Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:35

Daar hoef je helemaal niks mee TS. Too little, too late en hij is niet veranderd. Je hebt genoeg ellende gehad en alleen 'spijt' maakt dat echt niet goed. Hij moet zijn eigen leven op de rails krijgen (en zo te horen is hij daar wel mee bezig) en jou gaan loslaten. Je kunt hem gerust zeggen dat hij kan ophouden met dat te zeggen, dat je daar geen boodschap aan hebt.


Gefeliciteerd met je huis!! Wat fijn dat dat nu allemaal rond is!! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Djilna op 14-06-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:42

Wat fijn dat het huis nu helemaal van jou is, gefeliciteerd! Het is niet voor niks denk ik dat hij het afgelopen jaar 6 relaties heeft gehad dus ik zou daar helemaal niet aan twijfelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:49

Gefeliciteerd TS!
En laat het verhaal van je ex aub langs je heen glijden. Je moet er echt niets mee!
Hij klinkt als een persoon die alle energie uit je zuigt en dat zou ik vooral achter me laten. Kijk vooruit en geniet!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:41

Gefeliciteerd! nu op naar een wat rustiger vaarwater verlieverlee en de kans om bij te komen en te verwerken.
Ik kan me best voorstellen dat je ex ook verdrietig is. Ik ben zelf wat minder hard dan de meesten hier :'). Misschien omdat ik zelf ooit in een relatie gezeten heb met zo'n figuur. En ondanks alle rottige dingen, moet ik ook zeggen, hij had zichzelf ook niet gemaakt. Ik vond het ook niet leuk om hem te zien worstelen, ongelukkig te zien omdat hij steeds van die enorm stomme keuzes maakte en daar mensen mee kwetste. Ik wist, en misschien speelt dat bij jou ook wel, diep vanbinnen zit er geen slecht hart in. Alleen je krijgt er zoveel ellende bij. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik het niet meer geprobeerd heb. Voor mij was ook duidelijk dat ik hem nooit meer een oprecht eerlijke kans kon geven. 1 foutje en ik zou weer de pan uitgevlogen zijn. Je kinderen hebben natuurlijk behoefte aan papa. Maar nog meer aan rust en stabiliteit. Als je weer wat zou proberen en dat wordt niks, moet je voorstellen wat dat voor weerslag op je kinderen zou hebben. Dan worden ze nog veel erger gekwetst. En ook omdat je ex, hoe oprecht zijn intenties misschien ook zijn, hij kán niet anders gaan doen. Dan moet hij toneel gaan spelen, want hoe hij zich heeft laten zien, dat is wie hij is. En ik denk dat het onmogelijk is daar een relatie mee op te bouwen zonder jezelf enorm tekort te doen. Hij wordt zo geleid door zijn emoties en impulsen, daar is bijna geen vat op te krijgen. Ook voor hemzelf niet. En dit soort mensen functioneert vaak heel slecht zonder hun stabiele thuissituatie. Dus dat hij dat mist, en zijn gezin mist, dat snap ik wel. Ook hij moet door een rouwproces. Hopelijk vindt ook hij ooit rust, al is het maar voor je kinderen. En jij, jij komt er wel :). Enige tip die ik kan geven is om komend jaar echt je te focussen op je eigen rust, je eigen verwerking. En geen dingen beginnen die extra moeite of stress opleveren. Eerst herstellen en aan jezelf denken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:54

Ik heb alles in 1 rits bijgelezen....wat een verhaal joh!!

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 15:15

Bedankt iedereen!

Diddykong, wauw zeg, wat weet jij dat enorm goed te verwoorden. Het is precies waarmee ik worstel, hij kàn er niks aan dien dat hij zo is, en hij baalt daar waarschijnlijk nog erger van dan ik, maar ondertussen werkt hij er ook niet aan.
Wat jij schrijft dat ik het niet nogmaals moet proberen omdat het hoogstwaarschijnlijk weer mis zou gaan en de kinderen dan nog veel meer verdriet hebben, dat had ik even nodig om te lezen. Het is waar. En ondanks dat ik weet dat het nooit meer goedkomt, ergens hou je toch de hoop, hoe dom en stom dat ook is..

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:45

Veel respect voor jou TS!! Wat fijn dat het allemaal gelukt is..

Maarre.. lekker verder gaan en je ex je ex laten. Tijd voor jou en je toekomst!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:31

Gefeliciteerd! Natuurlijk is het moeilijk voor kinderen als hun ouders scheiden, maar ze zullen heus wel begrijpen dat hun papa nog steeds hun papa is en dat ze (hopelijk) altijd bij hem terecht kunnen.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 03:48

Een beetje laat maar nog gefeliciteerd!
Wat fijn dat het geregeld is en lekker jullie thuis kan blijven!

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:12

Hallo iedereen,

Het gaat prima met mij en de kinderen. Helaas zijn ze nu 2 weken bij hun vader dus ik mis ze enorm.
Hij is een week met ze naar de camping en ze hebben het erg naar hun zin.

Ik heb een paar dingen waar ik graag jullie mening over zou willen. Het is fijn om andere meningen te horen omdat ik er natuurlijk heel anders naar kijk.

Allereerst, mijn ex wil zijn nieuwe vriendin aan de kinderen voorstellen. Ik ben er ook achter gekomen dat ze de kinderen al eens (stiekem) gezien en kort gesproken heeft bij hem thuis. Ze kwam iets brengen toen de kinderen bij hem waren. Dit hebben ze niet tegen mij verteld, maar mijn zoon zei het. Ik schrok daar best van.
Maar goed, mijn ex wil nu dus haar en haar kinderen voorstellen. Ik ben het er niet mee eens omdat het steeds mis gaat met zijn vriendinnen. Alleen zegt hij nu dat deze vrouw anders is en dat hij bij haar wil blijven. (niemand zo snel verliefd als een narcist zonder huis en geld).
Wat zouden jullie doen? Ze kennen elkaar vanaf begin juni.

Het tweede, mijn kinderen willen niet meer op 1 schooldag in de week, naar opa en oma (mijn ex-schoonouders). Ze vinden het niet leuk, de mogen niet naar buiten, niet tv kijken en zelfs niet naast elkaar op de bank zitten (omdat ze dan gaan ruziën). Opa en oma ondernemen niks. Hoogstens even naar de supermarkt op 150 m afstand.
Voor de vakantie heeft mijn zoon verteld aan oma dat hij niet meer wilde komen, en oma heeft mijn ex-schoonzus huilend opgebeld, die mijn ex vervolgens belde, en hij mij. En dat terwijl ik hem een uurtje geleden had opgehaald bij diezelfde oma.
Maar goed, zij wil dus dat de kinderen blijven komen, en mijn kinderen vinden het daar vreselijk. Ze huilen beide als ze weten dat ze die dag moeten gaan.
Ik kan ze ook makkelijk naar de bso brengen die dag. Maar ik wil dus wel de goede lieve vrede bewaren.

Wat is wijsheid?
Bedankt voor jullie adviezen alvast.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:20

Fijn dat je je draai hebt gevonden. En ze 2 weken missen lijkt me vreselijk.

Wat betreft beslissen voor je ex. Dat gaat helaas niet. Zolang er niks verbodens gebeurd, zou ik het laten gaan. Collega van ij was ook gescheiden en had het er ook heel moeilijk mee.

Uiteindelijk was haar standpunt: ik laat ze zien hoe goed het leven kam zijn en hij laat zien hoe je het niet moet doen.

Je kan je ex niet veranderen en natuurlijk moet jij je kids beschermen. Als ze steeds al zijn vriendinnen gelijk zien, tsja. Wat leer je daar van. Misschien mindee snel hechten aan iemand.

Jij kunt je ex niet vertellen wat wel of niet te doen. Hij luisterd toch niet.

Wat betreft opa en oma. Ja das erg lastig. Wonen ze in de buurt? Zo nee, het daar op gooien?

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:24

Ik denk wat betreft zijn nieuwe vriendin ik daar akkoord voor zou geven. Wellicht kan je je kinderen dan een beetje voorbereiden. Anders doet hij het toch wel stiekem.

Opa en oma durf ik je geen advies in te geven. Vind ik een lastige situatie

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:26

Niet je kinderen ergens heenbrengen waar ze niet heenwillen.
Echt.
fiets de lieve vrede.

Verder : vraag of ze de nieuwe vriendin willen ontmoeten. Misschien denk ik te simpel, maar ik zou dat aan hun laten.

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:34

Nieuwe vriendin: ik denk dat je daar zelf meer last van hebt dan je kinderen. Laat het los. Ze zullen het misschien even vervelend vinden als ze aardig is en vervolgens weer verdwijnt, maar ze lopen er heus geen trauma van op.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:35

On principe hadden we de afspraak van een half jaar een relatie hebben voordat we een nieuwe relatie voorstellen. Volgens mij staat dat zelfs in het convenant, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ook was er de afspraak dat ik haar eerst zou ontmoeten, en daarna pas de kinderen.

En opa en oma wonen vlak in de buurt. Erop gooien dat het lastig is, dat gaat dus niet...

En even een aanvulling op de nieuwe vriendin. Het is de 7e al in 1,5 jaar tijd. Ik ben bang dat zij ook geen blijvertje is. En dan vinden de kinderen haar aardig en gaat ze ook weer weg.
Laatst bijgewerkt door Doorgaan op 31-07-19 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:35

Tja de vriendin ontmoeten kan je toch niet tegenhouden. Je kan moeilijk nee zeggen want het gebeurt toch. Wat opa en oma betreft zou ik ze naar de BSO doen. Ze geven aan niet graag naar opa en oma te willen, dan kan je ze beter naar de BSO doen. Of praten met opa en oma of ze wat willen aanpassen.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 21:38

Ik heb al aan mijn ex gevraagd of hij met zijn ouders hierover wil praten. Maar hem kennende doet hij dat te soft. Hij komt nooit tot de kern en laat ze niet blijken dat het voor de kinderen een écht probleem is.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:42

Doorgaan schreef:
Ik heb al aan mijn ex gevraagd of hij met zijn ouders hierover wil praten. Maar hem kennende doet hij dat te soft. Hij komt nooit tot de kern en laat ze niet blijken dat het voor de kinderen een écht probleem is.


Dan houdt het op, dan gaan ze niet meer daarheen. Of krijg je dan ruzie met ex?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:53

Kan je je ex niet verantwoordelijk maken voor het bezoek van de kinderen aan zijn ouders? Of zelf af en toe met de kinderen langs gaan? Dan kun je ze ook weer meenemen als ze het zat worden.

Ik zag vroeger mijn opa's en oma's maar heel af en toe, maar ondanks dat het daar heel saai was (want geen speelgoed en rustig doen etc.) vonden we het toch elke keer weer schitterend om daar naartoe te gaan. Een uurtje of twee was wel genoeg, dan waren de opa's en oma's ons ook wel weer zat. Zo bleef het net leuk voor iedereen.

Kwaliteit is hierin belangrijker dan kwantiteit denk ik. Wel jammer dat het al zo ver gekomen is, want nu wordt het wel lastig dit weer te herstellen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:55

Suzanne F. schreef:
Doorgaan schreef:
Ik heb al aan mijn ex gevraagd of hij met zijn ouders hierover wil praten. Maar hem kennende doet hij dat te soft. Hij komt nooit tot de kern en laat ze niet blijken dat het voor de kinderen een écht probleem is.


Dan houdt het op, dan gaan ze niet meer daarheen. Of krijg je dan ruzie met ex?


Je krijgt kinderen die niet meer naar hun opa en oma durven, dat is een verdrietig verhaal. Ik denk dat je veel eerder moet kijken of opa en oma niet beter kunnen aansluiten bij de leefwereld van kleine kinderen. Kijken of je betere afspraken kunt maken. Meteen opgeven en zeggen dat ze er niet meer heen hoeven is misschien ook niet per se wat je je kind mee wil geven. Papa verantwoordelijk maken vind ik een prachtig idee, maar dit is geen papa met veel verantwoordelijkheidsgevoel, denk ik.

Vriendin: hou je toch niet tegen. Jij bent de stabiele factor, papa is dat al een stuk minder en vriendin van papa is niet meteen stiefmoeder. Als je het weet kun je er iets mee qua begeleiding, als je het niet weet loop je er met je vlindernetje achteraan. En eerst kennismaken is ook een leuk idee - dan weet je zelf ook met wie ze te maken krijgen.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:04

Bedankt voor de adviezen!

Papa heeft inderdaad weinig verantwoordelijkheidsgevoel Prrr ;)

Maar ik wil de kinderen inderdaad ook niet meteen weghalen bij oma en opa. Het voelt heel dubbel, zij geven mij het gevoel dat het 'teveel' is voor ze, maar ze belde wel huilend mijn schoonzus op toen ze dacht dat ze na de vakantie niet meer zouden komen. Ik ga toch nog eens met mijn ex praten.

En wat betreft zijn nieuwe vriendin, tja, misschien moet ik haar dan maar eens ontmoeten. Anders gaan ze het vast stiekem doen ja en dat is ook niet de bedoeling.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:18

Kan jij niet zelf met opa en oma praten? Lijkt me een betere weg dan het via je ex spelen of zwart/wit beslissen of ze wel gaan of niet. Wie weet wat er in overleg mogelijk is, maar dat krijg je niet voor elkaar als het via via moet.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:29

Lalidan schreef:
Kan jij niet zelf met opa en oma praten? Lijkt me een betere weg dan het via je ex spelen of zwart/wit beslissen of ze wel gaan of niet. Wie weet wat er in overleg mogelijk is, maar dat krijg je niet voor elkaar als het via via moet.


Dat vind ik echt lastig. Ik heb al het idee dat ze mij tegenwoordig 'de vijand' vinden. Mijn ex verteld niet de leukste verhalen over mij en geeft mij steeds de schuld.
Klein voorbeeld, hij is afgelopen maandag gaan kamperen, maar ik moest gewoon werken. Ik kon hem en de kinderen dus niet wegbrengen naar de camping. En dan zijn ze alweer nijdig omdat ex er een andere draai aan heeft gegeven.
Ze hebben mij al zo vreselijk teleurgesteld het afgelopen jaar doordat ze steeds de gekke verhalen van mijn ex geloven (een narcist is altijd het slachtoffer en nooit de dader en dat geloven ze maar al te graag...)

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:32

Des van meer reden om jou kant van het verhaal te vertellen toch?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:37

Maar als de kinderen door het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van de ex opa en oma nog maar weinig zien, dan is het probleem toch ook opgelost? En ook al vinden opa en oma dat niet leuk, dan kloppen ze maar bij zoonlief aan, en niet bij TS.
Dan is TS in ieder geval niet de boevrouw die de kinderen bij opa en oma weghoudt, of de boevrouw die haar kinderen naar een plek stuurt waar ze niet willen zijn.
EDIT: Je kunt het zelfs positief draaien door toch nog af en toe extra met ze langs te gaan, om de onverantwoordelijkheid van ex wat te compenseren. Dan ben je opeens de redder in nood in plaats van degene die zit te zeuren.

De kans dat je nieuwe afspraken kunt maken over wat de kinderen bij opa en oma mogen lijkt mij vrij klein. Dat zijn oudere mensen met hun eigen (misschien wat ouderwetse) opvoedstijl en die er sowieso mentaal niet flexibeler op worden. In hun huis gelden hun regels, en daar hebben ze tot op zeker hoogte nog gelijk in ook. Dus ik zou daar niet te veel op rekenen, zeker als ze toch al niet zo positief meer tegenover TS staan.