Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 08:05

We zijn nu ruim 3.5 maand verder en geen stap verder gekomen, onze vrienden groep die Bo steunde is uitgebreid naar 6 personen. Allemaal zijn we boos op Bo en willen onze steun om haar te helpen stop zetten. Bo reageert weer nergens op laat niks meer van zichzelf horen en hoe het nu gaat dat weten we met zijn allen niet.

Wij hebben er met zijn allen heel veel tijd ingestoken alles voor haar willen doen en vooral na het ene weekend begin mei toen zij een poging deed om uit het leven te stappen. Nou ja was meer een poging om aandacht te krijgen want ze had niet de medicatie ingenomen wat zij zei. Dan moet iedereen haar zielig vinden en alles voor haar gaan doen.

Alhoewel ik nog steeds een sleutel heb van haar huis ga ik er ook niet meer zo vaak naar toe , zo nu en dan kom ik nog wel eens. Ik ben er 2 keer geweest in 3.5 maand tijd. Dan tref ik haar aan op bed en ze doet echt niks.

We gaan met onze vriendengroep als we allemaal kunnen naar Bo toe om te zeggen dat we haar niet meer willen helpen en als zij zo door gaat ook helemaal geen contact meer met haar willen hebben. Dat is wat zijzelf ook niet wilt. En als zij dan weer eens in de diepe dal zit dat zij dan ons niet weer in het karretje gaat spannen.

Hoe moeilijk het ook is om het contact en het helpen van je beste vriendin stop te zetten , zet ik het wel door. Ik heb geen zin meer om tijd en energie erin te stoppen. Ik heb zelf ook een gezin en paarden die ik moet verzorgen wat ook veel tijd kost. Bovendien ben ik ook verhuisd begin juli, woon wel niet al te ver af van Bo.

Dit wilde ik eventjes van me afschrijven.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:18

Heftige situatie!
Maar ja... je kan heel veel doen, maar als die persoon zelf niet wil kan je ook niet blijven trekken. Dan ga je er zelf ook aan onderdoor. Dus ik begrijp je beslissing zeker, vind het bewonderenswaardig om nog samen een laatste poging te willen doen.

Hopelijk ziet Bo het in dat het toch wel echt tijd is voor verandering. En anders... dan is ze helaas toch volledig verantwoordelijk voor haar keuze om niet geholpen te willen worden.

Ik wens jullie veel kracht en wijsheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:46

Bedenk wel dat Bo echt ziek is. En dat "geholpen willen worden" vaak dan niet eens meer een keuze is die iemand in staat is om te maken. Als het hoofd van iemand totaal opgeslokt wordt door een depressie, is er geen ruimte voor gezonde gedachten en keuzes. Dat is echt vreselijk.
Maar...dat betekent niet dat je steeds voor haar moet gaan rennen en je voor haar karretje moet laten spannen. Maar het betekent ook niet dat je haar moet laten vallen omdat het jullie niet lukt haar te redden en haar te veranderen.

De kunst met mensen die een psychische ziekte hebben, is om je eigen grenzen te bewaken en er tegelijk voor iemand te kunnen zijn. Dat is enorm balanceren. Heel moeilijk.

Edit: lees anders even deze tips https://www.omgaanmetdepressie.nl/iemand-steunen

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:02

Hoi,

Ik snap dat het enorm frustrerend is, een vriendin die veel aandacht vraagt maar niet in staat is zichzelf bij elkaar te rapen.
Maar ik vermoed, uit je verhaal, dat ze erg ziek is.

Wat ik zou doen is, wel blijven gaan, een kopje thee drinken, misschien een spelletje doen, een breiwerkje meenemen en bij haar zitten, zo nu en dan een kaartje sturen.

Maar stoppen met helpen, mensen kunnen niet meer geholpen worden, als ze dan niet kunnen uitvoeren.

Verwachting op 0, niks verwachten, maar wel 1x per week er eventjes langs gaan.
Vaak doe je dan al heel erg veel.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:36

Ik ga mee met bovenstaande posts. Uiteindelijk heeft zij toch nooit om jullie hulp gevraagd? Want nu komt het over alsof ze er constant achter heeft lopen vragen terwijl dat volgens mij iets is wat jij/jullie jezelf opgelegd hebben? Als ik het me goed herinner ten minste.
Jij verwacht neem ik aan ook dankbaarheid en die krijg je nu misschien niet. Daar wringt het dus misschien ook?

Ik vind het daarom ook nogal drastisch om met zijn allen naar haar huis te gaan om te zeggen dat jullie haar niet meer willen helpen...

Dat het zwaar is snap ik zeker en je moet zeker niet over je eigen grenzen gaan maar ik zou hier toch nog even over nadenken.
Je moet geen intensieve hulp bieden, dat is jouw taak niet. Maar je kan er ook ‘gewoon’ voor haar zijn. Echt, dat doet vaak nog het meeste...

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:36

Hi TS, ik sluit me aan bij Safina en Rakkie123. :) Allereerst, wat goed dat jullie haar zo hebben proberen te helpen. Dat kostte vast veel energie en moed, en hoe lastig is het dan dat iemand niet geholpen wil worden.

Ik denk alleen niet dat het een goed idee is om langs te gaan en te zeggen dat jullie haar niet meer willen helpen/steunen op deze manier. Ze is er slecht aan toe en kan jullie nu niets geven, dus ook niet de 'motivatie' om haar leven op te pakken, maar als je haar laat vallen heeft ze echt niets meer. Ik denk dat ze duidelijkheid en veiligheid nodig heeft, nl: weten dat jij er voor haar wilt zijn als er echt iets is, maar ook grenzen wanneer jij wel en niet kan/wil helpen. Dus niet dat ze jou voor haar karretje kan spannen maar dat je er wel als een vriendin voor haar wilt zijn.

Een aantal jaar terug sprak ik een keer een meisje via-via die recht door me heen keek en zag dat het niet zo goed met me ging. We hadden hier een open gesprek over wat me echt raakte, en ze deelde dat het met haar ook niet zo goed ging en ze zelfmoordgedachtes had, depressief was etc. Het was een bijzonder gesprek voor iemand die je niet kent en we zagen elkaar niet vaak erna, maar ik had wel haar 06. In de tijd erna belandde ze o.a. in een kliniek en ging ze door een moeilijke tijd, ik dacht regelmatig aan haar en stuurde haar elke paar maanden een lief SMSje (ja, app was toen nog niet zo in..).

Ze reageerde bijna nooit, maar ik bleef haar regelmatig smsjes sturen terwijl ik me eigenlijk een stalker voelde omdat zij geen contact leek te willen. Pas later toen het beter met haar ging en we een keer afspraken, zei ze dat ze het heel bijzonder vond dat ik blijkbaar aan haar dacht en de berichtjes haar echt goed hadden gedaan. Ze had alleen de energie niet om ze te beantwoordden.

Het is inderdaad geven en niets terug verwachten nu, maar wel met goede grenzen voor jezelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:13

Ik snap anderzijds ook wel dat een bezoekje ontzettend veel energie kost en dat dat het lastig maakt om bij iemand langs te blijven gaan. Langzaam verandert het van vriendschap in mantelzorg. Dat valt echt niet mee.

Art_ofLiving, wat een ontzettend warme, lieve actie van je, met die SMS'jes. Hoe zoiets 'kleins' toch heel veel kan betekenen: Iemand die aan je denkt als je zo diep in de sh*t zit.

noviceh

Berichten: 4786
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:11

Art_ofLiving schreef:
Het is inderdaad geven en niets terug verwachten nu, maar wel met goede grenzen voor jezelf :)
Precies dit! Waarschijnlijk is alles wat je haar ‘geeft’ heel waardevol voor haar, ook al uit zij dit niet zo.

Mondy

Berichten: 11831
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:15

Eens met voorgangers.
Vergeet niet dat ze ziek is.
Wil niet zeggen dat jullie moeten rennen en jezelf opzij zetten.
Maar imo haar op die manier dwingen, je zoekt hulp of we laten je allemaal vallen, is imo niet wat vriendschap betekend.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:47

ik heb even al je berichtjes achter elkaar gezet en heel eerlijk zag ik het bij 1 van de eersten al fout gaan...je praat over haar alsof ze een kind is waar je wat mee moet....begrijp me niet verkeerd...het is hartstikke lief bedoeld van jullie, maar als ze echt niet meer wil hou je dat niet tegen hoezeer je ook je best doet....sterker nog: door zoveel achter haar kont aan te lopen, bevestig je haar in haar gedrag...

de omslag die je nu wilt maken snap ik dan ook niet, en vind ik ook echt niet kunnen...

Bo heeft jullie niet voor haar karretje gespannen...Bo neemt gewoon geen contact op en meld zich niet...ze is een volwassen vrouw en dat recht heeft ze, hoe rot ook voor haar omgeving...bepalen de buuf een sleutel te geven terwijl ze dat niet wil, auto meenemen...ik snap het ,maar jullie behandelen haar als kind. EN dus gaat Bo zich steeds meer gedragen als kind...

nu wordt het teveel en wil je haar knalhard de deur in het gezicht smijten...Bo doet dit niet expres..ze is ziek. Bo heeft jullie niet voor haar karretje gespannen, ze doet gewoon niet wat jullie willen dat ze doet...

waarom wil je dan nu alles stopzetten? Probeer haar eens te accepteren zoals ze is...ga koffie drinken, iets leuks doen...niet haar oppas zijn maar haar vriendin....vertel haar over je eigen leven...deel eens een probleem met haar en vraag wat zij zou doen....kortom: zet haar in haar volwassen rol.

Je bent geen hulpverlener en daar ook niet voor opgeleid...als je nu haar laat vallen, heb je het alleen maar erger gemaakt.....je geeft aan dat het teveel wordt gezien je eigen leven...maar als je eerder tijd had voor koffie heb je dat toch nog steeds? Je moet alleen leren er anders mee om te gaan en van haar niks te verwachten...en zeker geen waardering voor wat jullie doen..dat kan ze nu niet, en eigenlijk hoeft ze dat ook niet, want ze vraagt er zelf nieteens om....

en wat je anders nog beter kunt doen is gewoon niks melden en het even laten..je laat dan iig de deur voor haar open om contact op te nemen als ze dat wil....waarom keihard die deur dichtsmijten? En dan ook nog met meerdere: als jij niet doet wat wij zeggen, willen we niks meer met je te maken hebben...dat kan werken bij verslavingen bijv. als er een keuze is die direct in kan gaan (opname in afkickkliniek bijv), niet bij een depressie (En ws is er wel meer aan de hand), en al helemaal niet als er niet acuut ook een concreet aanbod voor haar is.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:17

IHN schreef:
ik heb even al je berichtjes achter elkaar gezet en heel eerlijk zag ik het bij 1 van de eersten al fout gaan...je praat over haar alsof ze een kind is waar je wat mee moet....begrijp me niet verkeerd...het is hartstikke lief bedoeld van jullie, maar als ze echt niet meer wil hou je dat niet tegen hoezeer je ook je best doet....sterker nog: door zoveel achter haar kont aan te lopen, bevestig je haar in haar gedrag...

de omslag die je nu wilt maken snap ik dan ook niet, en vind ik ook echt niet kunnen...

Bo heeft jullie niet voor haar karretje gespannen...Bo neemt gewoon geen contact op en meld zich niet...ze is een volwassen vrouw en dat recht heeft ze, hoe rot ook voor haar omgeving...bepalen de buuf een sleutel te geven terwijl ze dat niet wil, auto meenemen...ik snap het ,maar jullie behandelen haar als kind. EN dus gaat Bo zich steeds meer gedragen als kind...

nu wordt het teveel en wil je haar knalhard de deur in het gezicht smijten...Bo doet dit niet expres..ze is ziek. Bo heeft jullie niet voor haar karretje gespannen, ze doet gewoon niet wat jullie willen dat ze doet...

waarom wil je dan nu alles stopzetten? Probeer haar eens te accepteren zoals ze is...ga koffie drinken, iets leuks doen...niet haar oppas zijn maar haar vriendin....vertel haar over je eigen leven...deel eens een probleem met haar en vraag wat zij zou doen....kortom: zet haar in haar volwassen rol.

Je bent geen hulpverlener en daar ook niet voor opgeleid...als je nu haar laat vallen, heb je het alleen maar erger gemaakt.....je geeft aan dat het teveel wordt gezien je eigen leven...maar als je eerder tijd had voor koffie heb je dat toch nog steeds? Je moet alleen leren er anders mee om te gaan en van haar niks te verwachten...en zeker geen waardering voor wat jullie doen..dat kan ze nu niet, en eigenlijk hoeft ze dat ook niet, want ze vraagt er zelf nieteens om....

en wat je anders nog beter kunt doen is gewoon niks melden en het even laten..je laat dan iig de deur voor haar open om contact op te nemen als ze dat wil....waarom keihard die deur dichtsmijten? En dan ook nog met meerdere: als jij niet doet wat wij zeggen, willen we niks meer met je te maken hebben...dat kan werken bij verslavingen bijv. als er een keuze is die direct in kan gaan (opname in afkickkliniek bijv), niet bij een depressie (En ws is er wel meer aan de hand), en al helemaal niet als er niet acuut ook een concreet aanbod voor haar is.




Mooi gezegt!! <3

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:42

Helemaal mee eens met voorgaande berichten! Hoewel ik snap dat het energie kost, heeft zij er nooit om gevraagd en bedenk je goed dat zij ziek is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110701
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:45

Ook helemaal mee eens met IHN en de andere voorgangers.
Je vriendin is ziek en heeft nooit om je hulp gevraagd. Tuurlijk is het superlief dat je je zo in zet, maar dat betekent niet dat je het recht hebt om boos te worden omdat ze er niet op in gaat.
Ze is een volwassen vrouw en geen kind die je op haar plaats kunt zetten wanneer ze niet luistert.

Ik vind het heel heftig dat jullie haar nu allemaal voor het blok willen gaan zetten. Als er iets is bij een depressie, dan is dat juist wat je NIET moet doen.
Laat de echte hulp aan hulpverleners over wanneer ZIJ daar voor kiest. Als ze dat niet wil is dat ook prima. Beperk je vriendschap tot een kopje koffie of thee en laat haar in haar waarde.
Je dringt op vrij heftige wijze binnen in haar leven op een manier waar zij niet om heeft gevraagd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-10-19 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:57

Helemaal eens met IHN, eerlijk gezegd vind ik jullie allemaal nog vrij mild naar TS, ik zou willen zeggen, hoe durf je

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:30

Hoezo 'hoe durf je'?
Ik denk ook dat er een stuk verdriet achter zit, ts? Het is je beste vriendin, iemand om wie je heel veel geeft. Dan is het heel pijnlijk lijkt me om haar zo te zien. En ondanks alle hulp het niet beter gaat. Ik zou er kapot aan gaan denk ik... ik kan me goed indenken dat je op een gegeven moment dan afstand doet puur uit zelfbescherming. Of helemaal het contact opheffen een goede oplossing is, dat denk ik niet. Maar ik snap echt dat je een stapje terug doet. Zou alleen goed nadenken of je haar echt kwijt wilt en of er geen andere oplossing is. Een oplossing waardoor je misschien wat meer los van haar staat, maar er wel nog voor haar bent? Sterkte ts het is voor jou ook niet makkelijk.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:34

Calixae schreef:
Hoezo 'hoe durf je'?
Ik denk ook dat er een stuk verdriet achter zit, ts? Het is je beste vriendin, iemand om wie je heel veel geeft. Dan is het heel pijnlijk lijkt me om haar zo te zien. En ondanks alle hulp het niet beter gaat. Ik zou er kapot aan gaan denk ik... ik kan me goed indenken dat je op een gegeven moment dan afstand doet puur uit zelfbescherming. Of helemaal het contact opheffen een goede oplossing is, dat denk ik niet. Maar ik snap echt dat je een stapje terug doet. Zou alleen goed nadenken of je haar echt kwijt wilt en of er geen andere oplossing is. Een oplossing waardoor je misschien wat meer los van haar staat, maar er wel nog voor haar bent? Sterkte ts het is voor jou ook niet makkelijk.


Ik vind deze reactie heel mooi verwoord.

Sorry, maar de 'hoe durf je?' Reactie hierboven naar ts toe is totaal ongepast... ze proberen al maanden om Bo te helpen en terug op de rails te krijgen, zonder dat er ook maar iets verandering in lijkt te zitten. Natuurlijk wordt je daar wel op den duur moedeloos van. En ik geef eerlijk toe, na maanden zou ik ook wel kiezen om mezelf te beschermen en afstand nemen. Is dat de juiste manier? Ik weet het niet. Maar een wijzende vinger uitsteken van achter je computer is gemakkelijk...

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:43

Het stapje terug snap ik heel goed, de hardheid waarmee TS dit plant (plande) te gaan doen, nee sorry, daar heb ik echt geen begrip voor.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:45

Iemand met een hevige depressie heeft niet altijd de keuze om te verbeteren. Je kan niks van haar verwachten, en zeker niet dat het na alle pijn en moeite van jullie kant maar gewoon beter moet gaan.
Ze heeft een depressie, ze is ziek. En heftig ook als ik dat zo lees.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110701
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:54

Plus dat je alleen maar bijdraagt aan de heftigheid van de depressie als je haar nu gaat vertellen dat haar vriendinnengroep haar nu massaal gaat laten vallen omdat ze niet doet wat ze willen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:17

Ik heb al je berichtjes eens op een rijtje gezet....

Jeetjemina TS, je bent 45/46, je bent geen meid van 15, pak jezelf bij elkaar en doe eens volwassen...
Je gaat je vriendin niet in de steek laten en haar andere vrienden ook niet.

Als ik dan lees, we hebben een leuk weekend gehad, vraag ik me af of je enig meegevoel hebt voor iemand die hartfalen heeft, haar broer verloor, hondje van haar broer verloor....allemaal in een jaar tijd.

Natuurlijk is ze depressief, natuurlijk heeft ze geen zin in het leven....
Ik snap wel dat ze niet reageert.....
Ik zou knettergek worden van iemand die me op wil vrolijken.

Anoniem

Re: Hoe contact krijgen met je beste vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:21

Wat ik niet goed begrijp is: ze neemt zelf geen contact op, maar je zegt dat ze je voor haar karretje spant? Hoe dan? Het lijkt juist alsof ze alles en iedereen wil ontzien door 'weg te kruipen van de wereld'.

Wat al eerder is aangegeven door deze en gene is: waarom niet 'gewoon' op bezoek blijven gaan, kopje koffie drinken, interesse tonen en niet op de stoel van een hulpverlener gaan zitten. Geef haar gewoon het gevoel dat ze er toe doet.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:35

Lekkere vriendin ben jij. Eerst jezelf opdringen en zodra het niet loopt zoals jij wilt laat je haar vallen als een baksteen. Nee daar heeft ze wat aan.
En ook je opmerking dat ze een schreeuw om aandacht wilde toen ze een einde aan haar leven wilde maken vind ik verre van inlevend.
Ga gewoon kleine dingetjes doen zoals een bakkie ofzo. Laat haar weten dat ondanks haar depressie je er voor haar bent, zo zijn vriendinnen.

Memories

Berichten: 2630
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:35

Ik ben het totaal niet eens met mijn voorgangers. Groot gelijk heb je TS. Ik heb een vergelijkbare situatie van dichtbij meegemaakt en op een gegeven moment slokt het al je aandacht en energie op en mag je best egoïstisch zijn en zeggen dat je dit niet meer wil. Dan kan zij nog zo ziek zijn, je hebt alle recht om er zelf niet aan kapot te gaan hoor.

purny

Berichten: 27497
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:36

Memories schreef:
Ik ben het totaal niet eens met mijn voorgangers. Groot gelijk heb je TS. Ik heb een vergelijkbare situatie van dichtbij meegemaakt en op een gegeven moment slokt het al je aandacht en energie op en mag je best egoïstisch zijn en zeggen dat je dit niet meer wil. Dan kan zij nog zo ziek zijn, je hebt alle recht om er zelf niet aan kapot te gaan hoor.


Maar dan had TS niet de stap moeten nemen om haar te gaan helpen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:38

Ik snap TS wel, je moet gewoon ook je eigen grenzen bewaken en ik vind dat TS al meer dan genoeg heeft gedaan. Iemand helpen die niet geholpen wil worden of waar je nooit iets van terug krijgt vreet energie.

edit Purny: ze mag er dus niet op terugkomen terwijl het haar ook te veel wordt?