Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:31

Ook dat inderdaad :')

nine1987

Berichten: 8345
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:51

Aantal jaar geleden mijn zwager en mijn schoonzus..

Gevraagd of ze sinterklaas kwamen vieren bij ons.. Nee ging niet, ze zaten midden in de verhuizing (wat ook zo was..)

De middag van Sinterklaasavond gaat bij mij de telefoon, ja we komen toch..

Kud..

Snel naar de winkel.. Eten bijgehaald (we gingen gourmetten) en voor hun kinderen ook snel nog een jutezak gehaald en gevuld.. Snoep, kleine kadootjes en een doos lego.. (mijn stiefzoon had ook wat moois en ik wilde z'n neefjes niet achterstellen, dat vond ik zielig)

Vonden ze doodnormaal.. Nog geen bedankje gehad..

Geld wilde ik niet.. Hoeft ook niet.. Maar het had fijn geweest als er in ieder een bedankje was geweest.. Want het kwam eigenlijk echt niet uit..

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:08

Ik was er dan vanuit gegaan dat ze hun eigen cadeautjes voor hun kinderen mee hadden genomen eerlijk gezegd.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:58

ja dat had ik indd ook netjes gevonden als ze dat zelf regelen. Wij vieren het altijd samen met mijn zusje en aanhang, en stiefvader. Daar krijgen we geld voor, en dan halen wij voor hun en zij voor ons.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:21

Jildau schreef:
Maar moet je als organisator dan met iedereen rekening houden? Ik vind dat als je van jezelf weet dat je weinig lust of bepaalde eisen hebt zoals geen vlees of zelfs vegan, je zelf iets mee moet nemen. En zeker bij zoiets als een BBQ waarbij je opzich wel kan voorspellen dat er veel vlees gegeten wordt.

Ik werk op een kaasboerderij en dan komen er mensen lunchen die lactose-intolerant of vegan zijn.. Ja wat denk je nou zelf. :') En dan proberen we altijd nog wel iets te regelen maar ergens denk ik dan bij mezelf van neem dan zelf een broodje mee.


Waarom dan? Ik zou mij doodschamen als ik als organisator weet dat er vega / vegan of mensen met allergieën komen en ik niet genoeg te eten of drinken heb voor die persoon of groep.
Als gastvrouw / heer hoor je ( vind ik) te zorgen dat iedereen met een volle maag blij weer huiswaarts gaat en graag nog eens terug komt.

Edit *woordje vergeten*
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 21-01-20 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:32

Cayenne schreef:
Ach, qua vegan/vlees hebben wij het ook andersom gehad.
We gaven een etentje (gourmetten) met alles erop en eraan. Een stel dat vegetarisch was kwam ook.
Netjes gezorgd dat er voor hun ruim voldoende eten in huis was, zelfs nog gevraagd welke merken ze lekker vonden.
Aan het einde van de avond stonden alle vleesvervangers nog op tafel, want "met feestjes zijn we ruimdenkender en eten we ook wel eens vlees."
Had dat nou meteen gezegd :') Aparte manier van vegetariër zijn ook :+
Dus zo gingen ze met een gevulde vleesmaag en een tas vol dure vleesvervangers naar huis :evaw:

Dat is eh raar }:0
Een oom van mij is vega en dat al ruim 50 jaar en echt niet dat hij ook maar een kruimel vlees eet.
Dat vega stel is gewoon flexitarier en niet meer serieus te nemen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:51

Ineke2 schreef:
Jildau schreef:
Maar moet je als organisator dan met iedereen rekening houden? Ik vind dat als je van jezelf weet dat je weinig lust of bepaalde eisen hebt zoals geen vlees of zelfs vegan, je zelf iets mee moet nemen. En zeker bij zoiets als een BBQ waarbij je opzich wel kan voorspellen dat er veel vlees gegeten wordt.

Ik werk op een kaasboerderij en dan komen er mensen lunchen die lactose-intolerant of vegan zijn.. Ja wat denk je nou zelf. :') En dan proberen we altijd nog wel iets te regelen maar ergens denk ik dan bij mezelf van neem dan zelf een broodje mee.


Waarom dan? Ik zou mij doodschamen als ik als organisator weet dat er vega / vegan of mensen met allergieën komen en ik niet genoeg te eten of drinken heb voor die persoon of groep.
Als gastvrouw / heer hoor je ( vind ik) dat iedereen met een volle maag blij weer huiswaarts gaat en graag nog eens terug komt.
Of in elk geval dat het in overleg gaat... Toen ik nog in Nederland woonde, gaf ik elk jaar in de zomer een barbecue bij mijn ouders, waar ook vegetariërs en mensen met allergieën kwamen. De vega's vroeg ik gewoon welke vleesvervangers ze graag op de barbecue wilden, en verder zorgden we ook voor voldoende vega bijgerechten, en ik vroeg de rest altijd om er een beetje rekening mee te houden dat de vegetariërs wat beperkter waren in hun keuze. Werkte prima. Degenen met allergieën boden vaak zelf aan om hun eigen eten mee te nemen, ook al hadden we met alle liefde voor ze gecatered, maar zij voelden zich vaak wat bezwaard omdat het best wel specifieke diëten waren, en bovendien was het voor hen ook gewoon veiliger als ze hun eigen eten meenamen, omdat ze daarvan 100% zeker wisten dat er niets in zat wat zij niet mochten hebben. (Zo heb ik voor een huiseten in mijn studentenhuis ooit een keer iets meegenomen wat lactose bevatte. Het was iets waarin je het totaal niet verwachtte en ondanks dat ik de ingrediëntenlijst had nagekeken, had ik het compleet over het hoofd gezien, maar mijn lactose-intolerante huisgenote kon het dus niet eten, en ik voelde me daar echt heel rot over. Zij wist echter bijna uit haar hoofd waar lactose allemaal in zit, dus die had het vrijwel meteen in de gaten toen ze zag wat het was, gelukkig.)

Overigens nog best een gierige actie, die niet mij, maar een vriendin overkomen is. Zij heeft vorig jaar haar bedrijf naar het buitenland verplaatst omdat het hier niet meer rendabel was om de boel te runnen (m.a.w. ze zitten dus niet bepaald in de slappe was en moeten keihard werken voor iedere cent die ze verdienen). Op een gegeven moment kwamen er twee klanten bij hen op visite voor een week, beiden goed voor een paar miljoen op hun rekening. Om te beginnen hadden ze al geen auto gehuurd, dus kon mijn vriendin met haar auto naar het vliegveld ruim een uur verderop om ze op te halen, om ze daarna kosteloos de rest van de week rond te rijden in haar eigen auto. Daarnaast "hoort" bij zo'n bezoek ook wel dat je een aantal keer uit eten gaat, maar je neemt je klanten ook niet bepaald mee naar de dichtstbijzijnde McDonald's, dus dat loopt soms ook behoorlijk in de kosten. Uiteindelijk kwam het er aan het eind van de week op neer dat één van de gasten voor één etentje had betaald, de ander helemaal niets, en dat mijn vriendin en haar partner dus voor al die kosten op konden draaien. Achteraf waren ze daar ook niet heel blij mee. :=

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:54

M_D_H schreef:
Ik vind die opmerking over: Denk toch aan je ecologische voetafdruk ook echt zo tenenkrommend.

Maar goed, het gaat hier om gierige acties en niet over wie het beter doet, wie beter is of over dit filmpje.


Hier laatst een feestje, 2 grote pot gemaakt en een vriend wilde wel graag drankjes halen.

Bij de laatste ronde zegt hij tegen mij: ik heb voor jouw niks gehaald...
Dus ik kijk hem vragend aan: ja de munten waren op.
Dus ik geef aan dat ik dat vreemd vind, want: wij zijn met 8 man en ieder heeft gelijkwaardig ingelegd.
Onder tussen kwam de rest er ook bij staan. Ja nee, hij kwam echt 1 muntje te kort, hij had echt niks meer...
Eens naar de prijslijst gekeken bij de bar... gevraagd wat iedereen dronk...
Drinkt meneer gewoon baco's van 2,5 munt terwijl de afspraak 1 munt per drankje was >;)

Maar die hebben we nog mooi geld laten bij lappen >;)


OMG hij is nog steeds een vriend? :=

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:58

Citaat:
Overigens nog best een gierige actie, die niet mij, maar een vriendin overkomen is. Zij heeft vorig jaar haar bedrijf naar het buitenland verplaatst omdat het hier niet meer rendabel was om de boel te runnen (m.a.w. ze zitten dus niet bepaald in de slappe was en moeten keihard werken voor iedere cent die ze verdienen). Op een gegeven moment kwamen er twee klanten bij hen op visite voor een week, beiden goed voor een paar miljoen op hun rekening. Om te beginnen hadden ze al geen auto gehuurd, dus kon mijn vriendin met haar auto naar het vliegveld ruim een uur verderop om ze op te halen, om ze daarna kosteloos de rest van de week rond te rijden in haar eigen auto. Daarnaast "hoort" bij zo'n bezoek ook wel dat je een aantal keer uit eten gaat, maar je neemt je klanten ook niet bepaald mee naar de dichtstbijzijnde McDonald's, dus dat loopt soms ook behoorlijk in de kosten. Uiteindelijk kwam het er aan het eind van de week op neer dat één van de gasten voor één etentje had betaald, de ander helemaal niets, en dat mijn vriendin en haar partner dus voor al die kosten op konden draaien. Achteraf waren ze daar ook niet heel blij mee. :=


Ik vind eigenlijk wel dat de leverancier dit ook hoort te doen. De leverancier heeft de klant harder nodig, dan de klant de leverancier. Voor jou 100 anderen :o

Uitzondering daargelaten als de klant zichzelf heeft uitgenodigd, of op tripjes gaat naar andere leveranciers natuurlijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:17

Uh waarom nodig je klanten uit anders? Sorry dan ben je echt niet heel erg mee imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:22

Ze kwamen dan ook op eigen initiatief, niet op uitnodiging. En in deze tak van sport is het dus helemaal niet gebruikelijk dat al dat soort kosten gedekt worden door de trainers, helemaal die van diners buiten de deur niet. Er is dan ook geen sprake van een zakelijk bezoek.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:26

Ha ok sorry das iets heel anders ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:40

Als het inderdaad om een zakelijk bezoek op uitnodiging ging, hadden jullie ook groot gelijk gehad hoor. :P Maar dan had je mijn vriendin ook niet gehoord, want ook al hebben ze het niet onwijs breed, ze zijn zelf absoluut niet gierig. Zo nu en dan nemen ze hun personeel mee uit eten als bedankje, en dan willen ze ook écht pertinent niet dat iemand anders ook maar een cent bijdraagt.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:42

Je eerste berichtje moest ik ook over nadenken omdat het klanten zijn, maar je toelichting maakt het wel anders ja.

Ik denk dat je vriendin daar een volgende x vast anders over communiceert naar de klanten toe.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:47

Ik ben volgens mijn vriend echt een enorme gierigaard. Daar ben ik het niet mee eens, ik noem het prijsbewust zijn. Wat hij te veel uitgeeft, geef ik te weinig uit :+

Ik ben zo iemand die eet als een muis. Als we uit eten gaan, ben ik ook iemand die wel kijkt naar de prijs. Dat betekent zeker niet dat ik enkel een voorgerecht bestel, maar wel dat ik geen 35 euro voor 1200gr mosselen ga betalen als ik op voorhand al weet dat ik amper de helft op krijg, dan bestel ik gewoon iets anders. Dat andere krijg ik ook niet helemaal op, maar dat voelt dan minder als weggegooid geld aan. En dan maak ik thuis wel mosselen :D

In de winkel hoef ik niet het duurste merk. Een goedkoper merk is ook lekker. Er zijn hier en daar wel een aantal producten die ik wél duurder koop, omdat die dan ook echt wel lekkerder zijn, zoals curry van Manna of mayonaise van Devos Lemmens. Maar chips koop ik niet van Lays en mijn cola is ook niet van Coca Cola. Op dat gebied vind mijn vriend dan weer wel dat ik prijsbewust en niet gierig ben haha, die is altijd heel verbaasd hoe weinig ik voor een volle kar betaal :+

Met meubels bijvoorbeeld ligt het iets moeilijker. Hij zou rustig 1500 euro aan een zetel uitgeven, ik ben er van overtuigd dat ik voor 800 euro een zetel kan vinden die even goed zit. De "gsm-discussie" voeren we ook regelmatig: hij wilt een nieuwe telefoon, ik hou m'n hart dan al vast want ik weet dat de telefoon die hij wilt makkelijk 900 euro kost. Dat zou IK er nooit aan uitgeven - maar ik ben dan ook zo iemand die haar gsm 4x per dag laat vallen :+ Hij is daar veel voorzichtiger mee, maar dan denk ik "over een jaar wil je weer een nieuwe", ook al kan die telefoon nog gerust een jaar of 2 mee. Dus daar verschillen wij wel heel erg in, ik zou nooit zo veel geld aan "maar een telefoon" uitgeven :+ En de mijne vervang ik pas als hij helemaal stuk is, niet omdat ik hem beu ben of er een nieuw model uitkomt.

Ik lees ontzettend veel, en wat boeken betreft ben ik koopziek :+ Maar ik ga dan wel naar kringloopwinkels en boekenbeurzen, en betaal zelden meer dan 5 euro voor een boek. De duurdere boeken vraag ik voor verjaardagen oid, want ik vind 25 euro voor 1 boek echt veel geld haha. Voor 25 euro heb ik een volle zak eten in de supermarkt denk ik dan. Dus ja, oke, misschien ben ik af en toe wel een beetje gierig haha. Ik ga geen 50 euro uitgeven aan beddengoed, ik rij naar de Action en betaal daar de helft voor mijn beddengoed. Verschil moet er zijn :D


Met vrienden iets gaan eten/drinken ligt hier dus wel moeilijk. Stel dat we met z'n 6en zijn, dan betaalt mijn vriend gewoon een derde van de rekening. Dat vind ik dan nooit eerlijk, want als je gaat rekenen kom ik altijd tot de conclusie dat we niet voor dat bedrag gegeten/gedronken hebben. Ik drink zelden alcohol (ik lust geen bier, wijn of champagne), ik neem hoogstens 1 coctail (maar eerlijk, die vind ik meestal belachelijk duur dus vaker niet dan wel), en vaak zit ik aan tafel met mensen die heel wat meer alcohol drinken. Dat mag gewoon hoor, maar ik vind het altijd stom dat ik daar mee voor moet betalen als zij een fles wijn nemen en wij daar niet van meedrinken. Zelfde met het eten, ik ga voor een bord vol-au-vent terwijl een ander de duurste steak kiest op de kaart - waarom zou ik dat verschil moeten betalen? Ik drink sowieso al niet heel veel/snel, dus sla vaak een rondje over omdat mijn glas nog halfvol is, dus ik wéét echt zeker dat ik niet aan dat bedrag kom. Maar mijn vriend wil niet gierig overkomen dus delen we de rekening gewoon door het aantal koppels en betalen we dat gewoon. En dan ga ik in de auto lopen zeiken dat dat niet eerlijk is haha. Maar ik geef wel toe dat het makkelijker is op die manier dan alles op aparte rekeningen te zetten, of 1 rekening en dan elk glas cola ed te moeten optellen.

Ja, soms ben ik gierig. Sommige dingen vind ik echt belachelijk duur voor wat ze maar zijn.
Maar ik wil zeker ook niet dat een ander voor mij gaat betalen, ik betaal wel degelijk wat ik zelf bestel, dat vind ik gewoon heel normaal. Een ander hoeft niet voor mij op te draaien, maar ik draai dus ook niet graag voor een ander op. Ik ben iemand die prijzen en kwaliteit vergelijkt voor ze iets aankoopt, en dat bespaart ons vaak wel wat. En alles bij elkaar opgeteld bespaart ons dat vaak héél wat. Er kruipt wat meer tijd in dan zomaar vanalles meegraaien zonder naar de prijs te kijken, maar ik heb het er graag voor over als ik de rekening krijg. En wat ik te weinig uitgeef, geeft mijn vriend daarna wel aan iets anders uit :+ :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:00

Citaat:
Met vrienden iets gaan eten/drinken ligt hier dus wel moeilijk. Stel dat we met z'n 6en zijn, dan betaalt mijn vriend gewoon een derde van de rekening. Dat vind ik dan nooit eerlijk, want als je gaat rekenen kom ik altijd tot de conclusie dat we niet voor dat bedrag gegeten/gedronken hebben. Ik drink zelden alcohol (ik lust geen bier, wijn of champagne), ik neem hoogstens 1 coctail (maar eerlijk, die vind ik meestal belachelijk duur dus vaker niet dan wel), en vaak zit ik aan tafel met mensen die heel wat meer alcohol drinken. Dat mag gewoon hoor, maar ik vind het altijd stom dat ik daar mee voor moet betalen als zij een fles wijn nemen en wij daar niet van meedrinken. Zelfde met het eten, ik ga voor een bord vol-au-vent terwijl een ander de duurste steak kiest op de kaart - waarom zou ik dat verschil moeten betalen? Ik drink sowieso al niet heel veel/snel, dus sla vaak een rondje over omdat mijn glas nog halfvol is, dus ik wéét echt zeker dat ik niet aan dat bedrag kom. Maar mijn vriend wil niet gierig overkomen dus delen we de rekening gewoon door het aantal koppels en betalen we dat gewoon. En dan ga ik in de auto lopen zeiken dat dat niet eerlijk is haha. Maar ik geef wel toe dat het makkelijker is op die manier dan alles op aparte rekeningen te zetten, of 1 rekening en dan elk glas cola ed te moeten optellen.

Dan zou ik gewoon per persoon betalen wat je gebruikt hebt als het zo uit elkaar loopt. Zou ik ook doen als ik de dure gerechten en cocktails bestelde en mijn tafelpartner eet/drinkt als een muis.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:05

imaudy schreef:
M_D_H schreef:
Ik vind die opmerking over: Denk toch aan je ecologische voetafdruk ook echt zo tenenkrommend.

Maar goed, het gaat hier om gierige acties en niet over wie het beter doet, wie beter is of over dit filmpje.


Hier laatst een feestje, 2 grote pot gemaakt en een vriend wilde wel graag drankjes halen.

Bij de laatste ronde zegt hij tegen mij: ik heb voor jouw niks gehaald...
Dus ik kijk hem vragend aan: ja de munten waren op.
Dus ik geef aan dat ik dat vreemd vind, want: wij zijn met 8 man en ieder heeft gelijkwaardig ingelegd.
Onder tussen kwam de rest er ook bij staan. Ja nee, hij kwam echt 1 muntje te kort, hij had echt niks meer...
Eens naar de prijslijst gekeken bij de bar... gevraagd wat iedereen dronk...
Drinkt meneer gewoon baco's van 2,5 munt terwijl de afspraak 1 munt per drankje was >;)

Maar die hebben we nog mooi geld laten bij lappen >;)


OMG hij is nog steeds een vriend? :=

euhm… om eerlijk te zijn hoort hij nog steeds tot onze vrienden groep ja.

Heel bot gezegt, sommige mensen zijn gewoon wat minder slim.
Hij snapte daadwerkelijke niet wat hij fout deed (dus wellicht hoort het hier ook niet helemaal thuis :+ )
We hebben het hem echt een keer of 10 opnieuw moeten uitleggen dat dit niet kan.

Noem het minder slim, noem het een gebrek aan fatsoen, maar soms kunnen mensen er ook niet heel veel aan doen (en dit maakt wel dat hij de volgende keer niet meer de pot beheert)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:48

LWDaisy schreef:
Ik ben volgens mijn vriend echt een enorme gierigaard. Daar ben ik het niet mee eens, ik noem het prijsbewust zijn. Wat hij te veel uitgeeft, geef ik te weinig uit :+

Ik ben zo iemand die eet als een muis. Als we uit eten gaan, ben ik ook iemand die wel kijkt naar de prijs. Dat betekent zeker niet dat ik enkel een voorgerecht bestel, maar wel dat ik geen 35 euro voor 1200gr mosselen ga betalen als ik op voorhand al weet dat ik amper de helft op krijg, dan bestel ik gewoon iets anders. Dat andere krijg ik ook niet helemaal op, maar dat voelt dan minder als weggegooid geld aan. En dan maak ik thuis wel mosselen :D

In de winkel hoef ik niet het duurste merk. Een goedkoper merk is ook lekker. Er zijn hier en daar wel een aantal producten die ik wél duurder koop, omdat die dan ook echt wel lekkerder zijn, zoals curry van Manna of mayonaise van Devos Lemmens. Maar chips koop ik niet van Lays en mijn cola is ook niet van Coca Cola. Op dat gebied vind mijn vriend dan weer wel dat ik prijsbewust en niet gierig ben haha, die is altijd heel verbaasd hoe weinig ik voor een volle kar betaal :+

Met meubels bijvoorbeeld ligt het iets moeilijker. Hij zou rustig 1500 euro aan een zetel uitgeven, ik ben er van overtuigd dat ik voor 800 euro een zetel kan vinden die even goed zit. De "gsm-discussie" voeren we ook regelmatig: hij wilt een nieuwe telefoon, ik hou m'n hart dan al vast want ik weet dat de telefoon die hij wilt makkelijk 900 euro kost. Dat zou IK er nooit aan uitgeven - maar ik ben dan ook zo iemand die haar gsm 4x per dag laat vallen :+ Hij is daar veel voorzichtiger mee, maar dan denk ik "over een jaar wil je weer een nieuwe", ook al kan die telefoon nog gerust een jaar of 2 mee. Dus daar verschillen wij wel heel erg in, ik zou nooit zo veel geld aan "maar een telefoon" uitgeven :+ En de mijne vervang ik pas als hij helemaal stuk is, niet omdat ik hem beu ben of er een nieuw model uitkomt.

Ik lees ontzettend veel, en wat boeken betreft ben ik koopziek :+ Maar ik ga dan wel naar kringloopwinkels en boekenbeurzen, en betaal zelden meer dan 5 euro voor een boek. De duurdere boeken vraag ik voor verjaardagen oid, want ik vind 25 euro voor 1 boek echt veel geld haha. Voor 25 euro heb ik een volle zak eten in de supermarkt denk ik dan. Dus ja, oke, misschien ben ik af en toe wel een beetje gierig haha. Ik ga geen 50 euro uitgeven aan beddengoed, ik rij naar de Action en betaal daar de helft voor mijn beddengoed. Verschil moet er zijn :D


Met vrienden iets gaan eten/drinken ligt hier dus wel moeilijk. Stel dat we met z'n 6en zijn, dan betaalt mijn vriend gewoon een derde van de rekening. Dat vind ik dan nooit eerlijk, want als je gaat rekenen kom ik altijd tot de conclusie dat we niet voor dat bedrag gegeten/gedronken hebben. Ik drink zelden alcohol (ik lust geen bier, wijn of champagne), ik neem hoogstens 1 coctail (maar eerlijk, die vind ik meestal belachelijk duur dus vaker niet dan wel), en vaak zit ik aan tafel met mensen die heel wat meer alcohol drinken. Dat mag gewoon hoor, maar ik vind het altijd stom dat ik daar mee voor moet betalen als zij een fles wijn nemen en wij daar niet van meedrinken. Zelfde met het eten, ik ga voor een bord vol-au-vent terwijl een ander de duurste steak kiest op de kaart - waarom zou ik dat verschil moeten betalen? Ik drink sowieso al niet heel veel/snel, dus sla vaak een rondje over omdat mijn glas nog halfvol is, dus ik wéét echt zeker dat ik niet aan dat bedrag kom. Maar mijn vriend wil niet gierig overkomen dus delen we de rekening gewoon door het aantal koppels en betalen we dat gewoon. En dan ga ik in de auto lopen zeiken dat dat niet eerlijk is haha. Maar ik geef wel toe dat het makkelijker is op die manier dan alles op aparte rekeningen te zetten, of 1 rekening en dan elk glas cola ed te moeten optellen.

Ja, soms ben ik gierig. Sommige dingen vind ik echt belachelijk duur voor wat ze maar zijn.
Maar ik wil zeker ook niet dat een ander voor mij gaat betalen, ik betaal wel degelijk wat ik zelf bestel, dat vind ik gewoon heel normaal. Een ander hoeft niet voor mij op te draaien, maar ik draai dus ook niet graag voor een ander op. Ik ben iemand die prijzen en kwaliteit vergelijkt voor ze iets aankoopt, en dat bespaart ons vaak wel wat. En alles bij elkaar opgeteld bespaart ons dat vaak héél wat. Er kruipt wat meer tijd in dan zomaar vanalles meegraaien zonder naar de prijs te kijken, maar ik heb het er graag voor over als ik de rekening krijg. En wat ik te weinig uitgeef, geeft mijn vriend daarna wel aan iets anders uit :+ :D


Hahaha leuk verhaal :) en ook wel enigszins herkenbaar. Ik vind het ook wel zo netjes als tafelgenoten stuk duurder willen eten, dat ze dan zelf al even aangeven dat ze wat meer zullen afrekenen.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:24

Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen eten := ik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:36

Tja als je weinig geld hebt móet je er wel op letten lijkt me, ik bedoel dan is tien of twintig euro méér een reden om niet uit eten te kunnen gaan.
Daarbij ken ik mensen die in één avondje vijf of zes glazen wijn drinken en na het eten nog een likeurtje. Tja sorry, dat ga ik niet sponsoren.
Maar ik ga dan ook niet met iedereen uit eten. Inmiddels ouder en wijzer :)

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:43

Ik let daar wel op ja, uit noodzaak moet ik toch echt wel opletten. In een groep spreek ik daarom wel altijd af dat in elk geval de drankjes echt voor eigen rekening zijn. Dan kan iedereen drinken hoeveel die wil zonder dat voor de andere die maar 1-2 drankjes bestellen de rekening daarmee oploopt.
In een restaurant uiteraard.

Bij een feestje thuis niet, dan heb ik de mensen uitgenodigd en is er ruim genoeg te drinken voor iedereen en hapjes etc.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:05

verootjoo schreef:
Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen eten := ik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.


Het loopt bij ons wel echt eens tot meer op, zoals ik al zei, ook al wel eens 50 euro verschil gehad. Leg je dat echt bij? Ik zou me ook gewoon doodschamen als dure eter dat anderen voor mij betalen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:11

verootjoo schreef:
Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen eten := ik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.


Goh ja, ik let er ook altijd op. Maar net als de rest ben ik een kleine en goedkope eter. Ik betaal dus ook altijd mijn eigen eten, dat vindt niemand een probleem. Mijn eten scheelt makkelijk 10-20 euro met de rest. De hele lol gaat er voor mij vanaf als het zo vreselijk duur wordt. Uit eten gaan is toch al best prijzig, als ik dan gewoon zelf kan bepalen hoeveel het kost dan kan ik veel vaker mee :)

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:14

Daar heb ik nooit last van gehad, als er iemand wel een keer wat duurders wilde eten dan werd dat gemeld en vanzelf ook extra bijgelegd. Of met drank werd dat wel eens apart gedaan. De normale drankjes op de gedeelde bon en de duurdere werden los bijgehaald.

Aan de ene kant vind ik het dus gierig om het tot op de cent uit te rekenen (bij een gedeelde rekening, als je niet wilt delen, dan gewoon aparte rekeningen) en een keer wat meer betalen vind ik niet erg, maar daar zit ook wel weer een grens aan. Lastig :') Maar misschien vond ik het ook wel gierig, omdat het echt tot de cent berekend werd en er nooit fooi werd gegeven door die mensen. Die konden ook klagen over 5 cent die ze terug moesten krijgen.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:19

50€ verschil nog nooit gehad eigenlijk := denk ik. Zou ook niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen. Bij ons zijn alle gerechten niet zo’n groot verschil in prijs. Of de een moet de hele avond champagne drinken, drie gangen eten en de ander water en soep bestellen ofzo.