Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 09:05

Xxxx schreef:
Wat een mooi en intrigerend iets zeg! Ik ga er ook zeker naar kijken, heb al wat profielen gevonden die me flink aanspreken.

Ik snap de (gelukkig weinige) negatieve reacties echt niet. Denk je in dat een naaste geliefde overvallen wordt waar jij bij staat, je in een paniekaanval de overvaller neerslaat waardoor die met zijn hoofd op een stoeprand valt en op slag dood is. Dat is dan toch 3rd degree murder waar je in de VS zomaar 20 jaar voor kan zitten. Zou jij het dan niet fijn vinden als mensen kijken naar jou, ipv naar je misdaad?

En ja ik heb ook zo mijn voorkeuren wie ik wel en niet schrijf, gedeeltelijk bepaald door hun misdaad. En nee, ik ben geen groen blaadje wat niks heeft meegemaakt, ik kan je dingen vertellen die al je beharing recht overeind zou gooien. Maar ik veroordeel de mensen die die mensen wel schrijven ook niet. Dat is hun zaak en moeten zij weten. Als het idee van schrijven je niet aanstaat, verlaat dit topic dan en ga niet TS neer zitten halen. Toetsenbordridders.


Wat een ontzettend, maar dan ook ontzettend nare reactie. Iedereen die tot nu toe in jouw ogen 'negatief' heeft gereageerd heeft dat onderbouwd gedaan en/of met serieuze vragen. Of uit emotie. Nou en? Lijkt me geen reden mensen te gaan uitmaken voor "toetsenbordridders". De toon in het topic was eigenlijk vrij positief. Kritisch betekend niet altijd veroordelend.
Ik ben het gewoon niet eens met een aantal statements (ook uit persoonlijke ervaring, maar daar heb je voor het gemak even overheen gelezen, chapeau)
Het topic triggerde me en triggerd me nog steeds, dus stel ik vragen en zeg ik waarom ik er anders of hetzelfde over denk.
En juist door er met elkaar over te praten ga je elkaar begrijpen of niet, maar wellicht wel het waarom achter iemands mening. Op dat punt ben ik nu. Dankzij de keurige vraag- en antwoorden. Ik begrijp er nog steeds niks van, maar ik begrijp wel haar mening. En hoe ze erbij komt.
Laatst bijgewerkt door Dani op 14-04-19 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam in quote op verzoek weggehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:51

Hoezo is het een "ontzettend, maar dan ook ontzettend" nare reactie? Ik reageerde op mensen die TS veroordelen dat ze het doet. Of TS proberen te beleren dat ze beter eenzame ouderen kan schrijven. Ik heb zo'n vreselijke hekel aan andere mensen gebieden te doen wat jij zou doen, laat iedereen gewoon lekker! Ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt door de benaming "toetsenbordridders". Voor mij betekend het niets anders dan mensen die achter de computer pogen over te komen als moreel fantastische mensen terwijl 9 van de 10 zelf ook niet in de pen klimmen om ouderen te schrijven.

Jij mag geen koekje want ik ben op dieet.

Klinkt belachelijk, toch? Zo vat ik de negatieve reacties in dit topic op. En als jij je zo aangevallen voelt door de benaming toetsenbordridders zal dat komen omdat we een andere definitie van het woord hebben, of omdat je je op je teentjes getrapt voelt. Dat laat ik aan jou over, een discussie voeren leid nergens naar.

Bottom line: Ik vind het een fantastisch principe. Door mijn autisme weet ik als weinig ander hoe het voelt om volledig afgesloten te zijn van de buitenwereld. Ik weet hoe het voelt om door iedereen uitgekotst en in de steek gelaten te worden. Dus ja, ik heb zeker een connectie met de Underdog. Ook omdat de meeste ouderen die ik spreek niets anders lijken te zien of doen dan klagen over het nu en terugverlangen naar vroeger. Ik spreek liever met iemand die volledig alleen is, maar extreem kan genieten van een vlinder die een seconde op zijn tralies landt. Iemand die in het nu leeft, die ondanks zijn/haar situatie ruimte in zichzelf vind voor groei. Iemand die nog kan genieten van de kleine dingen van het leven. Daar steek ik véél liever mijn tijd in dan eerdergenoemde ouderen. Ik ben met veel ouderen in aanraking gekomen, ik weet dat ze niet over één kam te scheren zijn maar ik ben echt inspirerende ouderen nog niet tegengekomen. En waren ze wel inspirerend en stonden ze nog wel vol in het leven, dan was dat omdat ze een hele familie om zich heen hadden. Believe me, ik heb geprobeerd om dat voor eenzame ouderen ook te zijn. Maar iedere keer nul op het rekest, dat ging ik niet 20 jaar volhouden.

Ik weet nog niet of ik het ga doen ivm mijn werk en de privacy issues. Maar ik wens niet op neergekeken te worden omdat ik deze keuze maak. Laat iedereen in zijn waarde. En nee, ik heb niet het goede voorbeeld gegeven door mensen toetsenbordridders te noemen, maar poep happens en zo kunnen we allemaal weer wat van elkaar leren.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:38

Ik vond de reactie ook idd helemaal niet super naar.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:02

Tof dat jullie dit doen, TS en anderen! Ik vind met name de invloed van dit soort contact op released inmates heel interessant en goed. Naast dat het voor je eigen perspectieven nuttig kan zijn, heeft het mijn inziens een maatschappelijke meerwaarde.

Ik loop ook al een aantal jaren met dit idee rond, maar heb het nooit uitgevoerd omdat ik mezelf te jong/naïef vond. En nog steeds twijfel ik.. Wat ik me voornamelijk afvraag / waar ik me zorgen om maak. Hoe groot is de kans dat jij voor deze pen pal hoofdonderdeel van zijn leven wordt (er van uitgaande dat jij zijn enige pen pal bent)? En hoe groot is de kans dat hij meer gevoelens voor je ontwikkeld? En natuurlijk, wat doe je als dit gebeurd? Zelfs als je het contact zou verbreken, blijf je in iemands hoofd, vooral als je een deel van zijn (prison)leven een goede vriend bent geweest. Ik ben denk ik vooral bang dat ik de gevolgen niet overzie. Or am I overthinking?

Ik hoor heel graag hoe jullie hier over denken en mee om (zouden) gaan.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:26

Ik vind sommige resecties nog al stuitend eigenlijk.. als je een anders zijn leven expres heb verwoest (verkrachting van kinderen, wagelijke mishandelingen) dan heb je toch ook geen recht op een lichtpuntje? Je heb er op dat moment bewust voor gekozen om een ander iets wagelijks aan te doen.
Ik vind een klein vergrijp persoonlijk niet schokkend, heb zelf vrienden die in de gevangenis hebben gezeten ed.
Maar bij de heftige wagelijke dingen vind ik persoonlijk niet dat iemand een lichtpuntje(hoe je het wil noemen) verdient. Of het nu 10-30 jaar later is, je heb er toen voor gekozen om zo iets ergs te doen. Dan ben je niet helemaal koosjer.

Vraag me oprecht Af of jullie hier totaal geen moeite mee hebben? Om die mensen een leuke dag te bezorgen?
En waarom sturen jullie foto’s? Ben je niet bang dat deze voor andere dingen worden gebruikt (18+)?
Is puur interesse geen aanval

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:27

In Amerika staat er op drie keer een kleine winkeldiefstal al een fikse straf. Maar aan de andere kant, iedere Amerikaan weet dit dus doe je dan toch door dan ben je niet slim bezig. En kreten van gevangen die zeggen dat ze zo eenzaam, zo blij zijn want hun leven heeft weer zin!! Ik ben daar misschien heel zwart wit in maar denk dan toch eigen schuld dikke bult. En ik schrijf wel maar dan met een oude dame in Duistland die geen familie heeft en het heel leuk vind om mijn verhalen en ik haar verhalen te lezen. Zij heeft niet voor eenzaamheid gekozen, gevangen (de meesten) wel.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:32

Ik vraag mij serieus af wat voor een intentie een gevangen heeft om te schrijven. Bijv een serieverkrachter, waarom schrijft deze, waarom vindt die het leuk om foto's te ontvangen?
Je schrijft altijd naar iemand waarvan je de oprechtheid niet kent.
Ze hebben een verkeerde keuze gemaakt en krijgen daar straf voor. Zeker bij herhaaldelijke vergrijpen geloof ik niet dat iemand z'n leven wil beteren maar ziek is en daarom ook niet oprecht kan zijn maar altijd een dubbele agenda heeft
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 18-03-18 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:32

WoW leuk! Eens kijken of er zoiets is voor jeugdgevangenis etc. Lijkt mij ook wel weer naar om naar een Nederlander te schrijven (is voor mij makkelijker) want ze hebben je adres. En als ze dan vrijkomen en ze willen weer iets gaan doen?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:38

miesnaom schreef:
Ik vind sommige resecties nog al stuitend eigenlijk.. als je een anders zijn leven expres heb verwoest (verkrachting van kinderen, wagelijke mishandelingen) dan heb je toch ook geen recht op een lichtpuntje? Je heb er op dat moment bewust voor gekozen om een ander iets wagelijks aan te doen.
Ik vind een klein vergrijp persoonlijk niet schokkend, heb zelf vrienden die in de gevangenis hebben gezeten ed.
Maar bij de heftige wagelijke dingen vind ik persoonlijk niet dat iemand een lichtpuntje(hoe je het wil noemen) verdient. Of het nu 10-30 jaar later is, je heb er toen voor gekozen om zo iets ergs te doen. Dan ben je niet helemaal koosjer.

Vraag me oprecht Af of jullie hier totaal geen moeite mee hebben? Om die mensen een leuke dag te bezorgen?
En waarom sturen jullie foto’s? Ben je niet bang dat deze voor andere dingen worden gebruikt (18+)?
Is puur interesse geen aanval


Er is nu al een paar keer aangegeven dat je zelf kan kiezen wie je schrijft. Je kan zien wat diegene gedaan heeft. Als je daar moeite mee hebt, dan kies je diegene niet uit. Makkelijk toch!

Ik vind het erg interessant en het lijkt mij ook iets fijns om te doen. Persoonlijk zou ik niet met verkrachters etc schrijven, dus dan kies ik die niet uit maar iemand anders. En een ander doet dat wel, ook prima. Gewoon zelf je keuzes maken. Ik ga straks thuis eens rustig op de site kijken.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:57

miesnaom schreef:
Ik vind sommige resecties nog al stuitend eigenlijk.. als je een anders zijn leven expres heb verwoest (verkrachting van kinderen, wagelijke mishandelingen) dan heb je toch ook geen recht op een lichtpuntje?


Hmm, voor mij is het behandelen van mensen als mensen, zelfs als ze hele verschrikkelijke dingen hebben gedaan, een belangrijk onderdeel van onze beschaving als mens. Dat iemand die bepaalde dingen heeft gedaan niet terug kan keren in de maatschappij vind ik aanvaardbaar. Maar het blijft een mens.

Citaat:
Je heb er op dat moment bewust voor gekozen om een ander iets wagelijks aan te doen.


Over hoe vrij iemand is en hoe bewust iemand gekozen heeft is valt ook veel te zeggen. Als je door traumatische gebeurtenissen in je jeugd (buiten je eigen schuld om dus) geen empathie hebt kunnen ontwikkelen, is dat dan bewust en uit vrije wil of niet? Ik weet het niet. Ik durf het niet te zeggen.

En stel dat mensen ooit hun gevangenisstraf uitzitten. Wat zou je dan willen, dat ze terugkeren in de maatschappij terwijl ze wat meer ervaring hebben gedaan met goed menselijk contact? Of dat ze alleen maar afwijzing en wreedheid hebben meegemaakt? Welke zou veiliger zijn voor de mensen in de VS?

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 18:02

Arcodavella schreef:
Tof dat jullie dit doen, TS en anderen! Ik vind met name de invloed van dit soort contact op released inmates heel interessant en goed. Naast dat het voor je eigen perspectieven nuttig kan zijn, heeft het mijn inziens een maatschappelijke meerwaarde.

Ik loop ook al een aantal jaren met dit idee rond, maar heb het nooit uitgevoerd omdat ik mezelf te jong/naïef vond. En nog steeds twijfel ik.. Wat ik me voornamelijk afvraag / waar ik me zorgen om maak. Hoe groot is de kans dat jij voor deze pen pal hoofdonderdeel van zijn leven wordt (er van uitgaande dat jij zijn enige pen pal bent)? En hoe groot is de kans dat hij meer gevoelens voor je ontwikkeld? En natuurlijk, wat doe je als dit gebeurd? Zelfs als je het contact zou verbreken, blijf je in iemands hoofd, vooral als je een deel van zijn (prison)leven een goede vriend bent geweest. Ik ben denk ik vooral bang dat ik de gevolgen niet overzie. Or am I overthinking?

Ik hoor heel graag hoe jullie hier over denken en mee om (zouden) gaan.


Er is altijd een kans. Maar wat zouden daarvan volgens jou de gevolgen dan zijn?

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 18:05

miesnaom schreef:
Ik vind sommige resecties nog al stuitend eigenlijk.. als je een anders zijn leven expres heb verwoest (verkrachting van kinderen, wagelijke mishandelingen) dan heb je toch ook geen recht op een lichtpuntje? Je heb er op dat moment bewust voor gekozen om een ander iets wagelijks aan te doen.
Ik vind een klein vergrijp persoonlijk niet schokkend, heb zelf vrienden die in de gevangenis hebben gezeten ed.
Maar bij de heftige wagelijke dingen vind ik persoonlijk niet dat iemand een lichtpuntje(hoe je het wil noemen) verdient. Of het nu 10-30 jaar later is, je heb er toen voor gekozen om zo iets ergs te doen. Dan ben je niet helemaal koosjer.

Vraag me oprecht Af of jullie hier totaal geen moeite mee hebben? Om die mensen een leuke dag te bezorgen?
En waarom sturen jullie foto’s? Ben je niet bang dat deze voor andere dingen worden gebruikt (18+)?
Is puur interesse geen aanval


Nee ik heb hier geen moeite mee. Eerder in het topic heb ik al uitgelegd waarom ik het doe (net als anderen overigens).

En als jij foto's van jezelf op het internet zet heb je altijd kans dat ze voor masturbatie gebruikt worden. Als je in je bikini op t strand ligt heb je kans dat iemand een foto neemt en die voor masturbatie gebruikt wordt. Etc. Nee, I don't care :)

anjali
Berichten: 15182
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:12

het schijnt dat Joran v.d.Sloot, die Natalee Holloway verkracht en vermoord heeft,in de gevangenis heel veel brieven van vrouwen kreeg.dat vond ik echt wel gek hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:15

anjali schreef:
het schijnt dat Joran v.d.Sloot, die Natalee Holloway verkracht en vermoord heeft,in de gevangenis heel veel brieven van vrouwen kreeg.dat vond ik echt wel gek hoor.


Dat waren vooral vrouwen die iets seksueels/romantisch met hem wilden. Ik zou persoonlijk nooit iemand schrijven die een seksueel misdrijf heeft gepleegd. Dat 'aanbidden' van Joran is fundamenteel anders dan praten over koetjes en kalfjes.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 18:23

Ik heb voor mezelf wel een grens. Ik had een super leuk profiel van iemand gevonden, en toen ik verder keek bleek dat hij vastzat voor "sexual assault of a minor < 13". Dat ging me te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:24

Vjestagirl schreef:
Ik heb voor mezelf wel een grens. Ik had een super leuk profiel van iemand gevonden, en toen ik verder keek bleek dat hij vastzat voor "sexual assault of a minor < 13". Dat ging me te ver.


Eens!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:39

Vjestagirl schreef:
Ik heb voor mezelf wel een grens. Ik had een super leuk profiel van iemand gevonden, en toen ik verder keek bleek dat hij vastzat voor "sexual assault of a minor < 13". Dat ging me te ver.

Ik weet niet of je daar nog verder research over hebt gedaan... Maar je hoort toch met enige regelmaat dat jonge meiden in (het reli gekkie deel van) VS een ouder vriendje hebben en wanneer hun ouders erachter komen het ineens niet hun eigen wil was. Aldus het meisje of aldus de ouders ("onze dochter heeft nog helemaal geen interesse in jongens")
Nogmaals, ik heb natuurlijk geen idee van deze situatie :) maar dit zijn zaken die voorkomen. Als man/jongen ben je dan kansloos.

anjali
Berichten: 15182
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:47

Magrathea schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb voor mezelf wel een grens. Ik had een super leuk profiel van iemand gevonden, en toen ik verder keek bleek dat hij vastzat voor "sexual assault of a minor < 13". Dat ging me te ver.

Ik weet niet of je daar nog verder research over hebt gedaan... Maar je hoort toch met enige regelmaat dat jonge meiden in (het reli gekkie deel van) VS een ouder vriendje hebben en wanneer hun ouders erachter komen het ineens niet hun eigen wil was. Aldus het meisje of aldus de ouders ("onze dochter heeft nog helemaal geen interesse in jongens")
Nogmaals, ik heb natuurlijk geen idee van deze situatie :) maar dit zijn zaken die voorkomen. Als man/jongen ben je dan kansloos.

Maar dan zijn het toch mannen die,met of zonder toestemming van het meisje,een min of meer pedofiele inslag hebben.

cissy

Berichten: 19848
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:50

Over dat eventueel langskomen na hun straf te hebben uitgezeten zou ik ook mn bedenkingen hebben. Kijk maar naar 'before the 90 days' gaan ook mensen op jacht naar geluk bij iemand waar ze maar oppervlakkig contact mee hebben gehad. Vooral bijv de Thaise dames die dan hun geluk denken te vinden bij een Amerikaanse man. Andersom kan dat dus ook gelden voor ex-inmates die hier hun geluk komen zoeken.
Laatst bijgewerkt door cissy op 18-03-18 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:50

anjali schreef:
Magrathea schreef:
Ik weet niet of je daar nog verder research over hebt gedaan... Maar je hoort toch met enige regelmaat dat jonge meiden in (het reli gekkie deel van) VS een ouder vriendje hebben en wanneer hun ouders erachter komen het ineens niet hun eigen wil was. Aldus het meisje of aldus de ouders ("onze dochter heeft nog helemaal geen interesse in jongens")
Nogmaals, ik heb natuurlijk geen idee van deze situatie :) maar dit zijn zaken die voorkomen. Als man/jongen ben je dan kansloos.

Maar dan zijn het toch mannen die,met of zonder toestemming van het meisje,een min of meer pedofiele inslag hebben.

Ik heb het over een jongen van 16 die een vriendinnetje van 13 heeft. Volgens mij is dat al strafbaar.

anjali
Berichten: 15182
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:55

@xxxx: dat vond ik nu juist zo onbegrijpelijk,dat vrouwen romantische belangstelling hadden voor een man die een andere vrouw verkracht en vermoord had.Dat is toch absoluut onlogisch en zeer onverstandig.Want dan loop je de kans dat jij het volgende slachtoffer wordt.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 24-04-19 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:09

anjali schreef:
@Xxxx: dat vond ik nu juist zo onbegrijpelijk,dat vrouwen romantische belangstelling hadden voor een man die een andere vrouw verkracht en vermoord had.Dat is toch absoluut onlogisch en zeer onverstandig.Want dan loop je de kans dat jij het volgende slachtoffer wordt.


Ja ik snap dat ook niet. Dan denk ik eerlijk gezegd dus ook dat je niet helemaal goed in elkaar zit.

Maar zoals ik zei, dat vind ik iets heel anders dan met een gevangene die een (voor NL begrippen) klein vergrijp heeft gepleegd over koetjes en kalfjes praten.
Laatst bijgewerkt door Dani op 14-04-19 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek weggehaald.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:28

Ik heb alleen de eerste 3 pagina`s gelezen, maar wat tof dit TS! Ik ga straks na het eten op de website kijken en ook een brief schrijven :) Ik denk wel dat ik een postbus of iets ga kiezen ervoor. Vind het toch niet prettig voelen om mijn eigen adres er bij te zetten :)

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:30

Frummels schreef:
Ik heb alleen de eerste 3 pagina`s gelezen, maar wat tof dit TS! Ik ga straks na het eten op de website kijken en ook een brief schrijven :) Ik denk wel dat ik een postbus of iets ga kiezen ervoor. Vind het toch niet prettig voelen om mijn eigen adres er bij te zetten :)


Precies :) hoe werkt een postbus?

love_mandy

Berichten: 2960
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:31

Postbus is gemiddeld 300 euro per jaar. Dat vind ik best wel veel geld. Heb er ook even naar gekeken omdat ik nog thuis woon en mijn ouders niet willen dat ik ons adres geef.
Maar 300 euro vind ik een beetje te gek