Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7095
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:51

Jaaa eindelijk DMH!

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:44

Duimt mee.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 20:48

Jaaaaa wat fijn! Zo benieuwd!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:31

Een vraag die hier wellicht beantwoord kan worden:

Waarom heeft de keermachine van mijn broedmachine deze vorm?

Ik heb een redelijk standaard, kleine broedmachine met keermechanisme. Zo een ding met gele deksel en een rood keermechanisme. Er is plek voor 12 kippeneieren. De plek waar het ei ligt heeft 4 van die "hoeken" of rondjes. Wat is de gedachte hierachter? Meer lucht erbij? Meer vocht? Kan ik 4 kleine eitjes van een mini kip op de plek van 1 groot ei leggen?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:36

0091 schreef:
Een vraag die hier wellicht beantwoord kan worden:

Waarom heeft de keermachine van mijn broedmachine deze vorm?

Ik heb een redelijk standaard, kleine broedmachine met keermechanisme. Zo een ding met gele deksel en een rood keermechanisme. Er is plek voor 12 kippeneieren. De plek waar het ei ligt heeft 4 van die "hoeken" of rondjes. Wat is de gedachte hierachter? Meer lucht erbij? Meer vocht? Kan ik 4 kleine eitjes van een mini kip op de plek van 1 groot ei leggen?

Voor de beeldvorming: deze heb ik maar dan voor 12 eieren. Vorm van het keermechanisme is wel hetzelfde


Afbeelding

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:37

Hoe gaat het met je konijnen DMH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:38

Ik kan jou niet helpen, sorry :)

Goed, bedankt om het te vragen! Ondertussen zijn er 2 gedekt dus ben enorm benieuwd of ik binnen 3 weken ook baby’s ga hebben :D

julius_juut

Berichten: 3109
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:51

De manier waarop de eieren er in liggen zal inderdaad zijn om te zorgen dat het ei kan 'ademen'. Een helemaal dicht kunststof bakje zal de boel te veel verstikken.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:50

Dat is voor kwarteleieren.

Afbeelding

Kon even geen betere foto vinden.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:44

Jeej!! Dan ga ik als deze lading is uitgebroed eens kwartels proberen. Die kunnen mooi even tussendoor omdat ze qua ruimte minder innemen en minder tijd kosten.
*\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:51

Mijn tip is om zeker wat azijn bij het water te doen. Wij hebben hier hard water. Voor de kippen en eendenkuikens geen probleem maar de kwartels geraken er niet uit. Met wat azijn erbij wordt het water zacht en gaat het makkelijker :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 15:57

Ik heb gister ook de broedmachine afgestoft :D

Hebben jullie ookal voorjaarskriebels? Hier komen de eerste groenten in de kas op en vanaf volgende week kunnen we lammeren verwachten :D

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:11

Lammeren in april, maar ik kijk nu al naar wanneer er buiten gezaaid kan worden, want uitgaande van vorige 2 zomers wordt het later in het jaar mogelijk weer niks (op de pompoenen na dan). Dit jaar liever wel langere periode opbrengst uit de tuin en met weinig vorst dan maar voorjaar gokken en meer zaaien zo sept-okt voor meer en verse herfst en winter groentes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:20

Moonfight schreef:
Ik heb gister ook de broedmachine afgestoft :D

Hebben jullie ookal voorjaarskriebels? Hier komen de eerste groenten in de kas op en vanaf volgende week kunnen we lammeren verwachten :D


Hier heeft vooral vriend kriebels. Die heeft deze week een mini tractor gekocht. Want ja, hij is nu ‘boer’ met zijn ‘boerderij’ en 83 are grond :') Ga kijken of ik een foto kan maken :P

Zit een frees bij. Wij gaan nog kijken voor een maaibalk en mestbak.

Edit:


Afbeelding

Dochter vindt het wel leuk :D


Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 16:43

Ohhh gaaf DMH! Beetje jaloers maar :D

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:51

Hij heeft beloofd om de volledige moestuin te frezen dit weekend dus ik laat hem maar lekker doen. Scheelt uren aan werk :D

Marcella

Berichten: 36880
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:03

Jaloers. :o

Zal mijn vaste adres ook moeten vragen om te frezen, want er is geen vorst geweest helaas. -O- Mijn huidige tunnelserre/-kas staat ook op instorten en nu aan het rondkijken voor een goede kwaliteit tunnelkas, maar nog lastig met de maten die ik heb (2 meter breed en 3 meter lang).

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:06

Ik kan ook echt nog niet wachten tot het weer allemaal kan beginnen. Er staat al het een en ander in de kas en binnen in huis voorgezaaid. Ik mag alleen van mijzelf pas in Maart eieren bestellen..

julius_juut

Berichten: 3109
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:41

Ik heb ook heel hard last van kriebels. :') Ik mag van mezelf echt de broedmachine die ik van moonfight overgenomen heb niet aanzetten voordat we zo ver in het jaar zijn dat de jonge kippen naar buiten kunnen als ze in de veren zitten maar man man man wat duurt dat lang. :P

Ook al heel veel bloemen en groentezaden gekocht en verzameld omdat we de grote moestuin weer gaan gebruiken en we dus lekker veel ruimte hebben dit jaar. Het idee is om er een brede rand bloemen omheen te zetten en ook flink plukken en rijen bloemen tussen de groenten. :D

Marcella

Berichten: 36880
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:59

Zit dus ook nog op mijn handen met broeden, want wil ze dan ook zo snel als mogelijk is naar buiten hebben.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:13

Hahs ja bij mij begon het ook te kriebelen! Vooral ook omdat mn vlees op is en ik weiger om het in de supermarkt te kopen.
Dus ik heb de eerste lading eieren er al in liggen :=

Moestuin word als het goed is einde van de mand gevreesd. 1500m2. Had eigenlijk gedacht dat ik minder ruimte zou hebben dit jaar dus ik moet mn zaaiplan even bijwerken. Plus dat ik nu ruimte heb voor wat probeersels.
We hebben wel last van ganzen en zitten op kleigrond. Dus wortelen doen het slecht en ganzen zijn dol op kool. Wel jammer want die dingen kan je juist zo makkelijk invriezen..

Dus even een plan maken

Marcella

Berichten: 36880
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:20

Bij de wortelen wat zand erbij gooien. Betreffende kolen afzetten als dit mogelijk en/of insectengaas overheen.

Prairy
Berichten: 9198
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:27

Wat leuk een mini tractor :D

Zouden wij ook eerst gaan kopen ipv onze kleine 4x4 auto (suzuki), maar die kost ons nu niks en is eigenlijk gewoon te leuk om te verkopen. Makkelijk in het bos te rijden om takken op de wal te gooien maar ik trek er ook gekapte bomen mee uit het bos. Zo handig!

Wij zijn heel erg druk om de 800 stuks bosplantsoen de grond in te krijgen. En ik heb een aantal snoei cursussen gepland staan, moet van alles gaan snoeien, dus ik heb eigenlijk geen tijd voor voorjaarskriebels :+

Marcella

Berichten: 36880
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:32

Zo net nog wat gezaaid (paprika, tomaten, sla, sucker snaps en 3 verschillende meloenen).

senna21

Berichten: 11916
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:40

Marcella schreef:
Zit dus ook nog op mijn handen met broeden, want wil ze dan ook zo snel als mogelijk is naar buiten hebben.


Daar krijg je vast handige kuikentjes van. :+ :+