Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:53

Laatste klopt, :+ beestje moest een naam hebben. :j geen ml of vl dan maar gv. :')

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 06:52

Is het werken met een 3d printer eenvoudig? Ik heb iets met een bajonetsluiting waar aan de andere kant wat anders op moet.
Nu wil ik dus de bajonet aansluiting aan de ene kant namaken en aan de andere kant moet iets anders komen.
Dit is niet de eerste keer dat ik iets specifieks zoek wat er niet is, en daarom denk ik nu over zelf kopen na.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 11:14

met welk materiaal wil je printen?
Metaal of kunststof?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:42

Volgens mij is het printen niet per sé het probleem, maar zit de mogelijke moeilijkheid hem vooral in het leren werken met de programma's waarin je je object ontwerpt. Om te kunnen printen heb je een 3D bestand nodig van het object dat je wilt printen. Er bestaan websites waar mensen dergelijke bestanden (te koop) aanbieden, maar als je iets ongebruikelijks wilt hebben, ga ik er van uit dat je het zelf moet ontwerpen.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:49

Indy_Mouse_9 schreef:
Volgens mij is het printen niet per sé het probleem, maar zit de mogelijke moeilijkheid hem vooral in het leren werken met de programma's waarin je je object ontwerpt. Om te kunnen printen heb je een 3D bestand nodig van het object dat je wilt printen. Er bestaan websites waar mensen dergelijke bestanden (te koop) aanbieden, maar als je iets ongebruikelijks wilt hebben, ga ik er van uit dat je het zelf moet ontwerpen.

Het gaat inderdaad om zelf het ontwerp maken. Maar laat ik het doen dan vragen ze er best veel voor, met het risico dat mijn idee in dit geval ingepikt gaat worden.
Daarom denk ik dus aan zelf printen. Gewoon plastic.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:49

c_alsemgeest schreef:
met welk materiaal wil je printen?
Metaal of kunststof?

Plastic.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:57

Een heel andere vraag dan het bovenstaande maar ik vraag me dit al een tijdje af. Met goederen en insolventierecht hebben we geleerd dat een bank (standaard voorbeeld) als hypotheekgever tijdens een faillissement als separatist mag optreden en mag verkopen. Als ik zie hoeveel mensen failliet gaan (per dag) lijkt me dat dit best veel voorkomt als bank zijnde, zit deze juridische afdeling (dus ook wat betreft het juridisch verkrijgen van een hypotheek en het regelen van bijvoorbeeld verzamelpandakten) alleen in het hoofdkantoor van een bank of ook bij (grotere) lokale banken?

Ik had voor bijvoorbeeld de Rabobank wel gevonden dat de juridische afdeling in Utrecht zich vooral bezig houdt rondom de wetgeving van het bankwezen zelf, maar ik vraag me dus meer af waar de "kleinschalige" juridische activiteiten plaatsvinden, of ook daar?

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:00

germie schreef:
Is het werken met een 3d printer eenvoudig? Ik heb iets met een bajonetsluiting waar aan de andere kant wat anders op moet.
Nu wil ik dus de bajonet aansluiting aan de ene kant namaken en aan de andere kant moet iets anders komen.
Dit is niet de eerste keer dat ik iets specifieks zoek wat er niet is, en daarom denk ik nu over zelf kopen na.


Het hangt een beetje van de printer af hoe ingewikkeld het is: koop je een dure printer, dan is het "aanzetten en printen". Koop je een (veel goedkopere) zelfbouw-printer, dan moet je eerst zelf van alles instellen en afstellen voordat je een goed resultaat kunt behalen.

Het begint met een 3D-ontwerp, vervolgens moet je dat ontwerp "in plakjes snijden" en die plakjes worden vervolgens als laagjes geprint. Ook bij het omzetten naar die plakjes moet van alles ingesteld worden. Het is niet moeilijk, maar vergt wel wat proberen/testen voordat het goed is.
Dus, eigenlijk: als je het leuk vind om met computers te prutsen, dan is het vrij eenvoudig :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:25

Wyb_ster schreef:
Een heel andere vraag dan het bovenstaande maar ik vraag me dit al een tijdje af. Met goederen en insolventierecht hebben we geleerd dat een bank (standaard voorbeeld) als hypotheekgever tijdens een faillissement als separatist mag optreden en mag verkopen. Als ik zie hoeveel mensen failliet gaan (per dag) lijkt me dat dit best veel voorkomt als bank zijnde, zit deze juridische afdeling (dus ook wat betreft het juridisch verkrijgen van een hypotheek en het regelen van bijvoorbeeld verzamelpandakten) alleen in het hoofdkantoor van een bank of ook bij (grotere) lokale banken?

Ik had voor bijvoorbeeld de Rabobank wel gevonden dat de juridische afdeling in Utrecht zich vooral bezig houdt rondom de wetgeving van het bankwezen zelf, maar ik vraag me dus meer af waar de "kleinschalige" juridische activiteiten plaatsvinden, of ook daar?

Ik heb het even mijn vader gevraagd die weet dit. Zal het antwoord delen met je. Maar ik geloof dat tegenwoordig steeds meer naar Utrecht/Rabo Nederland gaat. Lokale banken hebben vrij weinig eigen taken nog. Afdeling bedrijven (als je het over failliete bedrijven hebt) is enorm gekrompen al. Dus het kan best zijn dat bijvoorbeeld in een provincie dit geregeld wordt op 1 bank. Dus niet bijvoorbeeld de bank in Hardenberg maar dat dit vanuit bijvoorbeeld Zwolle geregeld wordt. Maar dat in Hardenberg weer een andere centrale afdeling zit. Maar dit weet ik niet zeker. (rabo verhaal dit)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:22

Antwoord: alle juridische zaken worden geregel vanuit Utrecht. :D

__danielle__

Berichten: 1784
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:02

MarlindeRooz schreef:
Antwoord: alle juridische zaken worden geregel vanuit Utrecht. :D


En dit geldt voor de Volksbank ook (SNS, ASN, Regiobank, BLG)

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:29

Aha, heel erg bedankt!

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:22

Ik plaats hem ook maar even hier omdat de stal bijna dicht gaat :')

Kort samengevat: bijrijdpaard had licht gezwollen en iets warme kootholte. Na checken zaten er een paar gele nattige korstjes: waarschijnlijk mok! De eigenaresse zei al dat hij er gevoelig voor was. Paard is niet kreupel, been is niet gevoelig, korstjes verwijderen deed hem niks. Had gewoon gereden ervoor en dat ging prima. Eigenaresse gewaarschuwd en die neemt morgen olie mee die ze voorheen van de DA had gekregen. Morgen is onze eerste wedstrijd ook :')

Zelf heb ik niet veel ervaring met mok. Ik heb het been gewassen met water en betadine-oplossing en heel goed drooggemaakt. Paard staat op stal (stro) en de stal is brandschoon. Heb ik goed gehandeld of moet ik nog iets anders doen om te voorkomen dat het morgen erger is of dat hij kreupel staat?

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:34

Morgenvroeg eerst even stappen op het harde als er een zwelling is...
En als het om een wit voetje gaat hopen dat het niet erg rood wordt, want bloed = uitsluiting.

Ben wel benieuwd naar de olie, want ik kan me niet anders bedenken dan dat een dierenarts hydrocortiderm voorschrijft... Wat ik persoonlijk best wel tegenstrijdig vind bij mok, maargoed...

Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was, de situatie is zoals hij is... De kans dat het slechter is geworden morgenochtend is vrij klein en als het wel slechter is geworden dan ligt het niet aan jou.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:11

Dank je Janine :)
Ik ben nu vet zenuwachtig voor morgen, haha. Bloed zullen we denk ik niet zien hoor, de huid was nog intact. Wel twee ondiepe kloofjes die ik heb schoongemaakt. Ik mocht er gewoon in/aan zitten. De olie weet ik niet, dat is wat ze zei. Het paard komt uit Duitsland, het is dus voorgeschreven door een Duitse veearts.
Ik hoop vooral dat de zwelling morgen ook weg is.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:29

Paard was rad gelukkig! Dus gewoon meegedaan, 2x tweede. Maar wel mok :\

Oh ja over die 3D-printers, het ontwerpen is inderdaad het lastigste. Maar als je dat leuk vindt is het leuk natuurlijk. Ik had een van de eersten (mijn toenmalige vriend promoveerde toen op die dingen) maar die waren nog best gevoelig en ingewikkeld. Nu zijn ze echt zoveel verbeterd :)

xSCWx
Berichten: 7063
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 11:59

Ik wil een Meason Pearson borstel kopen maar twijfel welke haren ik moet nemen. Ik heb dun/fijn lang haar dat snel klit. In principe dan de pure boar, maar is die voldoende om klitten er uit te halen? Ik kan helaas geen winkel in de buurt vinden om ze even te bekijken, ze zijn volgens mij alleen online te bestellen.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:08

Ander vraagje: waarom die? Heb hem zelf gehad maar ik vond hem vreselijk. De Tangle Teezer heeft me gered. Maar misschien heb jij geen voor een ander doel.

xSCWx
Berichten: 7063
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:47

Sheran schreef:
Ander vraagje: waarom die? Heb hem zelf gehad maar ik vond hem vreselijk. De Tangle Teezer heeft me gered. Maar misschien heb jij geen voor een ander doel.

Haha, ik heb nu de tangle teezer maar die is schijnbaar niet geschikt voor mijn haar (kom ik na ruim 10 jaar achter, ik heb net mijn eerste vervangen :') ). Hij trekt teveel haar uit bij mij waardoor ik nog minder/dunner haar krijg.
Waarom vind jij de mason Pearson niet fijn? En welke had je?

Kairos
Berichten: 2726
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:57

Ik ben nu 17(december jarig). Als ik in september start met een bachelor op HBO niveau en daarbij geen studievertraging op loop, ben ik dan 20 of 21 als ik afstudeer? (Meer omdat ik niet goed weet hoe je afstudeerjaar in elkaar steekt en ik wil weten of ik onder de 21+ test val als ik naar de uni wil na het HBO.)

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:59

Je kunt met een bachelordiploma toch naar de uni (sommigen vereisen wel vakken op een bepaald niveau trouwens). Dus dan maakt je leeftijd niet uit.

Kairos
Berichten: 2726
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:06

Macs schreef:
Je kunt met een bachelordiploma toch naar de uni (sommigen vereisen wel vakken op een bepaald niveau trouwens). Dus dan maakt je leeftijd niet uit.

True, alleen ik denk dat ik niet toegelaten wordt met de HBO die ik wil doen,(is namelijk iets totaal anders, maar de HBO's die in dat domein vallen zijn voor mij echt teveel praktijk :') ) vandaar dat ik als dat bevestigt wordt dat je niet toegelaten wordt met die bachelor/propedeuse gewoon wil studeren tot ik de 21+ toets zou kunnen doen

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:07

Kairos schreef:
Ik ben nu 17(december jarig). Als ik in september start met een bachelor op HBO niveau en daarbij geen studievertraging op loop, ben ik dan 20 of 21 als ik afstudeer? (Meer omdat ik niet goed weet hoe je afstudeerjaar in elkaar steekt en ik wil weten of ik onder de 21+ test val als ik naar de uni wil na het HBO.)

De 21+ toets is volgens mij alleen voor mensen boven de 21 die aan een hbo-studie willen beginnen. De 21+ toets bestaat ook voor de universiteit, maar die hoef je niet te doen als je een hbo diploma hebt. Aangezien jij dan al klaar bent met je hbo hoef je je hier geen zorgen over te maken :)

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:18

Kairos schreef:
Macs schreef:
Je kunt met een bachelordiploma toch naar de uni (sommigen vereisen wel vakken op een bepaald niveau trouwens). Dus dan maakt je leeftijd niet uit.

True, alleen ik denk dat ik niet toegelaten wordt met de HBO die ik wil doen,(is namelijk iets totaal anders, maar de HBO's die in dat domein vallen zijn voor mij echt teveel praktijk :') ) vandaar dat ik als dat bevestigt wordt dat je niet toegelaten wordt met die bachelor/propedeuse gewoon wil studeren tot ik de 21+ toets zou kunnen doen

Dan moet je volgens mij hooguit een premaster doen. Je kunt het ook eens vragen door de uni een mail te sturen.
En bedenk je ook; je kunt een mooi plan maken, maar meestal veranderen die plannen toch wel. Misschien neem je wel een tussenjaar, heb je vertraging of kom je er achter dat je iets anders heel leuk vind!

Nyaleti

Berichten: 6285
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:40

Ik wil zo mijn paard een dikkere deken op doen, want het is veel te koud. :evaw:
Van 200 naar 300 gram. Maar vraag me nu af, is het voor het paard niet een stuk warmer als ik een 100grams onderdeken + 200grams winterdeken er op leg ipv één winterdeken van 300?

Nou heb ik geen onderdeken, maar kan wel een zweetdeken met hals doen, of een 100gram winter(outdoor)deken. Wat is m'n beste optie?