Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 07:28

Wat leuk Veriye! Ben zo, zo blij voor jou. Dit verdien je echt!

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:43

Bedankt DMH! Ben er ook erg blij mee.


Net zijn de kippen opgehaald. Ik moest wel een traantje laten. :(

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 11:18

Wat super dat je zo enthousiast bent Veriye! Ik moestuinnier zelf alles met mulch en spit bijna niks. Let wel dat sommige moestuinverenigingen niet blij worden van dingen zoals mulch. Vriendin van mij mag geen mulch aanvoeren. Dus die kweekt maar extra onkruid om daar maar weer mee te mulchen, haha!

Wij willen ook een heg met meidoorn gaan planten zodra onze buren het ingepikte stuk grond terug moeten geven. Plan was om vuurdoorn, meidoorn en duinroos te doen. Sleedoorn twijfelde ik nog over. Het idee is dat het ook de buren moet tegenhouden dus prikkels mag wel :+

Marcella

Berichten: 36821
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:28

Hier moeten in principe ook de moestuin schoon opgeleverd worden, maar als er een compostbak op staat en deze word ook geaccepteerd door nieuwe huurder dan laten ze die staan. Compostbakken zijn hier veel al van damwand platen gemaakt en zijn vaak behoorlijk eind ingegraven.

Hetzelfde geld als er al een schuur, kas en/of lage bak op staat. Kan dan wel weer zijn dat vereniging wat extra vraag afhankelijk staat. Is een schuur in slecht staat en niet meer op te knappen deed deze afgevoerd te worden.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:46

Hier hebben we ook graag prikstruiken om de schapen binnen te houden :+ al zijn bramenstruiken minder handig want daar blijven ze nog weleens in hangen en als ze dan los proberen te komen dan krijg je soms hele vervelende "knopen". Dat moeten we dus eigenlijk gewoon beter bijhouden O:)

Ik probeer alles wat er al staat gewoon te stekken (knip tak af en steek in de grond) om zo de gaten op te vullen en nieuwe heggen te vormen. Het is gratis en eenvoudig, alleen niet succes verzekerd maar dan zetten we gewoon weer een nieuwe tak :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:50

Hoe gaat het lammeren Palousa? :)

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:07

DeMolenhoek schreef:
Hoe gaat het lammeren Palousa? :)



Even gekopieerd uit ons topic:

Even een kleine update. Het lammeren zit er bijna op. Vannacht hebben de 73ste en 74ste ooi gelammerd. Vooralsnog gaat het relatief voorspoedig en worden er mooie grote lammeren geboren. Van diegenen met 3 of 4 lammeren heb alles wat meer dan 2 was kunnen laten adopteren door een andere ooi dus ook nog geen flessenlammeren deze ronde.

Van de week hebben we ook nog contact gehad met een voormalige melkgeitenboer en er komen over een tijdje 4 melkgeiten bij ons wonen.


Afbeelding

Afbeelding


Eentje is al drachtig, eentje staat nu bij de bok en de twee jongste dames zijn nu 6 maanden dus die worden volgend jaar pas gedekt. Vanaf april ongeveer hebben we dan onze eigen geitenmelk wat we kunnen gebruiken voor de flessenlammeren en natuurlijk voor onszelf voor melk, yoghurt en kaas.
Nu alleen nog snel even een weitje en stalletje voor ze prepareren.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 21-11-20 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 12:09

Oh wat gaaf van die geiten! Ik ben echt super nieuwsgierig hoe dat gaat! Staat hier ook nog op mijn lijstje :D. Klinkt alsof het lammeren wel soepel gaat! Wel fijn dat er nog een fleslammeren bijzitten, dat is altijd zo'n klus!

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:12

Oh fijn dat er geen fleslammeren zijn! Wat een mooie geiten ook. Ik wist niet dat je lammetjes kon opkweken met geitenmelk? Super interessant!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 12:15

Volgens mij kan je bijna alles grootbrengen op geitenmelk :+

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:17

Colostrum hadden we bijvoorbeeld ook van koeien, bij een boer hier verderop gehaald.
Het is niet het meest ideale maar beter dan niets en een stuk goedkoper dan poeder.

Geitenmelk zal alweer beter in verhoudingen zijn dan koeien melk, we gaan het zien :+

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:19

Oh die melkgeiten zijn mooi! Prachtige kleuren ook :)

Meidoornhaag is zeker super voor de biodiversiteit, prachtige bloesems en in de herfst vol rode besjes. De stekels zijn inderdaad wel minder grappig :P maar het besjes plukken ging eigenlijk heel vlot zonder handschoenen, ze haken inderdaad niet zoals braamstruiken, het zijn rechte stekels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:35

palousa_boy schreef:
Colostrum hadden we bijvoorbeeld ook van koeien, bij een boer hier verderop gehaald.
Het is niet het meest ideale maar beter dan niets en een stuk goedkoper dan poeder.

Geitenmelk zal alweer beter in verhoudingen zijn dan koeien melk, we gaan het zien :+


De een zweert bij colostrum van koeien, de ander zweert het af. Maar kan mij voorstellen dat de prijs veel interessanter is ja :) Ik was vorig jaar €20 kwijt voor 2 lammetjes colostrum te geven.

Solleke: Zijn ze te vergelijken met stekels van een stekelbes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:39

Fijn nog geen fleslammeren! En mooie geiten <3

Wij willen de volkstuin en moestuin uiteindelijk continu begroeid hebben. Volkstuin is nu het eerste vak ingezaaid met bloemrijk grasland mengsel. Daar hebben we de braam zo goed als weg, lijkt het. Nu de rest nog.. en volgende maand nog een lading fruitstruiken erbij halen.

In de moestuin willen we gaan werken met groenbemesters en die dan afmaaien en maaisel laten liggen en daar tussen weer inzaaien. Zien hoe het bodemleven daarop gaat reageren.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:42

Geiten voor melk is ook mijn plan binnen een paar jaar. Dus ik ben heel benieuwd hoe jullie dat bevalt. :)
Fijn dat het lammeren goed gaat!

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:44

DeMolenhoek schreef:
palousa_boy schreef:
Colostrum hadden we bijvoorbeeld ook van koeien, bij een boer hier verderop gehaald.
Het is niet het meest ideale maar beter dan niets en een stuk goedkoper dan poeder.

Geitenmelk zal alweer beter in verhoudingen zijn dan koeien melk, we gaan het zien :+


De een zweert bij colostrum van koeien, de ander zweert het af. Maar kan mij voorstellen dat de prijs veel interessanter is ja :) Ik was vorig jaar €20 kwijt voor 2 lammetjes colostrum te geven.

Solleke: Zijn ze te vergelijken met stekels van een stekelbes?


Heb even gegoogeld en ziet er wel vergelijkbaar uit. De doorns kunnen wel echt heel lang en mega hard worden, als je niet oppast gaat het dwars door je laars of handschoen.

Afgewisseld met Sleedoorn zijn het ook hele leuke struiken, sleedoorn bloeit eerst (heel vroeg in het voorjaar) voor er blaadjes aan zitten. Dan komen bij beiden de blaadjes en dan bloeit meidoorn. Dan heb je voor vrij lange tijd bloesems van je heg. Met sleedoorn besjes kan je ook vanalles maken: https://bijvoettegemoet.wordpress.com/s ... tbaarheid/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:44

Oh, wie volgt over de schuur zonder dak: Wij hebben deze week te horen gekregen dat wij rond de €20.000 gaan kwijt zijn om het misschien in orde te krijgen. Kans is 20%. 80% kans op afbraak. Verhaal gaat nog veel verder naar de vorige eigenaren die een hoop zooi niet vergund hebben gedaan en wij krijgen dat nu allemaal op ons bord.

Er zijn nu diverse personen mee bezig aangezien in onze akte ook staat dat alles is vergund maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ruwe schatting is dat wij rond de €40.000/€50.000 gaan moeten neertellen om uberhaupt te mogen beginnen met verbouwen van huis en misschien stallen. Dat hebben wij niet dus wij weten momenteel niet wat te doen.

Dank je wel voor de uitleg solleke! :)

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:48

Pfff wat een ellende!

Het is wel herkenbaar, de vorige eigenaren van ons huis zijn ook door zo'n slopende procedure moeten gaan, met dwangsommen aan toe.. uiteindelijk gingen ze scheiden en omdat ze die kosten van de procedure nog moesten afbetalen, kon niemand het huis op z'n eentje overnemen :\ geluk voor ons is dat zij (helaas voor hen) dus al het zware werk gedaan hebben en de boel is nu geregulariseerd..

Sterkte :knuffel: hopelijk valt er toch nog een oplossing uit de bus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:49

Pff jeetje wat een soap zeg! -O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 12:50

Jeetje DMH wat een geld! Jullie hebben echt de kat in de zak gekocht met dat huis zeg... Gasiedarrie. Als je het nu zou verkopen krijg je er ook weinig voor zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:56

Ja klopt. Bij verkoop gaat er nu genoteerd worden dat er een bouwovertreding op zit. Dan heb je dus eigenlijk nog de woning en een kleine stal achter woning als waarde. De 2 grote stallen mogen dan niet meer meetellen en trekken de prijs zelfs naar beneden ivm eventuele afbraakkosten. Wij hebben het €230.000 betaald en zouden er in deze toestand een €190.000 tot €200.000 voor krijgen. Dus dan blijven wij achter met een restschuld en zouden wij nog iets anders moeten vinden + schrijfgeld nog eens betalen etc. Dus welke weg wij ook in gaan, overal is er een hoge berg van schulden. De goedkoopste optie is niets doen en afbreken maar dan is het over en uit met mijn zaak, hebben wij niet meer voldoende ruimte voor alle dieren etc. Dan komt er weer minder binnen elke maand met dat de zaak weg is, zakt het huis sowieso in waarde en kunnen wij een groot deel van het zelfvoorzienend leven wel opbergen.

Wij weten eigenlijk niet wat wij moeten doen. Het lijkt wel of wij sowieso verliezen... Mijn man is nu flink wat uren aan het draaien om toch wat extra geld binnen te halen.

Nu is er wel iemand aan het uitzoeken wat wij kunnen ivm de notaris want dit is geen klein foutje meer dat daar is gemaakt. Er is nu sprake dat deze toch kan opdraaien voor de kosten of een schadevergoeding moet betalen, maar dat zou weer een hele delicate procedure worden met weinig slaagkans dus die piste houden wij momenteel ook open.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:15

Zeker naar laten kijken! Een schadevergoeding moet minstens wel mogelijk zijn normaal gezien. Ook de verkopers zou je misschien kunnen pakken op 'verborgen gebreken'.

(Ben toevallig net zelf voor mijn opleiding bezig met een paper over zo'n casus omtrent verkoop waarbij een stuk niet vergund blijkt te zijn.Wat een soep is me dat zeg.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:20

Jep. Haast niemand wil er aan beginnen en diegene die het wel willen rekenen flink door. €300 exl btw voor 1 huisbezoek. Huisbezoek moet minstens 1 maal per maand en als zij vaker nodig vinden komen zij vaker en daar heb je geen inspraak in. Dat huisbezoek duurt 15 min. Heb je een idee wat voor giga prijzen er wel niet worden gevraagd :n


Afbeelding

Wij zakten bijna van onze stoel... Maar eerst maar eens op het punt zien te komen dat wij mogen beginnen :')

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:28

Jeetje wat een gedoe DMH. Jullie kunnen ook niets tegen de verkopers?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:29

Die is overleden helaas. Vrouw was flink op leeftijd en zat in een rusthuis. Ongeveer 7 maanden na de koop is ze gestorven. De zoon heeft getekend met volmacht maar die is niet aansprakelijk te stellen.