Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:46

Dees schreef:
Ik snap ook niet waarom je contact zou willen hebben met een veroordeelde crimineel.

Genoeg eenzame ouderen die de aandacht veel meer verdienen.


Wat is er nou interessanter en spannender: een brief op je deurmat van een verre buitenlandse, ruige crimineel die zn hart bij je uitstort of van een hoogbejaard opaatje? :+

Zo'n correspondentie levert gewoon beide partijen wat op. De één krijgt aandacht en een luisterend oor, de ander leert een onbekende wereld kennen waar hij/zij anders nooit mee in aanraking zou komen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:03

Vlak die bejaarden van tegenwoordig niet uit 8-)

Ik vind het allebei mooi en zinvol!

Dit topic heeft me zeker aan het denken gezet en ik ga me ook eens verdiepen in de mogelijkheden, bedankt Vjestagirl!

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:33

Je kunt ook mailen zag ik staan.
Ik doe zelf aan postcrossing. Ga toch eens een brief eraan wagen

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:34

purny schreef:
Je kunt ook mailen zag ik staan.
Ik doe zelf aan postcrossing. Ga toch eens een brief eraan wagen


Er staat dat je een mail mag sturen maar je mag niet op die manier contact houden.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:35

SavannahNx schreef:
purny schreef:
Je kunt ook mailen zag ik staan.
Ik doe zelf aan postcrossing. Ga toch eens een brief eraan wagen


Er staat dat je een mail mag sturen maar je mag niet op die manier contact houden.


Ik las iets over mailen. Had nog niet verder gekeken

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:36

Haha sorry iets te snel gereageert dan! :)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:51

Even advocaat van de duivel (bijna letterlijk): jij weet dus van te voren niet of je contact zoekt met een zakkenroller, een overvaller of een man die zijn eigen dochtertje en een buurmeisje van drie verkracht, gewurgd en in stukken heeft gesneden (even super plastisch, I know, maar even om mijn punt te maken)?

Ik probeer heel erg een open mind te houden bij dit topic, maar ik vind dat heel moeilijk merk ik..

Want ik ben het met je eens dat als het een klein vergrijp is, iemand een kans verdiend. En ja waar trek je de grens... lastig lastig lastig..

Als ik het op mezelf betrek; ik ken iemand die veroordeeld is voor jarenlang misbruik en verkrachtig van 3 minderjarige meisjes (ik ben zelf niet misbruikt hoor, maar ik was er wel in betrokken op een afstand, ik heb ook tegen hem getuigd), en ik zag dat hij zelfs nadat dat algemeen bekend was, nog steeds een profiel had op hyves/facebook en dat we gemeenschappelijke vrienden hadden. Ik werd instant misselijk. Die man is niet meer dan de grootste fout in zijn leven. Die man gunde (en gun) ik het ergste in de wereld, en niet gezellig en begripvol facebooken met allerlei bekenden van mij. Ik had daar moeite mee. En die meiden waarschijnlijk nog veel meer (voor 1 was dat de druppel om in te storten) Denk jij wel eens aan de slachtoffers van je penpalls?

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 17:56

Mar_jolijn schreef:
Even advocaat van de duivel (bijna letterlijk): jij weet dus van te voren niet of je contact zoekt met een zakkenroller, een overvaller of een man die zijn eigen dochtertje en een buurmeisje van drie verkracht, gewurgd en in stukken heeft gesneden (even super plastisch, I know, maar even om mijn punt te maken)?

Ik probeer heel erg een open mind te houden bij dit topic, maar ik vind dat heel moeilijk merk ik..

Want ik ben het met je eens dat als het een klein vergrijp is, iemand een kans verdiend. En ja waar trek je de grens... lastig lastig lastig..

Als ik het op mezelf betrek; ik ken iemand die veroordeeld is voor jarenlang misbruik en verkrachtig van 3 minderjarige meisjes (ik ben zelf niet misbruikt hoor, maar ik was er wel in betrokken op een afstand, ik heb ook tegen hem getuigd), en ik zag dat hij zelfs nadat dat algemeen bekend was, nog steeds een profiel had op hyves/facebook en dat we gemeenschappelijke vrienden hadden. Ik werd instant misselijk. Die man is niet meer dan de grootste fout in zijn leven. Die man gunde (en gun) ik het ergste in de wereld, en niet gezellig en begripvol facebooken met allerlei bekenden van mij. Ik had daar moeite mee. En die meiden waarschijnlijk nog veel meer (voor 1 was dat de druppel om in te storten) Denk jij wel eens aan de slachtoffers van je penpalls?


Je kan in principe alles van iemand te weten komen. Je kunt sowieso op de site zal al zien welk misdrijf ze hebben gepleegd, en vanuit daar kun je door naar de site van de staat waarop je nog meer informatie kan vinden. En vaak kun je ook googlen op hun naam, vaak kun je dan ook nog wel informatie vinden.

Maar nee, ik kijk daar idd niet zo naar. Zoals ik al zei: ik praat met de mens nu, niet met de mens toen.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:00

Vjestagirl schreef:
Mar_jolijn schreef:
Even advocaat van de duivel (bijna letterlijk): jij weet dus van te voren niet of je contact zoekt met een zakkenroller, een overvaller of een man die zijn eigen dochtertje en een buurmeisje van drie verkracht, gewurgd en in stukken heeft gesneden (even super plastisch, I know, maar even om mijn punt te maken)?

Ik probeer heel erg een open mind te houden bij dit topic, maar ik vind dat heel moeilijk merk ik..

Want ik ben het met je eens dat als het een klein vergrijp is, iemand een kans verdiend. En ja waar trek je de grens... lastig lastig lastig..

Als ik het op mezelf betrek; ik ken iemand die veroordeeld is voor jarenlang misbruik en verkrachtig van 3 minderjarige meisjes (ik ben zelf niet misbruikt hoor, maar ik was er wel in betrokken op een afstand, ik heb ook tegen hem getuigd), en ik zag dat hij zelfs nadat dat algemeen bekend was, nog steeds een profiel had op hyves/facebook en dat we gemeenschappelijke vrienden hadden. Ik werd instant misselijk. Die man is niet meer dan de grootste fout in zijn leven. Die man gunde (en gun) ik het ergste in de wereld, en niet gezellig en begripvol facebooken met allerlei bekenden van mij. Ik had daar moeite mee. En die meiden waarschijnlijk nog veel meer (voor 1 was dat de druppel om in te storten) Denk jij wel eens aan de slachtoffers van je penpalls?


Je kan in principe alles van iemand te weten komen. Je kunt sowieso op de site zal al zien welk misdrijf ze hebben gepleegd, en vanuit daar kun je door naar de site van de staat waarop je nog meer informatie kan vinden. En vaak kun je ook googlen op hun naam, vaak kun je dan ook nog wel informatie vinden.

Maar nee, ik kijk daar idd niet zo naar. Zoals ik al zei: ik praat met de mens nu, niet met de mens toen.


Dankjewel. Ik snap je laatste zin als het inderdaad iemand betreft die op jongere leeftijd of uit nood een overval pleegt die verkeerd gaat. Maar eerdergenoemde daden als verkrachting etc kun je toch niet loszien
van de persoon? dat is zo'n bewuste daad, en zeker als het meerdere keren is gebeurd etc. Ik veroordeel je niet (mooie woordgrap in dit topic) ik probeer je te begrijpen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:01

Die van mij zit voor moord maar hij zegt (en ja hij kan liegen hierover) dat hij een vriend verdedigde en het dus een soort van zelfverdediging was.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 18:03

Mar_jolijn schreef:
Dankjewel. Ik snap je laatste zin als het inderdaad iemand betreft die op jongere leeftijd of uit nood een overval pleegt die verkeerd gaat. Maar eerdergenoemde daden als verkrachting etc kun je toch niet loszien
van de persoon? dat is zo'n bewuste daad, en zeker als het meerdere keren is gebeurd etc. Ik veroordeel je niet (mooie woordgrap in dit topic) ik probeer je te begrijpen!


Als een jongen van 19 seks heeft met een meisje van 17 en haar ouders zijn het daar niet mee eens, kunnen zij aangifte doen van verkrachting. Óók als zij volledig vrijwillig mee deed.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:03

SavannahNx schreef:
purny schreef:
Je kunt ook mailen zag ik staan.
Ik doe zelf aan postcrossing. Ga toch eens een brief eraan wagen


Er staat dat je een mail mag sturen maar je mag niet op die manier contact houden.

Volgens mij gaat dat dan via vrijwilligers die de mails uitprinten en opsturen/afleveren, of inscannen/opsturen de andere kant op. Dan is het voor beide partijen wat goedkoper.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:07

Je snapt toch wel dat Marjolijn dat niet bedoeld met verkrachting Vjestagirl. Ben wel benieuwd naar je antwoord namelijk, of die van iemand anders :j

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:08

Bijzonder vind ik dit. Toen ik jonger was vond ik nav het andere topic ook heel bijzonder.

Ik zit er heel serieus over na te denken. Ik vind het namelijk heel bijzonder om op die manier contact te hebben met iemand die eigenlijk niemand meer heeft en al jaren in een cel zit. Ik wil graag hun leven oplichten door af en toe ‘gewoon’ te schrijven hoe het hier gaat.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:10

Met iemand corresponderen is in mijn ogen ook iets heel anders dan hun gedrag goedkeuren. Hetzelfde kwam ik tegen tijdens mijn rechtenstudie: vele mensen begrijpen niet hoe je rechtsbijstand kan verlenen aan een vermoedelijke verkrachter bijvoorbeeld. En dat vind ik nog een stapje 'zwaarder'.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 18:22

Kimbers schreef:
Je snapt toch wel dat Marjolijn dat niet bedoeld met verkrachting Vjestagirl. Ben wel benieuwd naar je antwoord namelijk, of die van iemand anders :j


Maar dat staat er niet bij. Er staat niet voor wat voor soort verkrachting iemand veroordeeld is. En je kunt t wel opzoeken, maar wat schiet je ermee op?
Ik kijk er iig niet naar.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:33

Vjestagirl schreef:
Kimbers schreef:
Je snapt toch wel dat Marjolijn dat niet bedoeld met verkrachting Vjestagirl. Ben wel benieuwd naar je antwoord namelijk, of die van iemand anders :j


Maar dat staat er niet bij. Er staat niet voor wat voor soort verkrachting iemand veroordeeld is. En je kunt t wel opzoeken, maar wat schiet je ermee op?
Ik kijk er iig niet naar.


Inderdaad Kimbers, die zijn er ook vast wel, maar een zeer grote minderheid.
Wat je ermee opschiet? Jij hebt geen enkel moreel bezwaar iemand op te vrolijken die in de gevangenis zit voor verkrachting van minderjarigen? Nogmaals, het klinkt wellicht wat bekrompen, maar ik probeer te begrijpen hoe en waarom (bijvoorbeeld) jij dit doet

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 18:34

Ja ik heb moreel bezwaar tegen verkrachtingen. Maar ik geloof niet dat iemand die al 10 jaar vast zit nog dezelfde persoon is als dat ze 10 jaar geleden waren.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:35

Sheran schreef:
Met iemand corresponderen is in mijn ogen ook iets heel anders dan hun gedrag goedkeuren. Hetzelfde kwam ik tegen tijdens mijn rechtenstudie: vele mensen begrijpen niet hoe je rechtsbijstand kan verlenen aan een vermoedelijke verkrachter bijvoorbeeld. En dat vind ik nog een stapje 'zwaarder'.


Rechtsbijstand is in mijn ogen een mensenrecht. Gezellige brieven schrijven is een voorrecht. Een voorrecht was je imo verliest als je bepaalde daden pleegt. En ik ben vrij ruimdenkend opgevoed, maar zoals iedereen refereer ik aan een eerder genoemde situatie. Mijn eigen referentiekader. En ik vind het heftig.

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 18:37

Mar_jolijn schreef:
Sheran schreef:
Met iemand corresponderen is in mijn ogen ook iets heel anders dan hun gedrag goedkeuren. Hetzelfde kwam ik tegen tijdens mijn rechtenstudie: vele mensen begrijpen niet hoe je rechtsbijstand kan verlenen aan een vermoedelijke verkrachter bijvoorbeeld. En dat vind ik nog een stapje 'zwaarder'.


Rechtsbijstand is in mijn ogen een mensenrecht. Gezellige brieven schrijven is een voorrecht. Een voorrecht was je imo verliest als je bepaalde daden pleegt. En ik ben vrij ruimdenkend opgevoed, maar zoals iedereen refereer ik aan een eerder genoemde situatie. Mijn eigen referentiekader. En ik vind het heftig.


En ik geloof dat je straf is dat je je vrijheid verliest. Niet dat je daarmee ook je menselijkheid opgeeft.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:39

Vjestagirl schreef:
Ja ik heb moreel bezwaar tegen verkrachtingen. Maar ik geloof niet dat iemand die al 10 jaar vast zit nog dezelfde persoon is als dat ze 10 jaar geleden waren.


Okee, dan begrijp ik je alvast iets beter. Het voorbeeld wat ergens eerder genoemd is dat iemand bijvoorbeeld op zijn 18de een overval pleegt met dodelijke afloop, op een punt in zijn leven waar hij het allemaal niet meer in de hand had (en nog zo jong), kan ik nog begrip voor opbrengen, mits zeer veel berouw etc. maar dat geld niet voor stelselmatige verkrachtingen als iemand 35 is (ook niet als iemand dat van huis uit mee krijgt, wat gruwelijk is, maar je bent niet wie je heeft groot gebracht) en dus wel goed 'gevormd' door het leven. Snap je? Wederom; dit zou voor mij de reden zijn te willen weten wat iemand precies gedaan heeft, alvorens die leuke brieven ontvangt.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:41

Vjestagirl schreef:
Mar_jolijn schreef:


Rechtsbijstand is in mijn ogen een mensenrecht. Gezellige brieven schrijven is een voorrecht. Een voorrecht was je imo verliest als je bepaalde daden pleegt. En ik ben vrij ruimdenkend opgevoed, maar zoals iedereen refereer ik aan een eerder genoemde situatie. Mijn eigen referentiekader. En ik vind het heftig.


En ik geloof dat je straf is dat je je vrijheid verliest. Niet dat je daarmee ook je menselijkheid opgeeft.


Snap ik.
Ik zeg ook niet dat je iemand zn menselijkheid af moet pakken. Vandaar dat ik vind dat hij zijn mensenrechten niet mag verliezen. maar ik zou als slachtoffer gek worden als iemand 'gezellig gaat zitten schrijven' met de man die je het leven en het lichaam kapot heeft gemaakt.. Het niet meer volledig meedraaien met de buitenwereld, hoort wat mij betreft wel bij de straf ja.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:20

Misschien wordt de moeder van de stelselmatige verkrachter wel gek van het idee dat haar zoon door gruwelijk verkeerde keuzes nooit meer als normaal mens mee zal draaien in de samenleving.
De reden dat serieverkrachters hier TBS krijgen en niet 20 jaar mogen rotten in een cel is dat dat gewoon niet effectief is. Hoewel ik je weerstand begrijp, zijn er meer perspectieven op die situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:22

Wat een mooi en intrigerend iets zeg! Ik ga er ook zeker naar kijken, heb al wat profielen gevonden die me flink aanspreken.

Ik snap de (gelukkig weinige) negatieve reacties echt niet. Denk je in dat een naaste geliefde overvallen wordt waar jij bij staat, je in een paniekaanval de overvaller neerslaat waardoor die met zijn hoofd op een stoeprand valt en op slag dood is. Dat is dan toch 3rd degree murder waar je in de VS zomaar 20 jaar voor kan zitten. Zou jij het dan niet fijn vinden als mensen kijken naar jou, ipv naar je misdaad?

En ja ik heb ook zo mijn voorkeuren wie ik wel en niet schrijf, gedeeltelijk bepaald door hun misdaad. En nee, ik ben geen groen blaadje wat niks heeft meegemaakt, ik kan je dingen vertellen die al je beharing recht overeind zou gooien. Maar ik veroordeel de mensen die die mensen wel schrijven ook niet. Dat is hun zaak en moeten zij weten. Als het idee van schrijven je niet aanstaat, verlaat dit topic dan en ga niet TS neer zitten halen. Toetsenbordridders.

TS: weet jij toevallig of de brieven de gevangene in de envelop bereiken (met andere woorden, ziet de gevangene jouw adres)? En, is het vermelden van je achternaam op de envelop verplicht? Ik zou namelijk graag zoveel mogelijk anoniem blijven maar een postbus voor €250,- per jaar vind ik echt te gek, enkel voor dit doel, hoe mooi het doel ook is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:26

Xxxx schreef:
TS: weet jij toevallig of de brieven de gevangene in de envelop bereiken (met andere woorden, ziet de gevangene jouw adres)? En, is het vermelden van je achternaam op de envelop verplicht? Ik zou namelijk graag zoveel mogelijk anoniem blijven maar een postbus voor €250,- per jaar vind ik echt te gek, enkel voor dit doel, hoe mooi het doel ook is.

Dit hangt sterk af van de gevangenis. Het kan zomaar zijn dat de envelop weg wordt gegooid.
Achternaam zou ik eigenlijk niet weten, het lijkt me niet. Het gaat erom dat de brief jou kan bereiken, daar is je achternaam niet (echt) voor nodig. Ik weet neit wat je reden is om anoniem te blijven maar misschien kun je anders het adres van vrienden, werk oid gebruiken?
Of je gebruikt de mail-vrijwilligers :)
Laatst bijgewerkt door Dani op 14-04-19 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam in quote op verzoek weggehaald