Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:37

Wat een leuke schapen tamary! Ik ben ook benieuwd welk ras het is. Ondertussen denk ik dat ik er wel uit ben welk ras ik wil. Ben nog bezig om de omheining in orde te maken, maar het UBN-nummer is al aangevraagd. :Y)

Dat is schrikken zeg DeMolenhoek! Gelukkig maar dat het bleek mee te vallen.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:40

Shetland schapen, ram is stamboek, 2 ooien worden dit jaar aangekeurd voor opname (zijn nu papierloos).
3e ooi is stamboek en zou drachtig zijn van andere ram, maar heeft kennelijk verworpen (stress van transport?), ram is er 1 maart op geweest, dus die kan nog zo 27 juli werpen. 2e verwacht ik te lammeren 13-14 mei.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:42

Spannend dus. Echt een leuk ras!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:39

Nou waar ga ik beginnen... Spannende ochtend hier. Bij de ochtendcontrole lagen beide schapen neer. Bij het ene schaap zag ik 2 hoefjes en een hoofdje, met helaas een blauwe tong. oliebol... Te laat. De andere had nog maar enkel een vruchtzak hangen. Snel naar binnen, handen en armen ontsmetten, vriend geroepen dat hij nu moest komen. Op mijn knieeën ernaast en gevoeld. Beentjes lagen naast het hoofdje maar niet gestrekt. Nog nooit een schaap geholpen bij te bevallen, wel al 1 x live gezien en dokter Pol gekeken :+ Moeder was al helemaal uitgeput dus geen tijd te verliezen. Pootjes vooruit getrokken en zoals ze altijd zeiden op de tv: Naar beneden richting de poten trekken en enkel als de moeder perst. Daar zat ik dan te wachten, maar moeder perste niet meer... Dus lichtjes druk gezet en gelukkig begon ze weer te persen. Lam eruit, mijn vriend heeft geprobeerd er nog leven in te krijgen terwijl ik voelde achter een 2de. Maar ze was leeg. Het was echt een gigantisch lam. Eerste worp ook dus ik vermoed dat het gewoon veel te groot was. Moeder laten doen want die bewoog nog nauwelijks.

Dan naar schaap 2. Die was al een kwartier verder ondertussen maar het bleef beperkt bij de vruchtblaas, ondanks veelvuldig persen. Dus mijn vriend haar gaan vasthouden en ik gevoeld. Hoofd met 2 hoefjes, maar wederom geen gestrekte pootjes en het hoofd lag schuin. Poten naar voor getrokken, hoofd recht gelegd en wederom mee geholpen. Moeder perste flink mee en daar was ze dan. Een flink ooilam. Ook bij haar nog even gevoeld maar ook zij had er maar 1. Op dat moment stond de eerste ooi recht. Flink aan het roepen achter het levende lam. Wat radeloos gekeken naar het hare vanop een afstand. Nu staat ze in een hoekje te bekomen. Houden haar nu in de gaten want de nageboorte hangt er nog aan.

Moeder 2 likt haar lam als een volleerde moeder af en as whe speak probeerd het recht te staan. Dat is dus het grote nadeel van geen dekdatum te weten... Even een fototje. Natuurlijk is ze bevallen in de mesthoek van de stal. Altijd direct smerig. Ondertussen lam al even opgehoffen en flink wat extra stro gegooid. Eerste vraag van mijn vriend was: Gaan we ze houden? Dus ja :+


Afbeelding

juval

Berichten: 13312
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:17

gefeliciteerd met je lam, jammer dat de andere het niet heeft gered.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:34

Wat sneu van het lam, hoe gaat het nu met de ooi? Gelukkig dat het andere lam het wel gered heeft.

Wij gaan morgen bij een paar ooien kijken. :D Ondertussen ben ik nog druk met de omheining bezig. Gelukkig heb ik hulp bij het indraaien van de isolatoren. :Y) Deze jarige Jet is nooit te beroerd om te helpen. Van de regen in de drup meestal. :+

Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:37

De ooi heeft ondertussen al weer gegeten en gedronken. Hebben net de biest afgemolken bij haar om in te vriezen voor in noodgevallen. Nageboorte is er ook eindelijk afgekomen. Alles is wel heel beurs en gezwollen, dus dat houden wij nog even in de gaten. Het lam van haar was bijna dubbel zo groot als het lam op de foto. Echt gigantisch.

Knappe 2(?) jarige :D

Veriye

Berichten: 2400
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:00

wat leuk van die lammetjes (heb er op facebook ook al een like gegeven :) )
Wel jammer dat dat andere lammetje het niet heeft gered.

Ik heb vandaag de moestuin in orde gebracht en voor het eerst bonen en erwten geplant. Ben benieuwd. Vast staat ik wil later echt een grote tuin hebben met veeeel ruimte. Nu heb ik "maar" 3 vierkante meter moestuintjes (beter dan niks). en wij krijgen nu toch kippetjes. Vriendlief heeft zijdenhoender krielen gekozen (vind ik minder leuk, maar ik wil hem graag erbij betrekken en dan is het belangrijk dat hij ze ook leuk vindt) en als wij ooit gaan verhuizen kunnen wij wel een ander ras erbij nemen.

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:06

Ik heb afgelopen week een irrigatiesysteem aangeschaft voor in de kas. Deze gaan we op termijn (komende week) nog uitbreiden naar de moestuin, met een kraantje ertussen zodat als het geregend heeft, de moestuin niet nog meer water krijgt.
In de kas ligt een druppelnozzle bij elke tomatenplant, straks ook bij elke komkommerplant, en een mini sproeier bij de sla en de zaailingen.
Scheelt vooral straks in de zomer een heel stuk gesjouw met gieters water.
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 01:07

Hier is de lammertijd ook los, we hebben 40 lammetjes nu.
Er ligt er nu één te baren dus als ik deze zin af heb ga ik weer richting stal...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 02:04

En daar ben ik weer, voor de geïnteresseerden; vrij zware geboorte, had ze zonder hulp wslk niet gered. Twee gezonde zwarte rammetjes (moeder is wit), met behoorlijke horens erop, wat voor een groot deel de reden was dat ik er voor heb moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:28

Oh wist niet dat er ook lammetjes met horens worden geboren. Dacht altijd dat die pas na de geboorte begonnen te groeien.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 09:37

Zo wat een zware geboortes allemaal bij de schapen. Bij onze schapen is gelukkig wel alles soepel verlopen dit jaar.

Handig systeem Judith!

De biggen hier doen het goed! Zijn nu 4 weken oud, van de melk af en alles wat we niet willen houden is al gereserveerd.

Succes met de rest van de lammertijd Kuggur!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:35

DeMolenhoek schreef:
Knappe 2(?) jarige :D

Ja, 2 kaarsjes. :D

Gelukkig dat de ooi het goed doet, kan me voorstellen dat ze beurs is. Over beurs gesproken, lammetjes die al met horentjes geboren worden?! #)

Wij hebben vandaag bij een paar Solognote schapen gekeken en hebben nu een goeie reden om de omheining snel af te maken. :D Tijdens mijn zoektocht naar een makkelijk schapenras zonder wol op de kop (ik weet niet meer wie het schreef, maar bedankt voor de tip +:)+ ) sprak dit ras me gelijk erg aan. Ik vind ze prachtig, de kleur, de bouw en ze lopen zo parmantig. <3 :')

Varkens (en biggen) lijken mij ook zo geweldig. Maar eerst het schapenhouden maar eens onder de knie krijgen. :))

JudithO

Berichten: 7091
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:40

Wij hebben over anderhalve week alsnog kuikens :D
Één van de hennen is broeds geworden dus de natuurlijke broedmachine laat ik maar gewoon haar gang gaan... Wel nog eieren bijgelegd van andere hennen, ze bleef maar doorleggen. Woensdag even schouwen, ik ben benieuwd hoeveel er bevrucht zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:43

DeMolenhoek schreef:
Oh wist niet dat er ook lammetjes met horens worden geboren. Dacht altijd dat die pas na de geboorte begonnen te groeien.

Dat geldt, bij ijslandse schapen, voor de ooitjes, bij de rammetjes is het nogal variabel, van onschuldige ronde hoornknobbeltjes tot serieuze horentjes. De positie maakt ook uit, wijd uitstaand is het slechtst.
En dan zijn er ook nog hoornloze schapen hier ( en om het helemaal ingewikkeld te maken de intermediaire, hníflótt; kleine hoorntjes).

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:08

Oh wat een moeilijke bevallingen bij de schapen :oo

Hier hebben allebei de Rode Nieuw-Zeelanders alvast een mooi nest gemaakt. Volgende week verwachten wij twee nestjes :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:19

Haha, ik dacht "nest gemaakt"? Wat voor rare schapen hebben ze daar in Nieuw-Zeeland?
Toen heb ik maar even "Rode Nieuw-Zeelander" gegoogeld, verklaart een hoop... :D

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:31

Haha! Nijnen inderdaad! _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:33

Kuggur schreef:
DeMolenhoek schreef:
Oh wist niet dat er ook lammetjes met horens worden geboren. Dacht altijd dat die pas na de geboorte begonnen te groeien.

Dat geldt, bij ijslandse schapen, voor de ooitjes, bij de rammetjes is het nogal variabel, van onschuldige ronde hoornknobbeltjes tot serieuze horentjes. De positie maakt ook uit, wijd uitstaand is het slechtst.
En dan zijn er ook nog hoornloze schapen hier ( en om het helemaal ingewikkeld te maken de intermediaire, hníflótt; kleine hoorntjes).


Interessant! Bedankt voor de uitleg :) Arme moeders wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:35

Wij zijn druk bezig hier! 2,5 kilo spinazie klaar gemaakt voor de vriezer. Nu bezig met 10 kilo prei en er ligt nog een dikke 7/8 kilo bloemkool te wachten :)


Afbeelding

En de eendjes <3


Afbeelding

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:14

Wow wat zijn jullie goed bezig zeg! @DeMolenhoek
Jammer van het ene lammetje, maar fijn dat je er op tijd bij was voor de volgende!
Eendjes zien d'r ook goed uit!! Heb je ze zo dag en nacht buiten lopen?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:16

Nee was nu even spetteren to ze niet meer wouden :) Ze hebben nog steeds warmte nodig dus ze hebben een binnenverblijf met warmteplaat.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:22

DeMolenhoek schreef:
Nee was nu even spetteren to ze niet meer wouden :) Ze hebben nog steeds warmte nodig dus ze hebben een binnenverblijf met warmteplaat.

Hoe heb je de watervoorziening binnen geregeld? Ik had een klein tonnetje, zoals ook voor de kippenkuikens, maar merkte dat dit niet ideaal was.

Wij hadden 8 eendjes uitgebroed - zijn allen overleden in een tijdsspan van 1 week door een vogel en de vos. De 9 kipjes van 10 weken oud zijn ook allemaal opgegeten. Vorige week was niet onze week -O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:25

Kreeg gister eendjes aangeboden maar weet helemaal niet hoeveel water ze nodig hebben. Hoe hebben jullie de verblijven? Hoe groot en hoeveel water? Helemaal afgedekt tegen roofdieren?