Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:44

Wij geven geen korting meer aan familie. Ze verwachten korting en ook nog een hoop extra’s. Je neemt hun er wel even tussen, niet? Of last minut aanpassingen, dat zie je voor hun wel door de vingers hé? Ja, maar dat hebben wij daar in korting gezien en dat daar en dat daar. Je rijd wel 5 winkels af voor die paar euro’s dat het goedkoper is voor ons. Kilometer kost? Hoezo? Neem vrouw en kind mee dan is het een familieuitje en moet je geen kilometerkost rekenen.
En ga zo door. Mijn man is dus schrijnwerker en wij geven geen korting meer. Familie is klant zoals een ander, klaar.

Wij zijn zo voor duizenden euro’s genaaid geweest door zijn zus. De buizen zaten anders dan op hun plan stond. Dus dat koste extra tijd. Veel extra tijd. Of hij nog even de verwarming extra er wou bij nemen, nog extra deuren hangen etc. Uiteindelijk 2 weken daar langer aan het werk geweest dan verwacht. Rekenen wij die uren door, ho maar! Dat gingen ze niet betalen. Dat had hij maar moeten incalculeren dat alles uitloopt. Dat is geen uitloop, dat is extra opdrachten vragen. Wij waren toen 2 maand als zelfstandige bezig. Dat heeft er voor ons hard ingehakt.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:34

Maar dit laatste is dan ook gewoon gebrek aan communicatie. Bij het zien van de buizen die anders liggen had die moeten zijn offerte herzien, en laten tekenen (of aangeven dat de extra uren op regiebasis aan dat tarief zouden zijn en telkens iedere dag een bon laten tekenen.), bij een getekende bon kon je gewoon de factuur opmaken en hadden ze wettelijk gezien niks om op te staan.
Maargoed, in dergelijke situaties is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:38

Dat stond allemaal netjes in de voorwaarden omschreven hoor. Vraag is hoe ver je het bij familie wilt drijven voor de goede vrede. Als wij hier mee verder waren gegaan hadden wij dit met 2 vingers in de neus gewonnen. Toen niet gedaan omdat het zijn zus betrof. Achteraf dik spijt gehad nadat ze ons op meerdere vlakken ook nog dik heeft genaaid. Dus nee, nooit meer korting voor familie. Willen ze uit principe daarvoor bij iemand anders gaan, prima.

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:09

Ik denk dat ik momenteel neig naar een gierige actie en wil graag even de mening van jullie als oordeelexperts horen :D

Een vriendin viert samen met haar vriend de verjaardag. Dus 2 verjaardagen in 1. In de uitnodiging staat 'BYOB' (breng je eigen drinken) en dat zij voor eterij zorgen. Feestje is om 8 uur 's avonds.

Dus nu zit ik wel wat in mijn maag met een cadeau eigenlijk := Ik vind het toch wat anders om te zeggen 'frisdrank x,yz, en alcohol x,y leveren wij, wil je wat anders: neem dat dan zelf mee'. Of ben ik nou gek :=

SelinaJarig

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:15

Zelf je drinken meenemen vind ik wel raar. Dat er geen tig flessen wijn zijn of dure drank is, dat snap ik. Maar wat flessen frisdrank, desnoods van de Lidl en wat biertjes zou toch moeten kunnen := Maar of ik dan een kleiner cadeau zou doen, ikzelf niet.. Maar ik drink geen alcohol en kan uren met een flesje cola doen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33851
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:23

Winged schreef:
Ik denk dat ik momenteel neig naar een gierige actie en wil graag even de mening van jullie als oordeelexperts horen :D

Een vriendin viert samen met haar vriend de verjaardag. Dus 2 verjaardagen in 1. In de uitnodiging staat 'BYOB' (breng je eigen drinken) en dat zij voor eterij zorgen. Feestje is om 8 uur 's avonds.

Dus nu zit ik wel wat in mijn maag met een cadeau eigenlijk := Ik vind het toch wat anders om te zeggen 'frisdrank x,yz, en alcohol x,y leveren wij, wil je wat anders: neem dat dan zelf mee'. Of ben ik nou gek :=


Ik zou als diegene graag wijn / speciaalbier drinkt voor de jarigen een goede fles wijn / bier als cadeau geven. Of een ander leuk cadeau natuurlijk. En dan gewoon voor mezelf een fles rode wijn ofzo meenemen want dat drink ik meestal. :=

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:30

Tja, zij is zwanger, dus qua alcohol hoeft zij natuurlijk niks. Zelf drink ik ook niet erg fanatiek. Maar zo te lezen ben ik dus inderdaad niet heel erg gek met mijn gedachtes :+

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:54

Wat wij doen:
Degene die het organiseert zorgt voor de basis aan drinken (vaak cola, spa en a-c drink oid, evt aangevuld met sinas, icetea etc) en hapjes, waaronder wat goedkopere opties aan alcohol (wijn/bier) en evt wat je zelf nog thuis op voorraad hebt.
De anderen nemen mee wat zij graag drinken aan duurdere dranken of spul wat de rest niet of nauwelijks drinkt.
Onderling spreken we af dat genodigde A bijvoorbeeld diegenes lekkere gevulde eitjes maakt en genodigde B even langs de winkel gaat voor een vers stokbrood of dat ene dipje/sausje maakt ofzo, maar net hoe het uitkomt.
Per keer verschilt het of alle kosten door de organisator gedragen worden of dat het evenredig gesplitst wordt.

FrNo
Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:07

Dit vind ik maar raar, het is sowieso al aan de late kant om er nog eten bij te doen. Doe dan gewoon een feestje met drinken en wat hapjes. (en dan is het nog wel van twee personen een verjaardag)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:25

Ik zou wel nog gewoon een cadeau doen :)

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:02

Lisitano schreef:
Tiggs schreef:


Heb ik ook niet!
Snap alleen niet waarom zwanger zijn relevant is. Nodig moeten plassen is nodig moeten plassen...

Als je zwanger bent pies je makkelijker in je broek omdat er een baby op je blaas hangt en met een beetje pech erop schopt.
Ik kan je vertellen: er is verschil.


Dit idd. Plus dat een volle blaas harde buiken kan triggeren en trust me. Die zijn echt niet tof om te krijgen in een winkelcentrum.

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:24

Ligt eraan wat je meeneemt of je nog een cadeau doet of niet. Bij BYOB zou ik al snel een lekkere punch of cocktail maken dus dan een klein cadeau.
Maar over het algemeen ben ik sowieso niet van cadeaus in waarde. Meer wat me passend lijkt voor die persoon. Kan een fles speciale wijn zijn of cheapo planthangers.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:41

De BYOB-feestjes waar ik was geweest waren altijd zonder cadeaus, want je zorgt immers voor drinken :).

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 07:20

Ik zou toch ook nog een cadeautje meebrengen.

Welk budget had je normaal in gedachten voor een cadeau? Of cadeaus, ik lees dat het om 2 jarigen gaat.
Trek daar de kosten af die je maakt voor je eigen drank, en koop van de overschot nog een cadeautje.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:22

ik vind in de tijd dat ik studeerde (lees leeftijd 18-24 jaar) het best normaal dat men hun eigen drank meenam. Ik haalde dan zelf 1 krat, 3 flessen wijn, hapjes en taart. Gasten namen vaak zelf wat mee aan drank (en extra vrienden of aanhang was dan ook welkom). Cadeautje werd vaak samen geregeld door de vriendenclub en losse personen gaven drank, iets lekkers of een ander cadeautje.

Bij een mega feestje (tot in de diepe uurtjes) zou ik het ook normaal vinden nu om iets mee te nemen als daarom gevraagd werd. Bij een simpele kringverjaardag niet. Cadeautje zou ik echter zoals daarboven af laten hangen van de persoon en niet of je je eigen drank mee moet nemen. Als zij gierig (of zuinig) doen door het zo te doen, ben je dan zelf ook niet net zo gierig als je die €1 tot €5 euro voor de drank van het cadeautje af haalt?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:31

BYOB is hier je eigen alcohol meenemen (mits je dat wilt).
Bier is er meestal wel en wat wijn. Maar is echt bedoelt voor degene die de duurdere drankjes willen drinken en gewoon fris/bier te weinig vinden.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:35

BYOB betekent ook letterlijk Bring Your Own Booze. Als dat erbij zou staan, zou ik niet direct doorhebben dat ik ook frisdrank en non-alcoholisch zelf mee zou moeten nemen :')

Cadeau hangt bij mij wel samen met of ik zelf nog iets mee moet nemen of niet. Zeker wanneer het drinken bv ook gedeeld wordt met iedereen.. Geen probleem om m'n eigen drinken mee te nemen maar dan wordt het cadeautje wel wat minder.

Als ik al het geld van de wereld zou hebben is het een ander verhaal...

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:39

Maar thuis drink je toch ook iets? Dus wat is het verschil tussen het meenemen naar een feestje of thuis? Ik zou het dus niet in mindering brengen van het cadeau.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:42

Zal wel een generatie dingetje zijn dat BYOB :+

Als hier een feestje wordt gegeven, dan zijn alle kosten
gewoon voor ons. Of je nu spa rood drinkt of Bacardi cola, dat
zal mij echt wat wezen.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:47

Winged schreef:
Ik denk dat ik momenteel neig naar een gierige actie en wil graag even de mening van jullie als oordeelexperts horen :D

Een vriendin viert samen met haar vriend de verjaardag. Dus 2 verjaardagen in 1. In de uitnodiging staat 'BYOB' (breng je eigen drinken) en dat zij voor eterij zorgen. Feestje is om 8 uur 's avonds.

Dus nu zit ik wel wat in mijn maag met een cadeau eigenlijk := Ik vind het toch wat anders om te zeggen 'frisdrank x,yz, en alcohol x,y leveren wij, wil je wat anders: neem dat dan zelf mee'. Of ben ik nou gek :=


Ik vind het voor studentenfeestjes heel normaal, dan neem ik ook gewoon een cadeau mee.

Maar voor werkenden vind ik het echt idioot.

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:52

Zo hele discussie verder _O- Nee, dit gaat om 2 30+ers, beide werkende. Ik was gewoon wat verrast want bij mijn eigen verjaardag dan heb ik inderdaad fris, bier, wijn én een lading vreterij staan. Keuze zat. Ik ga maar even dubben. Overigens kreeg ik van hun samen als cadeau ook een fles wijn. Maar zien _O-

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:53

Ethelate schreef:
Maar thuis drink je toch ook iets? Dus wat is het verschil tussen het meenemen naar een feestje of thuis? Ik zou het dus niet in mindering brengen van het cadeau.

Omdat ik zelf andersom er wel voor zorg dat er voldoende drinken in huis is. Daarbij, als je iets meeneemt naar een verjaardag kun je er moeilijk jouw naam op schrijven en verwachten dat niemand van jouw drinken pakt.

Het kost gewoon meer geld, dan houd ik daar wel rekening mee in het cadeau wat ik koop :)
Ik heb nou eenmaal niet de luxe om én genoeg drinken mee te nemen én een duur cadeau te kopen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:54

Winged schreef:
Zo hele discussie verder _O- Nee, dit gaat om 2 30+ers, beide werkende. Ik was gewoon wat verrast want bij mijn eigen verjaardag dan heb ik inderdaad fris, bier, wijn én een lading vreterij staan. Keuze zat. Ik ga maar even dubben. Overigens kreeg ik van hun samen als cadeau ook een fles wijn. Maar zien _O-

Dan zou ik een fles wijn teruggeven... En 'm zelf leegdrinken ;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:55

Marjo schreef:
Ethelate schreef:
Maar thuis drink je toch ook iets? Dus wat is het verschil tussen het meenemen naar een feestje of thuis? Ik zou het dus niet in mindering brengen van het cadeau.

Omdat ik zelf andersom er wel voor zorg dat er voldoende drinken in huis is. Daarbij, als je iets meeneemt naar een verjaardag kun je er moeilijk jouw naam op schrijven en verwachten dat niemand van jouw drinken pakt.

Het kost gewoon meer geld, dan houd ik daar wel rekening mee in het cadeau wat ik koop :)
Ik heb nou eenmaal niet de luxe om én genoeg drinken mee te nemen én een duur cadeau te kopen.

Doe je je persoonlijke drankje gewoon in een plastic drinkflesje.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:16

BloemBloem schreef:
Zal wel een generatie dingetje zijn dat BYOB :+

Als hier een feestje wordt gegeven, dan zijn alle kosten
gewoon voor ons. Of je nu spa rood drinkt of Bacardi cola, dat
zal mij echt wat wezen.

Dan moet je wel alles in huis halen.
Hadden vroeger feestjes en dat waren er veel met een eigen soort drank.. dan zaten wij soms met veel flessen (dure!) drank die wijzelf niet dronken.
Wij hadden iemand die gewoon zijn eigen whiskey meenam, dat was echt minimaal 100 gulden per fles.
Mijn zoon drinkt ook duur spul (100-150E per fles), drinkt geen bier/wijn en neemt als hij zin heeft zijn eigen drank mee.