Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:28

Gillbo schreef:
Dit is ontzettend moeilijk en begrijpelijk dat je nu niet direct weggaat bij hem. Je hebt voor elkaar gekozen en hij is ziek, je weet dat hij een andere man kan zijn.

Ehm, nee. In de beschrijving van de ts komt duidelijk naar voren dat hij in de 11 jaar durende relatie altijd gelogen heeft.
In de minst negatieve periode "wist hij zich er toch altijd uit te kletsen". Dat is de lat behoorlijk laag leggen.
Het is een relatie die begonnen is met leugens, en daar is nooit een eind aan gekomen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:33

Ik zou er na die 2 maanden al een punt achter gezet hebben.
Met leugenaars kun je niets. Maar goed dat heb jij niet gedaan.

En was het vanaf dan alleen maar goed geweest, dus geen leugens meer oke tot daar aan toe.
Maar hij heeft het nooit kunnen laten.
Je hebt ook nog eens kinderen met hem, daar heb je dan nu toch echt wel de verantwoording voor en niet alleen voor jezelf.
Dus denk daar maar eens aan. En een keer niet meer aan hem, dat heb je wel genoeg gedaan.
Waarom zou hij ook zijn best doen, alles wat hij uitspookt praat jij toch wel weer goed.
Dat je dat voor jezelf prima vind dat kan, maar je kinderen mag je dat niet aandoen.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:38

Ik begrijp je dubbel gevoel zeer goed. Mijn mama haar vorige partner (man is ondertussen gestorven) kon het liegen ook niet laten. Hij hemelde zijn vrienden altijd op: zo was 1 van zijn vrienden orthopedisch chirurg, maar in het echt maakt hij gewoon de afspraken voor de chirurg. De vriendin van zijn zoon was volgens hem docent aan de universiteit, terwijl ze echt leerkracht in de lagere school is.
Ik heb tegen hem nooit iets gezegd van zijn leugens, maar ja, ik moest er ook niet mee samenleven. Persoonlijk denk ik, moest het mijn partner zijn, dat ik hem ook niet zo kunnen laten vallen. Ik wil je veel sterkte wensen in het verdere verloop van zijn begeleiding. Hoe oud zijn je kindjes? Begrijpen zij daar al iets van, of zijn ze er nog te jong voor?

Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:47

Geen tips, ervaringen of iets in die richting helaas.

Ik wil wel even kwijt dat ik je op mij overkomt als een hele lieve, geduldige en sterke vrouw TS.
Veel sterkte met de situatie!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:49

Lastig. Maar is snap wel dat je je best wil doen voor de relatie en je man niet wil laten vallen. Ik ga er maar van uit dat je dan wel samen goede afspraken maakt, en dat je voor jezelf een grens stelt wanneer jij en je kinderen niet meer met die leugens kunnen leven - voorkom dat jij er uiteindelijk aan onderdoor gaat.

Fijn dat zijn vader gaat helpen met de financiën, maar denk ook eens na of je in deze situatie wel zo veilig uit bent met een gemeenschap van goederen. Dit is misschien ook een mooi moment om huwelijkse voorwaarden op te stellen. Zomaar een gedachte...

Ik vind de keuze voor je lief en voor je gezin een heel dappere. Maar hou de grenzen wel goed in de gaten.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:57

Venlafaxine is een medicatie dat best heftig is en niet zomaar voorgeschreven word, heeft hij toen dan niet onder behandeling gestaan?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:14

Ik denk 1 ding als ik je verhaal lees: houd je ook rekening met de kans dat hij of zijn leven lang aan de medicatie zit (met de nadelen/bijwerkingen daarbij), of zonder of met weinig medicatie zal blijven liegen... Er is wellicht ook de kans dat het beter of heel goed gaat, maar ik denk dat je een keuze voor nu maakt, en daar ook op terug moet mogen komen van jezelf in de toekomst. Ik vind dat je geen keuze nu hoeft te maken voor de rest van je leven (weet niet of je het zo ziet).

(ik heb iets te vaak in mijn leven gedacht 'dit wordt wel beter' en dat werd het dan niet, hoeveel tijd ik het dan ook gaf, wachten, wachten, heb besloten dat nooit meer te doen, voor mij tijdverspilling)

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:19

Geen tips, wil je alleen heel veel kracht toewensen. Bij hem blijven, snap ik want anders had je er toen al een punt achter moeten zetten. Jullie hebben nu een verleden, kinderen en schulden samen. Kan me wel voorstellen dat je de huwelijkse voorwaarden gat veranderen zodra jullie uit de schulden zijn. Ik hoop dat je man zijn leven weer op de rit krijgt en ergens is het een troost dat het een ziekte is. Behalve het vreemd gaan, dat heeft totaal geen ene zak met zijn aandoening te maken dus daar zou ik niet te licht over denken.

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:21

Pffft, heftig hoor.
Als ik je mag adviseren, kies voor jezelf en het welzijn van je kinderen.
Neem afstand, scheidt van die man en krijg je leven weer op de rit.

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:02

Ik herken veel in je verhaal, al was het probleem hier geen liegen. Ik heb een relatie gehad met een man met behoorlijk psychische problemen. Ik heb heel lang getwijfeld of ik moest stoppen met de relatie of niet. Ik hield van hem, hij was mijn maatje, we hebben elkaar trouw belooft in voor en tegenspoed, hij is ziek en je verlaat niet iemand die ziek is, als we uit elkaar zijn heb ik er geen zicht op hoe hij met de kinderen omgaat.
Veel mensen hebben mij gezegd dat ik moest stoppen met de relatie, maar ik kon het niet. Ik hield van hem en wilde hem niet laten vallen en we hadden het ook leuk samen.
Maar ineens besefte ik dat ik het niet meer trok, het gaf me continu stress en ik kon zijn gedrag niet meer verantwoorden bij mijn kinderen.
(Hij weigerde behandeling en medicatie, terwijl hij met de medicatie veel beter functioneerde).
Dus ik heb de knoop door gehakt en besloten om te scheiden. Het is niet makkelijk, ik sta er nu grotendeels alleen voor met 3 jonge kinderen. Maar het geeft me zoveel rust om niet meer met hem samen te wonen.
Het blijft een dingetje om de kinderen bij hem te laten, omdat hij eigenlijk de zorg niet aan kan. Maar dat moet ik toch los laten. Ze krijgen hun natje en hun droogje en op zijn manier is hij een heel leuke enthousiaste vader voor ze.

Maar goed, jouw man is wel bereid om in therapie te gaan en misschien ook wel weer medicatie te gaan gebruiken. Wat dat betreft zou ik het dan denk ik nog wel een kans geven, al weet ik niet of ik ooit weer genoeg vertrouwen zou krijgen nadat hij vreemd is gegaan. Dat is iets wat je voor jezelf moet bedenken.

Bij mij ging de knop om toen het eigenlijk relatief wat beter met hem ging. Ik kon er niet meer van genieten en ik vroeg me alleen maar af hoe lang het deze keer zou duren voordat het weer slechter zou gaan.
Toen zag ik eigenlijk pas dat ik al jaren op mijn tenen liep en over mijn grenzen heen ging.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:00

Maar heb je het idee ts dat het leven met hem 'leefbaar' word als hij zich laat behandelen??? Als dat zo is zou ik het inderdaad niet zo maar opgeven.....

Maar als het zo blijft of erger wordt omdat hij stopt met een behandeling dan zou ik er als ik jou was ook mee stoppen, met hem dan is het eindeloos en sleurt hij je mee de diepte in. Ik zou hele duidelijke afspraken maken met hem....

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:18

bigone schreef:
...Behalve het vreemd gaan, dat heeft totaal geen ene zak met zijn aandoening te maken dus daar zou ik niet te licht over denken.

Heel erg mee eens bigone.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 08:30

Wederom weer bedankt voor alle antwoorden.

Hij kreeg venlafafaxine omdat hij paniekaanvallen kreeg omdat hij dacht dat hij ongeneeslijk ziek was.

Het is ook niet zo dat hij tegen mij over alles liegt al 11 jaar, maar nu hij zelf bijna gestopt is met de medicijnen gaat het fout en had hij de affaire.

En ik besef ook dat ik ieder moment nog kan stoppen, lukt het niet of gaat de therapie niet goed genoeg, dan ga ik alsnog alleen met de kinderen verder. De kinderen staan voorop maar ik moet hem deze laatste kans geven.

Over de schulden. Die zijn gelukkig van hem en niet overdraagbaar. Zelfs niet als hij zou komen te overlijden. Als ik dus ga scheiden, ben ik daar vanaf.

En of ik verwacht dat hij zal veranderen door de therapie, ik hoop het vreselijk. Zoals ik al schreef, het is verder een hele aardige man, hij is lief, aardig, een goede vader. Ik en de kinderen willen hem niet kwijt. De kinderen zijn trouwens 2 en 4.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 08:45

Doorgaan schreef:
Over de schulden. Die zijn gelukkig van hem en niet overdraagbaar. Zelfs niet als hij zou komen te overlijden. Als ik dus ga scheiden, ben ik daar vanaf.

Hoe kan dat dan? In gvg getrouwd zijn schulden toch voor allebei?

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 08:49

TinkerTreas schreef:
Ik herken veel in je verhaal, al was het probleem hier geen liegen. Ik heb een relatie gehad met een man met behoorlijk psychische problemen. Ik heb heel lang getwijfeld of ik moest stoppen met de relatie of niet. Ik hield van hem, hij was mijn maatje, we hebben elkaar trouw belooft in voor en tegenspoed, hij is ziek en je verlaat niet iemand die ziek is, als we uit elkaar zijn heb ik er geen zicht op hoe hij met de kinderen omgaat.
Veel mensen hebben mij gezegd dat ik moest stoppen met de relatie, maar ik kon het niet. Ik hield van hem en wilde hem niet laten vallen en we hadden het ook leuk samen.
Maar ineens besefte ik dat ik het niet meer trok, het gaf me continu stress en ik kon zijn gedrag niet meer verantwoorden bij mijn kinderen.
(Hij weigerde behandeling en medicatie, terwijl hij met de medicatie veel beter functioneerde).
Dus ik heb de knoop door gehakt en besloten om te scheiden. Het is niet makkelijk, ik sta er nu grotendeels alleen voor met 3 jonge kinderen. Maar het geeft me zoveel rust om niet meer met hem samen te wonen.
Het blijft een dingetje om de kinderen bij hem te laten, omdat hij eigenlijk de zorg niet aan kan. Maar dat moet ik toch los laten. Ze krijgen hun natje en hun droogje en op zijn manier is hij een heel leuke enthousiaste vader voor ze.

Maar goed, jouw man is wel bereid om in therapie te gaan en misschien ook wel weer medicatie te gaan gebruiken. Wat dat betreft zou ik het dan denk ik nog wel een kans geven, al weet ik niet of ik ooit weer genoeg vertrouwen zou krijgen nadat hij vreemd is gegaan. Dat is iets wat je voor jezelf moet bedenken.

Bij mij ging de knop om toen het eigenlijk relatief wat beter met hem ging. Ik kon er niet meer van genieten en ik vroeg me alleen maar af hoe lang het deze keer zou duren voordat het weer slechter zou gaan.
Toen zag ik eigenlijk pas dat ik al jaren op mijn tenen liep en over mijn grenzen heen ging.


Dat is ook heftig zeg. Wat ontzettend jammer dat hij geen hulp wilde en medicijnen.

Dat is bij ons wel anders. Maar misschien kom ik er hier na een tijdje ook wel achter dat ik het niet trek, maar dat weet ik niet.
De stekker eruit trekken kan altijd nog. Maar nu wil ik nog 1 laatste keer vechten. Ik weet dat ik ook alleen verder kan, en ik ben daar ook niet bang voor, ik zou het prima alleen redden en mijn familie zou me onvoorwaardelijk steunen daarin. Maar als ik nu ga, dan blijf ik altijd denken 'wat als ik gebleven was?'.

Stefje, sommige schulden, zoals studieschuld zijn op naam.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:08

Kijk hier eens:
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/2 ... -haar.html

Daar staat 'een studieschuld is niet verknocht en valt dus in de gemeenschap van goederen. Zie hiervoor o.a. M.J.A. van Mourik, Huwelijksvermogensrecht (Kluwer, 2009) p. 83.'

Ik zou alvast heel goed uitzoeken (jurist, rechtswinkel) wat je situatie is...

Suzanne F.

Berichten: 49266
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:53

Gemeenschap van goederen is ook echt de helft van de schulden.

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:13

Ik zit in een soortgelijke situatie

Gaat al veel beter en heeft ook therapie en medicijnen.
Het is zwaar af en toe en soms zou ik wel anders willen maar het houden van speelt ook een rol.

En heel erg al zou ik er vanaf willen moet ik heel sterk zijn want manipuleren kunnen deze mensen heel erg goed

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:18

Wij zijn nu bijna 2 jaar samen
Eerste 3 mnd echt alles bij elkaar gelogen.
Ik heb hem een 2e kans gegeven onder mijn voorwaarde.
Is heel goed bezig met werk, mbo opleiding (slim is hij genoeg) rijbewijs. (Zat hiervoor te teren op zak van de gemeente)
Het is een goeie jongen maar is ziek
Hij gaat nu regelmatig naar therapie en slikt beter zijn ritalin. Alleen soms heb ik het gewoon moeilijk ikzelf heb diabetes en al veel zorgen van mezelf.
Maar ik hou van hem dus ik snap als mensen zeggen kap ermee maar snap ook mensen die in zo een situatie blijven.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:34

Poeh heftig ts! Ik heb geen tips maar wil je stertke wensen en hoop voor je dat jullie eruit komen samen.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:54

Doorgaan schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik herken veel in je verhaal, al was het probleem hier geen liegen. Ik heb een relatie gehad met een man met behoorlijk psychische problemen. Ik heb heel lang getwijfeld of ik moest stoppen met de relatie of niet. Ik hield van hem, hij was mijn maatje, we hebben elkaar trouw belooft in voor en tegenspoed, hij is ziek en je verlaat niet iemand die ziek is, als we uit elkaar zijn heb ik er geen zicht op hoe hij met de kinderen omgaat.
Veel mensen hebben mij gezegd dat ik moest stoppen met de relatie, maar ik kon het niet. Ik hield van hem en wilde hem niet laten vallen en we hadden het ook leuk samen.
Maar ineens besefte ik dat ik het niet meer trok, het gaf me continu stress en ik kon zijn gedrag niet meer verantwoorden bij mijn kinderen.
(Hij weigerde behandeling en medicatie, terwijl hij met de medicatie veel beter functioneerde).
Dus ik heb de knoop door gehakt en besloten om te scheiden. Het is niet makkelijk, ik sta er nu grotendeels alleen voor met 3 jonge kinderen. Maar het geeft me zoveel rust om niet meer met hem samen te wonen.
Het blijft een dingetje om de kinderen bij hem te laten, omdat hij eigenlijk de zorg niet aan kan. Maar dat moet ik toch los laten. Ze krijgen hun natje en hun droogje en op zijn manier is hij een heel leuke enthousiaste vader voor ze.

Maar goed, jouw man is wel bereid om in therapie te gaan en misschien ook wel weer medicatie te gaan gebruiken. Wat dat betreft zou ik het dan denk ik nog wel een kans geven, al weet ik niet of ik ooit weer genoeg vertrouwen zou krijgen nadat hij vreemd is gegaan. Dat is iets wat je voor jezelf moet bedenken.

Bij mij ging de knop om toen het eigenlijk relatief wat beter met hem ging. Ik kon er niet meer van genieten en ik vroeg me alleen maar af hoe lang het deze keer zou duren voordat het weer slechter zou gaan.
Toen zag ik eigenlijk pas dat ik al jaren op mijn tenen liep en over mijn grenzen heen ging.


Dat is ook heftig zeg. Wat ontzettend jammer dat hij geen hulp wilde en medicijnen.

Dat is bij ons wel anders. Maar misschien kom ik er hier na een tijdje ook wel achter dat ik het niet trek, maar dat weet ik niet.
De stekker eruit trekken kan altijd nog. Maar nu wil ik nog 1 laatste keer vechten. Ik weet dat ik ook alleen verder kan, en ik ben daar ook niet bang voor, ik zou het prima alleen redden en mijn familie zou me onvoorwaardelijk steunen daarin. Maar als ik nu ga, dan blijf ik altijd denken 'wat als ik gebleven was?'.

Stefje, sommige schulden, zoals studieschuld zijn op naam.


Dat zou ik goed uitzoeken, want bij mijn weten neem je ook schulden over van voor het huwelijk als je in gvg trouwt...

Verder een heftig verhaal hoor. Ik hoop dat hij behandelbaar is en dat hij er overheen komt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:14

Het hangt ook van je perspectief op de relatie af. Beschouw je hem ondanks zijn problemen als een volwassen man die de keuze heeft om wel/niet te liegen, die dus in staat is de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn gedrag, of als een patient die die keuze niet heeft omdat het liegen pathologisch is en dus een symptoom van zijn ziekte?
In het eerste geval ga je ervan uit dat de relatie gelijkwaardig is, in het tweede geval niet. In een gelijkwaardige relatie stel je andere eisen, daarbij hoort niet dat je stelselmatig liegen accepteert. Kies je ervoor om hem vanwege zijn ziekte/afwijking in beginsel niet te beschouwen als een gelijkwaardige partner, dan wordt het een ander verhaal. Dan kom je als 'sterke' partner heel snel in de rol van hulpverlener. Dan moet je je afvragen of je dat wil, misschien wel voor de rest van je leven.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:28

Hier ervaring,en mijn allerbeste keus is geweest om dat nooit meer te willen. Ook al kan iemand er niks aan doen, dit gaat ver boven mijn gevoel van zelf respect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:33

Studieschulden vallen ook in de gemeenschap van goederen. http://www.uwnotariaatinsalland.nl/blog ... oorwaarden

Zijn vader gaat jullie helpen, want financiën is zijn werk. En eerder lees ik dat hij zelf ook diep in de schulden zit. Is dat wel handig? Wellicht valt de appel niet ver van de boom?
Edit: die schoonvader met schulden was uit een post van iemand anders lees ik nu.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 16:31

Askja schreef:
Het hangt ook van je perspectief op de relatie af. Beschouw je hem ondanks zijn problemen als een volwassen man die de keuze heeft om wel/niet te liegen, die dus in staat is de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn gedrag, of als een patient die die keuze niet heeft omdat het liegen pathologisch is en dus een symptoom van zijn ziekte?
In het eerste geval ga je ervan uit dat de relatie gelijkwaardig is, in het tweede geval niet. In een gelijkwaardige relatie stel je andere eisen, daarbij hoort niet dat je stelselmatig liegen accepteert. Kies je ervoor om hem vanwege zijn ziekte/afwijking in beginsel niet te beschouwen als een gelijkwaardige partner, dan wordt het een ander verhaal. Dan kom je als 'sterke' partner heel snel in de rol van hulpverlener. Dan moet je je afvragen of je dat wil, misschien wel voor de rest van je leven.


Precies.
En daarnaast moet je van het NU uit gaan. Wie was hij de afgelopen 11 jaar tot aan nu toe. Blijkbaar is dat niet goed genoeg, want je wilt dat hij veranderd/verbeterd/geneest (snap ik). Maar dan overromantiseer jij je man. De afgelopen 11 jaar was hij zo. Dat kun je niet goed praten met dat hij "ook goede kanten heeft". Het is ook erg zwak dat hij nu pas aan zichzelf gaat werken, waarschijnlijk omdat het mes op zijn keel is gezet, vanwege zijn affaire?

Ik zou voor jezelf kiezen ts, eigen huis, eigen leven, goed contact onderhouden met je (ex) man en jullie zien wel verder ALS hij geneest/veranderd/verbeterd. Dan pas ben je sterk. Je steunt hem, je zorgt goed voor jezelf en voor je kinderen en je blijft trouw aan jezelf: wat hij nu gedaan heeft kan écht niet.

Ik denk namelijk dat als de zaken blijven zoals ze zijn je de aankomende jaren "in de hoop op beter" terwijl hij therapie volgt (zonder garanties, met een utopisch toekomstbeeld van je man) voorlopig een hulpverlener blijft en je nog heel veel moet gaan slikken.