Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:46

Ik zit met enkele jagers in de slageropleiding. Ze zijn nogal vol van hunzelf om het zo te zeggen :o

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:53

Daar heb je wel een beetje gelijk in...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 12:38

Oja is dat zo met jagers? Ik ken er geen persoonlijk.

Zondag gaat Lotte, onze husumer zeug, weer naar de beer. Hopelijk rond eind maart/begin april weer biggetjes <3

Ik zag dat er nu echt vorst is voorspeld in de nachten. Misschien word het toch een keer tijd om de tomatenplanten uit de kas te halen :+ Al heb ik eerst nog wat kilo's te oogsten denk ik.

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:27

Trouwens mensen ervaring met sappan. Aangezien mijn slowjuicer de grote hoeveelheid druiven dus niet aankon en hierna met geen mogelijkheid meer te openen was.

Ben nu aan het verder kijken voor het makkelijk verwerken van druiven, tomaten en eventueel ander fruit (bramen/frambozen/japanse wijnbes).

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 15:07

Alleen met het inzetstuk waarmee je van de weckketel een sappan kan maken. Werkt prima.

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:30

Was ook voor aan het kijken, maar dat gaat best prijzig worden zoals ik het zie. Met dat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat ik moet hebben.

En moet makkelijk schoon te maken zijn wegens geen vaatwasser. :o

Deze ben je dan nodig voor het sap maken.
https://weckenonline.com/ontsapper-gesc ... -35cm.html

In combinatie met een van deze.
https://weckenonline.com/weck-inmaakket ... oster.html

Terwijl als ik een sappan alleen koop veel goedkoper ben. Zit ik alleen nog met flessen steriliseren. Want daar kan je een weckketel ook goed voor gebruiken geloof ik.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 16:11

Je kan ook even op Marktplaats kijken. Ik heb al eens voor 3 tientjes een ketel met sappan op kunnen halen :)

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:29

Heb ik nooit geluk mee. :=

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:28

Ik zag er gisteren toevallig nog 1 op marktplaats staan volgens mij!

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:30

Heb mogelijk een sappan en weckketel. Alleen even kijken wanneer ophalen heb straks glaucoom onderzoek. :=

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:40

Succes/sterkte met het onderzoek Marcella.

Hier staan alle paarden te koop/ter adoptie uit noodzaak helaas. Moest iemand interesse hebben... Geef maar een seintje.

Waarschijnlijk gaan wij binnenkort ook gaan kijken voor 2 melkgeiten. Wij hebben nu nog een ooi die aan het kwakkelen is. Wordt al 2 maand behandeld voor diarree, betert altijd maar hervalt na 2 weken telkens. Bloed en mest is al onderzocht, speciaal dieet, noem maar op. Dierenarts was hier net weer en gaf aan dat zij door haar huidige conditie waarschijnlijk niet tot nauwelijks melk gaat geven. Dat is dan al ooi 2 dus wie weet kan een geit helpen...

palousa_boy

Berichten: 10424
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:51

Waarom moeten de paarden weg? Misschien komt het op een later stadium wel weer. Hier staan ze ook al jaren gras te maaien, tot we weer wat tijd hebben om er wat mee te doen.

Wij zijn inmiddels druk aan het bedenken waar we de geiten neer gaan zetten. Voor het geval dat ik niet op tijd klaar ben heb ik gisteren al een schuur opgeruimd. Hier hebben de paarden van de vorige mensen weleens gestaan en is onze noodstal. Veel groter dan een ruime box is het ook niet :+
Ik ga een schuur die nu nog voor hooi opslag is leeghalen, een deel daarvan zal dan voorlopig voor de geiten worden, de rest voor machines wat nu nog allemaal buiten staat.
Tegen de schuur aan zal dan ooit wel een andere stal komen.

De omheining van de wei zullen we toch ook nog een beetje aan moeten passen O:)

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:52

Kan je flessen met schroef deksel ook gebruiken voor sap om lang te bewaren. Sorry dummy vragen misschien, maar is toch weer anders dan ik eerst deed.

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:53

Geit 2x daags 2 uur aan de stick en je komt samen met stal al een eind voor nood en specifieke plekken onkruid, etc. maaien.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:58

Marcella schreef:
Kan je flessen met schroef deksel ook gebruiken voor sap om lang te bewaren. Sorry dummy vragen misschien, maar is toch weer anders dan ik eerst deed.


Mijn moeder deed dat vroeger wel altijd met bessensap etc. Hoe dat met andere sappen zit durf ik niet te zeggen.


tamary schreef:
Geit 2x daags 2 uur aan de stick en je komt samen met stal al een eind voor nood en specifieke plekken onkruid, etc. maaien.


Deze geiten zijn geen stick gewend dus denk dat we dan eerder ons stroomnet neerzetten.

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:10

Okay heb nu dus een luxe vol elektrische weckketel + sappan van Weck inclusief extra (trechter/flessen tang/flessen /potten voor 150 euro. Nog niet goedkoop maar dan heb ik alles wel in een.

Gaat even kijken betreffende de schroef deksel moet nu weg.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:20

Fijne koop Marcella!

Paloussa: De kosten door de problemen omtrent de stal en het regulariseren groeit ons boven ons hoofd helaas.

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:39

DeMolenhoek schreef:
Paloussa: De kosten door de problemen omtrent de stal en het regulariseren groeit ons boven ons hoofd helaas.

:knuffel: :knuffel:

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:12

Ik heb zo medelijden met jullie DMH :\

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:15

Dat is echt klote DMH :( :( Ik voel met je mee... Helaas nog geen mogelijkheid om paarden te houden hier, het is gewoon nog niet af genoeg...

Wat voor paarden zijn het?

Marcella, ik gebruik hak potjes met schroefdop ook opnieuw, heb wel gemerkt dat je de deksels maar een aantal keer kunt gebruiken. Ik heb flesjes van de xenos met schroefdop maar die zijn nu op/niet goed meer. Jammer van de soep en ook jammer van het keukenkastjes :')
Laatst bijgewerkt door Prairy op 28-11-20 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:17

Dit wens je gewoon niemand toe. Wou dat ik kon helpen, maar helaas baan kwijt.
Oh oh potjes ontploft. }:0

Oef voor nu nog geen glaucoom. *\o/* Morgen ophalen even naar Den Bosch. :):) :')

Heb ook nog 2 liter flessen met beugel staan. En nog de lading potjes die ik gespaard had.
Heb ook 1 sap fles die ik toen met de struiken ophalen gekregen had al leeg.
Zitten 4 potten en 16 flessen met rubbers erbij.

Matheno

Berichten: 7952
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:53

Moonfight schreef:
Volgens mij woont er niemand bij elkaar hier in de buurt? Ofwel?


Ik woon in de Noordoostpolder.

DeMolenhoek schreef:
Paloussa: De kosten door de problemen omtrent de stal en het regulariseren groeit ons boven ons hoofd helaas.


Sterkte...

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:01

lizy29 schreef:
Marcella schreef:
Kan je flessen met schroef deksel ook gebruiken voor sap om lang te bewaren. Sorry dummy vragen misschien, maar is toch weer anders dan ik eerst deed.


Mijn moeder deed dat vroeger wel altijd met bessensap etc. Hoe dat met andere sappen zit durf ik niet te zeggen.


tamary schreef:
Geit 2x daags 2 uur aan de stick en je komt samen met stal al een eind voor nood en specifieke plekken onkruid, etc. maaien.


Deze geiten zijn geen stick gewend dus denk dat we dan eerder ons stroomnet neerzetten.

Stroomnetten en hoorns zijn geen prettige combi.
En als je ze wil gaan melken, dan is kunnen vaststaan, meelopen, etc. heel fijn om te trainen al voordat er lammetjes naast lopen.

Marcella

Berichten: 36806
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:04

Ziet Lizy al achter de geit aan rennen om te proberen te melken......sorry beelddenker. _O-

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:09

Ik hoop toch dat er genoeg hout en wat bouten te vinden zijn voor een melktafel en wat aan verbindingen, slangen en 12V pompje/handvacuumpompje voor het melken. Geit aan het hek binden en kookpan er onder werkt wel voor nood, maar als je gaat handmelken, leer je heel snel waarom boeren graag machines gebruiken.