Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:20

Het is een genre waar ik me niet aan ga wagen :') . Wel benieuwd of er mensen hier mee gaan doen.

Ik heb besloten dat ik mijn boek zelf ga uitgeven via brave new books. De laatste uitgevers waar ik nog een beetje hoop op had hebben nu nee gezegd. Ze krijgen natuurlijk ook veel binnen en kunnen daarom makkelijk kijken wat weinig risico oplevert. Ik had ook nog gekeken naar boekscout, maar ik heb begrepen dat je dan ook een berg mailadressen moet aanleveren, en daar heb ik dus echt geen zin in. Vind die manier van werken niet zo tof. Dus dan maar op deze manier. Voor mij hoeft mijn boek geen gigantisch succes te zijn (al droom je daar stiekem natuurlijk wel van), maar ik wil het wel graag beschikbaar hebben voor mensen die er interesse in zouden kunnen hebben. Op deze manier kan ik dat doen zonder dat het me gelijk een vermogen kost. Volgende week ben ik een weekje vrij, en dan ga ik er eens goed voor zitten.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:07

Dappere keuze, Merileth! Ben je van plan ook actief aan marketing etc. te gaan doen? Of is het meer om het leuke van je boek in fysieke vorm te kunnen zien?

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:24

Vooralsnog wil ik het vooral in een fysieke verschijningsvorm hebben, maar ook anderen die kans geven. Ik wil er wel een Facebook pagina voor gaan maken, en via mijn bestaande instagram account er wat mee doen, maar geen uitgebreide marketing. Misschien dat ik er ooit mee op beurzen of evenementen ga staan, maar voorlopig in ieder geval niet. Gewoon kijken hoe alles gaat, het loopt zoals het loopt.

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:27

Bedenk me net, als er iemand is die op korte termijn nog proeflezer wil zijn (over het hele boek), stuur dan maar een pb met je mailadres, dan stuur ik je het verhaal. Ik heb van mijn proeflezers over het laatste deel geen feedback gehad, en op zich zou dat wel fijn zijn. Dat neemt niet weg dat ik het gewoon zelf ga doen via bnb, maar een stukje feedback van iemand die mij niet kent is wellicht wel handig.

Edit: daar staat tegenover dat ik ook best voor anderen wil proeflezen, ik schrijf dus ook recensies voor Biblion en ben wel gewend wat kritisch te lezen.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:16

Zo had ik naar mijnbestsellers zitten kijken. Zijn daar mensen bekend mee? Is ook om zelf je boek uit te geven en lijkt me ook niet heel veel geld te kosten :)

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:36

Merileth, was het YA fantasy jouw boek?

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:48

Ik ben een van de mensen hier die YA fantasy schrijft ja :) .

Van wat ik begrepen heb liggen mijnbestseller en brave new books erg dicht bij elkaar. Sterker nog, mijnbestseller is een van de samenwerkende partijen achter bnb. Ik heb gelezen dat bnb iets duurder is om zelf je boeken aan te schaffen, maar bij andere verkoopkanalen dan bol juist weer meer marge oplevert. Zo op het eerste oog voor een eerste prijsbepaling zien de systemen er dan ook exact hetzelfde uit.

overzee2

Berichten: 668
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:15

Hoi,

Stille meelezer heeft een vraag waarvan ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden. Zijn er sites waar je hoofdstukken kan plaatsen en zo ja hoe zit het dan met rechten? Ik bedoel hoe voorkom je dat anderen dat gebruiken (niet dat ik denk dat er veel van gebruikt gaat worden maar toch....) en gooi je je glazen dan niet in als je het nog bij uitgevers wil proberen? Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben niet omdat ik pretendeer dat ik zo getalenteerd ben dat ik denk dat mijn schrijfsels worden uitgegeven.
Ik vraag me ook af hoe jullie weten wat de kwaliteit is van hetgeen je schrijft? Doe je dat door lezers te zoeken die feedback geven of een bureau of .....?
Mochten mijn vragen al gesteld zijn, dom zijn, sorry ben alleen zoekende naar zulke antwoorden.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:19

Hoi! Op schrijvenonline en nog een aantal andere sites kan je stukken laten proeflezen. Voor kopieerders hoef je daar niet zo bang te zijn, ten eerste moeten je verhaal en stijl inderdaad wel heel bijzonder zijn om iemand het überhaupt te laten willen kopiëren, ten tweede kan je natuurlijk altijd bewijzen dat jij de tekst online hebt gezet.
Literatuur is en blijft altijd subjectief, dus je zult nooit zeker weten of wat je schrijft goed of slecht is. Kritisch naar jezelf kijken, kritische proeflezers zoeken die houden van het genre dat jij schrijft en vertrouwen hebben in jezelf! Je kunt ook een bureau inschakelen ja, maar dat zou ik pas doen nadat je er al wat proeflezers naar hebt laten kijken.

overzee2

Berichten: 668
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:44

prulletje schreef:
Hoi! Op schrijvenonline en nog een aantal andere sites kan je stukken laten proeflezen. Voor kopieerders hoef je daar niet zo bang te zijn, ten eerste moeten je verhaal en stijl inderdaad wel heel bijzonder zijn om iemand het überhaupt te laten willen kopiëren, ten tweede kan je natuurlijk altijd bewijzen dat jij de tekst online hebt gezet.
Literatuur is en blijft altijd subjectief, dus je zult nooit zeker weten of wat je schrijft goed of slecht is. Kritisch naar jezelf kijken, kritische proeflezers zoeken die houden van het genre dat jij schrijft en vertrouwen hebben in jezelf! Je kunt ook een bureau inschakelen ja, maar dat zou ik pas doen nadat je er al wat proeflezers naar hebt laten kijken.



Bedankt voor je snelle reactie. Erg aardig en informatief

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:06

Zo, laatste ronde herlezen gedaan. Boos op mezelf dat ik nog steeds stomme spelfouten (meestal typfouten) er in had staan. Zo was ik hardop aan het foeteren op mezelf dat ik 'ik wordt' geschreven had ergens. Mijn man vraagt wat er is, ik leg uit, 'ja, ook jij bent niet onfeilbaar'. Ja, maar ik vind dit soort fouten in andere boeken zo irritant, dus wil ik ze er absoluut niet in hebben. Ben een beetje een zeikerd daarin. Hebben anderen daar trouwens ook last van? :')

Ik heb wel het voorbeeld format nu erbij gepakt en daar mijn hele manuscript in gepropt. 350 pagina's, inclusief 'dankwoord', al heb ik dat 'tot slot' genoemd, en een pagina met een aantal websites. Oeps, dat was wat langer dan ik ingeschat had. Nu daar de opmaak van goed krijgen, dan kan ik daarna aan de cover werken. Daar maakte ik me het meest druk om, want ik kan dat stukje pas in als ik het manuscript geüpload heb. Op dit tempo heb ik wel alles al af vandaag, en kan ik mijn proefdruk bestellen (ben wel 3 dagen aan het herlezen geweest). Met een beetje geluk is die net voor het weekend binnen.

Vinden jullie het trouwens leuk om dit zo te volgen? Anders gooi ik er niet zoveel in hoor :+ beperk ik me tot de kern. Maar misschien is het wel interessant om te laten weten hoe alles werkt bij BNB.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:37

Ik vind het leuk om te volgen :j

Anders zou je ook altijd nog een nieuw topic kunnen openen.

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:53

Proefdruk is onderweg! *\%/* De verwachting is dat hij morgen bezorgd wordt. Dan nog een keer nalopen en dan kan hij officiëel gepubliceerd worden. Even spannend dit :')

Foaly

Berichten: 4946
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:07


Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:22

De proefdruk leverde uiterlijk technisch nog wel een paar dingetjes op, dus dat heb ik nog veranderd. Gisteren aan mijn ouders laten zien, die wisten nog van helemaal niets. Die vonden het erg gaaf. Vanaf vandaag staat het op Bol, vanaf woensdag verkrijgbaar. Ik heb het al in een van mijn Whatsapp groepen gedeeld, en in een Facebook groep, en er zijn nu gewoon al verkopen geweest! Nu afwachten wanneer deze ook op mijn dashboard te zien zijn. Nu vind ik het voor deze groep niet heel verrassend nog, want het gaat over meerminnen, en beide groepen zijn gericht op meerminzwemmen. Maar toch vind ik het gaaf dat er nu gewoon al verkopen zijn!

Foaly, nog heel erg bedankt voor de feedback op mijn eerste hoofdstuk. Ik heb er echt veel aan gehad, en het ook in mijn achterhoofd gehouden met het doornemen van de rest van het boek.
Leuk stukje trouwens, het smaakt naar meer!

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:43

Heb je een linkje naar je boek? :D

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:50


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:31

Tof! :D

Hij staat ook op Hebban nu :) eerste twee hoofdstukken zijn veelbelovend trouwens, uit het inkijkexemplaar!

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:38

Dank je! Ik ben er inmiddels achter dat ik de verkopen van een dag de dag erop kan zien, ergens na 9 uur. Weten we dat ook weer. Gisteren gewoon al 7 verkopen geweest! Tot nu toe hoor ik alleen positieve reacties, ik ben iedereen echt zo dankbaar, had het niet verwacht. En dan is het pas vanaf morgen leverbaar. Echt bizar dit.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:23

Ik twijfel of ik het nieuwste boek van Sarah J Maas in het Engels of Nederlands moet lezen. Scheelt bijna 9 euro maar al haar andere boeken heb ik in het NL gelezen.

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:11

Wat vind je zelf het fijnste lezen, Nederlands of Engels? En hoe veel maakt het je uit om boeken van dezelfde schrijver in dezelfde taal te hebben? En hoe snel wil je het hebben, want ik zie bij Bol de Nederlandstalige versie veel eerder geleverd dan de Engelstalige. Van dezelfde serie zou ik inderdaad niet twijfelen, maar in dit geval snap ik je twijfel wel.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:13

Merileth schreef:
Wat vind je zelf het fijnste lezen, Nederlands of Engels? En hoe veel maakt het je uit om boeken van dezelfde schrijver in dezelfde taal te hebben? En hoe snel wil je het hebben, want ik zie bij Bol de Nederlandstalige versie veel eerder geleverd dan de Engelstalige. Van dezelfde serie zou ik inderdaad niet twijfelen, maar in dit geval snap ik je twijfel wel.



Tegenwoordig vind ik in het Engels lezen ook wel prima, anders was de keuze makkelijk haha. Als ik 1 boek van de serie in een bepaalde taal heb wil ik de rest ook in die taal.

Ja ik twijfel want ik vind haar boeken in het NL wel lekker weg lezen ook. Hmm, first world problems :')

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:49

Amandavd schreef:
Tegenwoordig vind ik in het Engels lezen ook wel prima, anders was de keuze makkelijk haha. Als ik 1 boek van de serie in een bepaalde taal heb wil ik de rest ook in die taal.

Ja ik twijfel want ik vind haar boeken in het NL wel lekker weg lezen ook. Hmm, first world problems :')


En? Wat is het geworden? Of nog steeds geen keus kunnen maken?

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:59

Merileth schreef:
Amandavd schreef:
Tegenwoordig vind ik in het Engels lezen ook wel prima, anders was de keuze makkelijk haha. Als ik 1 boek van de serie in een bepaalde taal heb wil ik de rest ook in die taal.

Ja ik twijfel want ik vind haar boeken in het NL wel lekker weg lezen ook. Hmm, first world problems :')


En? Wat is het geworden? Of nog steeds geen keus kunnen maken?


Nog steeds geen keuze gemaakt hahaha. Ik twijfel nog haha.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:23

Merileth schreef:
Amandavd schreef:
Tegenwoordig vind ik in het Engels lezen ook wel prima, anders was de keuze makkelijk haha. Als ik 1 boek van de serie in een bepaalde taal heb wil ik de rest ook in die taal.

Ja ik twijfel want ik vind haar boeken in het NL wel lekker weg lezen ook. Hmm, first world problems :')


En? Wat is het geworden? Of nog steeds geen keus kunnen maken?


En hoe gaat het bij jou met de verkoop? :D