Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 12:28

Century, wat vervelend van je kip weer... Ik moet zeggen, dat kleine spul kan echt zo snel heel ziek worden en dood gaan. Reken je het jezelf niet teveel aan. Vaak laten ze het pas zien als het al te laat is.

Ik begin vaak in begin februari met voorzaaien!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:51

Dank jullie wel :) Ik heb wat dat betreft nog niet heel veel ervaring met kippen en ziektes. Alleen maar goed natuurlijk, maar dat maakt dat er toch altijd veel twijfels zijn.
Ik kan het zo langzamerhand een beetje loslaten. Hopelijk heb ik het topic niet te veel 'bevuild' :o
Afbeelding
Dit was Piep :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:02

Ach, 1 van de nieuwe, niet?

Hier is er onlangs een ooi in mijn armen gestorven. 3 jaar, dragend. Opeens een gasbuik. ‘S ochtends nog springlevend. ‘S avonds kwam ze niet eten. Ik liep er naar toe (nieuwe stal was toen nog niet af en ze liepen buiten) en zag de opgeblazen buik. Voor ik verder wat kon doen strekte ze haar uit, nog 2 keer ademen en ze was weg. Dan denk je ook: Had ik maar dit of dat. Of was ik tussendoor maar eens gaan kijken etc.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:23

Moeilijk is dat he. Maar je kan er niet constant bij zijn ook.
Ook sterkte voor jou!
Piep was de enige overgeblevene van de broedeieren die ik heb uitgebroed. Ze liep graag met de drie nieuwe Welsumers, dat was háár toompje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:00

Ik heb deze lente een stuk van 15 op 20 ongeveer ter beschikking om een eetbare tuin te maken <3 Hebben jullie echte aanraders? Ik zoek eetbare bloemen, kruiden, eetbare doorlevende planten zoals bv Brave Hendrik, bodembedekkers etc. Eisen zijn: Maximum 1,50 hoog worden en winterhard zijn. Liefst niet al te veel woekeren. Ook qua bloemen wil ik niet elk jaar aan de slag met bloembollen uit te halen en terug te planten.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:13

Kijkende naar wat op mijn vreeken wensenlijstje staat :
wilde /bosasperge
munsttruik
japanse gember
maarts viooltje
egyptische ui/wandelui

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:18

Ik volg even mee met je vraag, Moestuin. Ik ga namelijk mijn moestuin uitbreiden en ik wil ook een stukje met kruiden/eetbare planten maken

Munt sowieso overslaan, dat woekert als een gek. Voor nu staat dit op mijn lijstje:
Bloemen:
Kamille
Goudsbloem
Korenbloem
Lavendel
Viooltjes
Dropplant
Lampionplant
Kruiden:
Peterselie (wintergroen)
Basilicum
Rozemarijn
Salie
Dille
Citroenmelisse
Anijs

Egyptische ui ben ik ook nog naar op zoek. Het liefst biologisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:55

Dank je wel, zitten al enkele erg leuke tussen!

De ooi zonder uier is niet bevallen. Ze is ondertussen echt al enkele dagen over de maximum datum heen. Dus ik kan mijzelf enkel inbeelden dat ze rond maand 2 nog heeft verworpen en ergens de laatste dagen dat de rammen geen blok meer hadden is herdekt. Ze begint nu namelijk een kleine uier te vormen :)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:01

Spannend Moestuin!

Ik heb twee Orpington buff kippen en een Orpington buff haan. Op internet las 65 gram voer per kip per dag en dat is wat ik tot nu toe heb gegeven. Iets meer nu het winter is. Maar nu las ik 115-120 gram voor een Orpington. Aangezien ze makkelijk dik schijnen te worden en ik ze ook niet te weinig wil geven, hoeveel geven jullie? Ze scharrelen vrij rond in de tuin.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:09

Ik heb een trapbak voor ze, maar oude infoboekje van engelse overheid tijdens WOII zegt 2x gewicht van de eieren die ze leggen. Kijk dus wat de rasstandaard zegt over de eitjes en weeg ze zodra je ze weer hebt, want alles wijkt vaak toch iets af en standaard is dacht ik enkel op jaar 1 van toepassing. 2e en volgende jaren leggen ze vaak minder maar zwaardere eieren, ook zijn ze dan pas geheel volgroeid.
https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/orpington.html zegt 53 gram en kriel
https://www.kippenpagina.nl/kippenrasse ... ielen.html zou 40 gram zijn.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:15

Ik geef mijn kippen in de ochtend een vol bakje, zal het morgen ochtend eens wegen, en rond 4 uur nog een halfje. Verder scharrelen ze in een deel van de tuin met composthoop van ongeveer 500 a 600m2 ohh en het ligt eraan wat wij eten of wat we juist niet meer eten en dan krijgen ze nog wat groente en fruit restjes.

Edit: ik heb 4 Barnevelder groot hoender hennen, 1 kruising met brahma die erg groot en snel dik is, een ik denk harco hen en een Barnevelder haan.

Hmm voeren op ei gewicht. Dan zouden mijn Barnevelders een 90 a 100 gram per dag moeten hebben. Denk niet dat ze daar nu aan komen maar ze scharrelen van alles bij elkaar en hebben altijd een flink gevulde krop als ze gaan slapen.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:43

amber15 schreef:
Ik volg even mee met je vraag, Moestuin. Ik ga namelijk mijn moestuin uitbreiden en ik wil ook een stukje met kruiden/eetbare planten maken

Munt sowieso overslaan, dat woekert als een gek. Voor nu staat dit op mijn lijstje:
Bloemen:
Kamille = zaait behoorlijk uit (heerlijke thee trouwens)
Goudsbloem = zaait ook erg makkelijk uit
Korenbloem
Lavendel
Viooltjes = zaait ook makkelijk uit
Dropplant
Lampionplant
Kruiden:
Peterselie (wintergroen)
Basilicum
Rozemarijn
Salie
Dille
Citroenmelisse = woekert ook (kan kijken voor stekjes van mijn plant)
Anijs

Egyptische ui ben ik ook nog naar op zoek. Het liefst biologisch.

Wat praktijk ervaring toegevoegd. ;)

Onbeperkt legkorrel heb 2 voerbakken van 3 kilo per bak (heb 6 liter en 2,5 liter water hangen). Zeker nu ik 2 dagen niet kan komen ideaal (werk van 09.00 t/m 18.00 uur).

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:07

Marcella, hoeveel ruimte hadden jouw kippen ook al weer eens? en met hoeveel zijn zij?

Ik hoor het vaak dat onbeperkt legkorrel maar ook dat ze daar juist vaak erg dik van worden. Mijn kippen zijn zover ik weet niet te dun, maar vind dat toch ook altijd wel een moeilijk dingetje.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:16

Eh dan zou ik moeten meten hebben er nu ook een stuk pad erbij voor flexibele vast. Zit even te twijfelen om tijdelijk stukje waar de bessen, bramen en frambozen erbij te geven. Onkruid beheer. Maar moet ze dan ook even in de gaten houden dat de rest niet gesnoeid wordt.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:32

Herkenbaar, ik wil ze eigenlijk een stuk tuin nog geven met de moestuin erbij. Mijn vriend vind van niet, en is van mening dat ze meteen de tuin daar uit zullen vliegen :') Maar toch ga ik ze er eerdaags eens op zetten. Kijken wat ze doen :P

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:44

Goede kan ze ook wel een keer laten scharrelen over de moestuin. Ongedierte bestrijding.

Bij kunnen ze dan inderdaad wegvliegen is maar 50 cm hoog. Kans alleen klein dat ze dat doen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:12

Bij mij vliegen 2 hennen (en dan volgt de haan ook) soms over het hek naar de moestuin en daarbij meteen de voortuin. Dat hek is ik denk 1.30 of 1.40m hoog. Het hek naar de weg ook maar daar zit nog een extra muurtje bij waar ze eerst op kunnen O:)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:29

Die van ons gingen over 1.80 :') Er zit nu een dak op de ren.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:31

XxLiEsJuHhxX schreef:
Marcella, hoeveel ruimte hadden jouw kippen ook al weer eens? en met hoeveel zijn zij?

Ik hoor het vaak dat onbeperkt legkorrel maar ook dat ze daar juist vaak erg dik van worden. Mijn kippen zijn zover ik weet niet te dun, maar vind dat toch ook altijd wel een moeilijk dingetje.


Hier lopen 5 legkippen in een ren van 21m2 en hebben onbeperkt gebroken graan met legkorrel ter beschikking. (Garvo alfamix)

Krijgen in de middag nog groenvoer uit de moestuin en een handvol insecten (gedroogde meelwormen oid)

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:34

Die van ons scharrelen zelf hun eten bij elkaar en eten daarbij ook mee van het graan voor de schapen. Speciaal voer bijvoeren doen we niet. Verder lopen ze hele dagen los op over het terrein. Tegen de tijd dat het donker begint te worden komen ze zelf terug naar hun nachtverblijf.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:38

Wij hadden ze eerder ook los over het erf lopen, maar helaas kwamen de vossen en roofvogels daar ook achter. :-(

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:42

Moestuin schreef:
Die van ons gingen over 1.80 :') Er zit nu een dak op de ren.


Dit :') En er zaten toen al draden overheen vanwege de roofvogels.. Maar mijn kippen lopen de hele dag los, enkel tussen 16.00 en 08.00 zitten ze in de ren/in het nachthok.

Over het voeren trouwens. Mijn grote toom krijgt echt niet heel veel voer, zij scharrelen de hele dag buiten in een bos/weide en ik geef ze alleen legkorrel bij als aanvulling op hun scharreldieet. Mijn Sebrights krijgen met zijn vieren 2x een handje legkorrel en een 1x een klein handje meelwormen. Zij zitten wel 24/7 in een ren maar zij wonen in een kippentractor waardoor ze altijd wel wat kunnen scharrelen.

Ook nog een vraagje vanuit mij, zijn er hier mensen die zelf thee zetten van gedroogde kruiden o.i.d.? Ik zou heel graag zelf naast sparrenthee ook nog wat andere smaken in huis willen hebben..
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 11-01-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:44

Matheno, dan begrijp ik het onbeperkt voer wel :) Hier scharrelen ze inderdaad ook het meeste zelf bij elkaar in het tuindeel waar ze lopen.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:50

XxLiEsJuHhxX schreef:
Matheno, dan begrijp ik het onbeperkt voer wel :) Hier scharrelen ze inderdaad ook het meeste zelf bij elkaar in het tuindeel waar ze lopen.


Moest zelf ook even puzzelen hoe het beste aan te pakken. Was gewend dat ze eigenlijk hun volledige maaltje zelf bij elkaar scharrelden, en af en toe een handje meelwormen voor ze op stok gingen.

Solleke_Noah

Berichten: 11096
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:06

HopeMyDay schreef:
Moestuin schreef:
Die van ons gingen over 1.80 :') Er zit nu een dak op de ren.


Dit :') En er zaten toen al draden overheen vanwege de roofvogels.. Maar mijn kippen lopen de hele dag los, enkel tussen 16.00 en 08.00 zitten ze in de ren/in het nachthok.

Over het voeren trouwens. Mijn grote toom krijgt echt niet heel veel voer, zij scharrelen de hele dag buiten in een bos/weide en ik geef ze alleen legkorrel bij als aanvulling op hun scharreldieet. Mijn Sebrights krijgen met zijn vieren 2x een handje legkorrel en een 1x een klein handje meelwormen. Zij zitten wel 24/7 in een ren maar zij wonen in een kippentractor waardoor ze altijd wel wat kunnen scharrelen.

Ook nog een vraagje vanuit mij, zijn er hier mensen die zelf thee zetten van gedroogde kruiden o.i.d.? Ik zou heel graag zelf naast sparrenthee ook nog wat andere smaken in huis willen hebben..


Ik heb vorige zomer zelf kamille gedroogd voor thee en dat ging heel makkelijk!