Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14800
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:26

Ik doe gewoon het standaard riedeltje: fris, sap, wijn, bier. Als je wat anders drinkt, nou, dan is dat er niet. Dat doe je maar thuis, of in de kroeg.

BloemBloem

Berichten: 16616
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:27

Brainless, ja dat kan, maar ik vind daar wel wat van, maar even
goede vrienden hoor :)

Mijn vrienden die hier op een verjaardag komen, die komen niet 1x per jaar hier, dus die
drank gaat echt wel op :)

Wij vinden het gewoon fijn dat we de drank in huis hebben die onze vrienden graag drinken, andersom wordt dit namelijk ook gewoon geregeld.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:29

Dreamybol schreef:
Rintah, zodra ze moeilijk doen wel. Maar ik vind dat best een inbreuk op mijn privacy. Waarom zou ik medische info moeten delen als ik gewoon eet en drink? Daarbij resulteerde dat er ook eens in dat ik een bodempje kreeg, lekker dan, 4 pillen wegwerken met een inimini slokje.
Mijn favoriete eetcafé zet bij de vraag om een glas kraanwater gewoon een karaf met glazen voor iedereen neer. Net een beetje extra service. Met warm weer vullen ze ook gewoon flesjes voor passanten. Die mensen komen later terug voor een ijsje of drankje en vertellen hun positieve ervaring verder. Volgens mij bereik je daar dus veel meer mee dan weigeren.


srry maar dit irriteert me merk ik. Jij wilt iets wat een restaurant eigenlijk niet bied. Ik vind het wel wat overdreven om te stellen dat zeggen dat je meds moet innemen inbreuk op je privacy is. Je hoeft geen dossier aan te leveren, kan ook gewoon aspirientje zijn. Je hoeft niks te zeggen, maar dan dus gewoon dat glas spa blauw kopen. Wat een gezever

Utixo

Berichten: 6609
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:16

Ik heb er echt nog nooit over nagedacht om water te vragen voor mijn medicijnen. Als ik ergens ben waar je drinken kunt kopen, koop ik gewoon water. Ik bedoel, ik zit daar toch?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:27

IHN schreef:
Dreamybol schreef:
Rintah, zodra ze moeilijk doen wel. Maar ik vind dat best een inbreuk op mijn privacy. Waarom zou ik medische info moeten delen als ik gewoon eet en drink? Daarbij resulteerde dat er ook eens in dat ik een bodempje kreeg, lekker dan, 4 pillen wegwerken met een inimini slokje.
Mijn favoriete eetcafé zet bij de vraag om een glas kraanwater gewoon een karaf met glazen voor iedereen neer. Net een beetje extra service. Met warm weer vullen ze ook gewoon flesjes voor passanten. Die mensen komen later terug voor een ijsje of drankje en vertellen hun positieve ervaring verder. Volgens mij bereik je daar dus veel meer mee dan weigeren.


srry maar dit irriteert me merk ik. Jij wilt iets wat een restaurant eigenlijk niet bied. Ik vind het wel wat overdreven om te stellen dat zeggen dat je meds moet innemen inbreuk op je privacy is. Je hoeft geen dossier aan te leveren, kan ook gewoon aspirientje zijn. Je hoeft niks te zeggen, maar dan dus gewoon dat glas spa blauw kopen. Wat een gezever


Ook al klinkt deze post heel hard, ik ben het er eigelijk wel mee eens :o

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:32

Bij de restaurants waar ik kom is een glaasje kraanwater geen enkel probleem. Daarvoor hoef je geen spa blauw te bestellen. Dit wordt op verzoek neergezet, laatst was ik met 4 man uit eten en werd er gewoon een karaf water met 4 glazen neergezet (net zoals alle keren daarvoor in diverse eetgelegenheden)

Ik vind het dus helemaal geen gezever over iets wat een restaurant niet kan leveren, elk restaurant heeft immers wel ergens een kraan waar water uit komt.

Ik dacht eigenlijk dat dit hele normale vraag is in NL waar restaurants geen probleem van maken. Zeker omdat in NL het kraanwater prima te drinken is.

BloemBloem

Berichten: 16616
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:37

ingvdh schreef:
Bij de restaurants waar ik kom is een glaasje kraanwater geen enkel probleem. Daarvoor hoef je geen spa blauw te bestellen. Dit wordt op verzoek neergezet, laatst was ik met 4 man uit eten en werd er gewoon een karaf water met 4 glazen neergezet (net zoals alle keren daarvoor in diverse eetgelegenheden)

Ik vind het dus helemaal geen gezever over iets wat een restaurant niet kan leveren, elk restaurant heeft immers wel ergens een kraan waar water uit komt.

Ik dacht eigenlijk dat dit hele normale vraag is in NL waar restaurants geen probleem van maken. Zeker omdat in NL het kraanwater prima te drinken is.


Je gaat naar een restaurant, dan weet je dat je moet betalen
voor drinken :) En ook water uit de kraan is niet gratis voor een restaurant eigenaar.
Zal wat zijn...

Ik vind het, helemaal nu, na al die corona ellende voor deze ondernemers ronduit schofterig
als je gratis water vraagt. Gun die ondernemer gewoon dat spaatje blauw voor die €2,50.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:41

Het is niet dat iedereen ineens kraanwater gaat bestellen :P.
Kraanwater mag gewoon gratis hoor, heb ook niet meegemaakt dat het anders was? Dat geven ze dan als glaasje bij de koffie of als je erom vraagt. Natuurlijk bestel je daarnaast nog iets anders.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:44

Gaat er ook meer om dat jarenlang veel mensen alleen een glaasje kraanwater bestelden en wel urenlang een plaats bezet hielden. Een ondernemer moet ook het personeel, de kosten en de huur betalen en zelf ook nog wat te eten hebben.

Het scheelt namelijk wel als iemand 1 glaasje kraanwater drinkt of een klant 4 koppen koffie betaalt.

BloemBloem

Berichten: 16616
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:47

Sheran schreef:
Het is niet dat iedereen ineens kraanwater gaat bestellen :P.
Kraanwater mag gewoon gratis hoor, heb ook niet meegemaakt dat het anders was? Dat geven ze dan als glaasje bij de koffie of als je erom vraagt. Natuurlijk bestel je daarnaast nog iets anders.


Waarom zou de ondernemer dit dan gratis moeten doen volgens jou?

We zitten in een gierige actie topic :+, ik denk dan echt als je nou ergens gezellig
zit, voor lunch of diner, dan maakt dat flesje water toch geen bal uit op je rekening :')
En ja, ik vind dat dus gierig :)

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:49

Ik als Belg vind dat ook enorm gierig. Ik ken hier geen enkele zaak die dat gratis zou geven. En vind dat ook terecht hoor, koop gewoon een glaasje water.

pinto_1

Berichten: 2573
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:50

Winged schreef:
Zo hele discussie verder _O- Nee, dit gaat om 2 30+ers, beide werkende. Ik was gewoon wat verrast want bij mijn eigen verjaardag dan heb ik inderdaad fris, bier, wijn én een lading vreterij staan. Keuze zat. Ik ga maar even dubben. Overigens kreeg ik van hun samen als cadeau ook een fles wijn. Maar zien _O-


Ik ben een keer uitgenodigd voor een doopfeest. Na de doop was er een feestje met familie en vrienden.
Toen kwam inderdaad ook het verzoek of we allemaal iets te eten/drinken mee wilden nemen. Nou nee, mag 2 uur in de auto zitten, had al een kado gekocht, en dan ook nog boodschappen doen?
Als je een feestje geeft ter ere van jezelf, vind ik dat je ook zelf het eten en drinken mag regelen.

Ben wel naar de doop geweest, maar heb het feest principieel geweigerd.

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:50

Ik vind een gratis glas water verwachten in een horeca gelegenheid ook gierig.
want iemand kan niet weten of jij water nodig hebt voor je medicatie, omdat je dorst hebt, voor bij je smintje etc.

Je zit daar voor de gezelligheid, en je weet dat dat geld kost. Wil je dat niet, kun je ook gewoon thuis wat eten en drinken halen. Een horeca gelegenheid verdient zijn geld met eten en drinken verkopen, dus dan is het niet meer dan logisch, dat ze daar geld voor vragen. ze zouden natuurlijk een glas water voor medicatie tegen een gereduceerd tarief aan kunnen bieden, maar wel enkel in combinatie met een ander drankje.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:52

Ik vind water uit een flesje echt goor...

Restaurant hier staat op de kaart dat je bij iedere consumptie een glas water kan krijgen, dat vind ik een hele fijne service en zorgt ervoor dat ik vaker naar dat restaurant ga. Sowieso voor mezelf want ik drink altijd veel water tussendoor en voor de kinderen ook, als ik die alleen appelsap geef drinken ze dat super snel op en eten vervolgens hun eten niet meer.

In het buitenland is het volgens mij veel normaler om kraanwater te krijgen, zeker bij koffie en wijn.

BloemBloem

Berichten: 16616
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:54

Het is in de horeca een gegeven, ze vreten je arm, en ze zuipen je rijk ;) :)
Ze kunnen "upsellen" door juist jou dat flesje water te verkopen.

Mijn kind zit zeker niet aan het kraanwater, dat vind ik nogal hypocriet als ik het
zelf niet doe en aan de wijn zit, maar dat is een andere discussie en heeft niets met dit
topic te maken :')

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:54

Ik bestel ook altijd kraanwater erbij. Gewoon voor ernaast, ik hoef niet de hele avond alleen maar prik of wijn te drinken. Spa blauw is niet te hachelen en het duurt heel lang voor het koude van de koelkast eraf is.
Voor medicatie zou ik gewoon zelf water meenemen.
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat je niet vanzelf een karaf water met glazen aangeboden krijgt, hoort er mi gewoon bij.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:57

Ik vind het dus niet gierig maar normaal om kraanwater te vragen. Het is hier echt heel normaal om kraanwater te vragen en te krijgen. Ik ga dus geen spa blauw bestellen naast mijn wijntje of glaasje fris. Het is dus niet zo dat het kraanwater in plaats van een betaalde consumptie komt.

Sterker nog, uit onderzoeken blijkt dat de meeste restaurants dit gewoon doen en het een normale vraag vinden.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:00

Op veel plekken krijg je bij je fles wijn gewoon ook een karaf kraanwater. Bij een espresso krijg je ook een glaasje water in de betere koffiebars. Het is niet dat ik niets bestel, ik geef ook aan dat ik best wil betalen voor de service van het halen, brengen en afwassen voor een glas water. In de sauna waar ik regelmatig kwam kon je bijvoorbeeld voor 2,50 een liter kraanwater met ijs en citroen krijgen versus 7,50 voor 0,75 water uit een fles. Hartstikke goed. Ik vind flessenwater vaak ook gewoon veel minder lekker en de kwaliteit van kraanwater wordt beter gecontroleerd dan dat van flessen, dus waarom moet ik iets bestellen dat ik niet lekker vind? Geef m'n geld dan liever uit aan een extra cocktail. :Y)
En ja, enerzijds is het gierig om op een rekening van 100 euro de man te zeuren over een glaasje kraanwater, maar dat is het ook om op een omzet van 100 euro te zeuren om een glaasje kraanwater.

Toen ik in de VS was kwam de serveerster standaard met glazen kraanwater als ze de eerste keer naar de tafel kwam. Jammer wel dat daar het kraanwater niet lekker was.

Sky_As

Berichten: 4779
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:03

Maar drinken jullie dan zo veel, ik drink 1, hooguit 2 glazen drinken als ik uit eten ben (ik drink ook geen alcohol). Als ik dus 1 glas "gratis" water krijg, is dat dus wel in plaats van een ander drankje, want zoveel kan ik niet op anders.
Meestal drink ik 1 of 2 colaatjes, (en dat is niet omdat ik het te duur vind, maar omdat ik gewoon niet zoveel drank tegelijk op kan)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:08

BloemBloem schreef:
Het is in de horeca een gegeven, ze vreten je arm, en ze zuipen je rijk ;) :)
Ze kunnen "upsellen" door juist jou dat flesje water te verkopen.

Mijn kind zit zeker niet aan het kraanwater, dat vind ik nogal hypocriet als ik het
zelf niet doe en aan de wijn zit, maar dat is een andere discussie en heeft niets met dit
topic te maken :')


Maar zelf wissel ik ook mijn drankje af met kraanwater, kids doen dat ook, wij drinken thuis ook niet zoveel zoete troep. Normaal met avondeten enkel water erbij. Dan ga ik in een restaurant niet 4 cola achter mekaar drinken...

Ik heb eigenlijk altijd een flesje water in mijn tas, voor medicijnen zou ik die gerust pakken in een restaurant hoor.

Upsellen is leuk maar tevreden klanten door net een tikkeltje extra service komen vaker terug, of bestellen nog een toetje extra oid.
Laatst bijgewerkt door corinep op 31-03-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:09

BloemBloem schreef:
Sheran schreef:
Het is niet dat iedereen ineens kraanwater gaat bestellen :P.
Kraanwater mag gewoon gratis hoor, heb ook niet meegemaakt dat het anders was? Dat geven ze dan als glaasje bij de koffie of als je erom vraagt. Natuurlijk bestel je daarnaast nog iets anders.


Waarom zou de ondernemer dit dan gratis moeten doen volgens jou?

We zitten in een gierige actie topic :+, ik denk dan echt als je nou ergens gezellig
zit, voor lunch of diner, dan maakt dat flesje water toch geen bal uit op je rekening :')
En ja, ik vind dat dus gierig :)


Omdat je gewoon een drankje bestelt en dan zegt: mag ik ook nog wat water om mijn asperientje mee in te nemen? En als dat dan niet mag vind ik dat wel een beetje gierig ja, of iig niet zo klantvriendelijk. Je komt toch niet aan met 'mag ik kraanwater' en bestelt verder niks? :P

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:11

Sky_As schreef:
Maar drinken jullie dan zo veel, ik drink 1, hooguit 2 glazen drinken als ik uit eten ben (ik drink ook geen alcohol). Als ik dus 1 glas "gratis" water krijg, is dat dus wel in plaats van een ander drankje, want zoveel kan ik niet op anders.
Meestal drink ik 1 of 2 colaatjes, (en dat is niet omdat ik het te duur vind, maar omdat ik gewoon niet zoveel drank tegelijk op kan)

Ja dit vraag ik mij ook af.
Met 2 colaatjes heb ik echt wel genoeg.
Of idd 1 cola en 1 water.

Dat er geen gratis water op de tafel staat vind ik ook logisch hoor.

En ik weet dat je medicijnen met water in hoort te nemen.
Maar is dat nog steeds nuttig als je verder van alles eet en drinkt?

Ik moet mijn medicijnen op nuchtere maag innemen en minimaal half uur voor het ontbijt.
Ja dan is daar wat anders bij nemen niet erg handig.
Maar in een restaurant/ terrasje waar je al andere dingen nuttigd?

BloemBloem

Berichten: 16616
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:12

Het is toch juist fijn dat we godzijdank (!) allemaal anders
zijn en denken :)

Ik zou het veel logischer vinden dat een ondernemer bijv. €3,50 voor een karaf kraanwater
rekent, en €7,50 voor een karaf SPA.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:14

Ik drink rustig 5 glazen cola oid weg voor -tijdens- na het eten.

Geen alcohol maar fris of sap hoort er voor mij bij.

Maar zullen we weer proberen om het weer naar gierige acties te sturen?

Tijd geleden;

Koop voor ruim 176,- aan vlees bij de slager.
Hun pinautomaat was stuk en ze hebben geen tikkie oid.

Contant kwam ik op 175,- uit,al m'n parkeergeld wat ik in bakjes bewaar in de auto had ik allemaal uitgelegd en uitgeteld.

Maar helaas iets van 0,65 cent te kort.

Weet je wat, betaal ik die volgende week want dan kom ik toch weer langs. ( Kwam bijna weekelijks bij die slager)

Nope ,kon niet. Moest maar aangeven wat ik niet mee wilde hebben want dan legde ze dat wel terug.

:wow:

( Waren allemaal schalen met vlees voor bbqs)

Vond het best vrekkig :o

BloemBloem

Berichten: 16616
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:14

Hoeveel drankjes ik drink tijdens een avond uiteten verschilt, dit ligt er
helemaal aan waar we naar toe gaan.

In sommige bistro's sta je met een uur weer buiten, is leuk voor een snelle hap, maar als
ik echt uit eten ga, dan zitten wij gerust 3 uur+ aan tafel, dan is het zeker meer dan 4 glazen.