Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:54

Ik denk dat er geen grote verschillen tussen diersoorten zitten, maar het hoeft hier dus niet per se om menselijk bloed te gaan. Het kan ook runderbloed of varkensbloed zijn bijvoorbeeld. In sommige landen wordt dat in maaltijden gebruikt. In Nederland hebben we zo bloedworst.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:16

Mizora schreef:
Bloed bevat per 100ml volgens https://bmi-meter.info/levensmiddelen/bloed.html :
52kcal
12g eiwit
0.4g vet
0.1g koolhydraten

Een vampier zou dus per dag zo'n 4 tot 5L bloed moeten drinken als ze evenveel kcal als levende mensen nodig hebben.

Aangezien een mens 4-6L bloed heeft, gaat het dus om 1 persoon per dag.


Je vergeet wel dat een vampier extreem zuinig is met energie, geen warmteverlies heeft en dus minder voedingsstoffen nodig heeft.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:19

gerlindie schreef:
En als de mensen nou net heel veel knoflook hebben gegeten, kan een vampier ze dan nog opdrinken?


Nee het venom voor vampiren is verbena.

gomir

Berichten: 25549
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:27

Bloedserieuze discussie over vampiers hier :D

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:31

Mizora schreef:
Ik denk dat er geen grote verschillen tussen diersoorten zitten, maar het hoeft hier dus niet per se om menselijk bloed te gaan. Het kan ook runderbloed of varkensbloed zijn bijvoorbeeld. In sommige landen wordt dat in maaltijden gebruikt. In Nederland hebben we zo bloedworst.

oh ja natuurlijk....ieuw
gomir schreef:
Bloedserieuze discussie over vampiers hier :D


:D echt hè :D

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:32

gomir schreef:
Bloedserieuze discussie over vampiers hier :D


Bloed vooral :j

Britta31

Berichten: 13167
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:10

Bloedworst is wel heel lekker,ben ik nu een vampier :oo

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:13

Janine1990 schreef:
gerlindie schreef:
En als de mensen nou net heel veel knoflook hebben gegeten, kan een vampier ze dan nog opdrinken?


Nee het venom voor vampiren is verbena.


In the Vampire Diaries misschien, niet in de gewone 'mythologie' hoor.
Bij Bram Stoker moesten de slachtoffers slapen met krans van knoflook rond hun nek :j

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:22

Schemerdier schreef:
In the Vampire Diaries misschien, niet in de gewone 'mythologie' hoor.
Bij Bram Stoker moesten de slachtoffers slapen met krans van knoflook rond hun nek :j


Meh... Ik vond verbena veel interessanter en hoopte dat knoflook juist uit de filmindustrie kwam ;(

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:36

Knoflook is niet giftig voor vampieren, ze hebben er alleen een enorme weerzin van. Maar als ze dus echt echt echt dorst hebben, tja,... :D

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:52

Gini schreef:
Knoflook is niet giftig voor vampieren, ze hebben er alleen een enorme weerzin van. Maar als ze dus echt echt echt dorst hebben, tja,... :D

Nou blijf ik liever ook op afstand als iemand flink knoflook gegeten heeft hoor. :=

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:33

Toch hè... Als je dan bijvoorbeeld de Nederlandse Wikipedia bekijkt, wereldwijd heeft elk deel van de wereld, zo niet elk land, wel een vampier-figuur....

Hoe is dat toch mogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:54

Janine1990 schreef:
Toch hè... Als je dan bijvoorbeeld de Nederlandse Wikipedia bekijkt, wereldwijd heeft elk deel van de wereld, zo niet elk land, wel een vampier-figuur....

Hoe is dat toch mogelijk?
De mythologie en folklore van de meeste polytheïstische volkeren lijkt heel erg op elkaar, van scheppingsverhalen tot de eigenschappen van verschillende wezens om verklaringen te vinden voor dingen die ze in het dagelijks leven tegenkwamen. Dat is hier allemaal in de vergetelheid geraakt met de komst van het monotheïsme, dat geen geloof in andere bovennatuurlijke wezens/goden/verschijnselen toestaat.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:00

Ik bestel zelden bij Ali. Nu weet ik waarom.
2 oktober besteld en ook direct verzonden. Top.
Op 27 oktober ingeklaard door de douane.
En nu niks meer.
Hoe lang kan dit nog duren?

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:01

Mkango schreef:
Janine1990 schreef:
Toch hè... Als je dan bijvoorbeeld de Nederlandse Wikipedia bekijkt, wereldwijd heeft elk deel van de wereld, zo niet elk land, wel een vampier-figuur....

Hoe is dat toch mogelijk?
De mythologie en folklore van de meeste polytheïstische volkeren lijkt heel erg op elkaar, van scheppingsverhalen tot de eigenschappen van verschillende wezens om verklaringen te vinden voor dingen die ze in het dagelijks leven tegenkwamen. Dat is hier allemaal in de vergetelheid geraakt met de komst van het monotheïsme, dat geen geloof in andere bovennatuurlijke wezens/goden/verschijnselen toestaat.


Maar je ziet ook in die oude geloven met meerdere goden dat er altijd overeenkomsten zijn.

En dat terwijl de culturele verschillen naar mijn idee groter zouden zijn dan na de komst van het monotheïsme...

Ik vind het vooral mega intrigerend hoor. Heb er nog nooit een hele goede verklaring voor gelezen. Maar goed... Wetenschap is natuurlijk ook nog lang niet uitontdekt...

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:07

Het is ook niet allemaal één-op-één over te nemen, zoals je ook ziet bij de vampieren. Hier zijn het bijvoorbeeld mensen, in Japan vossen. De thematiek is vaak gelijk, de invulling die eraan gegeven wordt, verschilt, deels afhankelijk van de leefomgeving van mensen. Elk volk, waar ook ter wereld, heeft te maken met weersveranderingen, soms met droogte, soms met overstromingen, aardbevingen, ziekten etc., dus dat zijn allemaal dingen die je terug ziet komen in de mythologie. Dat zijn universele thema's waar geen enkel mens, ongeacht hun cultuur, onderuit komt en dat is wat ze van oudsher hebben geprobeerd te verklaren. Tegenwoordig gebruiken de meeste mensen daar de wetenschap voor, vroeger zocht men het hoofdzakelijk in het bovennatuurlijke.

Morrie

Berichten: 22328
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:09

DuoPenotti schreef:
Ik bestel zelden bij Ali. Nu weet ik waarom.
2 oktober besteld en ook direct verzonden. Top.
Op 27 oktober ingeklaard door de douane.
En nu niks meer.
Hoe lang kan dit nog duren?

Ik ook, alleen 5 okt. besteld, ligt al weken bij de douane, waarde: 6 euro ofzo

Wpaard

Berichten: 481
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:10

Waarom kost hooi en strooisel ( stro o.i.d) voor knaagdieren zoveel meer dan voor paarden? Als je een kilo knaagdieren hooi wil halen dan ben je net zo duur uit dan een hele grote baal hooi :roll: :o?

Jolliegirl

Berichten: 32996
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:11

Ivm de hoeveelheid.
Groot inkopen is altijd goedkoper.

Je kunt beter ff bij een boer aanbelle

Justme_Lisaa

Berichten: 2176
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:29

Na de filmpjes van Corona te hebben gezien op het nieuws, had ik hier een discussie over. Stel je ligt in coma door Corona of door iets anders, hoe doen ze het dan als je moet poepen of als je ongesteld bent/wordt? Ik snap dat iemand sowieso een katheter krijgt, maar verder..

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:38

Justme_Lisaa schreef:
Na de filmpjes van Corona te hebben gezien op het nieuws, had ik hier een discussie over. Stel je ligt in coma door Corona of door iets anders, hoe doen ze het dan als je moet poepen of als je ongesteld bent/wordt? Ik snap dat iemand sowieso een katheter krijgt, maar verder..

https://icconnect.nl/op-de-ic/een-patie ... er-omheen/

hier vind je veel uitleg

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:55

Justme_Lisaa schreef:
Na de filmpjes van Corona te hebben gezien op het nieuws, had ik hier een discussie over. Stel je ligt in coma door Corona of door iets anders, hoe doen ze het dan als je moet poepen of als je ongesteld bent/wordt? Ik snap dat iemand sowieso een katheter krijgt, maar verder..

Ik vraag me dat dus, in deze categorie, af mbt lenzen.

Als ik in coma kom te liggen of buiten bewuszijn opgenomen word, halen ze mijn lenzen er dan uit?

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 21:15

wsl wel, bij mijn moeder zijn idd lenzen uitgehaald

c_alsemgeest

Berichten: 20700
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 22:41

Ja, er wordt altijd op lenzen gecontroleerd bij mensen die buiten bewustzijn binnen komen, vaak worden ze al gezien bij het checken van de pupil reflex, dus zijn ze er zelfs al in de ambu uit gehaald.

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:33

Ah duidelijk, dankjulliewel :)