Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:26

elnienjo schreef:
topsylover schreef:
Maar als je iets meeneemt naar een feestje, dan neem je toch genoeg mee zodat meerdere mensen ervan kunnen genieten? :? Samen spelen (eten), samen delen! Als je een fles meeneemt die alleen voor jezelf is ben je enorm egoïstisch in mijn ogen. Helemaal als je hem op de drankentafel zet. Houd hem dan gewoon bij je. :+
Wel typisch Nederlands dit. IK neem een fles mee en die is alleen voor MIJ. Terwijl andere culturen hun complete collectie Tupperware meenemen omdat ze bang zijn dat ze niet genoeg voor iedereen hebben. :(:)

Als iedereen een fles wijn meeneemt en je gaat dat allemaal door elkaar drinken dan zal dat bij velen niet echt lekker vallen. Dat niet iedereen z'n fles leegdrinkt en dus iemand die droog valt een glaasje bij schenkt is ook vanzelfsprekend.


Als je rood drinkt en het bij rood houdt, is er niet zoveel aan de hand. Hier ook altijd een grote drankentafel, van fris tot sterk. Nooit gezeur mee. En voor onze veganistische vrienden hebben we altijd uitgebreid vegan food zodat ze vaak nog met een dikke tas naar huis gaan.

Op onze feestjes gaat niemand nuchter en hongerig naar huis.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:26

Emmaa_ schreef:
Ik zou het de vleesetende gast niet kwalijk nemen maar ik zou het als organisator wel even melden. Het is gewoon poedersuiker als je geen vlees eet en de enige drie broodjes waar geen vlees op zit worden opgegeten door mensen die de rest van de broodjes wél kunnen eten.


Klopt, op zo een moment moet de organisator zijn aanbod eens beter bekijken en vegetarisch-vlees zou praktisch fifty fifty moeten zijn. Het is namelijk niet omdat ik geen vegetariër ben, dat ik altijd vlees wil eten. Zeker niet tussen brood, ik eet zelden koude vleeswaren tussen brood.
Laatst bijgewerkt door Gini op 20-01-20 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:26

Pfff ongelooflijk hoe moeilijk iedereen doet. Dit kan ook echt alleen in Nederland volgens mij. :D

Ik omring me niet met mensen die zeuren over een fles cola of na een etentje vinden dat ze een paar euro teveel betaald hebben. Dan betaal ik het voor ze om van het gezeur af te zijn en besluit ik dat dat de laatste keer was dat ik met diegene afgesproken heb. Als ik een gezellig avondje ga bbqen met anderen ga ik echt niet uitrekenen of het dan wel op de euro nauwkeurig klopt allemaal.. Ook wel eens gehad dat ik niet helemaal fit was en dus niet veel gegeten had maar ik betaal gewoon het bedrag wat we zouden delen. Vind ik niet meer dan normaal.

Vind het nog vervelender wanneer mensen met speciale eisen gaan klagen. Zeg dan van tevoren dat je niet meedoet met het delen van het bedrag maar gewoon voor je eigen eten zorgt. Moet het echt allemaal zo moeilijk? Zou bij voorbaat al geen zin hebben in het hele etentje als het zo moet.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:27

Nou ja, als het je een keer gebeurt is het wat anders dan als het bij zo’n beetje elk buffet raak is :)) Vooral als het de mensen zijn die anders écht wel wat vinden over ‘die vegetarische meuk’ en ‘die hysterische geitenwollensokken vega’s’.

Natuurlijk heb je als vegetariër er geen alleenrecht op, maar het is wel jammer als je dan dus of niets, of maar heel beperkt kunt eten. En ja, dat ligt ook aan de organisatie. Maar zelfs als die het wel meldt gebeurt het nog.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:28

MarcoBorsato schreef:
Als je rood drinkt en het bij rood houdt, is er niet zoveel aan de hand. Hier ook altijd een grote drankentafel, van fris tot sterk. Nooit gezeur mee. En voor onze veganistische vrienden hebben we altijd uitgebreid vegan food zodat ze vaak nog met een dikke tas naar huis gaan.

Op onze feestjes gaat niemand nuchter en hongerig naar huis.


Zo horen feestjes te zijn. *\o/*

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:29

Maar moet je als organisator dan met iedereen rekening houden? Ik vind dat als je van jezelf weet dat je weinig lust of bepaalde eisen hebt zoals geen vlees of zelfs vegan, je zelf iets mee moet nemen. En zeker bij zoiets als een BBQ waarbij je opzich wel kan voorspellen dat er veel vlees gegeten wordt.

Ik werk op een kaasboerderij en dan komen er mensen lunchen die lactose-intolerant of vegan zijn.. Ja wat denk je nou zelf. :') En dan proberen we altijd nog wel iets te regelen maar ergens denk ik dan bij mezelf van neem dan zelf een broodje mee.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:31

Nee als ik een eetfeestje geef en ik nodig vegans uit dan is het toch mijn verantwoordelijkheid dat ze goed kunnen eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:32

Jildau schreef:
Maar moet je als organisator dan met iedereen rekening houden? Ik vind dat als je van jezelf weet dat je weinig lust of bepaalde eisen hebt zoals geen vlees of zelfs vegan, je zelf iets mee moet nemen. En zeker bij zoiets als een BBQ waarbij je opzich wel kan voorspellen dat er veel vlees gegeten wordt.

Ik vind dat het er een beetje aan ligt. In mijn kringen zal ik op feestjes met meer dan 5 man echt nooit de enige vega zijn, en met etentjes etc wordt er dankbaar rekening mee gehouden. Als ik ga eten bij vrienden of familie dan ga ik er eigenlijk wel vanuit dat ze tot zekere hoogte rekening willen houden met mijn voorkeuren in voedsel. Als dat niet kan neem ik zelf wel iets mee. Op mijn werk en andere professionele evenementen ga ik er gewoon vanuit dat er een vega optie is als ik heel eerlijk ben. Ik werk in een modern en progressief werkveld en ik kan al flink stennis schoppen als er geen vega lunchoptie is.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:34

Zullen we misschien dit onderwerp achter ons laten? Lets agree to disagree. Er zijn zoveel andere (leukere) gierige acties!

Ik ben ook wel eens gierig geweest met het warm water op de vorige stal waar we stonden. Daar kreeg je meer tijd als je 2x €0,10 erin deed dan 1x €0,20. Dus ik verzamelde €0,10 :')

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:37

Jildau schreef:
Maar moet je als organisator dan met iedereen rekening houden? Ik vind dat als je van jezelf weet dat je weinig lust of bepaalde eisen hebt zoals geen vlees of zelfs vegan, je zelf iets mee moet nemen. En zeker bij zoiets als een BBQ waarbij je opzich wel kan voorspellen dat er veel vlees gegeten wordt.


Ik kan een vegetarische vriend uitnodigen op mijn feestje en dan heel weinig of niets vegetarisch voorzien, maar ik denk dat het dan de laatste keer is dat die vriend naar mijn feestje komt. Wat voor een vriendin zou ik eigenlijk zijn als ik geen rekening met hem houd?

Vegetarisch vind ik trouwens niet echt een specifieke eis meer. Vroeger had het misschien een geitenwollensokken imago, maar de laatste 10 jaar wordt de consumptie van vlees toch meer en meer in vraag gesteld en is men het er toch wel in het algemeen over eens dat vlees met mate geconsumeerd dient te worden. Zo uitzonderlijk is vegetarisch dus niet. Komt daar nog bovenop dat ik wel een vleeseter ben, maar dat ook niet wilt zeggen dat ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes allemaal vlees moeten bevatten. Ik geniet ook gewoon van een broodje brie met honing. :)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:42

Jildau schreef:
Maar moet je als organisator dan met iedereen rekening houden? Ik vind dat als je van jezelf weet dat je weinig lust of bepaalde eisen hebt zoals geen vlees of zelfs vegan, je zelf iets mee moet nemen. En zeker bij zoiets als een BBQ waarbij je opzich wel kan voorspellen dat er veel vlees gegeten wordt.

Ik werk op een kaasboerderij en dan komen er mensen lunchen die lactose-intolerant of vegan zijn.. Ja wat denk je nou zelf. :')


En als je het zelf meeneemt (of het wordt gehaald/aangeboden en dan gehaald) mag je niks zeggen als het dan alsnog door anderen opgegeten wordt en je zelf dus niks te eten hebt?

In een grote vriendengroep snap ik het nog, dan bespreek ik dat met degene die bij de BBQ staan. Bij familie die het weten en zelf aanbieden om te halen vind ik het een heel ander verhaal als er uiteindelijk dus maar 1 ding voor je over blijft, omdat de rest aan anderen gegeven is.

Maar goed, bij de vriendengroep haalde ik dus ook zelf mijn eten en betaalde ik niet mee. Ik mocht niet mee betalen, ondanks dat ik wel de sauzen en stokbrood at. Dat waren groepen van 30 personen, dus vond ik het apart als ze dan rekening moesten houden met iedereen, maar dat deden ze dus wel. Dat ben ik met je eens, rekening houden met een hele groep is gewoon lastig.

Bij de familie vertikte ik het het de 2e of 3e keer, nadat ik de keer daarvoor betaald had voor alleen stokbrood. We waren met 8 volwassen in totaal, ik kwam daar al jaren over de vloer, at vaker mee en iedereen wist dat ik geen vlees at. Een BBQ is dan inderdaad geen super idee, maar als de rest allemaal wel graag BBQt? Dan ben ik dankbaar dat ze aanbieden om wat voor mij te halen (en dus zeggen dat ik niks hoef te halen zelf). Alleen niet als je er dan uiteindelijk niks of maar 1 ding van krijgt. Ja, dan ben ik gierig ja, maar ik betaal niet voor iets wat ik niet krijg.

Ik ging vroeger ook altijd met vriendengroep stappen, maar deed na een tijdje nooit mee met de pot. Het was ideaal zo'n pot, maar het grootste deel waren mannen die erg veel konden drinken. Zij hebben vrij snel gezegd dat ik niet meer mee hoefde te doen of mocht doen, want die 3 drankjes waren niet in verhouding met het bedrag dat ingelegd werd. :+ Ik bobte toen ook regelmatig en bij ons was de regel dat de bob niks betaalde, geen entree en geen drank/muntjes. Maar je kreeg dus ook geen benzinegeld. Het enige nadeel daarvan was dat ik lang niet zoveel water dronk als zij bier en andere dingen, maar ze het wel elke ronde meenamen _O-

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:43

Als ik een vegetarische vriend zou uitnodigen zou ik daar wel iets vegetarisch voor halen maar als het om een bedrijfslunch / vergadering gaat voor een grote groep dan kun je toch niet met iedereen zijn wensen rekening houden? Vegetarisch is makkelijk te doen met een lunch maar veganistisch? En dan zijn er misschien nog mensen met glutenallergie of lactose intolerant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:45

Jildau schreef:
Als ik een vegetarische vriend zou uitnodigen zou ik daar wel iets vegetarisch voor halen maar als het om een bedrijfslunch / vergadering gaat voor een grote groep dan kun je toch niet met iedereen zijn wensen rekening houden? Vegetarisch is makkelijk te doen met een lunch maar veganistisch? En dan zijn er misschien nog mensen met glutenallergie of lactose intolerant..

Ik vind dat als je dat als bedrijf organiseert je best een rondgang kan doen voor mensen met specifieke dieetwensen en daar gewoon rekening mee kan houden. De broodjes moet je toch aankopen en vaak bestel je als bedrijf gewoon specifieke broodjes. Als het bedrijf waar je broodjes bestelt geen veganistische (al kan ik me niet voorstellen dat ze helemaal niks kunnen aanpassen tot het vegan is) of glutenvrije broodjes kan bestellen kan je dat best overleggen met degene die het als wens heeft opgegeven, maar rekening houden vind ik wel echt het minste wat je kan doen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:46

Jildau schreef:
Vind het nog vervelender wanneer mensen met speciale eisen gaan klagen. Zeg dan van tevoren dat je niet meedoet met het delen van het bedrag maar gewoon voor je eigen eten zorgt. Moet het echt allemaal zo moeilijk? Zou bij voorbaat al geen zin hebben in het hele etentje als het zo moet.


Wij hebben ook wel eens vega opties in huis gehaald voor iemand. Geen verstand van dus advies gevraagd in de supermarkt. At ze het niet want het was het verkeerde merk en dat luste ze niet.
In het vervolg gevraagd of ze dan zelf mee wilt nemen :+

Laatst moest mijn man naar een borrel. Waren álle hapjes vegatarisch, want dan kon iedereen ervan genieten :j
Er was 1! vegatarier, de organisator. Meeste opties zaten vol noten e.d.
Ja daar kan mijn man met zijn notenallergie echt van genieten :j

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:52

Dat ze met allergieën niet altijd rekening kunnen houden snap ik wel. Dat er tegenwoordig minder vlees wordt geserveerd juich ik alleen maar toe.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:54

Jildau schreef:
Als ik een vegetarische vriend zou uitnodigen zou ik daar wel iets vegetarisch voor halen maar als het om een bedrijfslunch / vergadering gaat voor een grote groep dan kun je toch niet met iedereen zijn wensen rekening houden? Vegetarisch is makkelijk te doen met een lunch maar veganistisch? En dan zijn er misschien nog mensen met glutenallergie of lactose intolerant..


Voorkeuren laten aangeven. Als je iets organiseert, zorg je toch dat je gasten het fijn hebben. Anders moet je het niet organiseren. Je moet geen vergaderbroodjes bestellen bij een meeting, maar ALS je het doet, ja, dan moet je het goed doen en polsen wat de eetvoorkeuren van je gasten zijn. Wie weet is er wel iemand zwanger en heb je alleen broodjes salami en wijn voorzien.

Hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar beetje moeite doen mag wel. :) Nu, dat geldt ook wel voor de gast.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:57

Ik neem al 15 jaar met regelmaat eigen eten / drinken mee naar feestjes, barbecues, gourmetten etc. Hoewel het de laatste jaren wel beter wordt. Bij familie heb ik de keuze uit blokken kaas die naast het vlees liggen en verder soms chips. :+

Er zijn wel 6 soorten worst altijd, van de slager en ook echt cute... :=

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:01

Het gaat mij er niet eens per se om dat ik het poedersuiker vind als iets er niet is of wordt opgegeten door anderen, maar ik zou het wel fijn vinden om een heads up te hebben 'hey er zijn weinig vega opties' zodat ik gewoon mijn eigen eten mee kan nemen. Ook met bedrijfslunches bv. 'Alle broodjes hebben gluten en er zijn geen vega(n) opties, dus als je die specifieke wensen hebt kan je misschien beter zelf iets meenemen' is niet zo heel moeilijk.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:10

Is het niet verstandiger om dat zelf te vragen? Zeker als jouw wensen afwijken van het 'normale' (wat is normaal?) of als je in ieder geval weet dat de mensen waar je komt er misschien minder verstand van hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:29

Mwah, weet ik niet. Als ik vrienden over de vloer krijg vraag ik altijd of ze dieetwensen hebben of bepaalde dingen niet lusten. Als iemand dan tegen mij zegt 'ik lust geen risotto' hou ik daar ook rekening mee door geen risotto te maken. Vind dat dat de andere kant op eigenlijk ook zo werkt. Daarnaast vind ik met name vega eten echt niet meer zo enorm afwijkend dat ik daar apart naar zou moeten vragen.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:31

Dat hangt enorm af van jou vriendengroep. Ik ken zelf maar 2 vegans en al de rest zijn omnivoren :D Ik hou wel rekening met hun als ze komen.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:39

Ik ben wat dat betreft echt een randstedelijk trutje ja. Ik werk in een progressieve industrie, heb een hele progressieve vriendengroep en vega/veganistisch eten is hier ook enorm toegankelijk. Dus wat dat betreft is het makkelijk praten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:40

Ik kom uit een boerenfamilie en van de 20 zijn er 4 vega en 2 hebben de voorkeur voor geen vlees maar eten wel indien nodig... en dan nog houden ze er geen rekening mee he.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:52

mavantos schreef:
Zullen we misschien dit onderwerp achter ons laten? Lets agree to disagree. Er zijn zoveel andere (leukere) gierige acties!

Ik ben ook wel eens gierig geweest met het warm water op de vorige stal waar we stonden. Daar kreeg je meer tijd als je 2x €0,10 erin deed dan 1x €0,20. Dus ik verzamelde €0,10 :')


Ik heb een tijdje op een stal gestaan waar je voor 50 cent 6 minuten warm water kreeg. Of een stal waar je 10 minuten water krijgt, koud of warm zat geen verschil in.
Betalen voor water vind ik echt mega gierig.


Wat betreft die feestjes. Tegenwoordig kom ik veel op feestjes waar ze alleen koffie, thee en water schenken. Als je geluk hebt krijg je smaakjes water uit zo'n diffuser fles... En dat soort acties vind ik dan weer gierig.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:57

oh betalen voor water op een stal vind ik ook zeer gierig. Ik betaal al genoeg per maand :Y)