Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:18

ik had dus bij de parkeerkaart al gezegd:jonfens, dit z8jn de kosten. Take it or leave it.

nutmeg
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:23

Nathalie18x schreef:
En waarom stem je in met zoveel dingen als je al weet dat ze je niet of heel laat pas terugbetalen?

Omdat het verder wel altijd heel gezellig is? Op de frustratie over het achter terugbetalen aan moeten zitten na. Ik bedank voor uitstapjes en spreek enkel nog thuis of heel lokaal met ze af voor, dan neem ik het mezelf heen en weer rijden voor lief.

Ik kan me heel boos maken en verder leuke vrienden laten vallen, of het voor lief nemen en mijn verwachtingen en plannen erop afstemmen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:19

nutmeg schreef:
Qua gierige acties komen ze altijd van hetzelfde groepje vrienden dat ik heb. Super toffe mensen, maar wij zitten totaal niet op één lijn wat betreft geld.

Een tijd terug gingen we met zijn allen een dagje de stad in. Het begon al dat niemand genoeg geld op zijn rekening had staan om alles in 1x af te rekenen (lees: soms 'slechts' een kopje koffie van ieder) en ik dus alles voor blijf schieten. Daarna betalen ze, gelukkig, wel braaf hun tikkies. Toen kwam het avondeten: ik deelde met één vriendin een grote fles water. Die zouden we dan ook netjes qua kosten delen. Tot een andere vriend vroeg of hij een slok water mocht hebben, dat mocht. Echter kwam aan het eind van de avond nog wel even heel bruusk het verzoek of hij haar wilde betalen voor de slok van 'haar' water.

Maanden later gingen we een avond weg. Er werd voor mij besloten dat ik maar moest rijden, dus so be it. Ik had dan maar de auto van mijn ouders geregeld (we zijn allen studenten zonder eigen auto), en toen bleef het stil. Gingen we de benzinekosten nog verdelen? Oh ja, natuurlijk, kwam schoorvoetend het antwoord. Kijk, voor korte ritjes vind ik de benzinekosten niet heel belangrijk, maar meer dan 100km enkele reis? Daar had ik geen zin in. Toen kwam mijn verzoek om van te voren een parkeerkaart te regelen, wat neer zou komen op ongeveer 35 cent per persoon 'extra' vergeleken met de kosten om zo'n kaart ter plekke te moeten kopen. Dat gingen we toch even echt niet doen, aldus de rest. Ondanks dat dat mij (als hun niet geheel vrijwillige 'chauffeur') enorm veel rust geeft dat ik niet nog ergens in de rij hoef te staan of ter plekke iets moet gaan regelen laat op de avond. Hoe haalde ik het in mijn hoofd? No way.

Eenmaal aangekomen bij het afgesproken punt vanwaar we gingen carpoolen, kwam ik erachter dan één van de groep dus wél al een aardige tijd een nieuwe (geheel eigen) auto had staan (en er ook al helemaal bekend mee was). Hij kan ook nog eens prima rijden. Maar ging hij met zijn eigen auto rijden naar onze bestemming? Nee hoor, dat ging niet gebeuren. Ter plekke wilden ze ook graag mijn muntjes gebruiken, tot ik de kosten per muntje duidelijk maakte en dat ik wel verwachtte dat ze dat gingen terugbetalen. Toen hoefde het niet meer. Dat was ze te duur.

Ik krijg van sommigen ook nog wat geld, maar of ze daar over beginnen? Nee hoor. Terwijl andersom het tikkie al verstuurd is voordat ik met mijn ogen kan knipperen. Tevens is het bijna altijd te ver naar mijn huis, maar dat ik even ver moet rijden om naar de rest te komen vergeten ze dan weer.

Het kan vast (veel) gieriger, maar voor mij is dit altijd wel een struikelblok als ik met hun op stap ga. Ze zijn echt leuk en gezellig, maar ik ga geen dagjes meer met ze op pad omdat ik me de hele dag erger aan hoe ik alles moet afrekenen en als een soort 'groepspinpas' wordt gezien en steeds achter mijn geld aan moet zitten.


Ik weet niet wat ik erger vind. Hun gedrag, of dat jij zo erg over je heen laat lopen. :(:)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:00

Op mijn werk voegen we in de zomervakantie samen met een andere locatie. Heel gezellig en die andere locatie heeft een groter team. Er waren 2 personeelsleden van de andere locatie jarig in de zomervakantie waar geld voor ingezameld werd en ik heb ook meegedaan omdat er gezegd werd; uiteindelijk zijn we gewoon 1 team natuurlijk!

Tot ik zelf jarig was in oktober. :') In de herfstvakantie waarbij we weer samen waren. Niks van de andere locatie gehoord behalve een felicitatie op Facebook. :+

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:41

Jullie hebben me geïnspireerd

Ik ben niet van het onnodig geld uitgeven.
Hoef geen cadeaus, kom allemaal langs dan is het prima.

Nu een uitnodiging voor Sinterklaas...
Spelletjesavond doen we regelmatig, iedereen neemt wat mee. Één houd niet van spelletjes en zit er altijd gewoon bij. Maar nu wil ze wel Sinterklaas regelen. Allemaal een cadeau Max. 10 euro wat voor man en vrouw kan.
Is te doen, maar in de praktijk krijg je vaak wat je echt niet nodig hebt. Heeft mevrouw non-spelletje het veranderd naar twee cadeautjes want dat vind ze leuker. (Zonder overleg).

Nu ben ik gierig om die €10. Het gaat me er meer om dat iemand anders bepaalt waar ik mijn geld aan uit moet geven. Voor €20 euro kan ik echt wat leuks doen voor mezelf, of gewoon boodschappen halen voor een week. Ipv. 2x iets dat ik niet nodig heb.

Heb er dus wat van gezegd en snap waarom sommige mensen hun mond houden

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:17

Wij doen altijd lootjes trekken met verlanglijstje. Dan krijg je wel echt wat je leuk vind..

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:37

Luxorvalkje schreef:
Jullie hebben me geïnspireerd

Ik ben niet van het onnodig geld uitgeven.
Hoef geen cadeaus, kom allemaal langs dan is het prima.

Nu een uitnodiging voor Sinterklaas...
Spelletjesavond doen we regelmatig, iedereen neemt wat mee. Één houd niet van spelletjes en zit er altijd gewoon bij. Maar nu wil ze wel Sinterklaas regelen. Allemaal een cadeau Max. 10 euro wat voor man en vrouw kan.
Is te doen, maar in de praktijk krijg je vaak wat je echt niet nodig hebt. Heeft mevrouw non-spelletje het veranderd naar twee cadeautjes want dat vind ze leuker. (Zonder overleg).

Nu ben ik gierig om die €10. Het gaat me er meer om dat iemand anders bepaalt waar ik mijn geld aan uit moet geven. Voor €20 euro kan ik echt wat leuks doen voor mezelf, of gewoon boodschappen halen voor een week. Ipv. 2x iets dat ik niet nodig heb.

Heb er dus wat van gezegd en snap waarom sommige mensen hun mond houden


Dan worden het twee cadeaus van 5 euro }:) [&] {:)-:( {:)-:( {:)-:( <:)

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:43

Wij spraken altijd een budget af (geloof €15,- maar werd altijd even overlegd) en binnen dat budget verzamelde je dan diverse cadeautjes.
Of dat er nou 2 waren of 20 maakte niet uit.
Met dobbelen kon je dan diverse cadeautjes winnen, maar na het uitpakken werd er ook geregeld geruild omdat dat ene cadeau niet bij de winnaar paste bijvoorbeeld. :)

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:15

Het nadeel van zo’n laag budget is dat je vaak ook allemaal prullaria koopt en dat vind ik dan weer vreselijk zonde. Stofverzamelaars zijn dat.

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:37

Das wel weer waar ja. :')
Nou probeerden wij juist geen stofverzamelaars te kopen maar dingen waar je ook echt wat aan hebt, ik heb bijv nog een houten serveerplank gewonnen die handig blijkt voor tapasachtige hapjes. :))

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:03

Voor kerst (lootjes trekken) overleggen we elk jaar. Bij kerst (andere familie) betaald ieder wat hij kan missen.

Al hadden we dit jaar dat eentje wilde dat iedereen het geld in 1 grote pot legde zodat er één groot kado gekocht kon worden voor de kinderen ipv verschillende kleinere. Liefst een vast bedrag per persoon. Bij later inzicht omdat schijnbaar een "budget" speelgoed was kapot gegaan (na 1,5 jaar) en ze geen budget kado's meer wilde hebben want nu moest ze per direct vervanging zoeken want dochter was ontroostbaar.

Mijn mening was dat dochterlief 1. voorzichter kon omgaan met speeldgoed en dat 2. speelgoed kapot gaat, dat hoort bij het leven en moet je mee leren omgaan. Een kado afkraken omdat het geen A-merk is en de gever daarom een klap geven want ze zou prul geven is erg laag. Vooral om de gever gewoon niet veel geld heeft en wel haar best deed voor leuke kado's.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:07

Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:13

thirteenn schreef:
Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar


Sowieso mensen die ondankbaar reageren op cadeaus: ga je schamen. Ik ben altijd enthousiast en dankbaar! Oke op 1x na, toen had mijn moeder bedacht om een gephotoshopte foto van mijn hoofd en onze twee overleden honden op canvas af te drukken, maar die foto van mij was echt verschrikkelijk. Uit een heeeele slechte hoek genomen tijdens een verjaardag. Sowieso past zo'n cadeau echt voor geen meter bij mij. Heb eerlijk verteld dat ik het gebaar heel lief vond, maar dat het niet iets was wat ik op de muur zou gaan hangen. (Als het alleen van de honden was geweest wel). Gelukkig vonden mijn ouders hem zelf wel heeeel erg leuk, dus hebben ze hem mooi in hun huis hangen. Prima oplossing :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:15

thirteenn schreef:
Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar

Ooooh dit had ik kunnen zijn. _O-

Maar ik ben gewoon ontzettend eerlijk en denk vaak niet na voor ik wat eruit floep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:18

Ik ben meestal wel dankbaar.. Meestal want toen ik een mascara op mijn verjaardag kreeg met de mededeling deze is echt goed! Was ik toch wel teleurgesteld, er was mij namelijk van te voren gevraagd wat ik graag wilde hebben, aangezien mijn pony dat jaar 3 werd wilde ik iets voor hem, ik ging dat jaar voor het eerst met hem aan de slag en dan heb je spullen nodig natuurlijk. Diegene heeft zelf ook jaren paard gereden dus ze wist wel wat je dan allemaal kan gebruiken. Zij vond alleen blijkbaar dat ik een goede mascara nodig had. :')

Ashleytjuhh

Berichten: 6670
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:43

thirteenn schreef:
Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar


dit is toch niet raar? wellicht kan je het dan nog ruilen. ik zou het fijn vinden als ze zeggen dat ze het al hebben of niks vinden. Anders is het helemaal weg gegooit geld.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:46

Ligt IMO helemaal aan de manier waarop je het zegt.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:02

Ashleytjuhh schreef:
thirteenn schreef:
Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar


dit is toch niet raar? wellicht kan je het dan nog ruilen. ik zou het fijn vinden als ze zeggen dat ze het al hebben of niks vinden. Anders is het helemaal weg gegooit geld.

Dan zou ik zeggen breng het wat anders

__Sannne schreef:
Ligt IMO helemaal aan de manier waarop je het zegt.

Dat is waar, maar in dit geval was het: oh die heb ik al. Kortaf en zette het meteen ver aan de kant.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:52

thirteenn schreef:
Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar


Hoezo? We mogen toch gewoon eerlijk zijn naar elkaar? Als ik iets krijg wat ik al heb zeg ik dat ook gewoon, dan kan het nog geruild worden. Anders ook zo zonde.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:39

Maanlicht schreef:
thirteenn schreef:
Ik had ooit een vriendin die zei toen ze het open maakte: oh die heb ik al.
ja nou sorry? ik kan niet zien wat je allemaal hebt... doe alsof je het leuk vind dan denk ik maar


Hoezo? We mogen toch gewoon eerlijk zijn naar elkaar? Als ik iets krijg wat ik al heb zeg ik dat ook gewoon, dan kan het nog geruild worden. Anders ook zo zonde.

maar dan is het handig dat ze dat zegt natuurlijk. En ik vind wel dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. het is een verjaardag geen verplichting om iets te geven. dus ik vind het ergens wel apart om te zeggen heb ik al. Het ging overigens om een geurtje, dan moet dat imo niet uitmaken. ach, het blijft een lastige kwestie. de een vind het raar de ander niet

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:42

thirteenn schreef:
Maanlicht schreef:

Hoezo? We mogen toch gewoon eerlijk zijn naar elkaar? Als ik iets krijg wat ik al heb zeg ik dat ook gewoon, dan kan het nog geruild worden. Anders ook zo zonde.

maar dan is het handig dat ze dat zegt natuurlijk. En ik vind wel dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. het is een verjaardag geen verplichting om iets te geven. dus ik vind het ergens wel apart om te zeggen heb ik al. Het ging overigens om een geurtje, dan moet dat imo niet uitmaken. ach, het blijft een lastige kwestie. de een vind het raar de ander niet


Bedoelde ze het dan wel zo? Niet in de zin van "Oh die heb ik al, maar vind ik wel heel lekker, dus jeej meer!"
Is misschien iets teveel invulling van mij, maar mijn vraag is dus eigenlijk: wilde ze het ook echt gaan ruilen of iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:04

Ik zeg meestal zelf tegen de ontvanger voor ze het cadeau openmaken dat ze het evt. nog kunnen ruilen als ze het al hebben (vaak boeken :+ ), dan krijg je dat soort ongemakkelijke situaties niet. :P Ik kan me jouw gevoel ook wel voorstellen hoor, thirteenn, maar ik zou er ook niet al te zwaar aan tillen. Wellicht dat het ook iets harder over kwam op jou doordat het niet de reactie was die je verwachtte. :)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:35

thirteenn schreef:
maar dan is het handig dat ze dat zegt natuurlijk. En ik vind wel dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. het is een verjaardag geen verplichting om iets te geven. dus ik vind het ergens wel apart om te zeggen heb ik al. Het ging overigens om een geurtje, dan moet dat imo niet uitmaken. ach, het blijft een lastige kwestie. de een vind het raar de ander niet

Het lijkt me eerder verwend dan gierig.

Als ik iets krijg wat ik al heb, betekent dat de gever mij in elk geval goed kent :j, dus daar zou ik alleen maar heel blij mee zijn :) (om vervolgens samen iets anders uit te zoeken, dat dan weer wel)

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:40

Hilli schreef:
thirteenn schreef:
maar dan is het handig dat ze dat zegt natuurlijk. En ik vind wel dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. het is een verjaardag geen verplichting om iets te geven. dus ik vind het ergens wel apart om te zeggen heb ik al. Het ging overigens om een geurtje, dan moet dat imo niet uitmaken. ach, het blijft een lastige kwestie. de een vind het raar de ander niet

Het lijkt me eerder verwend dan gierig.

Als ik iets krijg wat ik al heb, betekent dat de gever mij in elk geval goed kent :j, dus daar zou ik alleen maar heel blij mee zijn :) (om vervolgens samen iets anders uit te zoeken, dat dan weer wel)


Ik ook!

Toevallig heb ik pas geleden ook een flesje parfum gekregen die ik nog niet zo heel lang zelf weer had gekocht, maar ik dacht eigenlijk "Yess, die hoef ik voorlopig niet meer te halen" :')

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:49

Bij parfum zou dat inderdaad ook mijn gedachte zijn. :))