Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:35

HopeMyDay schreef:
Door te schouwen kan je zien of de embryo nog leeft of niet.
Als je nog intacte aders ziet lopen, de luchtkamer etc. Nog goed is dan leeft de embryo nog.
Als je een soort gele waas ziet zonder duidelijke aders is het embryo afgestorven.
Hoe veel dagen zijn ze nu? Want na de 18e dag zou ik gewoon af gaan wachten. Dan heb je kans dat er door het schouwen embryosterfte optreed.


De oudste zou nu uit moeten komen (maar denk dat dat het kapotte ei in het hok was) en de jongste volgende week ergens. Met schouwen zie je niks meer dan een luchtkamer en een zwarte vlek in de rest van het ei.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:00

Heb je niet alle eieren tegelijkertijd onder de kip gelegd? Misschien heb ik er overheen gelezen :')

Ons Dropje (onze enige donkere kip :+) is ook broeds sinds deze week en ze heeft vandaag 10 Australorp (groot) eieren gekregen. Ik kon ze nauwelijks bij haar neerleggen of ze had ze allemaal al gierig en hebberig onder zich geschoven :')

Ze is zelf nog best jong, dus ik ben heel benieuwd wat voor mama ze gaat zijn :j


Afbeelding

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:10

Ze heeft zelf eieren gelegd, samen met de andere twee hennen. Vandaar dat er zoveel tijd tussen zit.
Vanochtend nog een rot ei eruit gehaald en de luchtvochtigheid flink naar beneden gezet. Ik geef ze nog tot vrijdag, als er dan nog niks is gaat het ook niks meer worden.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:11

Iemand ervaringen met het houden van rassen speciaal voor het goed broeds worden, om eieren van andere kippen uit te broeden?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:16

DeMolenhoek schreef:
Iemand ervaringen met het houden van rassen speciaal voor het goed broeds worden, om eieren van andere kippen uit te broeden?

Ja ik :j nu met Wyandotte kippen en daarvoor Zijdehoenders. Mijn Zijdehoenders waren nooit "mans" genoeg om de kuikens te beschermen, vandaar dat wij zijn overgestapt naar Wyandotte :j

JudithO schreef:
Ze heeft zelf eieren gelegd, samen met de andere twee hennen. Vandaar dat er zoveel tijd tussen zit.
Vanochtend nog een rot ei eruit gehaald en de luchtvochtigheid flink naar beneden gezet. Ik geef ze nog tot vrijdag, als er dan nog niks is gaat het ook niks meer worden.


Ahh! Dat klinkt logisch inderdaad ;) dan heb ik daar overheen gelezen.

Ik haal bij broedse kippen de echte eieren altijd onder ze vandaan en vervang ze met nep eieren. Tot ik het aantal eieren heb wat ze uit mag broeden en dan krijgt ze die allemaal tegelijk. Op die manier komen alle kuikens relatief snel achter elkaar uit het ei :j

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:21

Interessant!

Hier zijn er in de broedmachine kuikens aan het uitkomen. De faverolles doen het heel erg goed, maar van de bielefelders nog maar 1 helaas. Gisterenmiddag verschillende aangepikt maar er zit geen vooruitgang meer in. Terwijl van de faverolles er ondertussen nog maar 1 meer moet uitkomen.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:22

DeMolenhoek schreef:
Interessant!

Hier zijn er in de broedmachine kuikens aan het uitkomen. De faverolles doen het heel erg goed, maar van de bielefelders nog maar 1 helaas. Gisterenmiddag verschillende aangepikt maar er zit geen vooruitgang meer in. Terwijl van de faverolles er ondertussen nog maar 1 meer moet uitkomen.

Wat vervelend! Is de broedmachine nog open geweest na het aanpikken? En wat is de luchtvochtigheid nu?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:42

Luchtvochtigheid is 70. Die is na het aanpikken nog open geweest omdat er 1 kuiken een stuk vroeger was uitgekomen. Die kon ik er niet veel langer meer in laten zitten helaas. Maar daarna zijn er nog 7 andere uitgekomen. Allemaal faverolles. Het valt op dat het echt de bielefelder is die het niet goed doet. Hij is 10 seconden open geweest om dat ene kuiken er uit te vissen en de luchtvochtigheid was na 1 minuut alweer 70. Dus zou mij verbazen moest het daarvan zijn...

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:40

Ik vul het altijd aan met eieren van andere hennen, maar die kwamen natuurlijk de eerste dagen niet. Zul je altijd zien.

DMH, dat ene moment van broedmachine open zal de oorzaak niet zijn. Hier ook wel eens een badge gehad die echt bijna niet uit het ei konden komen. Die heb je er soms gewoon tussen zitten, heel banketstaaf.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:41

Ja dacht ik ook al. Omdat het specifiek die bielefelders zijn denk ik ook dat het daaraan ligt. Spijtig maar helaas.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:05

Ik heb nog even terug gekeken, ik had dat vorig jaar met een nest Mechelse koekoek. 19 eieren bevrucht, maar 7 kuikens uitgekomen waarvan er 2 binnen een week dood waren.
Direct daarna nog een nest gedaan en toen hadden we wel een normale uitkomst, dus soms heb je gewoon zo'n nare badge..

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:06

Ontzettend balen!

Als de andere aangepikte eieren inderdaad wel uit zijn gekomen (van het andere ras) is het inderdaad niet van het opengaan van de broedmachine.

Waarom ik het vroeg; als het eitje aan is gepikt en het kuiken zit er nog in en de broedmachine maakt een drastische daling in luchtvochtigheid dan zuigt het vlies zich vacuĆ¼m om het kuiken heen. Daardoor komt het kuiken heel moeilijk of helemaal niet meer uit het ei. Wat dan soms nog wel wil helpen de eieren in te sprayen met water.

Al geloof ik niet dat dat bij jou het geval was hoor :) wij hebben ook weleens pech gehad met een hele lading eieren. Toen kon ik 30 van de 35 eieren achteraf weggooien.

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:22

JudithO schreef:
Ik heb nog even terug gekeken, ik had dat vorig jaar met een nest Mechelse koekoek. 19 eieren bevrucht, maar 7 kuikens uitgekomen waarvan er 2 binnen een week dood waren.
Direct daarna nog een nest gedaan en toen hadden we wel een normale uitkomst, dus soms heb je gewoon zo'n nare badge..


Dit had ik dit jaar ook ongeveer.. 14 bevruchte eieren, 7 kuikens waarvan 1 binnen een dag dood.
Nu nog 6 vrolijke (maar vooral dikke) kuikentjes van 3 weken oud.
Ik ben er alleen bang voor dat er maar 1 hen tussen zit en het was bedoeld als opvolging van de oude hennen.
De hanen worden geslacht (voordeel van dubbeldoelrassen).
Terugkomend op oude hennen, ik heb nu 2 hennen van 3 jaar die nog dagelijks een ei leggen (Twents hoen).

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:53

Wat leuk al die kuikens! Hier is helaas niks uitgekomen.. had maar 4 eieren maar toch jammer. Vermoed dat ze nooit bevrucht zijn geweest.

De lohmanns hebben trouwens ook bokt denk ik :')
Sinds ik heb verteld dat ze misschien de soep in gaan krijg ik weer braaf 3 eieren per dag van ze. Dus ze mogen nog even mee :D
Laatst bijgewerkt door 0091 op 19-05-19 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:54

Dat is netjes voor 3 jarige hennen!

Ik kom net thuis en er zijn nu enkele extra aangepikt en 1 uitgekomen. Dus ik gok dat deze er gewoon 23/24 dagen over doen ipv 21/22. Handig om te weten :+

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:02

DeMolenhoek schreef:
Dat is netjes voor 3 jarige hennen!

Ik kom net thuis en er zijn nu enkele extra aangepikt en 1 uitgekomen. Dus ik gok dat deze er gewoon 23/24 dagen over doen ipv 21/22. Handig om te weten :+


Normaal gaan mijn hennen weg met 3 maar deze mogen als uitzondering nog een jaartje langer blijven ivm de slechte uitkomst dit jaar.
Volgend jaar wil ik Marans broedeieren en Twenter broedeieren (en dan doe ik er nog wat "eigen" eieren bij voor de leuk).
Ik had wel zeer verrassend een goudpatrijs (hen) kuiken van mijn zwart/gouden haan en mijn welsum of Twenter hen (ja leuk die kruisingen maar ik weet het nu zelf ook niet meer :+ )
Mijn planten doen het geweldig trouwens, mijn tomaten zijn vandaag naar buiten (kas) verhuisd en mijn paprikaplant begint bloemen te zetten.
Vandaag ook de 2e radijzenoogst van dit jaar gehad.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:08

Laat je ze dan slachten met 3? Zijn ze dan niet te taai?

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:13

Century schreef:
Laat je ze dan slachten met 3? Zijn ze dan niet te taai?

Hangt ervan af, ik slacht ze dan als soepkip (ik heb zo'n 2 "oude" hennen per jaar) of ze mogen mee naar de markt. Soms willen mensen nog wel oudere hennen voor een euro of 5 a 10 per stuk.
Mijn jonge hanenkuikens slacht ik zelf en versnijd ik dan.

Edit: ik heb momenteel 7 volwassen hennen en 2 hanen (waarvan 1 woensdag soephaan zal worden).
Ik heb gemiddeld 6 eitjes per dag en krijg dat nooit op dus ik verkoop ook nog regelmatig broedeieren en consumptie eieren.
Verder zijn ze vooral voor de leuk en het vlees. Ik koop ook wel eens jonge Marans/Australorp hanen op voor de slacht maar eerst maar eens deze 5 hanenkuikens en grote haan in de vriezer krijgen.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:52

Verrassing!
Afbeelding

Gisteravond lag er ineens een aangepikt ei, vanochtend met kuiken!
Nu hopen dat de overige 6 ook nog wat gaan doen, maar dat kan voor de laatsten nog tot vrijdag gaan duren.

Ik heb gisteren de eerste erwten en spinazie geoogst, erwten waren er niet veel, dat waren bloemen die er rond Pasen ingekomen waren en toen heel langzaam uit zijn gegroeid omdat het daarna ineens weer kouder werd.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:09

Oh toch nog! Een mechelse? Gefeliciteerd :D

Hier keek ik zo uit naar de eerste aardbeien, tot de schapen bij hun ontsnapping enkele weken geleden ze volledig hebben opsmikkeld. Enkel een stompje bleef over. Ondertussen wel al weer bladeren, maar geen bloemetjes :')

Onze stalkat is gisteren overleden. 6 maand oud. Week ervoor nog gechipt en gecasteerd. Ga je al tussen de velden in een uiterst rustige straat gaan wonen, rijden ze hem nog omver ;(

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:35

Oh wat erg DMH! Sterkte!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:40

DeMolenhoek schreef:
Oh toch nog! Een mechelse? Gefeliciteerd :D

Hier keek ik zo uit naar de eerste aardbeien, tot de schapen bij hun ontsnapping enkele weken geleden ze volledig hebben opsmikkeld. Enkel een stompje bleef over. Ondertussen wel al weer bladeren, maar geen bloemetjes :')

Onze stalkat is gisteren overleden. 6 maand oud. Week ervoor nog gechipt en gecasteerd. Ga je al tussen de velden in een uiterst rustige straat gaan wonen, rijden ze hem nog omver ;(

Oh nee! :( heel veel sterkte...


JudithO schreef:
Verrassing!
[ [url=m/UYCCN6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gisteravond lag er ineens een aangepikt ei, vanochtend met kuiken!
Nu hopen dat de overige 6 ook nog wat gaan doen, maar dat kan voor de laatsten nog tot vrijdag gaan duren.

Ik heb gisteren de eerste erwten en spinazie geoogst, erwten waren er niet veel, dat waren bloemen die er rond Pasen ingekomen waren en toen heel langzaam uit zijn gegroeid omdat het daarna ineens weer kouder werd.

Gefeliciteerd! <3

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:01

Een Mechelse inderdaad! Een haantje zo te zien.

Fijn DMH dat er toch nog kuikens bijgekomen zijn!
En wat sneu van jullie stalkat... Sterkte.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:03

Century schreef:
Laat je ze dan slachten met 3? Zijn ze dan niet te taai?


Reageer ik ook even op: Ik slacht veel kippen en kalkoenen ook pas met een paar jaar, en nooit een taai beest gehad. Ze doen er wat langer over om gaar te worden, maar ook gewoon uit de oven is het nog heerlijk mals vlees. :)
Het is geen zes weken oud plofkipvlees wat met een kwartier gaan kan zijn, maar wel gewoon echt smakelijk en mals. Deze kerst hadden we een kalkoenhaan van (ik denk) vier of vijf jaar oud, die was heerlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:28

JudithO schreef:
Een Mechelse inderdaad! Een haantje zo te zien.

Fijn DMH dat er toch nog kuikens bijgekomen zijn!
En wat sneu van jullie stalkat... Sterkte.


Leuk! Ik heb nu ook nog 8 mechelse zitten van 4 weken oud. Ik begin nu langzaam zeker te worden van de geslachten. 3 hennen gaan er naar mijn schoonvader. Ik ga eens goed moeten kijken straks om te weten of er nog een hen over blijft voor mij zelf :)

Van de bielefelders zijn er ondertussen 6 kuikens. Denk 3 hennen en 3 hanen. 3 eieren nog altijd niet aangepikt. Dag 23 dus verwacht niet veel meer daarvan. Nummer 7 geraakt niet echt uit het ei... Dus ik denk dat wij op 6 gaan blijven. Van de 6 is er dan nog 1 heel erg zwak. Valt constant op de rug dus vrees daar ook voor. Spijtig maar helaas :)