vraag me af of dat zo is.

Citaat:
even gejat:
Overigens werkt het start stop systeem niet alleen op de start motor. De start motor wordt geholpen, doordat de motor op een slimme manier uitgezet wordt. Het motor management onthoud in welke posities de cilinders staan en bij het starten wordt de cilinder welke klaar staat voor de arbeidsslag direct ontstoken. Hierdoor heeft de startmotor het een stuk minder zwaar.


En hier ook: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2016 ... 1573639781

Conclusie: het is wel een hogere belasting voor je motor, maar je auto is er wel op aangepast.

Overigens, gaat het bij onze auto heel snel. Het starten kost geen tijd; het in de versnelling zetten van de auto wel en onze auto moet je in de vrij zetten en koppeling los anders stopt hij niet. Dus daar komt het tijdverlies vandaan. En dat is iets wat we sws bij trage stoplichten doen, want je koppeling lang ingedrukt houden is slecht voor je lagers...
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 13-11-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:18

Interessant wel. Het zit ook echt op zoveel auto’s nu, zou wat zijn als die motoren ermee verpest worden. Ben er zo gewend aan dat ik er eigenlijk niet eens meer bij stil sta dat het erop zit.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:25

Ik had het ook het over de motor hè, ik had het over de accu's.

Nadat we in een week tijd 3 collega's hebben mogen redden met een auto die niet meer wilde starten geloof ik het wel en zet ik het systeem mooi uit en gebruik ik hem alleen nog voor een brug die open staat of andere situatie waar je lang stil staat.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:26

Maar jij had het over werkbussen? Misschien is dat wel anders bij de wat zwaardere auto’s.

Geen idee of de accu van de mijne er sneller door slijt. Ik rij sowieso veel en lange afstanden dus accu doet het goed.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:34

Wat ik begreep hebben de auto's met start-stop een sterkere accu. Maar het fijne weet ik er ook niet van. Misschien ligt het ook aan de leeftijd van de auto. Die van ons is vrij nieuw (bus) en zal de de laatste "beveiligingen" hebben, maar goed, omdat hij jong is mag ik hopen dat hij nog geen problemen krijgt met de accu :Y)

iirrssjjee

Berichten: 5942
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:45

poes schreef:
Ik laat dit gewoon altijd opstaan ben niet anders gewend. Vind het wel heel Nederlands overigens om het uit te zetten := :D


Onze garage adviseerde om het systeem bij file rijden uit te zetten, het is namelijk best slecht voor je motor en accu als je het condtant doet wanneer je bv maar 5 sec stilstaat....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:47

Aha wist ik niet. Wij zetten het nooit uit en adviseren het ook niet aan klanten. Dit zijn wel de jonge tweedehandswagens en ‘directiewagens’ die op de markt komen. Ben dna wel benieuwd of nieuwe eigenaars daar de gevolgen van ondervinden. Gaat toch om best veel auto’s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:49

iirrssjjee schreef:
poes schreef:
Ik laat dit gewoon altijd opstaan ben niet anders gewend. Vind het wel heel Nederlands overigens om het uit te zetten := :D


Onze garage adviseerde om het systeem bij file rijden uit te zetten, het is namelijk best slecht voor je motor en accu als je het condtant doet wanneer je bv maar 5 sec stilstaat....

De meeste niet-automaten schieten er alleen in als je hem op de handrem zet en in neutraal zet toch? Ik gebruik het alleen als ik echt op iemand sta te wachten en ik wil mijn motor niet uit zetten ofzo. Maar mijn verwarming schakelt ook uit (hij blaast alleen 'neutrale' lucht) als hij in AS&G staat.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:50

Onze werkbussen zijn max 2 jaar oud en max 90.000 op de teller dus dat dat niet geldt voor jonge auto's is onzin.
De garage zou dat vast niet adviseren als het onzin zou zijn.

Maar goed, iedereen moet natuurlijk doen wat ze zelf willen. Ik ga je alleen wel irritant vinden als je eerst nog moet starten, schakelen en dan pas weg rijd in een file.. :+
Laatst bijgewerkt door Froukje op 13-11-19 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:52

Ik rij automaat. Rem indrukken is motor uit, rem laten opkomen is starten en gelijk weer weg. Bij te koud of warm weer blijft hij draaien voor de airco of verwarming.

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:53

Met een automaat kan ik me wel voorstellen dat je het uitzet als je in de file staat ja, lijkt me ook niet lekker rijden?

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:18

Weet iemand welke site dit is


Afbeelding