[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:05

Ailill schreef:


Wat een verschrikkelijk verhaal zeg.. vooral dat zo’n meisje in het vertrouwen naar huis te mogen in zo’n zak kruipt.. En dan vervolgens.. Onbegrijpelijk dat mensen hier toe in staat zijn :n

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1164654 ... kend-water

Ik las net dit.. 5 slapende gasten overleden nadat hun budget hotel ineens vol liep met kokend water..

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:28


Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:29

Kun je kopieren en plakken?
Artikel is exclusief voor abbonees..

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:28

Rebel_Jits schreef:
Dit verhaal over de laatste dagen in Auschwitz. Erg geknopt, maar gedetailleerd genoeg om de gruwelijkheden te vatten.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/de-laatste-dagen-in-de-hel-overlevers-auschwitz-beschrijven-hoe-moorden-tot-allerlaatste-moment-doorging~a04dd361/


Citaat:
Het is deze maand exact 75 jaar geleden dat de laatste gevangenen bevrijd werden uit het vernietigingskamp van Auschwitz. Meer dan een miljoen mensen kwam er tijdens de Tweede Wereldoorlog op een gruwelijke manier om het leven door de hand van de Duitse bezetter. Enkele overlevers beschrijven in een boek hoe de laatste dagen in de hel verliepen en hoe het moorden tot op het allerlaatste moment bleef doorgaan.
5 januari 1945. Het vriest en er ligt een dikke laag sneeuw. Het Russische Rode Leger is nog maar een paar kilometer van Auschwitz verwijderd. De bevrijding lonkt. Veel SS-officieren en hun families zijn al gevlucht, met koffers vol waardevolle spullen die ze van gedode gevangenen gestolen hebben.

6 januari. De gevangenen in het vrouwenkamp moeten naar buiten komen om getuige te zijn van een verhanging. Vier vrouwen die dwangarbeid uitvoeren in een chemische fabriek worden ervan beschuldigd dat ze explosieven geleverd hebben voor een aanslag op de wachters. Net voor ze de strop rond haar nek krijgt, roept een van hen: “Je zal hiervoor boeten. Ik sterf nu, maar jouw beurt komt snel.”

17 januari. Nazidokter Josef Mengele – de Engel des Doods – vlucht weg uit Auschwitz. Hij neemt al het bewijsmateriaal mee van de experimenten die hij uitvoerde op gevangen, voor het grootste deel kinderen. Zo spoot hij chemicaliën in de ogen van levende testpersonen om de kleur te veranderen, verwijderde hij organen zonder verdoving en naaide hij een tweeling met hun ruggen aan elkaar in een poging om een Siamese tweeling te creëren. Hij zou uiteindelijk naar Zuid-Amerika vluchten, waar hij in 1979 om het leven kwam toen hij aan het zwemmen was.

18 januari. Er kringelt rook op boven Auschwitz. Bewakers verbranden overlijdensaktes en ander bewijsmateriaal van hun misdaden. Vandaag start ook een massa-evacuatie. Gevangenen die fit genoeg zijn, zullen naar andere kampen in het westen gebracht worden. 56.000 van de 67.000 resterende gevangenen beginnen om middernacht aan de barre voettocht.

19 januari. De gevangenen overleven door sneeuw te eten die op de schouders van lotgenoten voor hen neerdwarrelt. Als ze zich zouden bukken om sneeuw van de grond te nemen, riskeren ze doodgeschoten te worden. Ze worden gepasseerd door kampcommandant Rudolf Höss, die in de tegenovergestelde richting snelt. Hij gaat er zich in Auschwitz van vergewissen dat alle bewijs vernietigd is dat hem aan de genocide linkt. Door de oprukkende Russen moet hij echter terugkeren. In 1946 zal hij gevat worden. Een jaar later wordt hij opgehangen in Auschwitz.

22 januari. De joodse Primo Levi (26) wordt na 11 dagen ontslagen uit de ziekenboeg, waar hij behandeld is voor roodvonk. Samen met een Franse leraar sluipt hij de vertrekken van de overgebleven SS’ers binnen. Ze gaan ervandoor met geneesmiddelen, dekens en wodka. 11 Franse joden hebben minder geluk. Zij worden door bewakers betrapt in de eetzaal. Ze krijgen allemaal een kogel in het hoofd. Hun lijken worden gedumpt in de sneeuw.

23 januari. Bij een Russisch bombardement op een fabriek van de Duitsers vallen enkele bommen op een kamp waar Britten gevangen zitten. Arthur Dodd (25) – die al 14 maanden vastzit en nog maar 38 kilogram weegt – krijgt te horen dat de poorten openstaan en dat iedereen mag vertrekken. Enkele gevangenen moeten duizenden negatieven vernietigen van paspoortfoto’s van lotgenoten. Die werden bijgehouden voor het geval er iemand zou ontsnappen. Twee van hen slagen er uiteindelijk in om meer dan 40.000 negatieven als bewijsmateriaal te redden.

25 januari. De wachters hebben de wachttorens van Auschwitz verlaten en de meesten zijn gevlucht. Dat betekent niet dat het moorden stopt. In een van de ziekenboegen schieten de SS’ers 350 joodse patiënten dood in bed. Arthur Dodd en zijn medegevangenen hebben intussen 80 kilometer gestapt. Het is ijskoud en ze struikelen soms over dode lichamen die in de sneeuw liggen. Arthur moedigt zijn makkers aan om door te gaan. Sommigen geven het op en sterven. Zelf haalt hij het wel. Enkele weken later bereikt hij Regensburg in Beieren, waar hij de Geallieerden in de armen valt.

27 januari. Russische soldaten bereiken de poorten van Auschwitz en nadat de laatste Duitsers verslagen of gevlucht zijn, gaan ze naar binnen. De tweelingzusjes Eva en Miriam Kor (10) liggen op dat moment in bed. Negen maanden lang heeft dokter Mengele op hen geëxperimenteerd. Als ze geroep horen, rennen ze naar de deur. Het duurt even eer ze de Russische soldaten in hun witte camouflagepakken opmerken in de sneeuw. Ze rennen naar hen toe en krijgen koekjes en chocolade. En een knuffel. “Dat betekende nog het meest van al”, aldus Eva later.

Bij een inspectie van het kamp ontdekten de Russen 648 lijken, 600 gevangenen in het kamp van de dwangarbeiders en 7.000 in het hoofdkamp. Er wordt geschat dat er van de 1,3 miljoen mensen die naar Auschwitz gestuurd werden 1,1 miljoen omkwamen. Ruim een miljoen van hen waren joden.

Wreedheden
Primo Levi overleefde het en publiceerde in 1947 zijn verhaal. Hij kwam de wreedheden echter nooit te boven. In 1987 stierf hij op 67-jarige leeftijd na een val van de derde verdieping in het flatgebouw waar hij woonde. Volgens de lijkschouwer ging het om zelfdoding. Nobelprijswinnaar voor de Vrede Elie Wiesel zei ooit over hem: “Primo Levi stierf in Auschwitz, 40 jaar later.”

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 22:58

Blijft altijd heftig..

Een boek die mij is bij gebleven is 'de laatste getuige' over Wim Alosery. Hij heeft zijn ervaring om laten zetten in een boek. Hij heeft de kampen waar hij inzat heel slim overleefd. Zeker een aanrader.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:15

;(

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:29

Blijft toch ook zo onwerkijk wat er toen allemaal is gebeurt..... Kippenvel nog altijd

Sanet

Berichten: 7955
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:42

Ik vind het echt onvoorstelbaar dat een mens een ander mens zoiets aan kan doen vanwege geloof, huidskleur, woonplaats of....
Echt onvoorstelbaar wreed.

Ik heb op de middelbare school ooit een werkstuk gemaakt over de KKK. Ik heb echt zitten huilen bij de verhalen die ik las hoe ze omgingen met andere mensen. Echt hartverscheurend :(

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78514
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:50

Er zijn best veel van dat soort boeken, ik heb er de afgelopen maanden diverse gelezen. Ik ontsnapte uit Auswitz van Rudolf Vrba is een aanrader, hij is ook degene geweest die naar buiten bracht wat daar gebeurde, helaas is daar ook een tijd niets mee gedaan, wat ook bizar is.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:58

En dit soort dingen gebeuren nog steeds, maar op kleinere schaal. Er zijn ook nog heel wat wrede tradities in de wereld.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:50

Neonlight schreef:
Er zijn best veel van dat soort boeken, ik heb er de afgelopen maanden diverse gelezen. Ik ontsnapte uit Auswitz van Rudolf Vrba is een aanrader, hij is ook degene geweest die naar buiten bracht wat daar gebeurde, helaas is daar ook een tijd niets mee gedaan, wat ook bizar is.


Is inderdaad een indrukwekkend boek. Net als die van Primo Levi. Die hierboven genoemd wordt ken ik niet, die ga ik nog lezen.

nine1987

Berichten: 8335
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:41

Ik heb zojuist "de zoon die zijn vader naar Auschwitz volgde" uitgelezen.. Ook zeer indrukwekkend..

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:00

Rebel_Jits schreef:
...


Dank je wel!

Ik blijf dit ook wel een van de meest lugubere dingen vinden.. Bizar hoe je mensen zo kunt hersenspoelen dat ze dit elkaar aan gaan doen.
Ik heb ook het boek 'Ik ontsnapte uit Auschwitz' gelezen.. Super heftig.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:21

Afschuwelijk..
De gedachte dat iemand zo gewetenloos kan experimenteren op mensen...Psychopaat..

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:05

Noisy schreef:
Afschuwelijk..
De gedachte dat iemand zo gewetenloos kan experimenteren op mensen...Psychopaat..

Alles in naam van de wetenschap zeggen ze dan... zucht.

Gruwelijk.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:44

Dit blijft raken...

Wat mensen kunnen doen. Maar ook dat er alsnog mensen waren die dit overleeft hebben.

nine1987

Berichten: 8335
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:30

Luxorvalkje schreef:
Noisy schreef:
Afschuwelijk..
De gedachte dat iemand zo gewetenloos kan experimenteren op mensen...Psychopaat..

Alles in naam van de wetenschap zeggen ze dan... zucht.

Gruwelijk.



En toch denk ik dat er stiekem zat mensen zijn die dit zouden kunnen en willen om vooruit te komen in de wetenschap..

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:58

Ik keek gisteren een 2doc aflevering terug op internet.

Over the witch docter hunters.

Nou die medicijnmannen gebruiken nl hoofden armen of voeten voor hun praktijken... ontvoeren kinderen en halen bloed uit ze.. Of maken ze gewoon dood.

Onder het fundament van je gebouw die resten van kinderen brengt het geluk iets...iets met bijgeloof

Er waren dus ook kinderen bij die in hun hoofd waren gehakt met een kapmes of in hun nek. En die nog levend gevonden zijn.

Of gewoon levend jaar lang zijn ge ruikt om bloed af te tappen.

Gewoon een arm op het altaar van een jong kind ..

Anoniem

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:01

Klinkt best interessant , vanavond even kijken (kan online alleen tussen 22.00 en 06:00 )

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:45

Christiene schreef:
Ik keek gisteren een 2doc aflevering terug op internet.

Over the witch docter hunters.

Nou die medicijnmannen gebruiken nl hoofden armen of voeten voor hun praktijken... ontvoeren kinderen en halen bloed uit ze.. Of maken ze gewoon dood.

Onder het fundament van je gebouw die resten van kinderen brengt het geluk iets...iets met bijgeloof

Er waren dus ook kinderen bij die in hun hoofd waren gehakt met een kapmes of in hun nek. En die nog levend gevonden zijn.

Of gewoon levend jaar lang zijn ge ruikt om bloed af te tappen.

Gewoon een arm op het altaar van een jong kind ..

Geloof doet gekke dingen met mensen :r

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:37

Mijn vriend zat in een whatsapp groep die uiteindelijk hele zieke filmpjes deelde. Filmpjes van onthoofdingen, ledematen die werden afgehakt, mensen die levend op werden laten gegeten door honden. Echt heel ziek. Hij is uit de groep gegaan. Maar het zet je met beide benen op de grond dat mensen echt zeer gevaarlijk zijn... :(

Seleentj
Berichten: 498
Geregistreerd: 14-11-07
Woonplaats: In me eigen wereld.

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:39

Vind wat er op dit moment gebeurd omtrent Tanja Groen ook wel luguber .

Ze zijn op dit moment een ander graf aan het openen van een man die een dag naar haar verdwijning begraven is, ze vermoeden dat zij daar ook in ligt..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78514
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:52

nine1987 schreef:
Ik heb zojuist "de zoon die zijn vader naar Auschwitz volgde" uitgelezen.. Ook zeer indrukwekkend..


Die moet ik nog lezen, heb die ook. Zo is "de kleine moeder van Bergen-Belsen" ook zo indrukwekkend, die kinderen zijn na de bevrijding zo'n beetje vergeten.
Afgelopen zomer heb ik tijdens de vakantie "De baby's van Mauthausen" gelezen, en we toerden rond in Slovenië en Oostenrijk met de camper, toen ook maar Mauthausen bezocht.

nine1987

Berichten: 8335
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:09

Neonlight schreef:
nine1987 schreef:
Ik heb zojuist "de zoon die zijn vader naar Auschwitz volgde" uitgelezen.. Ook zeer indrukwekkend..


Die moet ik nog lezen, heb die ook. Zo is "de kleine moeder van Bergen-Belsen" ook zo indrukwekkend, die kinderen zijn na de bevrijding zo'n beetje vergeten.
Afgelopen zomer heb ik tijdens de vakantie "De baby's van Mauthausen" gelezen, en we toerden rond in Slovenië en Oostenrijk met de camper, toen ook maar Mauthausen bezocht.



Mauthausen wordt ook besproken in dat boek.. :j

Ik vond "de zoon die zijn vader naar Auschwitz volgde" juist heel schokkend, omdat ze ook de periode voor de daadwerkelijke deportaties en dergelijke bespraken..

En wat ik daar nou zo schokkend aan vind, is dat veel dingen die daar gebeuren nu ook weer gebeuren en iedereen vindt het maar oké..

Denk aan haat tegen buitenlanders
Grenzen dicht voor vluchtelingen
Pesterijen tegen buitenlanders/vluchtelingen en daar gewoon mee wegkomen..

Ik begrijp echt niet dat de mensheid niet leert van haar geschiedenis..
We roepen 4-5 mei steevast "dit nooit meer", maar ondertussen...

Ongelooflijk..

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:16

Geryon schreef:
Mijn vriend zat in een whatsapp groep die uiteindelijk hele zieke filmpjes deelde. Filmpjes van onthoofdingen, ledematen die werden afgehakt, mensen die levend op werden laten gegeten door honden. Echt heel ziek. Hij is uit de groep gegaan. Maar het zet je met beide benen op de grond dat mensen echt zeer gevaarlijk zijn... :(

K!ngdom of spam zeker. Daar ben ik ook uit gegaan :r