Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:56

Fruit zit erin en nu wachten maar. En hele lade vriezer leeg. Paste er net allemaal in.

Heb nu al 2 flessen van een liter vol. :oo

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 22:39

Wat was de eindopbrengst? :D

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 00:26

Eh 7 flessen van een liter en een klein beetje wat ik bij de patat (eigen gemaakt) gedronken heb. 3x 3/4 pot en 2x 1/2 pot met jam. Kwam er eigenlijk alleen achter dat ik geen citroensap meer had staan, maar wel limoenen in de koelkast had liggen. En bij 3 potten was vacuum niet goed gelukt, maar vermoed dat het door de klemmen kom, want de 2 andere had ik van die klemmen gedaan zoals je ook bij weckenoline kan kopen voor oude potten. Maar die klemmen beter en zijn iets makkelijker eraf te krijgen (zonder risico dat ik mogelijk ook daardoor deksel verschuif).

En weet nu al dat ik geregeld ruzie gaat krijgen met die rubberen ringen. :')

Opbrengst was eigenlijk al meer dan ik gehoopt had dus dat is mooi. Gaat nu alleen wel ook wat andere potten klaar maken voor sterilisatie (gewone potten die ik verzamelt heb en schroef deksel).

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:43

Eh iets te snel geweest met conclusie vacuüm niet gelukt. Maar heb nu 3 potten (2x 3/4 & 1x 1/2 liter die ik niet meer open krijg. :')

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 20:05

Kan soms even duren, fijn dat het toch goed gegaan is!
Hoe was de combi van het fruit?

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:15

Sap was heerlijk moest het wel verdunnen en de jam heb nog de warme restjes uit de pan gesnoept. Volgende keer iets minder limoen, maar vind het niet verkeerd smaken. Maar vind zoet zuur wel lekker. Mijn oom begin morgen eraan wat hij gekregen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:18

De dierenarts heeft net gebeld. Wij bleven maar kampen met onze jaarling/bijna 2 jaarse ooi. Er is heel erg uitgebreid onderzoek gedaan en daaruit is clostridium (het bloed) naar voor gekomen. Het zou echt kantje boordje zijn geweest voor plotse sterfte. Ze is nochtans geënt (of dat is ons toch gezegd) Dierenarts komt morgen alles enten, stond sowieso al op de planning en zij krijgt er een extra zware antibioticakuur bij.

Enne, de dierenarts kan morgen komen omdat wij vandaag naar huis mogen *\o/*

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 13:22

Oh wat fijn dat jullie naar huis mogen! Echt een opluchting!

Oh joh! Waar komt die Clostridium vandaan? Of blijft dat altijd een raadsel?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:27

Ja ben zo blij dat wij uit dit kamertje mogen :D

Inderdaad een raadsel. Ze zien het vooral bij jonge lammetjes die plots op een weide worden gegooid met eiwitrijk gras. Tot een jaar komt het ook wel eens voor. Vaak vind je de lammeren dan gewoon dood zonder enig ziektebeeld.

Zij is geen lam, zeker niet opeens op de weide gegooid en ook niet dood := Waarschijnlijk weer gewoon pech en toch geluk dat ze er nog is :)

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:17

Blij dat het probleem gevonden is ook al zijn het een hoop extra kosten geweest. En feestje dat je naar huis mag.

Eh het potje dat gisteren open is geweest en een deel uit geschept voor mijn oom. No way dat ik dus deksel open kreeg net. Moest aan het lipje trekken om te openen. Dus er zat nog niet eens origineel rubber op de Vegla pot (bewust gedaan om rubbers te sparen met dat deze direct gebruik pot werd). :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:53

Wanneer heb je de vacuum getest Marcella? Waren ze al 100% afgekoeld?

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:00

Eh gisteren avond en deze 's avonds in de koelkast gezet. Was dus ongeveer 1,5 dag na het maken. Zo als ik kon voelen waren potten koud. Dan zat op deze geen originele Vegla rubber en alleen met de originele zou vacuüm lukken (zeggen ze).

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:01

Ik vind het gewoon nogal gek dat een afgekoelde pot alsnog vacuum trekt. Kan eigenlijk niet. Maar maakt niet uit, des te beter voor jou!

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:09

Nu was nu even blij dat ik rubber met lipje erop gedaan had kreeg hem makkelijk open door aan het lipje te trekken. Vond het ook erg raar zeker ook omdat er ook nog wat uit die pot geschept is en er geen klem meer op zit. Dus stond even heel raar te kijken.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:18

wat fijn, dat er een diagnose is en de ooi er nog is! en super fijn dat jullie naar huis mogen!

haha, raar Macella. heb ik ook nog nooit gehoord dat potten er zomaar als ze afgekoeld zijn nog vaccuum trekken.

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:21

Ik ook niet maar zat geen enkele beweging in het deksel zonder aan lipje te trekken. Krijg weer eens wat voor elkaar wat niet hoort te kunnen.

Veriye

Berichten: 2396
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:23

:D

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:12

Maar wel dat Vegla ook met andere rubbers vacuüm kunnen trekken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 11:18

Wij hebben iets geks met onze schapen op het moment. Ze staan nu op stal en krijgen hooi/voordroog uit midi-balen. De ene baal is wat natter dan de ander omdat ze een vrij late snede hadden nog. Maar verder best prima spul. Nu hebben we woensdag een nieuwe baal open gemaakt. Rook goed, geen schimmel of gekkigheid. Ook niet te nat. Maar waar ze normaal de hooibak 3x per dag leeg eten blijft nu elke keer heel veel liggen. Ze eten alsof ze helemaal propvol zitten al, echt een beetje knabbelen en daar blijft het bij. Pens van alle schapen is niet super leeg maar ook niet supervol. Ze mekkeren niet om eten ook verder. Ik snap er niks van %).

Als ze het nou totaal niet wilde eten of het rook raar dan was het zo de composthoop op gegaan. We hebben tot nu toe 1 baal gehad die heel zurig was, die is ook weg gegaan. Maar ze staan je nu echt heel schaapachtig aan te kijken na het voeren. Het 'afvalhooi' halen we nu uit de bak en dat gaat naar de varkens (die er natuurlijk geen problemen mee hebben).

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:46

Apart.

Heb ook ooit een keer gehad met mijn paard zag er perfect uit, maar hij wilde het absoluut niet eten. Overleg gehad met de boer waar ik toen stond en heb toen hele pak open gehaald. Bleek er uiteindelijk een dood dier in te zitten. Pak is weg gehaald door de boer en geloof ik bij de koeien gegooid. Mocht een nieuw pak openen.

Voor een dood dier in een pak moet je echt heel goed zoeken soms.

Wel alvast 1 flesje perensap getapt voor ik de appels erbij gegooid heb. Maar de ontsapper is weer druk bezig met een peren/appelsap. :9 En pulp gaat moes worden. :9

Kipjes zullen wel blij worden, want die krijgen klokhuis, plekjes en stokjes. :D

Gisteren tijmsiroop gemaakt en ook uitgevonden hoe je tokkelroom maakt. :P :9

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:06

Moonfight schreef:
Wij hebben iets geks met onze schapen op het moment. Ze staan nu op stal en krijgen hooi/voordroog uit midi-balen. De ene baal is wat natter dan de ander omdat ze een vrij late snede hadden nog. Maar verder best prima spul. Nu hebben we woensdag een nieuwe baal open gemaakt. Rook goed, geen schimmel of gekkigheid. Ook niet te nat. Maar waar ze normaal de hooibak 3x per dag leeg eten blijft nu elke keer heel veel liggen. Ze eten alsof ze helemaal propvol zitten al, echt een beetje knabbelen en daar blijft het bij. Pens van alle schapen is niet super leeg maar ook niet supervol. Ze mekkeren niet om eten ook verder. Ik snap er niks van %).

Als ze het nou totaal niet wilde eten of het rook raar dan was het zo de composthoop op gegaan. We hebben tot nu toe 1 baal gehad die heel zurig was, die is ook weg gegaan. Maar ze staan je nu echt heel schaapachtig aan te kijken na het voeren. Het 'afvalhooi' halen we nu uit de bak en dat gaat naar de varkens (die er natuurlijk geen problemen mee hebben).

Na konijnen zijn schapen de 2e soort die slecht tegen fermentatie kan, koeien kunnen het aardig goed hebben, paarden verschilt, maar schapen wil je het liefst aan echt hooi of zo dicht mogelijk daar bij.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 13:15

Je bent druk bezig Marcella! Hier zijn de beesten ook altijd blij als we dingen aan het verwerken zijn. Komende zondag kalkoenen en kippen slachten, altijd een feestdag voor de varkens.

Normaal krijsen ze wel alles bij elkaar als ze ontevreden zijn met het voorgeschotelde hooi. Maar ik hoor ze nu ook niet...

@ Tamary, tuurlijk maar dan moet dat wel te krijgen zijn, hier in de achterhoek flink hooitekort helaas. En ze hebben vorig jaar zelfs heel graag kuil gegeten. De andere balen eten ze ook prima (behalve die ene die zuur was geworden).

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:31

Ik heb het een keer gehad met mijn cavia's. Kon er niets aan vinden, maar ze weigerden het te eten. Heb het toen maar teruggebracht naar de winkel en een nieuwe baal gehaald, en die ging wel naar binnen.
Als ze normaal graag eten en nu weigeren, dan is er toch iets mis mee denk ik, ook al zien wij het niet.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 13:36

Ja maar ze weigeren het dus niet, ze eten er alleen veel minder van en gedragen zich alsof ze dan genoeg gegeten hebben. Als ze het zouden weigeren dan was die baal allang weg geweest.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:45

Lopen er soms dieren op het stuk dat ze maaien? Het kan dat dat hooi komt van de plek waar die dieren dan regelmatig mesten. Dieren zijn daar minder gek van.