Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:32

Wanneer doen jullie zaailingen naar buiten? Met deze winter heb ik zo de neiging los te gaan buiten al :')

Marcella

Berichten: 36878
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:19

Afhankelijk van wat. Sucker snaps, sla, radijs mogen vanaf maart al buiten zaaien en bieten/kolen onder glas buiten. Denk dat ik in maart ook 2 regels lage bonen onder tunnel gaat zetten. Uien en sjalotten mogen ook al vanaf maart en vroege aardappelen ook.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:28

Ik ben de lammetjes eruit aan het kijken :+. Madam is aardig rond!

Afbeelding

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:39


lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:05

Heb het filmpje niet gekeken maar lammetjes kan je ook bij schapen voelen zitten in de baarmoeder ja en als je enigszins geoefend bent kan je ook het aantal voelen. Overigens echoën wij alles dus wij weten altijd redelijk zeker welk schaap hoeveel draagt zodat we het rantsoen kunnen aanpassen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 12:49

Afbeelding

Het eruit kijken is gelukt :D

Marcella

Berichten: 36878
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:12

<3 <3 <3

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:23

Op lammetjes moet ik nog even wachten (april), wat zijn deze 2, ram of ooi?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:38

<3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:49

Moonfight schreef:
[ [url=m/B5fhTz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het eruit kijken is gelukt :D



<3 Flinke lammetjes hoor!

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:59

Lammetjes! De boer hier tegenover heeft ook schapen en zal ze ook binnenkort hebben, vind ik altijd zo tof om naar te kijken. Als hij flessenlammen heeft mag ik ze misschien hebben, al weet ik niet of ik dat wil (heb maar 900m2 en schapen wil je toch in een redelijke kudde...)

Heb wel tijdelijk de shetlander van de buren te gast om mijn gras wat korter te krijgen. Ik had een stuk afgezet zodat hij niet bij het kippenhok kon, maar het is natuurlijk een shetlander... dus we moesten gisteren aan de bak om het hek te verstevigen, en tot nu toe blijft hij aan zijn kant. Kippen kunnen wel overal komen.

Ook net kweeksets gekocht en nog wat zaadjes, dus nu eerst maar aan de slag om zaailingen te krijgen en dan kan het hopelijk tegen de tijd dat het naar buiten kan in de nieuwe moestuinborder (die moet ik nog maken).

Hebben jullie al bloesem? Mijn abrikoos bloeit al een beetje.

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:06

900m2 is inderdaad wel erg weinig voor een paar schaapjes. Of je moet volop hooi bijvoeren, dan kan je er wel een stuk of 3 kwijt denk ik. Zeker als het alleen voor opfok van vlees is want dat dan hoef je er niet de winter mee door.

Verder staat de perzik al in bloei ja. Niet heel blij mee gezien ze nog vorst verwachten volgende week....

Marcella

Berichten: 36878
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:10

Afbeelding
De perzik gisteren. Gisteren koeienmestkorrels gestrooid op de moestuin. Gaat alleen wel frezen worden dit jaar, want er is geen goede vorst geweest.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 16:17

tamary schreef:
Op lammetjes moet ik nog even wachten (april), wat zijn deze 2, ram of ooi?

Van beide eentje!

900 m2 zou te doen zijn voor 2 of 3 opfoklammeren in het goede seizoen. Dus wegbrengen zodra het gras niet meer groeit. Afhankelijk van het groeiseizoen moet je wel hooi bijvoeren.

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:23

Ik vind de oppervlakte ook te weinig hoor, ik zou het eigenlijk pas willen als er een stuk grond bij komt. Maar de boer bood dat vorig jaar aan, dat ik ze dan wel mocht hebben. Ik denk dat ik het toch af sla. Heb ook geen fatsoenlijke stal op het moment, dat moet nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:32

Wij hebben 5 ooien en 1 ram met lammetjes op 2000 vierkante meter. Vorig jaar gras te veel zelfs. Is opgedeeld in 4 stukken en we wisselen geregeld af. Vorig jaar niets bijgevoerd maar dit jaar gaan wij wel altijd hooi hebben staan. Ik heb gemerkt dat ze van de afwisseling houden. Stro bijstrooien is ook altijd een feest, ook al hebben ze eten op overschot :)

Hier ook al boompjes in bloei. Ben er ook niet blij mee want ze zitten zelfs nog niet in de grond :')

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 16:36

900m2 is inderdaad krap voor standaard maat en ras schapen. 2 ouessantjes zou nog net kunnen samen met genoeg hooi.

Qua vlees zou ik dan eerder voor konijnen kiezen en die via verplaatsbare ren je gras laten maaien (en gelijk bemesten), 's nachts en winter in ren en die mest geeft je zat voeding voor je moestuin (kan er meteen tussen, want niet heet). Zonder de vlees productie is ook optie natuurlijk, konijnenmest is makkelijk te gebruiken en handig als vervanger van de gedroogde koemest die je anders in de winkel koopt. Als je konijnen echter geen "werk" verrichten kunnen ze makkelijk te dik worden, dus wegen en mogelijk op rantsoen zetten kan noodzakelijk zijn dan.

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:32

Ze hebben zwartblessen dus die zijn redelijk aan de maat. Misschien komt er ooit nog een stuk grond van 2000m2 bij, dan zou ik het zeker overwegen. Fijn om te lezen dat dat wel een optie zou zijn.

Konijnen lijkt me ook interessant! Maar ik ben wel bang dat ze onder het hek doorgraven, dus dat overweeg ik nog niet zonder eigen ren.

Ik heb binnen cavia's, hun mest is ook goed voor de compostbak :) Kan nu caviamest, kippenmest en tijdelijk paardenmest in de bak doen.

julius_juut

Berichten: 3109
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:50

Oh mooie lammeren zeg! Wat een enorm stuk groter dan de Skudde's van m'n zus. :oo


Hier zijn ook leuke plannen op gang: Ik heb een prachtig tunnelkasje van 2x3 gekregen dus dat gaan heel veel komkommers en vroege sla en boontjes worden, en zaterdag is bij de Fraeylemaborg een entdag, en gaan we op jacht naar oude appelrassen. :D Sterappel, zoete kroon en zure kroon staan in elk geval op de wenslijst, en een stoofpeertje waar we alleen een Groningse naam van kennen en we hopen dat iemand daar die naam herkent.

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:53

Dat is ook tof :) Ik ben benieuwd waar je mee thuis komt!

moonsparkle
Berichten: 21800
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:59

Wat interessant over konijnen ik ga me er nog eens verder over inlezen over het fokken van :).

Ik heb net tomaten en paprika's voorgezaaid, en bedacht me net toen ik een paprika aan het snijden was dat ik eigenlijk helemaal geen Zaadjes had hoeven kopen :') maar nu heb ik straks wel ook paarse en witte paprika's ben benieuwd wat dat doet voor de smaak.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 13:35

Ik ben benieuwd wat voor rassen je daar gaat vinden Julius_juut!

Moonsparkle, oeh wit en paarse paprika's! Gaaf!

Prairy
Berichten: 9198
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:48

Mijn amandel stond ook al in de bloei :( Hopelijk komt het goed. De peren zitten ook ramvol knoppen. Kornoeljes zijn ook voorzichtig aan het bloeien.

Ik heb ook gisteren een bestelling bij Vreeken gedaan voor zaden. Veel te veel ben ik bang :') En dan heb ik nog geprobeerd om me in te houden :+

Ik heb ook een tunnelkastje gekocht bij Cranenbroek, hopelijk houdt die het een jaar of 3, dan wil ik een mooie kas gaan bouwen met hout.

Marcella

Berichten: 36878
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:23

Die plastic tunnelkas van 45 euro. :=

Zo ja gaat nog geen jaar mee het plastic. :o

Zit zelf te twijfelen dit jaar nog een goedkopen zodat ik volgende jaar een grotere kan zetten als ik andere moestuin erbij heb of gewoon een goede in huidige maten die best lastig zijn.

Aan de andere kant breder word geen optie, want heb toch te korte armen. :') Maar langer kan dan wel. :j

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:13

Die van vancranenbroeck van €40 gaat zijn 3de jaar in bij ons :j