Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 11:21

Oh die oudere zullen niet super productief meer zijn nee. En als die nieuwe gewoon geen fitte vogels zijn dan zullen ze ook weinig leggen.

Leghennen leggen wel goed maar ben er zelf geen fan van. Vaak veel gedoe met uitval en dergelijke. En lang mee gaan ze meestal ook niet.

Marcella, ik ben heel makkelijk met spul bij elkaar gooien. Maar ze hebben hier dan ook flink de ruimte. Zou voorzichtiger zijn als ze minder ruimte hebben. Maar je kan het altijd een beetje gaan proberen.

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:26

Moet denk ik gewoon zorgen dat de compostbak verbouwing klaar komt en dan eerst gewoon een opening waar de kleintjes doorheen passen en de grote niet. Eerst vandaag even afwachten wat er bij de tandarts gaat gebeuren. :=

Maar heb voor de lockdown nog even zak snel cement gehaald. Ook voor mocht de rat weer poging doen om bij de boom binnen te komen. Gooi ik dat ook dicht. Boom kan altijd water nemen uit de sloot. }>

Om die reden lopen ze overdag gewoon bij elkaar, want dan hebben ze extra ruimte.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:46

Mijn kippen leggen ook al een hele tijd niet en die zijn allemaal van afgelopen jaar.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:07

Vanaf 21 december wirden de dagen weer langer. Dan beginnen de kippen meestal weer te leggen. Was tenminste bij ons vorig jaar zo.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 13:47

Veriye schreef:
Vanaf 21 december wirden de dagen weer langer. Dan beginnen de kippen meestal weer te leggen. Was tenminste bij ons vorig jaar zo.

Dit klopt! Onze kippen zijn aan de leg omdat we nu een lampje in het kippenhok hebben hangen. De eenden lichten we niet bij maar gaan bij ons altijd na de rui weer aan de leg

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:31

Mijn dames leggen ook nog, vrijwel allemaal weer. Het voordeel van veel verschillende rassen (rui op andere tijdstippen) en leeftijden door elkaar denk ik. Zelfs mijn 5 jarige twentse dames leggen nog volop. Ik heb wel een lamp in het hok tot 21.00 's avonds dus dat helpt ook mee.

Verder heb ik alweer meerdere porties spruitjes kunnen oogsten en is de tuin helemaal klaar voor het komende jaar. Verder doe ik nu rond deze tijd altijd experimenten met kiemgroenten en op het moment met de invloed van aluminiumfolie bij te weinig daglicht.

Is de tuin bij jullie allen ook alweer klaar voor de start? Ik kan echt niet wachten :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:33

Nee :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:43

Wij moeten ook nog wat werk verzetten in de tuin :+

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:46

HopeMyDay schreef:
Mijn dames leggen ook nog, vrijwel allemaal weer. Het voordeel van veel verschillende rassen (rui op andere tijdstippen) en leeftijden door elkaar denk ik. Zelfs mijn 5 jarige twentse dames leggen nog volop. Ik heb wel een lamp in het hok tot 21.00 's avonds dus dat helpt ook mee.

Verder heb ik alweer meerdere porties spruitjes kunnen oogsten en is de tuin helemaal klaar voor het komende jaar. Verder doe ik nu rond deze tijd altijd experimenten met kiemgroenten en op het moment met de invloed van aluminiumfolie bij te weinig daglicht.

Is de tuin bij jullie allen ook alweer klaar voor de start? Ik kan echt niet wachten :')


Bijna, moet nog een paar dingen doen :) In het voorjaar ga ik nog nieuwe bakken maken voor extra moestuin, maar dat heeft nu nog niet zoveel zin.
Heb al wel veel zaden uitgezocht, bestellen wacht ik nog even mee.

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:16

Nee en alles lig weer even stil mis nu 3 tanden. Eerst dat weer een beetje dicht hebben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:00

Misschien kunnen jullie mij helpen. Wij hebben deze zomer een ware meelmottenplaag gekregen. Wij zijn van alles dat niet was aangetast (dus nieuw gekocht spul dat niet in de buurt is geweest en direct is verpakt door ons) in dichte plastieken potten beginnen steken.

Deze:


Afbeelding

Maar toch geraken zij er in. Het leek ons vrij onmogelijk maar het lijkt hun toch te lukken want wij vinden nu hele nesten in die dozen terug. Hebben jullie tips? Want dit is niet meer leuk :( Wij proberen zo weinig mogelijk op voorraad te hebben, maar het bloem komt nu eenmaal in zakken van 5 kilo toe bijvoorbeeld.

Solleke_Noah

Berichten: 11089
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:06

Moestuin schreef:
Misschien kunnen jullie mij helpen. Wij hebben deze zomer een ware meelmottenplaag gekregen. Wij zijn van alles dat niet was aangetast (dus nieuw gekocht spul dat niet in de buurt is geweest en direct is verpakt door ons) in dichte plastieken potten beginnen steken.

Deze:


[ [url=m/J0lzgJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar toch geraken zij er in. Het leek ons vrij onmogelijk maar het lijkt hun toch te lukken want wij vinden nu hele nesten in die dozen terug. Hebben jullie tips? Want dit is niet meer leuk :( Wij proberen zo weinig mogelijk op voorraad te hebben, maar het bloem komt nu eenmaal in zakken van 5 kilo toe bijvoorbeeld.


Is het niet mogelijk dat de eitjes van de meelmot al in de producten aanwezig zijn, misschien zelfs voor je ze gekocht hebt?

Wij hebben ook veel meelmotten gehad deze zomer! Veel meer dan anders.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:09

Dat hebben wij ook gedacht, maar het lijken ons zo veel nesten. Dan zou quasi alles wat wij in de winkel kopen ook aangetast zijn. Wij twijfelen nu om alles in glazen potten te steken van ikea, die na maak weck potten. Maar hebben ook schrik dat ze daar in komen.

Ik vermoed dat het komt door het bloem. Wij kopen nu bloem bij een andere molen en enkele weken na overschakelen kregen wij last. We vinden ze zelfs terug tussen ons toiletpapier :r

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:31

Ik denk dat ze niet in weckpotten kunnen komen. Hebben jullie al een keer alles weg gedaan en daarna alleen nog dingen luchtdicht verpakt?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:39

Jep. Kan wel niet garanderen dat echt alles weg was want we ontdekken ze nu zelfs op plekken waar wij zelf nooit aan hebben gedacht (zoals in de schroefdop van een dichte bus wc eend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:09

Hier hebben we ze ook (gehad). Super irritant, nog nooit eerder gehad. Je komt die larven echt overal tegen, zo smerig..

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:49

HopeMyDay schreef:
Mijn dames leggen ook nog, vrijwel allemaal weer. Het voordeel van veel verschillende rassen (rui op andere tijdstippen) en leeftijden door elkaar denk ik. Zelfs mijn 5 jarige twentse dames leggen nog volop. Ik heb wel een lamp in het hok tot 21.00 's avonds dus dat helpt ook mee.

Lamp doe je liever 's morgens aan tot zonsopgang, dan kunnen ze daarna gewoon zien. 's Avonds zijn ze daarna stekeblind en half in coma, omdat al na zonsondergang is en komen dan niet zo makkelijk op stok.

Advies voor meel is vaak om het na aankoop meteen in te vriezen om meelmotten, etc. te voorkomen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 21:00

tamary schreef:
HopeMyDay schreef:
Mijn dames leggen ook nog, vrijwel allemaal weer. Het voordeel van veel verschillende rassen (rui op andere tijdstippen) en leeftijden door elkaar denk ik. Zelfs mijn 5 jarige twentse dames leggen nog volop. Ik heb wel een lamp in het hok tot 21.00 's avonds dus dat helpt ook mee.

Lamp doe je liever 's morgens aan tot zonsopgang, dan kunnen ze daarna gewoon zien. 's Avonds zijn ze daarna stekeblind en half in coma, omdat al na zonsondergang is en komen dan niet zo makkelijk op stok.

Advies voor meel is vaak om het na aankoop meteen in te vriezen om meelmotten, etc. te voorkomen.


Hier staat hij zowel smorgens als savonds aan om de lichturen wat op te rekken. Maar alle kippen zitten gewoon om 5 uur op stok omdat het buiten al donker is. Herken dit probleem totaal niet.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:02

Jaaa, mijn zaden van vreeken zijn al onderweg!
Had hun een bericht gestuurd ivm verhuizing, dus ze hebben het als spoedzending behandeld en ik krijg ze vandaag binnen *\o/*

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:04

Leuk! Wat heb je besteld?

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:09

Heb geen lichtjes in het hok. De keren dat ik minder eieren had. Heb ik diatomeeënaarde gestrooid en gelijk weer goed leggen. En voor de rest regelmatig wat meelwormen en vlokreeftjes.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 11:15

Veriye schreef:
Jaaa, mijn zaden van vreeken zijn al onderweg!
Had hun een bericht gestuurd ivm verhuizing, dus ze hebben het als spoedzending behandeld en ik krijg ze vandaag binnen *\o/*

Wat leuk! :D

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:50

ik heb besteld:

Aardappelen, snackkomkommer, paprikamix, suikermaïs (Bronze orange) ben ik super benieuwd naar, ijssla, winterwortelen.
Bij zaden en Zo heb ik nog een rainbowmix wortelen,tomaten, paprika sweet banana (ben ik erg benieuwd naar), komkommer, pluksla, kropsla, veldsla, stamslabonen, sugar snaps, spinazie, Broccoli, Snijbiet Rainbowmix, butternut en pompoen sugar baby, postelein, rode kool, biet en bloemkool besteld :)

Denk dat ik mijn bedden hier goed mee kan vullen :+

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:33

Bestelling is binnen en natuurlijk, hoe moet het anders zijn: de maïs is vervangen door een ander ras. |(

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 17:35

Ahh nee! Dat zal je altijd zien! Welk ras heb je gekregen?