Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11649
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:49

Resistance schreef:
Weet je ook ongeveer hoe het zit met zo'n agent? Hoe kom je daar aan? Hoeveel kost dat (heb ik uiteraard veel voor over)?

Een klassieke uitgeverij bekostigt de meeste zaken voor je en betalen jou voor elk verkocht boek. Een agent is een medewerker van diezelfde uitgeverij die jou begeleidt. Bij een klassieke uitgeverij is het manuscript hun eigendom zodra jij bij hen aangenomen bent. Je loopt wel kans dat je kosten moet gaan betalen voor het redigeren. Dat is nogal verschillend qua prijs. Ik had het geluk dat een oud-collega van mij de studie deed en bij mij voor niets wilde redigeren. Maar je moet rekenen op een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid pagina's. Ik weet de exacte bedragen per pagina niet meer. Reclame, verspreiding en dergelijke zijn voor kosten van de uitgeverij.
Ga je naar een uitgeverij als BoekScout, dan moet je het hele verkoopverhaal zelf regelen en betalen. Zij geven je alleen digitaal advies en wat digitale documenten waar je zelf mee aan de slag kunt, maar verder komt alles op je eigen initiatief neer. Wil je een aantal boeken voor eigen verkoop? Dan betaal je op een paar euro na het volle pond, wat met de bijkomende verzendkosten weer wegvalt. Je verdient dus eigenlijk niets aan zelf aangeschafte boeken. Voor elk verkocht boek via de site van BoekScout krijg je een paar centen die ze jaarlijks aan je uitkeren.
Hoe en wat met buitenlandse uitgeverijen daar ben ik niet bekend mee.

Oh, vergeet nog wat: bij een klassieke uitgeverij krijg je te maken met de mogelijkheid dat zij stukken tekst willen aanpassen, omdat ze het anders niet uitgeven. Bij BoekScout adviseren ze je alleen om bepaalde teksten te laten redigeren, maar als je dat niet wilt dan geven ze het evengoed uit. Daarbij een kanttekening: als je bij een uitgeverij als BoekScout later een correctie wil laten doen, dan is dat op eigen kosten. Dus nog een reden dat het niet echt motiverend is om het via een digitale uitgeverij te laten doen, maar juist naar een klassieke te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:52

Wat shenaville hierboven schrijft klopt helaas niet.
Traditionele uitgeverij: een commercieel bedrijf met een marketing en communicatie afdeling die de promotie van boeken verzorgt, een afdeling productie die de boeken uitzet bij drukkerijen in binnen en buitenland, de afdeling verkoop binnendienst en buitendienst die de boekverkoop aan de boekhandels regelt, een afdeling bureauredacteur die de taal en spelfouten corrigeert van alle manuscripten, drukproeven en proefdrukken, acquirerend redacteurs die ongevraagd toegezonden manuscripten en boeken uit het buitenland aankopen en de uitgever die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor het hele fonds. Acquirerend redacteuren en uitgevers kijken bij Nederlandse manuscripten niet alleen naar of ze goed genoeg zijn voor publicatie, maar ook naar hoe ze nog beter gemaakt kunnen worden. In praktijk wordt elk boek inhoudelijk geredigeerd door de redacteur voor het naar de afdeling spelling gaat, stomweg omdat schrijvers tegen de tijd dat ze het manusc ript ingeleverd hebben het werk zo vaak gelezen hebben dat ze blind worden voor wat er werkelijk staat voor iemand die niet weet waar het over gaat. Dat kunnen hele simpele dingen zijn zoals dat je ineens iemand aan een dialoog mee laat doen die je nog nooit geïntroduceerd hebt, maar eigenlijk altijd zitten er in de manuscripten een hoop grote, inhoudelijke problemen: de spanningsbogen kloppen niet of zijn niet goed over het boek verspreid, personages doen dingen die niet bij hun karakter kloppen, oninteressante gebeurtenissen worden eindeloos uitgekauwd omdat de schrijver er verliefd op is terwijl werkelijk essentiële momenten in twee zinnen afgedaan worden, enzovoorts.
In de praktijk wordt jouw manuscript niet aangenomen omdat het perfect is, niets meer aan doen, maar omdat a) het verhaal interessant is en b) de auteur genoeg goede stukken tekst in het boek heeft zitten waardoor je als redacteur het vertrouwen krijgt dat hij alle matige of zelfs slechte stukken ook op kan krikken als je hem op die stukken wijst. In de 10 jaar dat ik in de traditionele uitgeverijwereld zit heb ik nog nooit meegemaakt of zelfs maar gehoord dat een manuscript van een serieuze uitgeverij zonder enige inhoudelijke redactie in de boekhandel beland is. Met andere woorden: alle boeken die je nu in de boekhandel ziet liggen zijn van schrijvers die de hulp hebben aangenomen van een inhoudelijke redacteur die samen met de schrijver ervoor gezorgd heeft dat de wereld in het hoofd van de schrijver ook dezelfde wereld is die de lezer in zijn hoofd krijgt tijdens het lezen.

Eens in de zoveel jaar komt het voor dat een schrijver van wie het manuscript al is aangenomen weigert om het inhoudelijk te laten redigeren en te herschrijven. Dan wordt het contract verscheurd, de schrijver krijgt alle rechten weer, betaalt het voorschot terug wegens contractbreuk (in het nederlandse standaard literaire boekencontract staat namelijk dat je jouw manuscript aanpast en herschrijft op basis van de feedback van de redacteur, inclusief data van waneer de verbeterde versies ingeleverd moeten worden) en dan is het klaar. Zo'n auteur kan dan naar een zelf publishing bedrijf stappen, want in praktijk kom je dan nooit meer bij een andere serieuze uitgeverij aan de bak, zo klein is dat wereldje wel.
Bij traditionele uitgeverijen betaal je nooit voor het redactiewerk, die zit namelijk al in de verkoopprijs van het boek doorberekend.

Een agent is geen onderdeel van een uitgeverij. Een agentschap is een afzonderlijk bedrijf dat tussen de auteur en de uitgever in is gesprongen. Waar redacteuren en uitgevers het vaak zo druk hebben dat ze niet meer aan de slushpile van ongevraagd toegezonden manuscripten of catalogi van buitenkandse uitgeverijen toekomen, doet een agent niets anders dan scouten,scouten, scouten en scouten.
Voordeel voor de auteur: de literair agent kijkt niet alleen of je boek geschikt is voor uitgave, maar ook bij welke uitgeverij deze het beste past. Stuur je je super thriller naar een uitgeverij die vooral historische romans uitgeeft dan krijg je alsnog nee te horen. Een agent weet ook precies wat individuele redacteuren zoeken, wie er bezig is met een nieuw fonds voor autobiografische non fictie, welke uitgeverij failliet dreigt te gaan, wie wel betrouwbaar is met het nakomen van afspraken of alleen al het betalen van de royalties en wie niet. De agent doet bovendien samen met de auteur de eerste inhoudelijke redactieslagen zodat het zo goed mogelijk is als eee uitgever het onder ogen krijgt, en doordat auteur en agent samen al een hoop werk verzet hebben weten ze hogere voorschotten en royalties te bedingen bij de uitgeverij. Los daarvan: een uitgeverij heeft 1 afdeling marketing. Het agentschap heeft er ook 1. Met 2 marketinvafdelingen achter je is de kans veel groter dat het boek opgepikt wordt door kranten en tijdschriften en dus het publiek, wat weer voor meer inkomsten zorgt. Dat betekent dat de uitgeverij sneller zijn break even punt bereikt en dat de auteur meer geld krijgt, zelfs als het agentschap en de uitgeverij hun eigen percentage er al af hebben gehaald.
Voordelen voor de uitgeverij: eigenlijk alles hierboven, een agentschap neemt ze een hoop redactiewerk en marketingwerk uit de handen en geeft ze een hogere succesgarantie.
Het enige probleem is dat dit systeem alleen werkt als de uitgegeven boeken erg goed verkopen, omdat het bedrag oftewel percentage dat voor de agent is natuurlijk wel een bedrag moet opleveren dat al hun tijd en redactie/promotiewerk waard is.

In de vs en Engeland zijn literaire agentschappen zo ongeveer uitgevonden, daar is het inmiddels bij de groter uitgevers zo dat je eigenlijk niet meer zelf binnen kunt komen bij een uitgeverij en dat je altijd je manuscript naar een agent stuurt die dan als het goed genoeg is samen met jou een passende uitgeverij zoekt. Dat scheelt de uitgeverijen uren en uren leeswerk van ongevraagd ingestuurde manuscripten, en die tijd (en dat geld!) Kunnen ze zich eigenlijk niet meer veroorloven nu de fondsen steeds groter zijn geworden en de al aangenomen boeken dus ook steeds meer tijd kosten.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:05

Heel interessant om te lezen xyzutu2!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:36

Eigenlijk is het een hele heldere, zakelijke wereld, het is alleen zo jammer dat er zoveel mythes over rondzweven en dat veel super literaire uitgeverijen ook heel graag die mythes bevestigen, zoals 'wij geven boeken niet uit voor het geld, maar puur voor de literatuur'. Yeah right... :D
Er zijn ook een hoop uitgeverijen die agentschappen als de vijand zien, zeker uitgeverijen die wat minder goed doorrekenen en puur kijken naar de aankoopprijs die ze bij een agent moeten betalen, want rechtstreeks bij de auteur kopen is goedkoper. Alleen brengt die auteur niet zijn eigen redactie en marketingmachine mee. :)
En je hebt ook een hoop door agenten afgewezen auteurs die vervolgens vertellen dat het agenten alleen maar om het geld te doen is (wat bij uitgeverijen ook zo is ;) ), of dat ze je je hele boek laten herschrijven (wat uitgeverijen ook doen). :+

Wat mensen dus uit wraak ;) vaak horen is dat agenten alleen maar geld kosten van de auteur. Wat vergeten wordt is dat auteurs geen standaard hoeveelheid geld krijgen van een uitgever:je opbrengsten bestaan uit zowel een voorschot als royalties (het geld dat je per boek betaald krijgt). Het is lastig onderhandelen als je niets van de branche weet, terwijl een agent precies weet of uitgeverij X meer onderhandelingsruimte heeft in de hoogte van het voorschot, of juist in de percentages van de royalties. Je kunt bijvoorbeeld akkoord gaan met de vrij standaard 12% krijgen van de opbrengst van elk verkocht boek als royalties, maar je kunt ook zeggen 10% royalties tot 10.000 verkochte exemplaren tot en met 17,5% voor exemplaren boven de 100.000. Uitgevers willen natuurlijk pas bij zo hoog mogelijke aantallen verkochte boeken naar een hoger percentage gaan, en agenten gaan juist onderhandelen om jou al na 10.000 verkochte exemplaren naar 12,5% te laten gaan, en 15% bij de 15.000. Dan begin je lager (minder risico voor de uitgeverij, die heeft zijn investering sneller terug), maar je eindigt hoger.
En van dat soort kneepjes zijn er nog veel meer. Een agent kan zelfs contractueel voor je bedingen dat de eerste druk minstens x duizend exemplaren groot wordt. Daar denk je als beginnende auteur ook niet aan.

Als schrijver moet je je dus eigenlijk vooral afvragen wat voor boek je hebt. Is het iets waar je een paar honderd mensen blij mee kunt maken? Dan verdien je er het meest aan als je het in eigen beheer uitgeeft. Stel dat je een kinderboek voor jonge kinderen uitgeeft, en daarmee mag je zelfs als uitgeverij echt al heel erg blij zijn als je de 1000 exemplaren haalt, dan kan het interessant zijn om het via een echte uitgeverij te doen zodat je de boekhandel bereikt en de grootste kans hebt om die 1000 exemplaren te halen. Je kunt dan echter beter geen agent inschakelen, omdat dat percentage dan vrij zwaar drukt op de weinige inkomsten die je uit dat boek haalt. Als je iets schrijft waar de markt groot voor is en je verwacht meer dan 2000 exemplaren te verkopen, dan is een agent wel interessant, want die kan daar dan nog meer uit halen. Je betaalt hem weliswaar wel dat percentage, maar daarvoor krijg je in feit 2 uitgeverijen achter je in plaats van 1.

Voor wie trouwens nieuwsgierig is naar hoe het tegenwoordig met de boekverkoop gesteld is: vijf jaar geleden had je in nederland een bestseller als je 15.000 exemplaren van je boek verkocht had, tegenwoordig ben je al een bestseller bij 10.000 exemplaren omdat de boekverkoop de afgelopen jaren zo achteruit is gegaan. Een gemiddelde eerste druk voor een roman is 1000 tot 1500 exemplaren, en een boek heeft het behoorlijk goed gedaan als er in totaal 2 herdrukken zijn geweest en er uiteindelijk 5000 van verkocht zijn. Bestsellers zijn de uitzondering, niet te regel.

Sneeuwneus

Berichten: 307
Geregistreerd: 18-11-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:14

Leuk topic, ik volg. :D Ik probeer me momenteel in te lezen over de werking/resultaten van het publiceren van e-books via Amazon Kindle Direct Publishing. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft? Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen in vergelijking met het werken voor een traditionele uitgeverij.

Shenavallie
Berichten: 11649
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:24

xyzutu2 schreef:
Wat shenaville hierboven schrijft klopt helaas niet.
Traditionele uitgeverij: een commercieel bedrijf met een marketing en communicatie afdeling die de promotie van boeken verzorgt, een afdeling productie die de boeken uitzet bij drukkerijen in binnen en buitenland, de afdeling verkoop binnendienst en buitendienst die de boekverkoop aan de boekhandels regelt, een afdeling bureauredacteur die de taal en spelfouten corrigeert van alle manuscripten, drukproeven en proefdrukken, acquirerend redacteurs die ongevraagd toegezonden manuscripten en boeken uit het buitenland aankopen en de uitgever die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor het hele fonds. Acquirerend redacteuren en uitgevers kijken bij Nederlandse manuscripten niet alleen naar of ze goed genoeg zijn voor publicatie, maar ook naar hoe ze nog beter gemaakt kunnen worden. In praktijk wordt elk boek inhoudelijk geredigeerd door de redacteur voor het naar de afdeling spelling gaat, stomweg omdat schrijvers tegen de tijd dat ze het manusc ript ingeleverd hebben het werk zo vaak gelezen hebben dat ze blind worden voor wat er werkelijk staat voor iemand die niet weet waar het over gaat. Dat kunnen hele simpele dingen zijn zoals dat je ineens iemand aan een dialoog mee laat doen die je nog nooit geïntroduceerd hebt, maar eigenlijk altijd zitten er in de manuscripten een hoop grote, inhoudelijke problemen: de spanningsbogen kloppen niet of zijn niet goed over het boek verspreid, personages doen dingen die niet bij hun karakter kloppen, oninteressante gebeurtenissen worden eindeloos uitgekauwd omdat de schrijver er verliefd op is terwijl werkelijk essentiële momenten in twee zinnen afgedaan worden, enzovoorts.
In de praktijk wordt jouw manuscript niet aangenomen omdat het perfect is, niets meer aan doen, maar omdat a) het verhaal interessant is en b) de auteur genoeg goede stukken tekst in het boek heeft zitten waardoor je als redacteur het vertrouwen krijgt dat hij alle matige of zelfs slechte stukken ook op kan krikken als je hem op die stukken wijst. In de 10 jaar dat ik in de traditionele uitgeverijwereld zit heb ik nog nooit meegemaakt of zelfs maar gehoord dat een manuscript van een serieuze uitgeverij zonder enige inhoudelijke redactie in de boekhandel beland is. Met andere woorden: alle boeken die je nu in de boekhandel ziet liggen zijn van schrijvers die de hulp hebben aangenomen van een inhoudelijke redacteur die samen met de schrijver ervoor gezorgd heeft dat de wereld in het hoofd van de schrijver ook dezelfde wereld is die de lezer in zijn hoofd krijgt tijdens het lezen.

Eens in de zoveel jaar komt het voor dat een schrijver van wie het manuscript al is aangenomen weigert om het inhoudelijk te laten redigeren en te herschrijven. Dan wordt het contract verscheurd, de schrijver krijgt alle rechten weer, betaalt het voorschot terug wegens contractbreuk (in het nederlandse standaard literaire boekencontract staat namelijk dat je jouw manuscript aanpast en herschrijft op basis van de feedback van de redacteur, inclusief data van waneer de verbeterde versies ingeleverd moeten worden) en dan is het klaar. Zo'n auteur kan dan naar een zelf publishing bedrijf stappen, want in praktijk kom je dan nooit meer bij een andere serieuze uitgeverij aan de bak, zo klein is dat wereldje wel.
Bij traditionele uitgeverijen betaal je nooit voor het redactiewerk, die zit namelijk al in de verkoopprijs van het boek doorberekend.

Een agent is geen onderdeel van een uitgeverij. Een agentschap is een afzonderlijk bedrijf dat tussen de auteur en de uitgever in is gesprongen. Waar redacteuren en uitgevers het vaak zo druk hebben dat ze niet meer aan de slushpile van ongevraagd toegezonden manuscripten of catalogi van buitenkandse uitgeverijen toekomen, doet een agent niets anders dan scouten,scouten, scouten en scouten.
Voordeel voor de auteur: de literair agent kijkt niet alleen of je boek geschikt is voor uitgave, maar ook bij welke uitgeverij deze het beste past. Stuur je je super thriller naar een uitgeverij die vooral historische romans uitgeeft dan krijg je alsnog nee te horen. Een agent weet ook precies wat individuele redacteuren zoeken, wie er bezig is met een nieuw fonds voor autobiografische non fictie, welke uitgeverij failliet dreigt te gaan, wie wel betrouwbaar is met het nakomen van afspraken of alleen al het betalen van de royalties en wie niet. De agent doet bovendien samen met de auteur de eerste inhoudelijke redactieslagen zodat het zo goed mogelijk is als eee uitgever het onder ogen krijgt, en doordat auteur en agent samen al een hoop werk verzet hebben weten ze hogere voorschotten en royalties te bedingen bij de uitgeverij. Los daarvan: een uitgeverij heeft 1 afdeling marketing. Het agentschap heeft er ook 1. Met 2 marketinvafdelingen achter je is de kans veel groter dat het boek opgepikt wordt door kranten en tijdschriften en dus het publiek, wat weer voor meer inkomsten zorgt. Dat betekent dat de uitgeverij sneller zijn break even punt bereikt en dat de auteur meer geld krijgt, zelfs als het agentschap en de uitgeverij hun eigen percentage er al af hebben gehaald.
Voordelen voor de uitgeverij: eigenlijk alles hierboven, een agentschap neemt ze een hoop redactiewerk en marketingwerk uit de handen en geeft ze een hogere succesgarantie.
Het enige probleem is dat dit systeem alleen werkt als de uitgegeven boeken erg goed verkopen, omdat het bedrag oftewel percentage dat voor de agent is natuurlijk wel een bedrag moet opleveren dat al hun tijd en redactie/promotiewerk waard is.

In de vs en Engeland zijn literaire agentschappen zo ongeveer uitgevonden, daar is het inmiddels bij de groter uitgevers zo dat je eigenlijk niet meer zelf binnen kunt komen bij een uitgeverij en dat je altijd je manuscript naar een agent stuurt die dan als het goed genoeg is samen met jou een passende uitgeverij zoekt. Dat scheelt de uitgeverijen uren en uren leeswerk van ongevraagd ingestuurde manuscripten, en die tijd (en dat geld!) Kunnen ze zich eigenlijk niet meer veroorloven nu de fondsen steeds groter zijn geworden en de al aangenomen boeken dus ook steeds meer tijd kosten.

Volgens mij hebben wij min of meer hetzelfde gezegd als ik jouw en mijn tekst zo lees. Alleen heb ik het heel summier gehouden. De meeste klassieke uitgeverijen werken inderdaad zoals jij schrijft, een enkeling vraagt om het stuk nog eens te laten redigeren. Ik heb dit uit de hand van iemand die ook bij een klassieke uitgeverij werkt. Zelf heb ik mijn boek helaas via BoekScout laten uitgeven. Ik heb daar enerzijds wel spijt van, achteraf, vooral omdat ze de prijzen heel hoog houden. Voor mijn boek moest je meer betalen dan een Karin Slaughter, terwijl die van mij een derde deel aan pagina's was. Dus mijn advies blijft om het bij een klassieke uitgeverij te blijven proberen.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:49

Je begon met dat een agent een medewerker is van een uitgeverij, en dat trok de rest van je antwoord wat uit zijn verband,, agenten zijn namelijk altijd los van uitgeverijen, anders waren ze gewoon redacteur.
Ik heb even wat contracten erbij gepakt, en het komt bij de grote, klassieke uitgeverijen inderdaad voor dat je moet betalen voor aanpassingen, maar dat is normaal gesproken alleen zo als je in de fase van de proefdruk als het boek al helemaal op het formaat van de pagina's gezet is meer correcties wilt toebrengen dan voor €150 gedaan kan worden. In die fase hoor je alleen de allerlaatste spelfouten er nog uit te halen, maar sommige auteurs willen dan nog herschrijven en dat kost geld.
Een gemiddelde roman krijgt zo'n 5 redactieslagen. De eerste twee redactieslagen zijn inhoudelijk, dan herschrijf je op basis van de aanmerkingen van de redacteur en de professionele proeflessen, vervolgens 1 of twee correctieslagen waarin alle spelfouten eruitgehaald worden door meerdere mensen (auteur, inhoudelijke redacteur, bureauredacteur oftewel corrector), dan gaat het naar de vormgever die het in het uiteindelijke paginaformat laat lopen, vervolgens wordt die proef weer door 2 a drie personen op taalfouten nagelopen, als het bij de drukker ligt wordt nog een laatste snelle scan van de belangrijkste dingen gedaan (omslag, achterflaptekst, voorwerk, kijken of paginanummers overeenkomen met de hoofdstukkenindex in het begin) en dan is het klaar!
En dan ligt het in de winkel en kom je er alsnog achter dat er fouten in zitten. 8-)

Er gaan dus ontzettend veel uren redactiewerk in een boek zitten, en een uitgeverij moet vantevoren een inschatting maken van of die investering in dat boek wel de moeite waard is. En soms heb je pech, dan koop je een geweldig manuscript aan en blijkt de schrijver zich niet goed te laten redigeren.veel uitgeverijen zullen dan de stekker eruit trekken, veel nemen hun verlies en raden de auteur aan om nog eens een jaar zelf met het manuscript te stoeien, en blijkbaar voorkomen sommige
Uitgeverijen de financiële problemen door schrijvers waarin veel meer redactiewerk zit dan vooraf gedacht om het op kosten van de auteur te laten redigeren, maar ik ken zelf geen uitgeverijen die dat doen, behalve in echt extreme gevallen. Het nadeel van die methode is namelijk dat het vaak de relatie tussen uitgever en auteur compleet verziekt, en als een auteur niet meer achter de totstandkoming van zijn boek staat, wil hij dit vaak ook niet meer promoten en dan verliest iedereen. Wij hebben om die reden nooit voor zulke methodes gekozen, maar ik kan me voorstellen dat dat bij wetenschappelijke uitgeverijen bijvoorbeeld anders werkt.

Boekscout is inderdaad erg duur, zo jammer. :( daaraan zie je dat ze zelf ook niet in hun boeken geloven, ze gaan puur voor de snelle winst. Grote uitgeverijen probere hun boekenprijzen zo laag mogelijk te houden zodat zoveel mogelijk mensen de boeken kopen en auteurs ook echt een lezerspubliek en dus een oeuvre met fans op kunnen bouwen. Boekscout gaat er gewoon vanuit dat van hun boeken gemiddeld enkele tientallen verkocht worden, dus maken ze juist die eerste exemplaren zo duur mogelijk zodat ze ook na 30 exemplaren bijvoorbeeld al uit de kosten zijn. Vanuit hun gezien een heel erg slim, weliswaar ietwat cynisch businessmodel en je kunt er ook prima een boek bij uitgeven, alleen maakt dat model het helaas vrijwel onmogelijk om als auteur een lezerskring en oeuvre op te bouwen, daarvoor zijn de boeken te duur.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:01

Even terug naar het onderwerp schrijven, lezen jullie ook weleens boeken over schrijven? Ik heb er een hoop liggen waar ik onwijs veel van heb geleerd. Een paar favorieten:
- On Writing van Stephen King. Deels memoire, deels adviesboek voor schrijvers. Heel inspirerend (voor iedereen, niet alleen voor lezers van Stephen King).
- De Wil en de Weg van Jan Brokken. Super handig boek met veel praktische tips en duidelijke voorbeelden, over hoe je bijvoorbeeld een goede openingszin schrijft, hoe goede dialogen in elkaar zitten, spanningsopbouw, enzovoorts, enzovoorts.
- The Elements of Style van William Strunk en E.B. White. Een van de meest verhelderende boeken die ik ooit heb gelezen. Geloof me, hoe goed je ook denkt met taal om te kunnen gaan, als je dit boek leest gaat er een wereld voor je open. Ineens zie je hoeveel onnodige woorden er in je teksten staan, hoeveel actiever je kan schrijven, hoeveel meer en betere mogelijkheden er zijn om dingen te omschrijven dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Hebben jullie nog tips voor goede schrijfboeken?

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:18

Renate Dorresteijn heeft een erg informatief maar vooral ook leuk om te lezen schrijfboek geschreven: het geheim van de schrijver. Het leest als een roman, maar bevat heel veel ideeen over schrijven en schrijver zijn. Het is niet het typische 'hoe schrijf ik een zin' schrijfboek, maar ik vond het erg intrigerend.

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:18

Ik lees geen boeken over schrijven. Daar wordt ik altijd heel zenuwachtig van :’)

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:21

xyzutu2 schreef:
Renate Dorresteijn heeft een erg informatief maar vooral ook leuk om te lezen schrijfboek geschreven: het geheim van de schrijver.


Bedankt voor de tip! Ik heb hem opgezocht en op mijn lijstje gezet, klinkt interessant. Hij is alleen niet meer via de normale kanalen verkrijgbaar zie ik, dus ik zal hem ergens tweedehands op de kop moeten tikken.

Isabel_k, zenuwachtig? Leg uit! :)

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:35

Omdat elke schrijver heel anders werkt en voor mij voelt mijn methode dan ‘niet goed’. Ik stop dan met schrijven want wat ik doe is automatisch ‘niet goed’. En stoppen met schrijven is pas echt niet goed :+

Dus ik ben maar gestopt met het lezen van zulke boeken. Dat werkt voor mij het beste.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:12

Ah, oké! Dan snap ik het. Ik neem die dingen gewoon voor kennisgeving aan en focus me op de dingen waar ik wel iets aan heb. Iedereen schrijft inderdaad anders, er bestaat geen gouden regel.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:43

Isabel_k schreef:
Omdat elke schrijver heel anders werkt en voor mij voelt mijn methode dan ‘niet goed’. Ik stop dan met schrijven want wat ik doe is automatisch ‘niet goed’. En stoppen met schrijven is pas echt niet goed :+

Dus ik ben maar gestopt met het lezen van zulke boeken. Dat werkt voor mij het beste.


Hier precies hetzelfde!

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:45

Ik heb nooit enig boek gelezen over schrijven. Ik had een idee en ben gewoon begonnen zegmaar. Werkt voor mij prima. Ik heb wel opgezocht hoe lang het gemiddelde YA boek is, zodat ik in ieder geval een oriëntatiepunt had toen bleek dat mijn verhaal wel wat langer werd dan alleen een verhaal, maar verder heb ik me nergens in verdiept.

En aargh, ik heb de feedback nog niet en ik wil zoooo graag aan de gang met verwerken hiervan!

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:09

Hoeveel woorden had je geschreven Merileth?
Houd je ons op de hoogte?

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:34

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte! Ik vind het ook wel heel leuk ook om zo van anderen dingen te lezen die ook aan het schrijven zijn. Ik heb de onlogische puntjes die in mijn hoofd oppopten alsnog gewoon aangepast vast, dus van net onder de 86.000 zit ik nu op de 86.417. Ik wilde eigenlijk voor het weekend klaar zijn en het naar uitgevers sturen, maar ben dus nog even afhankelijk van de feedback die ik krijg, ik wil dat wel serieus verwerken voor ik het opstuur.

Inmiddels heb ik besloten dat ik gewoon vrolijk aan mijn volgende verhaal idee ga beginnen. Het is op dit moment vrij relevant, en de ideeën beginnen concreter te worden. Het vervolg op het boek wat ik af heb is nog niet concreet genoeg, en ik wil daar eigenlijk mee wachten tot ik daadwerkelijk een uitgeef-klare versie heb, omdat ik niet wil dat ik van alles schrijf wat ik moet wijzigen/schrappen omdat het eerste boek nog aangepast moet worden en het niet meer past.

In beide boeken zit wel de (in mijn ogen duidelijke) boodschap dat we wat beter met onze aarde om moeten gaan. Degene waar ik nu mee begin wordt wat duidelijker, want dat is 'gewoon' een post-apocalyptisch verhaal wat in een goed lopende samenleving zich afspeelt, dus niet dystopisch als de hunger games of the maze runner, maar wel nog steeds met duidelijk erin dat hoe we met onze aarde omgaan niet goed is, en vooral dat het een keer keihard terugslaat. Ik las net dat het vandaag earth overshoot day is, dus de dag in het jaar dat we voor dit jaar al meer verbruikt hebben van de aarde dan dat er vernieuwd kan worden in een jaar, een dag die steeds eerder in het jaar plaatsvindt. Omdat ik het idee voor dit boek al had, heb ik nu wel de motivatie om er echt aan te beginnen, omdat het dus zo relevant is (ik geloof dat ik in herhaling val).

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:43

Gaaf zeg!

Ik werk op een bedrijf waar duurzaamheid enorm hoog in de vaandel staat (de circulaire en blauwe economie) en wij ‘vieren’ earth overshoot day ook.

Ik zit momenteel pas op 6000 woorden ongeveer. Maar ik ben dan ook net begonnen en tot nu toe gaat het voorspoedig :-)

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:48

Merilith, ik vind jouw berichten allemaal enorm interessant om te lezen! :j Wel grappig, ik doe ook ergens iets met dat we inderdaad niet voor onze aarde zorgen. Wel meer een beetje de fantasy kant op. Ik vind het alleen zo moeilijk om niet ergens op te lijken. :') Alles lijkt wel op een bepaald ander verhaal, ik aap ook absoluut niet na (wil ik geeneens), maar dan lijkt het toch weer ergens op.

Gaat lekker Isabel! :) Ik zit nu met m'n opzet op ongeveer 6000 woorden, en dat wordt waarschijnlijk nog wel het driedubbele. En daarna dan dus voluit schrijven, dan wordt het pas echt verhaal.

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:51

Mijn eerste boek is wel fantasy, maar in de moderne tijd. Ik wil er niet te veel over zeggen, maar het heeft iets met meerminnen te maken ;). In het vervolg zitten ook nog Dryaden. Het nieuwe verhaal waar ik mee begonnen ben heeft draken :+ . Die heeft als werktitel dan ook drakenboek :')

Lastig he? Je verhaal schrijven, maar ergens ook bang zijn dat het weer te veel op een ander verhaal lijkt. Maar jij schrijft dus met een opzet en dan werk je het uit? Ik begin dus gewoon en schrijf door. Grappig om daar dan ook weer die verschillen in te zien. Ik had dan wel bepaalde dingen uitgedacht, maar tijdens het schrijven gebeurden er dan weer dingen dat ik dacht, poedersuiker, nu kan dat niet meer :')

Ik maak wel wat notities, voor mijn drakenboek zegmaar heb ik wel wat belangrijke dingen opgeschreven, vooral omdat ik moeite had met starten en ik die ideeën niet verloren wilde laten gaan, dus dan staan ze vast ergens. Voor mijn eerste boek heb ik tegen het einde wel de belangrijkste dingen opgeschreven, omdat ik trillende vingers van spanning kreeg omdat het bijna af was :')

Hoe gaat jullie omgeving er mee om dat jullie zo aan het schrijven zijn? Mijn vriend vindt het wel leuk, maar ik moet het er niet teveel over hebben, gesprekken over uitgevers zoeken vindt hij dan wel nog leuk, maar hij zucht al heel diep als ik zeg dat ik met het volgende verhaal aan de gang ga. Mijn ouders weten totaal van niets, omdat zij zich er dan gigantisch mee gaan bemoeien en daar heb ik geen zin in. Mijn schoonmoeder (woon ik bij in huis, met mijn vriend) vindt het alleen maar interessant en hoopt vooral dat ik het uitgegeven krijg omdat het anders zonde is van al het schrijfwerk. Mijn zusje wilde ik het eerst ook als verrassing voor houden, maar ik kon het niet laten het toch te zeggen. Ze vindt het heel leuk, maar wil het pas lezen als het uitgegeven is, omdat ze mij niet in de weg wil zitten. Collega's vinden het heel gaaf, en mijn mede-meerminnen die het weten vinden het ook heel gaaf. (Ja, mede-meerminnen, want ik doe aan meerminzwemmen, onwijs leuke meiden leren kennen nu ook, deels hierdoor het idee voor dit verhaal ook opgedaan)

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:05

Er is al zo ontiegelijk veel geschreven, echt origineel zijn is vrijwel onmogelijk. Natuurlijk is het niet handig als jouw verhaal als drie druppels water op een heel bekend boek lijkt, maar schrijf vooral wat in je opkomt en laat jouw stijl en visie hetgeen zijn wat het uniek maakt.

De meesten in mijn familie vinden het wel leuk dat ik schrijf. Mijn moeder en oma hebben mij de liefde voor het lezen bijgebracht, dus die vinden het prachtig dat er af en toe een verhaal van mij ergens verschijnt. Één van de redenen dat ik de laatste tijd weer meer en serieuzer ben gaan schrijven is het feit dat mijn oma inmiddels toch wel echt oud is (95) en ik het heel mooi zou vinden als zij het nog mee zou maken dat er een echt boek van mijn hand verschijnt.
Mijn vrienden vinden het ook wel leuk, al spreek ik niet met iedereen er evenveel over. De meesten lezen niet zo graag als ik en dan wil ik ze daar ook niet mee lastigvallen.
Laatst bijgewerkt door prulletje op 01-08-18 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:22

Wat een bijzonderen hobby! Zeemeermin :J Gaaf! Ik moest wel even drie keer lezen.

Bij mij thuis weet niemand van dit boek. Ik heb altijd geschreven (al sinds mijn zesde of zo) en ze vragen dus wel vaak of ik dat aan het doen ben. Daarom heb ik besloten dat ik het pas ga vertellen als het af is. Dat haalt ook de druk er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:06

Merileth schreef:
Mijn eerste boek is wel fantasy, maar in de moderne tijd. Ik wil er niet te veel over zeggen, maar het heeft iets met meerminnen te maken ;). In het vervolg zitten ook nog Dryaden. Het nieuwe verhaal waar ik mee begonnen ben heeft draken :+ . Die heeft als werktitel dan ook drakenboek :')

Lastig he? Je verhaal schrijven, maar ergens ook bang zijn dat het weer te veel op een ander verhaal lijkt. Maar jij schrijft dus met een opzet en dan werk je het uit? Ik begin dus gewoon en schrijf door. Grappig om daar dan ook weer die verschillen in te zien. Ik had dan wel bepaalde dingen uitgedacht, maar tijdens het schrijven gebeurden er dan weer dingen dat ik dacht, poedersuiker, nu kan dat niet meer :')

Ik maak wel wat notities, voor mijn drakenboek zegmaar heb ik wel wat belangrijke dingen opgeschreven, vooral omdat ik moeite had met starten en ik die ideeën niet verloren wilde laten gaan, dus dan staan ze vast ergens. Voor mijn eerste boek heb ik tegen het einde wel de belangrijkste dingen opgeschreven, omdat ik trillende vingers van spanning kreeg omdat het bijna af was :')

Hoe gaat jullie omgeving er mee om dat jullie zo aan het schrijven zijn? Mijn vriend vindt het wel leuk, maar ik moet het er niet teveel over hebben, gesprekken over uitgevers zoeken vindt hij dan wel nog leuk, maar hij zucht al heel diep als ik zeg dat ik met het volgende verhaal aan de gang ga. Mijn ouders weten totaal van niets, omdat zij zich er dan gigantisch mee gaan bemoeien en daar heb ik geen zin in. Mijn schoonmoeder (woon ik bij in huis, met mijn vriend) vindt het alleen maar interessant en hoopt vooral dat ik het uitgegeven krijg omdat het anders zonde is van al het schrijfwerk. Mijn zusje wilde ik het eerst ook als verrassing voor houden, maar ik kon het niet laten het toch te zeggen. Ze vindt het heel leuk, maar wil het pas lezen als het uitgegeven is, omdat ze mij niet in de weg wil zitten. Collega's vinden het heel gaaf, en mijn mede-meerminnen die het weten vinden het ook heel gaaf. (Ja, mede-meerminnen, want ik doe aan meerminzwemmen, onwijs leuke meiden leren kennen nu ook, deels hierdoor het idee voor dit verhaal ook opgedaan)



Wat gaaf! Inderdaad best wel een uniek onderwerp, is nog niet zoveel over geschreven, heb ik het idee! :) En haha, gewoon drakenboek. :') Die titel komt vanzelf wel een keer. En jeetje, dat je met trillende vingers zat te schrijven! Het lijkt mij wel moeilijk als je boek dan af is. Dat je verhaal dan geschreven is. Dan moet je er op een bepaalde manier afstand van doen ofzo... Of gewoon zoals JK Rowling nu weer verder met Fantastic Beasts! :D


Ik schrijf inderdaad met opzet, ja. Ik heb het wel 20x geprobeerd zonder, maar dat werden dan van die losse flarden waar ik niet echt mee verder kwam, en dan zat er helemaal geen loop in. Elke keer stokte het weer, en zo heeft het 7 jaar geduurd voordat ik erop kwam om het vehaal eerst uit te denken en ik eindelijk echt ben begonnen.


Mijn verhaal speelt zich ook af in de moderne tijd, maar nu ik dit berichtje schrijf kom ik opeens op het idee om nog een extra boek over mijn wezens hun geschiedenis te maken. Ik wilde eerst het hele verhaal in een beetje victoriaanse setting schrijven, maar ik weet eigenlijk zo bar weinig van geschiedenis, dat ik daar toch vanaf heb gezien. Ik wil wel dat alle feitjes kloppen. :j

Bij mij weet wel ongeveer iedereen dat ik een boek schrijf, maar echt maar een paar mensen weten waar het over gaat. :j


@Prulletje, heb je gelijk in, inderdaad. Ik wil zelf graag enorm veel sfeer in mijn boek stoppen, en een hele grote inspiratie daarvoor zijn, lekker cliché, toch wel de Harry Potter boeken. Maar het verhaal lijkt absoluut niet op de Harry Potter vehalen zelf. Ik probeer momenteel gewoon heel veel te lezen, en ook bewust te kijken naar hoe zinnen zijn geschreven enzo. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-18 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:09

Mijn fantasyboek draait om muziek :) dat is wel een tipje wat ik op kan (en wil) lichten :)) verder weten eigenlijk alleen mijn boekenvriendinnen (en tevens bokkers) dat ik schrijf. En jullie dan en twee fijne collega's. Loop er in het dagelijks leven niet zo mee te koop omdat het dus echt al een tienjarenproject is :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:12

Hanafubuki schreef:
Mijn fantasyboek draait om muziek :) dat is wel een tipje wat ik op kan (en wil) lichten :)) verder weten eigenlijk alleen mijn boekenvriendinnen (en tevens bokkers) dat ik schrijf. En jullie dan en twee fijne collega's. Loop er in het dagelijks leven niet zo mee te koop omdat het dus echt al een tienjarenproject is :))



Wat gaaf! Klinkt goed! :) Leuk he, zoiets wat altijd bij je is en wat helemaal van jou is. :j

Over muziek gesproken, hebben jullie ook een afspeellijst die jullie een soort van inspireert tijdens het schrijven? Of dat je langs een liedje komt en denkt: "dat past precies bij die en die scene"?