Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:38

daantjuhhh schreef:
Des van meer reden om jou kant van het verhaal te vertellen toch?


Dat zou je denken, maar dat willen ze dus niet horen.
Maar goed, misschien moet ik het toch gewoon doen, en als ze niet willen luisteren kan ik ook makkelijker een beslissing maken. Ik ben tenslotte de moeder en alles in het belang van mijn kinderen.

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:39

Je schoonouders zijn net zo goed het slachtoffer , schrijf alles op, ook dat hij zich niet aan de afspraken houd die gemaakt zijn mbt nieuwe vriendin en kinderen, vertel er rustig bij dat dit zijn zevende in 15 maanden is en je voor de stabiliteit van de kinderen niet om de haverklap een nieuwe stiefma op de stoep wil. Bedenk daarnaast ook dat je kinderen misschien ook voordeel proberen te halen uit de ontstane situatie. Verder kun je best zelf met hun in gesprek gaan en aangeven dat je het heel belangrijk vind dat ze deel blijven uitmaken van de familie van de kinderen maar dat het misschien in een andere vorm bvb op een middag een uurtje langkomen en theedrinken ipv een hele dag. Gewoon heengaan, ze zullen je niet kielhalen en ja, geloven zullen ze je ook niet meteen maar blijf rustig en vertel gewoon hoe jij het ervaart, zij trappen ook in de leugens van hun eigen zoon en dat is heel erg moeilijk.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:56

Mijn advies is om je niet teveel druk te maken over de vriendin. Je ex rent nu eenmaal op emotie, daar ga jij niks aan veranderen. En dat hoeft ook niet gelukkig ;). Je kunt je ex vertellen dat je enige zorgen hebt, dat je het prettiger zou vinden nog even te wachten, maar dat je de beslissing bij hem laat. Dit stukje verantwoording (of het ontbreken ervan :+ ) mag jij loslaten. Scheelt een hoop zorg. Je kinderen zijn gelukkig de meeste tijd bij jou, dus hun stabiele basis krijgen ze echt mee.
Je schoonouders vind ik lastiger. Ik zou beslist niet proberen jezelf goed te praten of jouw kant van het verhaal te vertellen ten koste van je ex. Als je al contact opneemt, doe dat dan enkel over de kinderen. Dat je van hen gehoord hebt dat ze het niet zo gezellig vinden en dat je graag zou zien dat het contact goed blijft. Denk je dat er ruimte is om met hen een oplossing te bedenken? Als ze zich snel aangevallen voelen en in de verdediging gaan, dan wordt het heel lastig natuurlijk. Ik denk niet dat het veel zin heeft kinderen te dwingen. Ik was zelf niet echt dol op oma, en ik was dat op latere leeftijd nog niet :=. Een vriendin van me had zo'n zelfde soort dilemma, maar dan met de vader van haar kind. Ze hebben het toen tijdelijk los gelaten in goed overleg, en later kwam het wel weer goed. Misschien dat je ex het ziet zitten om vaker met de kinderen naar zijn ouders te gaan? En mocht hij dit wel op een normale manier met zijn ouders kunnen bespreken, dan is het nog niet zo verkeerd om hem dit aan te laten pakken. Ik denk dat je nog erg gewend bent alles te moeten regelen en in goede banen te moeten leiden. Maar pas op dat je niet zijn stukje verantwoordelijkheid erbij pakt. En lost hij het minder goed op dan jij dat zou doen? Ja, waarschijnlijk wel :+. Maar eerlijk alle mannen die ik ken zijn in dit soort dingen gewoon niet zo sterk. Soms kun je berusten in dat een andere oplossing eventueel ook zou kunnen werken. Minder efficient misschien maar he, zolang de VS door Trump geleid kan worden zonder dat WO3 uitbreekt, kan het best zo zijn dat het een redelijke oplossing is. Waak er in elk geval voor niet je ex bij je schoonfamilie zwart te maken. Ook geen zorgen uitspreken. Daar hebben ze niets aan, en het verzwakt enkel jouw positie. En alles opschrijven ed, tenzij je een dossier wilt aanleggen om vader bij de kinderen weg te houden, niet doen. Kost energie en niemand die er wat mee doet. Dat voedt enkel je ergernissen.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 06:42

Bedankt voor voor de adviezen. Het is fijn om andere meningen te horen dan enkel de mijne.

Ik hoef zeker niet te praten over mijn ex met mijn schoonouders. Dat willen ze pertinent niet. Ik heb al vaker geprobeerd in het verleden om mijn zorgen uit te spreken toen hij merkte dat hij op straat zou belanden, en daar is toen niet op gereageerd. Ze hebben hem ook niet geholpen en het is zelfs net alsof ze doen alsof er niks aan de hand is.
Mijn ex schoonvader is de grote baas in huis, mijn (echt wel lieve) ex schoonmoeder, volgt hem in alles. De hele relatie is scheef. Aan alles merk ik dat mijn ex sm had anders zou willen doen, maar dat het niet mag van haar man.
Met verhalen over mijn ex hoef ik dus niet aan te komen. Ze willen me niet eens aanhoren.
Ik heb het zeer sterke vermoeden dat mijn ex sv ook autistisch is. Hij heeft geen vrienden en geen hobby's, terwijl hij met pensioen is, hij kijkt voornamelijk tv, sport, hij volgt àlles, van tennis, naar voetbal, naar turnen en alles ertussenin, iedere dag en altijd. Houdt zich enorm vast aan zijn ritme en kan niet tegen veranderingen.

Dus sindsdien praat ik alleen over het weer en de kinderen met hun.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:55

Hoe zou je ex reageren als je zegt we hebben een probleem, ik wil iets met je overleggen. De kinderen willen eigenlijk liever niet meer op ..dag naar opa en oma. Ze vinden het saai. Ik wil het nog een paar keer aankijken, maar als dat blijft, dan moeten we toch een andere oplossing zoeken. Denk je dat hij volwassen genoeg is om het niet als aanval/kritiek te zien? Of heb je niks aan hem :+. Ik denk dat het beter valt als je ex dit bespreekt met je exschoonouders. Maar goed lukt dat niet, dan denk ik dat ze wekelijks dwingen met tranen en strijd als gevolg ook niet werkt. Dan zul je wel weer weggezet worden als de kwaaie ex (maar ben je dat inmiddels ook niet gewend }> ), maar ik geloof dat ik toch de kinderen naar de bso zou doen. Als ze echt zo duidelijk zeggen dat het niet leuk is.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:09

Vriendin zou ik loslaten. Je kan wel aangeven dat je blij bent voor ex en dat je haar graag zou willen ontmoeten voordat de kinderen haar ‘officieel’ ontmoeten.

Mbt schoonouders. Geef dit terug aan ex. Het zijn zijn ouders.( evt wat tips meegeven zoals een rugzakje met speelgoed aan beide meegeven zodat ze daarmee kunnen spelen bij opa en oma) Kijk dit even aan. Werkt dat niet dan kun je altijd nog direct naar schoonouders bellen.
En dan aangeven dat de kinderen het een probleem blijven vinden om te gaan. Je kunt dan aangeven dat je wilt dat de kinderen opa en oma blijven zien en dat ze op bezoek komen met jou/evt met ex. Zo blijft het voor de kinderen leuk en voor opa en oma minder vermoeiend.

Werkt dat niet dan kun je vanuit daar altijd nog verder kijken.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 08:31

Ik denk ook dat ik dat moet doen. Eerst mijn ex met zijn ouders laten praten. Alleen moet hij dan niet de boel bagetalliseren. Maar goed, mocht er dan nog geen veranderingen komen, kan ik altijd nog de kinderen naar de bso sturen. Ik ben inderdaad de boeman nu toch al :o

Suzanne F.

Berichten: 49297
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:52

Doorgaan schreef:
Ik denk ook dat ik dat moet doen. Eerst mijn ex met zijn ouders laten praten. Alleen moet hij dan niet de boel bagetalliseren. Maar goed, mocht er dan nog geen veranderingen komen, kan ik altijd nog de kinderen naar de bso sturen. Ik ben inderdaad de boeman nu toch al :o


Precies, dat moet je loslaten. Je bent toch altijd de boeman en is altijd jouw schuld en jij doet moeilijk.
Let go. Jij moet doen wat jij denkt dat goed is en wat goed voelt vanuit jouw intuïtie. Dan kan je nooit spijt hebben achteraf.

Cowboy55
Berichten: 8503
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:08

daantjuhhh schreef:
Des van meer reden om jou kant van het verhaal te vertellen toch?


Waarom zou TS die moeite doen? Ze zijn nauwelijks meer iets van TS. Ze zijn wel iets van de kids maar niet iets waar de kinderen gelukkig van worden (om het maar heel voorzichtig te zeggen). Kan TS wat schelen wat de schoonouders wel of niet denken.

Los ervan dat de natuurlijke beweging van de ex-schoonouders zal zijn om voor hun kind te kiezen: Beetje tricky om toe te geven dat je kind mis zit. Kan immers ook impliceren dat je zelf iets niet zo handig gedaan hebt als opvoeder de afgelopen jaren.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 14:54

Dit is een zware dag...

Ik weet niet wat ik nu moet doen.
Vanmiddag zou ik even op bezoek gaan bij ex en de kinderen. Dat was fijn omdat ik ze erg miste.
Mijn dochter en zoon waren enorm blij om me te zien. Maar toen vertelde ex dat op dinsdag al zijn nieuwe vriendin op bezoek was geweest, hij was er toen pas 1 dag. Dit terwijl hij me beloofd had om nog niet te doen.
Mijn dochter vertelde dat ze heel aardig was en met haar had gezwommen en daarna onder de douche geweest was en haar haartjes had gewassen.
Op dat moment brak ik. Ik was zo boos. Een onbekende vrouw die mijn kind naakt heeft gewassen.
Ik heb de kinderen in de auto gezet en ben naar huis gegaan. Ex zei nog dat ik een grote fout maakte, maar ik zei dat we dit niet hadden afgesproken. Nu zijn ze thuis bij mij en ex laat niks van zich horen.
Ik ben stuk, stel je voor dat ik een nieuwe vriend heb, dan laat ik hem toch ook niet met mijn kind onder de douche?
Ik ben echt stuk. Weer een belofte die hij verbroken heeft.

hagelslag
Berichten: 9077
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:57

Ach jeetje mi a, das toch te zot voor woorden!!!

Ik snap je reactie om de kinderen in de auto te stoppen en ze weer mee te nemen.
(ik heb alleen wel over hun leeftijd heen gelezen geloof ik)

Wat is dat naar dat hij gewoon doet waar hij zin in heeft terwijl jullie afspraken erover hadden.
Wat is hij een klein kind

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:02

Oh wat akelig... Jeetje zeg die heeft ook niet een benul van eerst even rustig afstand houden, ongelofelijk.
Wat zwaar voor je, ik kan het me voorstellen...
Zo naar dat je je kinderen maar uit handen moet geven en dat je dan geen controle hebt over de dingen waar jij zorgvuldig mee wilt omgaan...
Sterkte!

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:04

Zoon is 7 en dochter is 5.

Ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet. Nu hoor ik ook dat ze tot in de avond laat is geweest en dat ex de kinderen alleen in de tent heeft gelaten en haar naar de auto heeft gebracht. Dochter is erg bang geweest. Ze hebben geen licht in de tent.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:06

Aaaahhh.... Dat is voor niemand een leuke ervaring geweest zo. Ja voor je ex waarschijnlijk. Wat is dat voor type dan dat ze dat allemaal zo laat gebeuren, zeker omdat ze zelf ook moeder is?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:09

Doorgaan schreef:
Dit is een zware dag...

Ik weet niet wat ik nu moet doen.
Vanmiddag zou ik even op bezoek gaan bij ex en de kinderen. Dat was fijn omdat ik ze erg miste.
Mijn dochter en zoon waren enorm blij om me te zien. Maar toen vertelde ex dat op dinsdag al zijn nieuwe vriendin op bezoek was geweest, hij was er toen pas 1 dag. Dit terwijl hij me beloofd had om nog niet te doen.
Mijn dochter vertelde dat ze heel aardig was en met haar had gezwommen en daarna onder de douche geweest was en haar haartjes had gewassen.
Op dat moment brak ik. Ik was zo boos. Een onbekende vrouw die mijn kind naakt heeft gewassen.
Ik heb de kinderen in de auto gezet en ben naar huis gegaan. Ex zei nog dat ik een grote fout maakte, maar ik zei dat we dit niet hadden afgesproken. Nu zijn ze thuis bij mij en ex laat niks van zich horen.
Ik ben stuk, stel je voor dat ik een nieuwe vriend heb, dan laat ik hem toch ook niet met mijn kind onder de douche?
Ik ben echt stuk. Weer een belofte die hij verbroken heeft.

Je gaat nu niet blij met mij zijn,maar nu maak je drama om weinig.Eigenlijk sneu voor je dochter die het eigenlijk leuk had en het met die vriendin wel gezellig had.
Dadelijk gaat ze voorzichtig worden met dingen te vertellen odat jij er verdrietig van word.
In het leven van je kind zullen mensen komen en gaan.Dat gebeurt ieder mens zijn hele leven lang.Belangrijk is dat jij een vaste factor bent en haar papa dat ze die regelmatig kan zien.Dat papa een vriendin heeft zullen ze als ze aardig is zien wat het is een vriendin,en niet een nieuwe mama.Kinderen zijn vaak veel flexibeler als wij denken alleen ook heel gevoelig in het op pikken van onze angsten en verdriet.Ik denk dat jij daar wat voorzichtig mee moet zijn.

hagelslag
Berichten: 9077
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:10

Oh en dat op die leeftijd mee te moeten maken.
Man man man. Das echt niet fijn!
Ik moet wel zeggen dat ik je een topvrouw vind!
Het is absoluut niet makkelijk maar naar mijn mening heb je juist gehandeld!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:13

Drama om weinig?? Een vreemde vrouw( voor de kinderen) je kinderen hun haren wassen en samen onder de douche naakt??

Nou woest zou ik zijn.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:16

Die vreemde vrouw is zijn vriendin ,de kleine heeft er mee gezwommen en zelf geen drama van gemaakt.Je kan op alle slakken zout leggen.Ze is 5 he,kinderen lopen vaak half naakt rond of enkel in een onderbroekje.

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:17

Ooh wat lastig TS. Ik weet zelf niet eens wat ik er van vindt.

Je hebt geen relatie meer met ex. Je kan niet meer bepalen wat hij wel en niet doet. Met beatje eens, jij moet de stabiele factor worden.

Laat op bed of even alleen ivm naar de auto brengen. Tsja, daar verander je niets aan.

Met de nieuwe vriendin onder de douche vind ik inderdaad te ver gaan. Naar is ook weer helemaal afhankelijk van de situatie

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:19

Het kan me écht niet schelen dat hij een nieuwe vriendin heeft, echt niet. Maar we hadden de afspraak dat ik haar zou ontmoeten voordat ze de kinderen zou zien. En pas daarna zou ze voorzichtig met de kinderen kennis maken.
Nu gaat ze op de 1e dag direct in haar blote kont met mijn kind onder de douche en heeft haar gewassen.
Stel voor dat het omgekeerd zou zijn? Dat een volstrekt onbekende man (voor mijn kinderen) mijn dochter of zoon gaat wassen, dat is toch ook ziek?
Laatst bijgewerkt door Doorgaan op 01-08-19 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:19

quera schreef:
Drama om weinig?? Een vreemde vrouw( voor de kinderen) je kinderen hun haren wassen en samen onder de douche naakt??

Nou woest zou ik zijn.



Ik snap echt dat de ts het niet fijn vindt dat het gebeurt zonder vragen en niet zoals ze het hebben afgesproken, maar over het naakte zou ik nu niet te veel vallen. Ik moest mijn babysitkinderen ook al de eerste avond dat ik kwam in hun pyjama steken (en dat is meestal zonder ondergoed bij de kleintjes). De kinderen maken er niets van, dus ik ook niet.

Het gaat er vooral om dat het gebeurt buiten de afspraken die TS met haar ex gemaakt heeft, maar er is gelukkig niets gebeurd waar de kinderen iets negatiefs van hebben meegekregen voorlopig.

(nogmaals, niet om TS haar gevoel te minimaliseren, maar naakt moet niet altijd zo dramatisch bekeken, dat is voor kinderen ook niet goed).

Cowboy55
Berichten: 8503
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:19

Doorgaan schreef:
Zoon is 7 en dochter is 5.

Ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet. Nu hoor ik ook dat ze tot in de avond laat is geweest en dat ex de kinderen alleen in de tent heeft gelaten en haar naar de auto heeft gebracht. Dochter is erg bang geweest. Ze hebben geen licht in de tent.


Probeer -voor zover je dat al niet doet- rondom de kinderen rustig te blijven over je kwaadheid. Ik ben het met Beatje eens dat je anders het risico loopt dat de kids in de toekomst gaan filteren wat ze je wel en niet vertellen en dat wil je helemaal niet.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:22

Dat is inderdaad ook zo. Maar ik snap de emoties volledig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18010
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:23

De actie van de ex kan nog zo verkeerd zijn, maar dat maakt de reactie van TS nog niet goed. Je kind heeft het naar haar zin op de camping met papa, verteld in haar onschuld iets leuks dat ze gedaan heeft, en ineens wordt mama woest en stopt haar kinderen in de auto en neemt ze mee naar huis, weg van de camping en weg van papa. Wat denk je dat dát met een kind doet?

Bovendien, hoe nu verder? Mogen de kinderen papa nou helemaal niet meer zien? Denk jij dat zo'n kind niet 1 en 1 bij elkaar optelt en op 3 uitkomt?

En alsjeblieft, kijk uit dat dit nou niet een rol gaat spelen bij de beslissing wel/niet naar opa en oma.

Ik snap de emotie, echt waar, maar de reactie van de moeder is in dit geval schadelijker voor het kind dan wat de vader gedaan heeft. En ik hoop, en ben daar met alles wat ik in dit topic gelezen heb eigenlijk ook wel van overtuigd, dat het belang van de kinderen toch (weer) voorop komt te staan. En ja, daarmee bedoel ik dus óók voor de emoties van mama.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 15:35

Alles kan me momenteel gestolen worden. Ik geloof niet dat ik eerder zo kwaad was.
En dat opa oma verhaal gaat nu wel anders worden. Ik ben dit zo vreselijk zat.
Ik heb me altijd zo netjes gedragen, ben overal altijd in mee gegaan. Deed altijd alles uit liefde voor de kinderen en vergat werkelijk meerdere keren mezelf. Dat gaat nu echt anders worden.
Laatst bijgewerkt door Doorgaan op 01-08-19 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt