Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:37

De kippen zijn met wintersport.

Kwam er meteen achter welke nog goed legde (er zaten 3 eieren in verschillende fases klaar in de eileider) en welke totaal niet legde (er zat een hard stuk vast in de eileider en verder was hij helemaal leeg. Het leek een beetje tumor achtig weefsel).
De laatste was een twijfel geval. Er zaten meer dooiers in die kip maar geen eieren in de eileider.

Ondanks dat ik het doden altijd vervelend vind, blijft het enorm interessant als je de kip daarna ontleed. Ik gebruik op de darmen, de kop en de veren na alles van de kip. Voelt fijn dat er nauwelijks verspilling is

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:14

Eet je ook alle ingewanden? En wat doe je met de poten, als in het deel onder de hak?

Ik heb hier gisteren ook de hanen geslacht. Die moet ik straks nog versnijden.
Ook ik vind het interessant om de organen te bekijken, bij het openmaken van zo'n kip kun je toch heel veel zien over de gezondheid van het beest. En die was bij al mijn hanen echt heel goed. Schone darmen, perfecte lever, mooie maagjes. Daar word ik blij van, dan zijn de kippen die nog rondlopen over het algemeen dus ook in uitstekende gezondheid.

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:43

Zo, wat interessant, ik zou het niet kunnen.

Wij gaan toch nog een tijdje hier in ons huurhuis zitten. Woningsmarkt is veel te duur voor dat wat wij willen. Dus heb ik een beetje naar ruimtesparende fruitbomen gekeken en ben op leibomen uitgekommen. Ik ga waarschijnlijk een 3tal appelbomen en een pruim aan de schutting leiden, wil graag een cordon maken, dan ziet de schutting ook gelijk leuker uit. Nu dus naar mogelijke soorten kijken.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:46

De meeste organen eet ik op of geef ik aan mijn Thaise vriendin. De poten zijn een lekkernij voor mn hond (zolang ze niet verwarmd zijn kunnen honden het eten, zodra ze verwarmd zijn gaat het bot splinteren). De poten zijn ook perfect als smaakmaker/bouillon, maar dan zitten ze in het gerecht maar eet ik het niet op.


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:53

Ik wil kijken of mijn katten kippenlevertjes mogen zo ja dan mogen ze het hebben.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:55

De kop kan ook prima naar de hond. Vonden die van ons ook heerlijk.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:57

Mochten je katten het niet lusten en jij zelf ook liever niet dan maak je sowieso je kippen er heel erg blij mee!

Het verbaast me elke keer weer wat een kannibalen het zijn. Als ik bezig ben met eh.. De wintersport :+ .. dan staat de rest om me heen te springen in de hoop dat er wat valt. Zodra de kip zonder kop is weten ze blijkbaar niet eens meer dat ze ruim 6 maanden een hok hebben gedeeld (of dit is een soort wraak := )

@Lizy mijn hond wil de kop niet 8)7

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:28

Het klinkt echt super stom he... maar ik geef mijn kippen uit principe geen kippenvlees _O- _O- Ik kan dat gewoon niet :')

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:36

En uit oog voor diergezondheid doe ik dat ook niet...
Als ik ook varkens zou hebben zou ik het daaraan geven, maar die heb ik niet.
Honden heb ik ook niet, dus wij hebben wat dat betreft nu nog wel wat slachtafval over.

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:47

Ik slacht niet zelf, maar als ik dat zou doen en ik zou slachtafval hebben dan zou ik dat gewoon in het bos gooien voor de wilde dieren zoals vossen etc. Daar gaan ook onze kippen heen die het niet meer doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:06

0091 schreef:
Mochten je katten het niet lusten en jij zelf ook liever niet dan maak je sowieso je kippen er heel erg blij mee!

Het verbaast me elke keer weer wat een kannibalen het zijn. Als ik bezig ben met eh.. De wintersport :+ .. dan staat de rest om me heen te springen in de hoop dat er wat valt. Zodra de kip zonder kop is weten ze blijkbaar niet eens meer dat ze ruim 6 maanden een hok hebben gedeeld (of dit is een soort wraak := )

@Lizy mijn hond wil de kop niet 8)7

Oh ze hebben het "ze had geen kop meer excuus" helemaal niet nodig; een groep kippen is best in staat een zwak lid levend op te eten... %)
Ze zijn vrij nauw verwant aan oa de t-rex....

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:19

Ik weet dat katten ook kippennekken mogen mits deze nog niet verwarmt zijn geweest.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:27

Bij ons worden alleen de veren niet gebruikt. (behalve de grote veren die we bewaren voor vrienden met katten). Poten en nekken zijn voor de hond, ingewanden en koppen voor de varkens.

Wij hadden er bij de laatste groep 2 hanen tussen zitten die erg klein bleven. Bij slachten bleek de ene een hele bleke lever te hebben met heel veel tumoren er op en de andere had hele bleke longen en een gezwel tussen de darmen. Toch fijn om er dan achter te komen waar het aan ligt.

De kippen kunnen er bij ons niet bij met slachten. Maar de eenden staan ook altijd te bedelen om lekkers.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:27

Kuggur schreef:
0091 schreef:
Mochten je katten het niet lusten en jij zelf ook liever niet dan maak je sowieso je kippen er heel erg blij mee!

Het verbaast me elke keer weer wat een kannibalen het zijn. Als ik bezig ben met eh.. De wintersport :+ .. dan staat de rest om me heen te springen in de hoop dat er wat valt. Zodra de kip zonder kop is weten ze blijkbaar niet eens meer dat ze ruim 6 maanden een hok hebben gedeeld (of dit is een soort wraak := )

@Lizy mijn hond wil de kop niet 8)7

Oh ze hebben het "ze had geen kop meer excuus" helemaal niet nodig; een groep kippen is best in staat een zwak lid levend op te eten... %)
Ze zijn vrij nauw verwant aan oa de t-rex....


Wij noemen ze altijd Raptors :D

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:34

Maar eigenlijk zijn het ook gewoon mini raptors als je gaat vergelijken. :=

Weet trouwens van de kippennekken dat de oudste ze niet hoeft (=snapt, in ieder geval de diepvries versie die ik ooit gekocht heb :roll: ), maar voor de jongere weet ik het nog niet, maar die heeft niet het beste voorbeeld wat dat betreft. :')

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:37

Sinds eergister hier weer een kip kwijt.. Dus nu 2 minder binnen een maand. Ik ben alweer op zoek geweest naar 2 nieuwe kippen maar hier in de buurt is alles kriel of brahma..

Met slachten gebruiken we hier ook bijna alles. Organen gaat naar de varkens van een boerderij hier in de buurt, veren maken we kattenspeeltjes van (En die verkopen best aardig), poten gaan naar een Chinese vriend van mij en wat overblijft mag naar de katten.

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:37

Moonfight schreef:
Bij ons worden alleen de veren niet gebruikt. (behalve de grote veren die we bewaren voor vrienden met katten). Poten en nekken zijn voor de hond, ingewanden en koppen voor de varkens.

Wij hadden er bij de laatste groep 2 hanen tussen zitten die erg klein bleven. Bij slachten bleek de ene een hele bleke lever te hebben met heel veel tumoren er op en de andere had hele bleke longen en een gezwel tussen de darmen. Toch fijn om er dan achter te komen waar het aan ligt.

De kippen kunnen er bij ons niet bij met slachten. Maar de eenden staan ook altijd te bedelen om lekkers.

Eet je de kippen dan nog wel op als ze tumoren etc hebben? Ik heb dan altijd het idee dat dat dan weer niet gezond is, maar dat kan ook gewoon in mijn hoofd zitten.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 10:56

@Prairy, we lopen dan wel het vlees meer na. Maar als daar geen gekkigheid op te zien is dan eet ik dat gerust op.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:13

Hier niet, Als het diertje er ongezond uitziet vanbinnen doneren we al het vlees in de container. Dat is voor mij namelijk een van de redenen dat ik liever geen vlees uit de supermarkt eet. Je kunt niet zien hoe zo'n dier geleefd heeft of dat het dier ziek of gezond was toen die geslacht werd. Ik eet graag gezond vlees van een gezond dier.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:15

Oh dat vind ik dan weer erg zonde, maar ik snap wel waar je beweegredenen vandaan komen.

Als een dier trouwens zichtbaar ziek is voor het slachten is het anders hoor. Maar deze twee hanen waren gewoon fit en vrolijk voor het oog maar bleven achter in de groei.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:21

Ik heb geleerd te slachten van mijn opa. Mijn opa heeft ons altijd stellig gezegd, je bent wat je eet en als een dier er ongezond uitziet vanbinnen dan eet je zo'n dier niet op. Je kan er zelf ook aardig ziek van worden. De rest van het dier kan er gezond uitzien, maar je kunt niet alles met het blote oog zien.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:24

Ik geloof niet dat er een ziekte is die kippen hebben die mensen ook kunnen krijgen.

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:28

Laat het beoordelen van vlees aan mijn vader over die is slager die weet waar hij naar moet kijken en waarmee opletten. :j

Die heeft ook tot ergernis van zijn werkgever een lading vlees retour gestuurd met de mededeling dit is te slechte kwaliteit om te snijden. Werkgever was toen woest waarop mijn vader gezegd heeft dat vlees wil je nog niet eens verkopen met het risico dat de klant ziek word.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:35

En op bedrijfsmatige basis snap ik dat ook helemaal. Dat is ook weer een hele andere setting.

Maar van mijn eigen kippen ga ik echt niet iets in de kliko dumpen als het ergens een gezwelletje heeft tussen de organen. Voor mijzelf durf ik dat 'risico' best te nemen. Maar dat is natuurlijk niet een kip die ik ga serveren als er mensen komen eten.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:55

Moonfight schreef:
En op bedrijfsmatige basis snap ik dat ook helemaal. Dat is ook weer een hele andere setting.

Maar van mijn eigen kippen ga ik echt niet iets in de kliko dumpen als het ergens een gezwelletje heeft tussen de organen. Voor mijzelf durf ik dat 'risico' best te nemen. Maar dat is natuurlijk niet een kip die ik ga serveren als er mensen komen eten.

Haha ik ben een beelddenker en daarom moest ik wel een beetje giechelen :') _/-\o_