Hoe moet ik verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:08

Wat fijn zeg!
Heb je bij 72% nog wel verplichtingen?

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 21:49

Rytir, ik weet het. Arbeidsongeschikt praat makkelijker en mensen begrijpen wat ik bedoel. Vandaar dat ik het zo noem.

Janneke, de rust voel ik nog niet echt. Er moet nog het één en ander geregeld worden met het UWV, omdat ik nu nog WW krijg en ik me vanuit de WW ook had ziek gemeld. Ingewikkeld en lang verhaal om uit te leggen. Verschillende sporen die naast elkaar lopen, verschillende afdelingen die niet op elkaar afgestemd zijn en niet met elkaar communiceren.
Daarnaast nog de intake van mijn nieuwe behandeling. Het loopt nog niet echt allemaal. Maar dat komt begin volgend jaar hopelijk. Ik heb er weinig vertrouwen in eerlijk gezegd. Vooral in mezelf.

Cayenne, de enige verplichtingen zijn dat ik wijzigingen doorgeef. Ik mag er natuurlijk bij werken, maar als ik het goed heb uitgerekend, red ik het net zonder dat ik er bij werk. Dus dat is fijn!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:08

Als je minder dan 80% AO bent krijg je voor 2 jaar een WGA uitkering.

Je hebt wel 'verplichtingen', er komt via het UWV ook een reïntegratietraject en een arbeidsdeskundige en sollicitatieplicht.

Alleen als je een IVA hebt (meer dan 80% AO), dan vervallen die zaken en dan gaat men er vanuit dat je duurzaam AO bent.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 22:11

Pfoe.. Dus ik ben verplicht om wéér reïntegratie activiteiten te doen en te solliciteren..? :x
Word echt niet goed van dat getouwtrek dan..

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:14


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:23

Wat gaan we nu dan toch weer krijgen???

"Uitkeringen
WGA 35-80%
WGA staat voor Werkhervattingsregeling Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten en is een uitkering waarvoor mensen in aanmerking komen die tussen de 35% en 80% arbeidsongeschikt zijn. Uitgangspunt bij de WGA is “hoe meer de werknemer werkt hoe hoger zijn inkomen”."

Op zich is de WGA geconstrueerd zodat iemand kan/mag werken naast de uitkering en op die manier op gegeven moment de WGA kan verlaten.

Verder is het tegenwoordig maatwerk.
(Vind ik op zich ook niet verkeerd.)

Dus als het uwv jou heeft gezegd (liefst op schrift!!) dat jouw enige verplichtingen bestaan uit wijzigingen doorgeven, dan is dat zo.

En tegen de tijd dat je therapie is afgerond, kunnen er zaken als reïntegratie aan bod komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:37

Iris82 schreef:
Als je minder dan 80% AO bent krijg je voor 2 jaar een WGA uitkering.

Je hebt wel 'verplichtingen', er komt via het UWV ook een reïntegratietraject en een arbeidsdeskundige en sollicitatieplicht.

Alleen als je een IVA hebt (meer dan 80% AO), dan vervallen die zaken en dan gaat men er vanuit dat je duurzaam AO bent.


Daarom ook mijn vraag idd! Ik val zelf in de 80% tot 100% categorie en heb geen verplichtingen. Dus ik vroeg me af wat er dan bij komt als je daar qua percentage onder zit.
En idd wat Janneke zegt: zorg dat je op schrift hebt dat je verder geen verplichtingen hebt!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:40

Iris82 schreef:
Als je minder dan 80% AO bent krijg je voor 2 jaar een WGA uitkering.

Je hebt wel 'verplichtingen', er komt via het UWV ook een reïntegratietraject en een arbeidsdeskundige en sollicitatieplicht.

Alleen als je een IVA hebt (meer dan 80% AO), dan vervallen die zaken en dan gaat men er vanuit dat je duurzaam AO bent.


Dit klopt niet helemaal. De wga uitkering is net als de ww een loongerelateerde uitkering. Ik zal het niet te technisch maken maar als er een recht is dan kan die uitkering 3 maanden tot 3 jaar lopen. Wat betreft reïntegratie; ook bij een wia uitkering is er sollicitatie/ reintegratie plicht. Dat is echter wel maatwerk en het kan inderdaad zijn dat daar even een onderbreking wordt ingelast vanwege de situatie. Zodra het kan moet de reïntegratie wel weer worden opgepakt. Betekend niet dat iemand binnen een maand weer volle bak aan het werk moet; reïntegratie kan ook vrijwilligerswerk zijn om een eerste stap te zetten.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 00:34

Het ligt dus iets genuanceerder gelukkig. Ik heb geen idee meer hoe ik bij het idee gekomen ben dat ik geen sollicitatieplicht heb. Of ik het zelf heb bedacht of dat iemand dat tegen me gezegd heeft.. Wacht het even af dan, waar het UWV mee komt.

Ik hoopte dat ik dit niet hoefde te gaan schrijven, maar ik ben weer echt, echt somber. Tranen branden achter mijn ogen en ik vraag me af of ik ooit kan leven. Ik vecht er al de hele week tegen en het lukte me aardig om het te onderdrukken. Leuke dingen doen, dagritme, naar buiten gaan...
Ik probeer de hele tijd al te analyseren waar het door komt. Ik kan het gedeeltelijk verklaren. Ik heb dan meteen de overtuiging dat ik dan niet het recht heb om toe te geven dat ik me zo voel. Omdat het mijn eigen schuld is in mijn ogen. Ik mis intellectuele uitdaging. Ik moet mijn hersenen kunnen gebruiken. Het voelt zo ondankbaar om me zo te voelen. Ik heb wat ik graag wil hebben, is het weer niet goed.. Ik doe dingen voor goede doelen, zodat ik een doel heb en wat kan betekenen voor mensen om me heen. Dat voelt fijn, maar het is blijkbaar niet genoeg. En begrijp me niet verkeerd. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik de kans krijg om aan mezelf te werken. En dat ik dit zo voel, geeft aan dat er werk aan de winkel is. Maar ik tast in het duister hoe ik het aan kan pakken..
Ik betrap mezelf er de laatste tijd op dat ik regelmatig een wijntje pak om me even wat beter te voelen, maar dat is niet echt een goede gewoonte..
En maandelijkse perikelen zijn ook niet heel bevorderlijk voor mijn stemming.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 02:18

Heb je nog hulp van een psycholoog?

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 12:09

Ja, ik heb dinsdag weer een gesprek, dus dan ga ik het voorleggen.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 18:37

Ik heb een fijn gesprek gehad met mijn therapeute. Tot handvatten gekomen die me verder helpen. Mijn somberheid is weg en ik voel me gemotiveerd om vanuit de veiligheid van mijn huis te oriënteren op de toekomst.

Alleen... Nu belt het UWV ineens. Voor een afspraak bij het werkbedrijf. Paniek. Het gaat over reïntegratie mogelijkheden.
In mijn dossier staat dat ik niet kan werken met mannen. En wat doen ze.. ze geven me een mannelijke begeleider. Aan een man kán ik niet uitleggen waar ik tegenaan loop, wat mijn zwakke plekken zijn en dat ik voor zoveel dingen zo bang ben.
Op internet lees ik over het algemeen geen negatieve verhalen over dit gesprek. Maar ja.. weer dat getouwtrek. Heb een potje zitten janken. Nóg geen rust. Ik was blij dat het aantal gesprekken dat ik elke week had eindelijk minder werden en nu komt dit er weer bij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:42

Je kunt toch terugbellen en vragen om een vrouwelijke begeleider?
Dat is heel normaal hoor.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 18:45

Misschien dat ik dat maar ga doen ja. Durfde het tegen die man niet te zeggen.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:47

War zijn het ook een stel harrys -O-

Gewoon idd bellen dat het liever geen mannelijke begeleiding kan zijn.
Zullen ze niet moeilijk over doen

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:23

Ik zou inderdaad gewoon bellen met de vraag of je een vrouwelijke begeleider kan krijgen.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:24

hagelslag schreef:
War zijn het ook een stel harrys -O-

Gewoon idd bellen dat het liever geen mannelijke begeleiding kan zijn.
Zullen ze niet moeilijk over doen

En als ze dat wel doen, wel voet bij stuk houden. Zijn ze nou helemaal betoeterd?!
Als je niet durft te bellen, is mail natuurlijk ook goed. Desnoods je therapeut vragen of zij dit voor je kan doen.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:57

Ik heb contact gehad met het UWV. Moest maar een bericht sturen via mijn werkmap op de website.

Mijn emoties zwiepen weer alle kanten op. Van blij (zo erg dat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet), allerlei ideeën hebben en van alles willen beginnen tot depressief, dood willen en huilend op de fiets zitten binnen een dag. Ik heb werkelijk geen idee waar het vandaan komt.
Vorig jaar heb ik dat ook gehad en blijkbaar was dat ook precies begin december.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:38

Dat klinkt niet ok, bel 113 of neem contact op met je behandelaar. Niet morgen maar nu.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 20:59

Ik heb mijn therapeute al een mail gestuurd. Heb mezelf in de hand hoor, ik ga geen gekke dingen doen en als dat omslaat, zijn er verschillende mensen waar ik mee heb afgesproken dat ik die kan bellen. Dus wat dat betreft zit ik safe.
't Is vooral zo overweldigend en onbegrijpelijk. Alsof je midden op de donkere oceaan zit tijdens een storm.
Toevallig had ik vorig jaar mijn schildklierwaardes laten testen toen ik me ook zo voelde, die waren toen oke. Daar kon het toen niet aan liggen. Verder slik ik een hoge dosering vitamine D in de winter. Ik kan het nergens aan linken. Het gaat gewoon van een beetje blij naar stuiteren en dan baf, in een zwart gat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:13

Dat klinkt idd niet goed :(:)
Zulke klachten zijn heel typerend voor een depressie. Je kunt dan het ene moment heel blij zijn en daarna het niet meer zien zitten.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:25

Echt? Ik ken het alleen als bipolaire stoornis. Ben daar soms weleens bang voor, dat ik dat heb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:38

Ja hoor, ik heb er zelf momenteel ook last van (depressie) en dan wordt ik ook van de ene emotie naar de ander geslingerd.
Maar de symptomen zijn natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde, dus het wil niet zeggen dat jij een depressie hebt. Ik zou het eens bespreken met je dokter of psycholoog/psychiater!

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:44

Een depressie heb ik, ik slik ook antidepressiva daarvoor.
Wat naar dat jij er zelf ook last van hebt.

fjaril
Berichten: 488
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 17:32

Ik voel me nog steeds erg somber vandaag. Vanmorgen ben ik even naar stal geweest. Even er uit doet me goed, maar ik ben toch blij dat ik weer thuis ben. Onder een kleedje op de bank de minuten wegtellen.
Ik realiseer me dat de weken dat ik me goed voel (dat wil zeggen dat ik geen moeite heb om het huishouden bij te houden, dat het lukt om te koken, dat dingen als aankleden, tandenpoetsen, douchen geen moeite kosten) binnen een jaar op één hand te tellen zijn. Ik slik nu een minimale dosis ad en ik wilde nooit meer slikken. Ik ben bang dat mijn emoties afvlakken. Bovendien is het troep en alles wat je opbouwt, moet je ook weer afbouwen. Maar ik twijfel nu wel.

Mijn therapeute denkt dat mijn emotionele zwiepers te verklaren zijn door mijn huidige situatie. Ik twijfel daar echt aan. Ik ben me aardig bewust van mezelf en weet meestal wel waar dingen vandaan komen, maar dit voelt anders. Ik zit op de bank stuiterendblij te wezen en ik voel me ineens afglijden binnen een uur naar standje zwart gat. Momenteel is het donkergrijs. Dat is eng, want ik weet niet wanneer het weer lichter wordt. Ik kan nu niet eens echt eten koken of boodschappen doen.