Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:09

HopeMyDay schreef:
Geiten hebben wel veel speel/klimtoestellen nodig en ook voldoende ruimte.
Minder ver leeg melken is niet zo goed voor de uier van de geit, als je met de hand melkt melk haar dan ook leeg ivm de verhoogde kans op mastitis.

Denk je dat de genoemde 900m2 genoeg is? Ik zal zeker ook klimtoestellen neerzetten dan.
Is het ook erg om niet leeg te melken als er nog wel jonkies drinken?

Ze laten je bomen zeker niet heel? Daar zal ik dan wel naar moeten kijken.

Op zich gaat het me niet om de kosten, maar meer om het houden van dieren en het zelf produceren van voedsel (melk en daarvan melkproducten, en vlees). Dus dat het net niet uit kan is niet erg.
Mest kan ik misschien met de buurman bespreken, die heeft een boel schapen. Misschien kan ik de mest bij hem kwijt, en misschien ook hooi inkopen. Ik weet niet of hij de schapen hooi voert in de winter, we wonen hier pas sinds april.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:13

julius_juut schreef:
Onthoornen is in principe niet mer toegestaan.


Kijk weer wat geleerd.. ik had 15 jaar geleden geiten en toen mocht alles nog.. hoornloos ras dus. :')

Edit: ik zie dat dit voor melkgeiten anders is. Dan zal dat het zijn..

900 m2 moet groot genoeg zijn voor 2 grote geiten of 3 kleinere.
Het is zeker niet erg om haar leeg te melken al zou ik dat de eerste 2 weken van het melken niet doen, daarna wel want dan hebben de jongen niet zo veel meer nodig en zijn ze op weg naar zelfstandigheid (wél brokjes bijvoeren natuurlijk).

Bomen vinden ze erg leuk maar dat kan je afzetten door een rondje met afrastering rondom de boom te maken.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:26

Bedrijfsmatig of in een kinderboerderij mag het idd nog, maar bij particulieren al een aantal jaren niet meer. :)

Moet zeggen dat mijn bokken (landgeiten, dus een best stel op de kop) echt nooit die hoorns tegen mensen gebruiken, de dames geiten die ik ken ook niet. Dat is een groot deel opvoeding. :)


Bomen zijn inderdaad een lekkere snack. :P
900 meter lijkt me prachtig. Geiten mogen graag scharrelen, spelen en besteden veel van hun tijd aan herkauwen, dat lijkt me een heel mooi stuk. :)

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:53

julius_juut schreef:
Bedrijfsmatig of in een kinderboerderij mag het idd nog, maar bij particulieren al een aantal jaren niet meer. :)

Moet zeggen dat mijn bokken (landgeiten, dus een best stel op de kop) echt nooit die hoorns tegen mensen gebruiken, de dames geiten die ik ken ook niet. Dat is een groot deel opvoeding. :)


Bomen zijn inderdaad een lekkere snack. :P
900 meter lijkt me prachtig. Geiten mogen graag scharrelen, spelen en besteden veel van hun tijd aan herkauwen, dat lijkt me een heel mooi stuk. :)


Ik moet eerlijk zeggen dat ik melkgeiten ook nog nooit hun hoorns heb zien misbruiken maar wel dat ze zo dom zijn om ermee vast te komen achter de afrastering :') .
Geiten eten alles trouwens dus niet alleen je boom is een lekkere snack :') .

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:15

Geen kippen hoop ik dan :P

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:21

Century schreef:
Geen kippen hoop ik dan :P


Garantie tot de deur _O- _O- Nee kippen laten ze over het algemeen leven... maar jassen, tassen, takken, bladeren, papiertjes en kinderwagens zou ik mee oppassen :')
Ik heb ooit 2 armpjes gebroken omdat de geiten de kinderwagen omgooiden.. dus dat :j _O-

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:21

Die kippen hier houden wel van een lekker muisje anders. :')

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:16

Mijn 2 dwerg geiten laten mijn bomen echt niet met rust. Sterker nog, als ze een keer ontsnappen is het eerste waar die krengen heen rennen, mijn jonge appel of walnoten bomen om lekker aan de bast te gaan knagen...

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:16

Er wordt mij in een niet-gerelateerd topic gezegd dat een geit melk blijft geven als je deze elke dag melkt. Is dat waar?
Ik dacht dat dieren na een tijdje altijd stoppen met melk geven en dat ze dan weer een jong moeten krijgen.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:21

Century schreef:
Er wordt mij in een niet-gerelateerd topic gezegd dat een geit melk blijft geven als je deze elke dag melkt. Is dat waar?
Ik dacht dat dieren na een tijdje altijd stoppen met melk geven en dat ze dan weer een jong moeten krijgen.

Volgens mij geven de geiten nog zo'n 8 tot 10 maanden melk voordat de melkproductie terugloopt. Daarna worden ze vaak opnieuw gedekt.

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:35

Sommigen kan je zeker na de 2e keer lammeren doormelken, vraag speelt inderdaad een rol in doorgaan melkproductie.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:37

Melkgeiten lijkt mij ook fantastisch. Blijven geiten een beetje achter stroomdraad/net eigenlijk?

tamary

Berichten: 29220
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:40

Ik zou een hoornloos ras kiezen als je met een net werkt en goed omheinde "speeltuin" voor ze hebben mochten ze toch zelf op avontuur willen (als ze zin hebben in kerel bv) of als ze op een winter/weerbestendige plek moeten bv door gras tekort.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:45

Moonfight schreef:
Melkgeiten lijkt mij ook fantastisch. Blijven geiten een beetje achter stroomdraad/net eigenlijk?


Grapjas :')

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:48

Je kan ze inderdaad behoorlijk lang doormelken, vaak in elk geval wel twee jaar. :)


Als het stroomdraad dicht genoeg op elkaar zit en er een goede klap op staat blijven ze er wel achter, maar oh wee als ze door hebben dat ze met snel springen door het draad zijn voor de klap. :') Ik zou het denk ik niet wagen zonder iets van een vast hek er achter als ze op gevaarlijke plekken kunnen komen na ontsnappen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 14:06

Elise_0o schreef:
Moonfight schreef:
Melkgeiten lijkt mij ook fantastisch. Blijven geiten een beetje achter stroomdraad/net eigenlijk?


Grapjas :')

Die dwerggeitjes lijken mij drama ja :+ Maar dat grotere spul, zou makkelijker moeten zijn denk ik? Werkt bij onze schapen in ieder geval wel zo. Hoe groter hoe moeilijker ze zich er doorgeen wurmen.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:19

Mijn dwerggeiten blijven nu wel achter het stroomdraad 5 hoog met stroom erop. Maar als ze inderdaad doorhebben dat er geen stroom op staat... :wave:

Ze springen niet over 1.30 hoog hek bij mij.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:41

Elise_0o schreef:
Moonfight schreef:
Melkgeiten lijkt mij ook fantastisch. Blijven geiten een beetje achter stroomdraad/net eigenlijk?


Grapjas :')

:') _O-

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:58

Onze dwergbok Sjonnie is verhuisd naar een andere eigenaar omdat meneer door had dat je over een houten hek van 120 hoog met stroomdraad heel gemakkelijk heen sprong. Die plunderde dus regelmatig mijn moestuin.

Het maakt niet veel uit welk geitenras je hebt, het blijven geiten :+

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:18

Elise_0o schreef:
Onze dwergbok Sjonnie is verhuisd naar een andere eigenaar omdat meneer door had dat je over een houten hek van 120 hoog met stroomdraad heel gemakkelijk heen sprong. Die plunderde dus regelmatig mijn moestuin.

Het maakt niet veel uit welk geitenras je hebt, het blijven geiten :+

Etterbakkies :')

Ik vind ze erg leuk, maar vooral bij een ander :j

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:28

Zo langzaam aan moestuin winterklaar maken, maar val vies tegen als je nog ziek ben. En door de regen baal ik, want beetje pech kan er geen mest gestort worden op de kop van het weiland. Wat dus beteken dat ik helemaal tot vooraan complex mag gaan om mest te halen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:19

Lees hier al even mee maar n.a.v. de melkgeiten een vraag. Hoe zit het met paardenmelk. Kan je een merrie blijven melken eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:12

Nee, een merrie valt sowieso sneller droog. Het melken is ook intensiever. Minimaal 3x per dag voor een lage opbrengst (0.8-1.2 liter gemiddeld per melkbeurt)

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:57

En een gedeelte per etmaal het veulen erbij. Vaak beginnen met melken vanaf 4 weken en dan tot het veulen 9 a 10 maanden is. Dan staat de merrie 2 maanden droog.

Goede melkgeiten blijven soms hun hele leven van 1 worp melken, lammeren worden direct gespeend. Melkschapen blijven de lammeren er 6 weken bij en daarna 6 maanden melken.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:08

Mijn merrie heeft nog geregeld melkdruppels hangen terwijl haar laatste veulen net twee is geworden. Ze heeft het vooral na een hengstigheid, dan gaat de uier strak staan en komt er bij elke stap een straal melk uit. Het is al gecheckt door de DA omdat ik bang was voor uierontsteking oid, maar gelukkig is dat bij haar niet het geval en zei de DA dat het vaker voorkomt bij merries die meerdere veulens heeft gehad :j

Of ik er echt een kannetje melk uit kan halen, geen idee :+ maar wij zitten er niet aan.

8 weken geleden is er een veulen bij de buren geboren en toen bood ze zichzelf achter het hek ook aan als melkbar... De merrie van de buren was not amused en joeg haar veulen snel bij het hek vandaan :') Mijn merrie is gewoon een geboren moedertje