Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:49

Sannanasje schreef:
Wat een gave foto van de kip in de sneeuw! Mooie kip ook trouwens.

Ik vind meeten wel leuk maar weet niet of ik genoeg meeklets.
En bij mij is vrij weinig de kunst af te kijken, ik heb 2 appelbomen en een peer en een paar kippen.

Zou wel graag bij jullie spieken! Ik wil zo graag meer.
Maar weet niet goed waar te beginnen.

En ik heb voor paddestoelen nog een setje voor oesterzwammen staan. Maar ook nog niet het lef gehad om te gaan proberen.
Maar ideale omstandigheden creëren is dus niet per se nodig? Zolang ze maar warm starten?


Ik denk dat iedereen elkaar hier graag helpt en elke input is waardevol! Ik zal het idee nog eens omhoog gooien als het wat mooier weer is :D

Kristelhans: Wat leuk dat de gemeente mee wil gaan in jullie verhaal!

Ik heb zonet iets gedaan waarvan ik een jaar terug zei het nooit meer te doen. Ik heb een ooi gekocht :') Bedoeling was om enkel nog eigen kweek te houden. Ook beter qua ziekte management etc. Maar nu verkocht iemand die wij kenden enkele van zijn ooien. Wij gaan hem wel eens helpen om klauwen te bekappen of te ontwormen etc omdat hij het niet meer zo goed kan met zijn rug. Onze schapen lopen wel eens bij de zijne als hij gras te veel heeft. Dus wij kennen de schapen wel wat. Het is echt gewoon een ontzettend gave, erg zware zwartbles. Wel al op leeftijd. 5/6 jaar. Wel dragend momenteel van een zwartbles ram. Het is een gok, maar de prijs is er naar. Nu hopen op een tweeling. Liefst ooien, maar met rammen zijn wij ook meer dan tevreden, want wij willen nog een ram om mee te dekken. Morgen gaan wij er achter *\o/*

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:08

Spannend, wat heeft ze gegeven tot nu toe qua ooi/ram lammeren?
Ik zie hier eigenlijk dat tot nu toe ik kan uitgaan dat wat ze geven qua geslacht aardig voorspelbaar is na de 1e keer lammeren. Iets met tijdverschil tussen zich laten dekken en eisprong vermoed ik. Krijg voornamelijk ooien tot nu toe.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 13:21

Moestuin, wel fijn dat de ooi zo snel weg is. Er tegen aan zitten hikken is ook vervelend. Met de handelaar meegeven zou ik dan weer niet zo snel kunnen. Zou dan veel te lang blijven malen of het allemaal fijn is afgehandeld.

En een meeting van de zomer vind ik een super idee! Mag ook best bij ons al heb ik geen idee of de achterhoek te doen is voor iedereen. Misschien eens een datumprikker+locatiepoll openen (voor alle mensen die niet in Frankrijk wonen :') )

HMD, dat is zeker een mooie foto van jullie stoere sneeuwkip!

Sannanasje, als jij een meeting gezellig vind, je leest lekker mee/reageert af en toe en vind zelfvoorziend leven interessant dan zou ik niet weten waarom je niet kan aansluiten :D

kristelhans, dat klinkt allemaal als super nieuws!

Haha Moestuin nog een schaap gekocht _O- . Maar je had er net eentje weggedaan toch, dus kan prima :o.

Wij zijn alles met de varkens flink aan het omgooien! We hebben recentelijk een nieuwe drachtige bentheimer zeug (Steffie) gekocht omdat we de andere moesten inslapen. Onze husumerzeug(Lotte) staan nu nog bij de beer, als ze straks leeg is dan moeten we haar helaas wel gaan slachten. Maar Lieke (babbelde hier ook wel eens mee, alleen nu al even niet gezien hier.) had bij ons 3 husumer biggen gekocht in het voorjaar waaronder een zeugje. Ze wilde haar gaan slachten maar het is best een mooi zeugje en wij hebben nog een borg staan van het zelfde nest. Nu gaan we vrijdag de borg ruilen voor het zeugje :D. Dus mocht Lotte niet drachtig worden dan hebben we een dochter van haar als back-up.
En ook leuk om bij Lieke te kijken! Er is bij hun net een kalf geboren! Voor mensen die haar nog niet volgen: Brabants Boerderijtje op Insta

Iedereen weer lekker met emmers water aan het slepen omdat alles bevroren is? :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:32

tamary schreef:
Spannend, wat heeft ze gegeven tot nu toe qua ooi/ram lammeren?
Ik zie hier eigenlijk dat tot nu toe ik kan uitgaan dat wat ze geven qua geslacht aardig voorspelbaar is na de 1e keer lammeren. Iets met tijdverschil tussen zich laten dekken en eisprong vermoed ik. Krijg voornamelijk ooien tot nu toe.


Vorig jaar een tweeling ooien :) Ik merk geen verschil bij de mijne. Het ene jaar heb ik meer rammen en het jaar erop meer ooien. Elke ooi heeft ook van alles gegeven :)

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:43

Hier is het ongeveer 50/50 kwa ooitjes en rammetjes terwijl alles in dezelfde tijd gedekt is, op hetzelfde gras heeft gestaan etc dus daar kunnen wij iig geen patroon in vinden :+

Wij zitten ook in Frankrijk dus een meeting in NL/Be is wat lastig met de beesten thuis.
Kwa groentetuin zal onze tuin ook nog niet interessant zijn, tenzij je zoekt naar een methode om alles snel vol te zetten met onkruid :Y)

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:45

Tja, kleine groep, maar 1e jaar 5 ooien, 2e jaar 2 ooien (een dood in de vliezen grrr) en dit jaar 3 ooien en 1e ramlam (schrok me rot, dacht even dat er wat mis was aan de achterkant :oo ). En elk jaar andere ram, dus daar ligt het niet aan. Ben benieuwd of mijn ooien komend jaar dezelfde verdeling geven qua geslachten.

Nu fok ik vanuit eigenlijk 1 ooi naar bredere genetische basis (ook reden voor elk jaar nieuwe ram, naast vriezer vullen, want volwassen rammen zijn irritant) Dat maakt voornamelijk ooien handig, maar als je binnen een koppel wil/moet fokken kan dat erg onhandig zijn als je enkel ram of ooi krijgt uit een fokgroepje waarvan je rammen doorschuift naar de volgende.

Dus heb ik nu een rare ooi of is dit normaal? Hoorde ook zo iets van konijnenfokkker, 1 rammetje van haar gaf eigenlijk enkel rammetjes ongeacht de voedster... Dus kan het dat ondanks dat bij beide diersoorten de mannetjes het geslacht zou bepalen de vrouwtjes toch meer inbreng/controle hebben dan je zou denken?

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:11

Leuk Moestuin, een nieuwe ooi erbij!
Hopelijk brengt ze mooie, gezonde lammetjes groot zonder al teveel gedoe.

Hebben jullie ideeën voor iets wat het goed doet in de schaduw?
Liefst een fruit struik of boom oid, maar alles wat het goed doet in de schaduw is fijn.
Ik heb een strook van ongeveer een meter bij 4 meter waar nu niks staat.
Het dreigt overgroeid te worden door de hedera van de buren, dus ik wil die weg knippen en er zelf iets zetten.
Mag evt ook iets klimmends zijn. Dan kan ik daar een soort pergola maken, dan heeft het bovenop wel zon, alleen niet bij de bodem.

Ik zal zo in het licht wel een foto maken en hier bijvoegen

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:37

Clematis maar die willen vaak toch wel half zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:39

tamary schreef:
Tja, kleine groep, maar 1e jaar 5 ooien, 2e jaar 2 ooien (een dood in de vliezen grrr) en dit jaar 3 ooien en 1e ramlam (schrok me rot, dacht even dat er wat mis was aan de achterkant :oo ). En elk jaar andere ram, dus daar ligt het niet aan. Ben benieuwd of mijn ooien komend jaar dezelfde verdeling geven qua geslachten.

Nu fok ik vanuit eigenlijk 1 ooi naar bredere genetische basis (ook reden voor elk jaar nieuwe ram, naast vriezer vullen, want volwassen rammen zijn irritant) Dat maakt voornamelijk ooien handig, maar als je binnen een koppel wil/moet fokken kan dat erg onhandig zijn als je enkel ram of ooi krijgt uit een fokgroepje waarvan je rammen doorschuift naar de volgende.

Dus heb ik nu een rare ooi of is dit normaal? Hoorde ook zo iets van konijnenfokkker, 1 rammetje van haar gaf eigenlijk enkel rammetjes ongeacht de voedster... Dus kan het dat ondanks dat bij beide diersoorten de mannetjes het geslacht zou bepalen de vrouwtjes toch meer inbreng/controle hebben dan je zou denken?


Als 1 ram enkel rammen geeft is het interessant om het sperma eens te bekijken. Bij meerdere diersoorten komen er defecten voor wat zorgt voor een verminderde zwem of ontwikkelingskracht van sperma met geslacht x of geslacht y. Eigenlijk moet je met die ram dan ook niet verder willen kweken want zoiets kan weer erfelijk zijn. Ik zou het pas bij de voedster gaan zoeken als 1 voedsters met meerdere rammen altijd maar 1 geslacht geeft. Dit ligt nu duidelijk aan de ram en niet aan de voedsters.

Ik weet dat er bij mensen ook onderzoek is gedaan naar de baarmoedercultuur en dat sommige vrouwen een zuurtegraad hadden die beter waren voor x dan voor y en omgekeerd. Het verschil is miniem en heeft ook maar miniem invloed. Maar zeg nu dat de zuurtegraad optimaal is voor x en y wat afweert en de man zijn y zaadcellen zwakker zijn dan zijn x zaadcellen, dan heb je 2 maal de voorkeur voor x en ga je sneller x krijgen.
Maar, dan spreken wij echt over minieme verschillen. Je gaat dan ipv 50/50% een 52,5/47,5% verhouding krijgen. Meer gaat dat echt niet zijn.

Dus ik gok dat jou rammenjaren nog moeten komen :D Je hebt wel gelijk dat bij een vroege dek met een eisprong die nog even duurt de kans op ooien groter is. Als je dekt op de eisprong is de kans op rammen weer groter. Want mannelijk zaad is sneller dan vrouwelijk maar vrouwelijk overleefd langer. Dus vrouwelijk zit klaar te wachten op de eisprong terwijl op de eisprong de mannelijke de race winnen. Maar ook die verschillen zijn uiteraard miniem. Kijk maar eens rond op bokt naar mensen die merrie’s dekken op die theorie. Het is even vaak waar als niet waar :D

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:48

Marcella schreef:
Clematis maar die willen vaak toch wel half zon.


Is clematis eetbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:52


Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:04

Nee die had ik nog niet gezien, top, dankjewel!

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:51

Nee maar kan wel belangrijk zijn voor het aantrekken van bijen en hommels (verschillende insecten) voor bestuiving. En is ook gewoon mooi. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 22:19

Fijne feestdagen iedereen! *\o/*


Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 12:22

<3 <3

Jullie ook hele fijne feestdagen!

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:26

Van ons ook hele fijne feestdagen gewenst!

Afbeelding

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:38

Haha, fijne feestdagen allemaal!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:52

Aah zo leuk die strik!

Fijne feestdagen!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:20

Wat een leuke foto's allemaal!

Wij gaan onze moestuin verleggen en heraanleggen. Ik voel mij momenteel sterk aangetrokken tot de mandala vormen. Heeft er iemand een tuin in deze vorm? Wat zijn de voor en nadelen?

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:48

Dat ziet er leuk uit moestuin, als ik Google bekijk. Ik ben vooral benieuwd of er voordelen zijn behalve hoe het eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:08

Ik heb hier een raadsel rond lopen :') Ooi gedekt in augustus door een eigen ram. Bij de komende cyclus ram zijn dekblok verwisseld, niet herdekt. Dus mijn idee: Zij is dragend. Ook 3de cyclus niet herdekt dus helemaal zeker dat ze dragend was van augustus. Cyclus 4 alle ooien bij eigen rammen gegooid en ook nu zag ik geen ander kleur bij haar.
Bij de scan 2 weken terug zei de dierenarts eerst: Ik denk dat ze leeg is. Daarna zag ze toch een lam in de linkerhoorn (scanner deed die dag erg moeilijk) en de grootte bleek wel te kloppen met haar uitgerekende datum, namelijk morgen. Nu heeft de betreffende ooi 0,0 uier. Niet alleen geen melk maar ook geen melkklier vorming. Dierenarts gaf aan dat sommigen pas tijdens het bevallen alles ontwikkelen, maar ik begin hem toch te nijpen :') Het verschil tussen een lam eind december of eind februari is wel duidelijk te zien en ze is geen enkele keer herdekt dus het kan niet anders dan nu zijn. Maar die uier := Het is wel haar eerste keer en ik vind dat er wel andere signalen zijn. Vulva begint uit te zakken, donkerroos te kleuren etc.

Zijn er hier nog bokkers die effectief het pas ontwikkelen van melkklieren en melk tijdens de bevalling heeft mee gemaakt?

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:22

geen verstand van schapen, maar bij paarden/koeien kan de uier ook pas op het laatst volschieten, dus ik denk dat het geen kwaad kan. Veel succes, ik ben benieuwd.

Hier heb ik gister de goudfazanten verkocht. leuk geld voor kunnen krijgen. Het was een leuke ervaring, maar zou het niet gauw weer doen. Nu heb ik dus een grote ren over.. wat roept om opvulling. Kinderen willen graag konijnen/cavia's. Lijkt me wel leuk. En misschien eens kijken voor wat kleins erbij, kwartels?

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:46

Ja het gebeurt wel vaker. Soms krijgen ze helaas helemaal niets en dan is het vrij snel afgelopen voor de ooi hier. Kijken het dan nog een keer aan als het de eerste keer was maar anders is het klaar.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:11

Ja daar vrees ik nu ook voor. Vooral omdat er geen klierontwikkeling is. Laat ons hopen van niet want het is 1 van onze liefste schapen :)

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:09

Gelukkig Nieuwjaar.

Zo de laatste tomaten uit de kas zitten in de oven. Maar de truc bananen schillen in papieren zak werk dus echt. Gisteren nog even in het oude jaar 2 broden en 4 appelflappen gebakken. En nu een peer/kaneel cake in de maak.

En moestuin hoe is het met de schaap.